Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
gurgas

Double entry visa - tid mellan inresor?

Rekommendera Poster

Hej,

Jag har letat lite här och var men inte lyckats få något svar på frågan. Jag tänkte ordna double entry för att kunna resa runt lite mer, till Kamodja bland annat. Men min fråga är: hur länge gäller visumet från det att man gör första inresan? När börjar dagarna ticka? Jag kan ju inte vara i Kambodja i en månad och sen få för mig att åka tillbaka och förvänta mig att alla dagar bara väntar där.

3 månader gäller från utfärdandet tills det att man måste använda visumet. Men från första inresa, hur länge har man på sig?

Tacksam för svar

Gurgas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
5. VALIDITY OF A VISA

•Validity: One/Single entry tourist visa is valid for 3 months.

•Two/Three entries tourist visa is valid for 6 months.

•The Embassy issued visa from the date you hand-in visa application.

6. PERIOD OF STAY

Travelers with this type of visa will be permitted to stay in Thailand for a period not exceeding 60 day per each entry, begin on the first date of arrival in Thailand. Please note that the visa must be used before the "Enter Before" date which is written on the visa page. (Subject to the discretion of the Immigration Officer at the immigration check-point)

http://www.thaiembassy.se/en/visa/types-of-visa/36

Detta kanske kan ge en hint

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Första dagen på entry 1 träder i kraft när du passerar immigrationskontrollen i Thailand.

Det 1:a entryt gäller 60 dagar med möjlighet att köpa 30 dagar extra på något immigrationskontor(kostar 1900 bath)

Du måste alltså ut ur Thailand senast den 60:e alt. den 90:e dagen.

När du lämnar landet är ditt 1:a entry förbrukat och vid återkomst till Thailand så börjar du på ditt 2:a entry.

Även om du lämnar landet efter 2 veckor.

Giltighetstiden för det 2:a entryt är detsamma, 60 dagar med möjlighet att  köpa till 30 dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Du måste göra din andra inresa senast 180 dagar efter videringen.

Det innebär alltså att om man stannar 90 dgr på första inresan och sen reser ut så har man 90 dgr på sig innan man behöver göra inresa nr 2? Man kan alltså åka hem till Sverige över sommaren och sen åka tillbaka till Thailand?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste göra din andra inresa senast 180 dagar efter videringen.

Det innebär alltså att om man stannar 90 dgr på första inresan och sen reser ut så har man 90 dgr på sig innan man behöver göra inresa nr 2? Man kan alltså åka hem till Sverige över sommaren och sen åka tillbaka till Thailand?

Nej. Det är 180 dagar efter att du fått visumstämåeln i passet. Så det är mao inte så bra att ansöka om visumet för tidigt..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Du måste göra din andra inresa senast 180 dagar efter videringen.

Det innebär alltså att om man stannar 90 dgr på första inresan och sen reser ut så har man 90 dgr på sig innan man behöver göra inresa nr 2? Man kan alltså åka hem till Sverige över sommaren och sen åka tillbaka till Thailand?

Nej. Det är 180 dagar efter att du fått visumstämåeln i passet. Så det är mao inte så bra att ansöka om visumet för tidigt..

Aha...Fördel för dom som bor i Stockholm då. Göteborg skriver att dom ska ha 3-4 v på sig när man skickar in ansökan med post under högsäsongen (även om jag oftast fått tillbaka det efter drygt en vecka). För min del har det ingen betydelse eftersom jag brukar åka på ett single entry och förlänga det. Fast man vet ju aldrig hur det blir i framtiden...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du måste göra din andra inresa senast 180 dagar efter videringen.

Det innebär alltså att om man stannar 90 dgr på första inresan och sen reser ut så har man 90 dgr på sig innan man behöver göra inresa nr 2? Man kan alltså åka hem till Sverige över sommaren och sen åka tillbaka till Thailand?

Nej. Det är 180 dagar efter att du fått visumstämåeln i passet. Så det är mao inte så bra att ansöka om visumet för tidigt..

Tack för all feedback.

Då kommer jag dragandes med en ny fråga som jag egentligen har fått svar på, men som i vanlig ordning är luddig och inte framgår. Det bästa måste ju vara att skriva ut alla regler klart och tydligt och uppdatera all information när ändringar sker. Det blir inte bättre av att det finns cirka hundra sidor som skriver olika saker.

Jag läste i en tråd om att man nu slopat kraven på att uppvisa utresor in och ut från landet för att bli beviljad double och triple entry. En gång för alla, stämmer detta? På visumthailand.se står de gamla reglerna kvar, dvs krav på det. På allavisum.se står ingenting om det kravet. På faktaomthailand.se framgår inget annat än att man måste göra ut och inresor. På ambassadens hemsida hittar jag ingenting. En ganska viktig detalj när man nu ska ansöka om just double entry.

Jimmieboy? :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

...Jag läste i en tråd om att man nu slopat kraven på att uppvisa utresor in och ut från landet för att bli beviljad double och triple entry. En gång för alla, stämmer detta? ...

Nej, de har däremot skärpt till kraven på att man skall uppvisa biljetter eller bokningsbekräftelser på resorna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fick triple visum i fredags med endast flygbiljett till och från Bangkok

sep-apr.

Fick du det via Stockholm eller Göteborg?

Ringde idag till Göteborg och dom sa tvärt att jag måste ha biljetter för visumresor.

Ska prova imorgon igen  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×