Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
antee

Svenskspråkig dykskola på Koh Samui

Rekommendera Poster

Hej!

Någon som har koll på om det finns någon dykskola som har svenskspråkig instruktör på Koh Samui. Grabbarna i familjen ska ev ta cert och det skulle underlätta om kursen är på svenska. Ska ner till Samui i Juni och kommer att bo i Bo Phut.

Tack på förhand. :)

/A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

jag vet inte men har träffat Svenskar på ko phangan som jagar kunder för att lära sig dyka vart dom dyker och vart huvud kontoret är vet jag dok inte, så finns gör det säkert.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Någon som har koll på om det finns någon dykskola som har svenskspråkig instruktör på Koh Samui. Grabbarna i familjen ska ev ta cert och det skulle underlätta om kursen är på svenska. Ska ner till Samui i Juni och kommer att bo i Bo Phut.

Tack på förhand. :)

/A

Jag rekommenderar faktiskt att ni tar OW med en engelsktalande instruktör. Då lär ni er termer och sådant på det språk som talas av nästan alla dykskolor i hela världen vilket underlättar när ni sedan vill dyka på andra platser.

Det är inte så vanligt med att det finns svensktalande instruktörer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag skulle ta cert hemma så kanske man får ut mer av exotiska dyk på semestern, tråkigt hålla på träna byta mask och allt det där när man är där då vill man ju vara klar med allt sådant.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Det fanns en en liten svensk-norsk dykskola på Samui, men den stängde (mig veterligen) för några år sedan.

Big Blue Diving hade svenska dykinstruktörer förr, men vet inte om de har det nu. Personalomsättningen i branschen är stor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att det är bäst att ta cert i svenska mörka vatten, dykningen blir så mycket lättare i varmare trakter. Tog själv mitt OW i Thailand men byggde på med Advance hemma i Sverige. Fick en helt annan rutin av det. Nu är det så att det är grabbarna i familjen som ska testa och se om dykning kan vara något och sedan får de något "vettigt" att göra några dagar på semestern. Därför var min önskan att hitta en svenskspråkig kurs för att inte krångla till det (minska tiden för mig med översättningar  :) . Hittade http://www.silentdivers.com/courses.php?lang=se men det ser ut som de inte har någon svensk instruktör för tillfället. Som sagt så lär det vara omsättning på instruktörer . Jag fortsätter att leta.

Tack så länge !  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt rätt att det är bäst att ta cert i svenska mörka vatten, dykningen blir så mycket lättare i varmare trakter. Tog själv mitt OW i Thailand men byggde på med Advance hemma i Sverige. Fick en helt annan rutin av det. Nu är det så att det är grabbarna i familjen som ska testa och se om dykning kan vara något och sedan får de något "vettigt" att göra några dagar på semestern. Därför var min önskan att hitta en svenskspråkig kurs för att inte krångla till det (minska tiden för mig med översättningar :) . Hittade http://www.silentdivers.com/courses.php?lang=se men det ser ut som de inte har någon svensk instruktör för tillfället. Som sagt så lär det vara omsättning på instruktörer . Jag fortsätter att leta.

Tack så länge ! :)

Jag har dykt med Silent Divers bägge gångerna jag varit på Samui och kan varmt rekommendera dem. De är PADI 5* och jag gillade deras båtar men ffa instruktör. Vi hade turen att dyka med samma roliga och duktiga divemaster på bägge resorna. Jag hörde inte att någon av instruktörerna pratade svenska men som sagts ovan så är det ju vanligtvis lite rotation på personal i denna branch.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi valde att dyka med Silent Divers och jag kan varmt rekomendera dem. Grabbarna fick ha kurs på engelska, men det funkade fint och instruktören var mycket förstående och tydlig.

Jag var med och översatte för att förtydliga. De fick göra proven på svenska (vilket förvirrade lite då de haft både video och genomgång på engelska. Så efter två dagar så fick de sin Scuba Diver licens.

//A

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Vi valde att dyka med Silent Divers och jag kan varmt rekomendera dem. Grabbarna fick ha kurs på engelska, men det funkade fint och instruktören var mycket förstående och tydlig.

Jag var med och översatte för att förtydliga. De fick göra proven på svenska (vilket förvirrade lite då de haft både video och genomgång på engelska. Så efter två dagar så fick de sin Scuba Diver licens.

//A

Kul!!

Jag tror vi tar dykturerna när vi är påKoppan den här gången i sommar. Annars hade jag gärna återvänt till Silent!

Jobbade Steve kvar? En rolig äldre divemaster från Nya Zeeland? Har haft honom bägge gångerna vi bokat med Silent!  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi sökte efter en dykskola på koh pangan i april med svensk instruktör till våra killar 14 resp 18 år men ändrade oss efter  allas råd om att dom borde göra den på engelska , vi hittade SAil rock divers, dom hade teori böcker på svenska men instruktören och lektionerna var på engelska.

vI var lite oroliga för den yngsta skulle klara detta men dom kan mer än man tror:-)

Nu i efterhand ångrar inte våra killar att dom gjorde kursen på engelska och läste på kvällarna i den svenska teori boken, slut provet gjordes på svenska, dom var supernöjda med SAil rock divers och vi kan varmt rekommendera dom om man är på Koh pangan, båda har idag sina open dive certifikat och är stolta över att ha gjort detta på engelska.

Nu vet inte jag hur gammal era barn är och kan inte avgöra vad som är bäst för er men för oss så ångrar vi inte att vi tog det på engelska.

Lycka till

//Fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Vi sökte efter en dykskola på koh pangan i april med svensk instruktör till våra killar 14 resp 18 år men ändrade oss efter  allas råd om att dom borde göra den på engelska , vi hittade SAil rock divers, dom hade teori böcker på svenska men instruktören och lektionerna var på engelska.

vI var lite oroliga för den yngsta skulle klara detta men dom kan mer än man tror:-)

Nu i efterhand ångrar inte våra killar att dom gjorde kursen på engelska och läste på kvällarna i den svenska teori boken, slut provet gjordes på svenska, dom var supernöjda med SAil rock divers och vi kan varmt rekommendera dom om man är på Koh pangan, båda har idag sina open dive certifikat och är stolta över att ha gjort detta på engelska.

Nu vet inte jag hur gammal era barn är och kan inte avgöra vad som är bäst för er men för oss så ångrar vi inte att vi tog det på engelska.

Lycka till

//Fia

Tycker det var klokt av er. Det är ju inte helt omöjligt att dina sönar vill ge sig ut i världen och dyka sedan och då kan de ju den engelska vokabulären och kan välja och vraka bland världens alla dykmål.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×