Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst No Lies

Jobba som trubadur?

Rekommendera Poster

Gäst No Lies

Är det nån vet om det går att jobba som trubadur i Thailand dvs spela gitarr och sjunga på engelska på olika ställen? Egentligen är det inte så mycket för pengarna som för erfarenheten som jag undrar. Är det nån som träffat nån västerlänning som spelat i Thailand? Hur är det med arbetstillstånd då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Problemet är väl snarast att din inkomst måste vara minst ca 10,000 kronor i månaden för att du skall kunna få ett arbetstillstånd. I varje fall skall du ha det "på pappret" och dessutom skatta för det. Dessbättre har Thailand jämförelsevis låga (och progressiva) inkomstskatter.

Antingen måste du starta ett eget företag eller låta en agent etc anställa dig. Är du riktigt duktig finns det förstås artistförmedlare även i detta land. Jag pratade med en nyligen och han bygger just nu upp "ett stall" med utländska artiser i hela Thailand. Dock krävs det nog som sagt att man har en relativt unik talang då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Problemet är väl snarast att din inkomst måste vara minst ca 10,000 kronor i månaden för att du skall kunna få ett arbetstillstånd. I varje fall skall du ha det "på pappret" och dessutom skatta för det. Dessbättre har Thailand jämförelsevis låga (och progressiva) inkomstskatter.

Antingen måste du starta ett eget företag eller låta en agent etc anställa dig. Är du riktigt duktig finns det förstås artistförmedlare även i detta land. Jag pratade med en nyligen och han bygger just nu upp "ett stall" med utländska artiser i hela Thailand. Dock krävs det nog som sagt att man har en relativt unik talang då.

Menar du 10 000 Svenska kr eller menar du baht? Det finns väl ett antal engelskalärare t.ex. som ligger en bit från den lönen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst

Hej,

Problemet är väl snarast att din inkomst måste vara minst ca 10,000 kronor i månaden för att du skall kunna få ett arbetstillstånd. I varje fall skall du ha det "på pappret" och dessutom skatta för det. Dessbättre har Thailand jämförelsevis låga (och progressiva) inkomstskatter.

Antingen måste du starta ett eget företag eller låta en agent etc anställa dig. Är du riktigt duktig finns det förstås artistförmedlare även i detta land. Jag pratade med en nyligen och han bygger just nu upp "ett stall" med utländska artiser i hela Thailand. Dock krävs det nog som sagt att man har en relativt unik talang då.

Menar du 10 000 Svenska kr eller menar du baht? Det finns väl ett antal engelskalärare t.ex. som ligger en bit från den lönen.

Eftersom han skriver kronor så menar han väl det och inte baht???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag menar kronor. Utlänningar från "västvärlden" (inkluderat Japan) måste uppvisa en inkomst på minst 50,000 baht i månaden, undantaget rent välgörenhetsjobb (men även dessa jobb kräver arbetstillstånd).

Att vissa ändå tjänar mindre i praktiken är en annan femma.

Inkomstskatten är som sagt progressiv och man skattar mellan 0-37% beroende på inkomst. De flesta hamnar dock kring 8-15%.

Det är inte så lätt att "bara åka och jobba" i Thailand. Att jobba svart kan dessutom ge böter och fängelse om immigrationsmyndigheten kollar upp dig. Det är egentligen ingen skillnad mot i Sverige. Det är ju ganska få av oss som vill att polacker eller rumäner (bara som exempel) jobbar svart (och dessutom oförsäkrade) i Sverige på byggen och som städare.

Även jag önskar förstås lycka till!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×