Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Hup

Singapore - Lanta - Koh Bulon - Langkawi - Singapore

Rekommendera Poster

Jag sitter som bäst och planerar vår nästa resa.

Vad tror ni om följande rutt:

Dag  1: Singapore

Dag  2: Lanta (Flyg Singapore - Krabi via kualalumpur)

Dag 10: Koh Bulon (Speedboat/färja)

Dag 17: Langkawi (Båt till Pak Barra, taxi till Tammalang, färja till Lagkawi)

Dag 24: Singapore (Flyg Langkawi - Singapore.

Dag 27: Hem :(

Det finns även möjlighet att vända på rutten men då måste vi lösa visum vilket iofs inte är några större problem.

Vi kommer att åka över jul/nyår där slutet av resan är strax efter nyår. Är det olidligt att vara på Lanta över jul eller är det bättre att vara där i början av december?

Är en vecka på Koh Bulon för lång eller kort tid?

Vi har även kollat på Koh Lipe, men har svårt att hitta boende till vettiga priser.

Tacksam för tips och idéer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst isitcozimcool

Jag sitter som bäst och planerar vår nästa resa.

Vad tror ni om följande rutt:

Dag   1: Singapore

Dag   2: Lanta (Flyg Singapore - Krabi via kualalumpur)

Dag 10: Koh Bulon (Speedboat/färja)

Dag 17: Langkawi (Båt till Pak Barra, taxi till Tammalang, färja till Lagkawi)

Dag 24: Singapore (Flyg Langkawi - Singapore.

Dag 27: Hem :(

Det finns även möjlighet att vända på rutten men då måste vi lösa visum vilket iofs inte är några större problem.

Vi kommer att åka över jul/nyår där slutet av resan är strax efter nyår. Är det olidligt att vara på Lanta över jul eller är det bättre att vara där i början av december?

Är en vecka på Koh Bulon för lång eller kort tid?

Vi har även kollat på Koh Lipe, men har svårt att hitta boende till vettiga priser.

Tacksam för tips och idéer.

Ni har ju gott om tid, så upplägget har alla möjligheter att funka bra.

Hur reser ni? Är ni 2 vuxna, barnfamilj, barnhem....? Det påverkar ju möjligheten att hitta najs boende på plats. Och det beror ju på vad ni tycker är najs boende... Över jul/nyår är det nog bäst att ha bokat i förväg om ni är kräsna.

När det gäller Lanta vid jul beror ju på vad ni är för turister. Är ni "Mamma!!!! Jag vill ha glass!!!!"-turister och inte har nåt emot att alla andra är det oxå, så är det nog ok ;). Räkna med mkt svennar med familj (inget ont om det, men åker man till andra sidan jorden för det.....). Några veckor före jul finns däremot "risk" att ni kanske får en strand ensamma på samma ställe (de ni träffar kommer dock med 99,9% chans vara svennar ;)).

Bulon har jag ingen koll på :(.

Lycka till med resan :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Personligen skulle jag valt en eller två dagar extra i Singapore. Min favorit-storstad, tillsammans med Bangkok, även om de är komplett olika. Trivsamt och promenadvänligt (även i city) men med utmärkt shopping och utmärkta restauranger. Dock inga "Thailandspriser".

Men det här ju bara mina reflektioner, alla gillar inte städer, eller ens Singpore. "Dyrt" brukar vara den vanligaste invändningen. Gör det ni känner för! :dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Hur reser ni? Är ni 2 vuxna, barnfamilj, barnhem....?

Vi är 4 vuxna och 2 barn (4,8)

Är ni "Mamma!!!! Jag vill ha glass!!!!"-turister och inte har nåt emot att alla andra är det oxå, så är det nog ok .

Svårt att säga, men den skaran kan vi kanske räkna oss till. Har varit på Lanta tidigare men då i februari med långt ifrån fullbokat.

Personligen skulle jag valt en eller två dagar extra i Singapore.

Singapore har några i sällskapet gjort tidigare, men inte själva stan. Jag är med på hur du tänker men vi önskar lägga prio på sol och bad.

Vad gäller Singapore: Är det någon som har tips på boende med pool i Singapore?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle fundera på att åka båt från Bulone till Lipe och sen båt vidare till Langkawi.

Lanta är inte på något sätt odrägligt under jul/nyår även om vi numera håller oss söder om Long Beach den tiden på året.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Ett hotell jag kan rekommendera är Holiday Inn Singapore Atrium, delvis pga att vi fick bra priser. Det finns garanterat bättre hotell i staden, men då blir oftast priserna helt andra.

Poolen är inte jättestor, men helt ok. Frukosten var bra. Rummen är ungefär vad man kan förvänta sig. Servicen utmärkt. Dessutom kan man promenera längs Singapore River mot de centrala delarna av staden.

Som sagt, det är inte Raffles eller Ritz-Carlton direkt, men ett i mina ögon prisvärt mellanklassalternativ. Säkert finns det andra som har andra tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett hotell jag kan rekommendera är Holiday Inn Singapore Atrium, delvis pga att vi fick bra priser. Det finns garanterat bättre hotell i staden, men då blir oftast priserna helt andra.

Tack för ett bra tips. Får kolla lite närmre på det.

Funderar på att vända på hela resan och börjar på Lanta, Koh Bulone, Langkawi och Singapore. Då behöver vi inte söka visum till Thailand samt att jag inte tror att det är så fruktansvärt mycket mer folk på Langkawi för att det är jul.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett hotell jag kan rekommendera är Holiday Inn Singapore Atrium, delvis pga att vi fick bra priser.

Nu har jag bokat Atrium :)

Vad gäller Bulon Resort på Koh Bulon så var det fullbokat mellan den 22-26/12. Ska man försöka ta ett par dagar på annan resort på ön eller ska man ta ett par nätter på Lipe på vägen till Langkawi?

Var på Lipe ska man is så fall bo om man är en barnfamilj?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag beslutsvånda. Vi har 5 nätter bokade på Koh Bulon resort, hade tänkt att lägga ytterligare 4 nätter där men det var fullt.

Nu behöver jag era råd:

1: Hitta ett annat ställe på Bulon de extra nätterna?

2: Ta 4 nätter på Lupe på vägen till Langkawi?

3: Finns det någon annan trevlig liten ö i närheten av Bulon, gärna i närheten av Bulon och Langkawi?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bokat Bulon i 5 nätter och Lipe i 4 nätter,  det fanns bara 5 nätter på bulon. Nu hör Pansand av sig om att de har boende för 4 nätter. Nu till frågan.

Ska vi hänga kvar på Bulon i ytterligare 4 nätter genom att byta resort eller ska vi passa på att hänga på Lipe på Lipe de nätterna?

Vi ska vidare mot Langkawi så det kanske ändå är på vägen?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle valt att tillbringa de 4 nätterna på Lipe, just för att 5 nätter på Bulon är definitivt tillräckligt. När vi var där så regnade det visserligen en del på ön, men vi tyckte 3 nätter var tillräckligt då.

Ön är ju så pass liten...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har två frågor som rör resa från andra hållet, dvs. Langkawi till Lipe.

1: Har förstått det som att det inte finns ATM på Lipe utan cash is king. Kommer man då från Malaysia behöver man alltså ladda upp med en del THB i förväg. Någon vet om man kan ta ut THB i ATM vid hamn/flygplats på Langkawi nu när man inte landar nära en Thai ATM.

2: Som jag förstår tar man sig lättast från Langkawi till Lipe direkt med båt. Någon som kan dela med sig av erfarenheten?

Må väl

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×