Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
lillplopp

resekassa för mat

Rekommendera Poster

Hej!

Har tillbringat ett par timmar på att läsa alla inlägg, men jag blir inte klok.

Om vi bara pratar mat (och inte shopping, massage, utflykter, etc) vad kostar lunch och middag (min och medel)för en vuxen? Vad kostar cola, fanta resp alkohol (cirka?) Och hur mycket dyrare är pizza och pasta (ifall barnen börja längta efter annan mat)?

Frukost ingår så det är bara lunch och middag.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

cirka priser från cirka 50-100 baht per thairätt

pizza/pasta från cirka 150 baht

cola 20-50 baht på restaurang

öl 50-60 baht på restaurang

cirka 30 baht för öl på 7 eleven

smirnoff/bacardi breezer 52 baht på 7 eleven..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Omöjligt att svara på om du inte berättar vart di ska resa...

Jeg må bare si det samme. Hvor jeg bor ( Isaan ) så koster en middag 30-50 Baht. Mens den samme maten på et turiststed på en "farlang-restaurant" koster ca. 150-250 Baht.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kan inte svara för koh samui, har ej varit där men antar att prisläget är ungefär som på phuket.

thaimat kostar allt mellan 80-150 bath

mat på europeisk restaurang/fiskrestaurang ca 200-300 bath för normalrätt.

mc donalds är ungefär halva priset mot hemma

pizza runt 150-200 bath

en öl på restaurang ca 80-120 bath

dricka på restaurang ca 30-50 bath ( beror lite på restaurang)

Går ju äta jättebilligt o även dyrt, finns alla alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Gör man beräkningar och kassor på allt jag menar äta bör man göra fast man är i sverige med :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Gör man beräkningar och kassor på allt jag menar äta bör man göra fast man är i sverige med :)

Herregud...

känns bara som folk planerar sönder sina semestrar men man kanske gör så när man har familj osv. räkna med  150-250 Baht om du inte ska käka soppa från gatu vagn för 50 svin gott iof :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Hitta en riktigt bra svensk restaurang på samui chaweng med falig korv pytt i panna "svensk" pizza och cheezdoodles dyrt men ack så gott hade även vissa buffe kvällar ligger efter långa gatan och var skyltat med svensk flagga kan vara nått om barnen tröttnat på thai maten. fanns så klart ett par curry rätter med.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Omöjligt att svara på om du inte berättar vart di ska resa...

Koh Tao o Koh Samui, åker om 4 veckor

Du kan få tre restaurangtips av mig om du vill äta hyfsat billigt (och gott) i Mae Haad på Koh Tao.

1. Pranees kitchen som ligger vid vägen längs hamnen i bortre änden mot Sairee-hållet.

2. Restaurangen på Blue Diamond som ligger i andra änden av samma väg, ganska nära Sensi Paradise.

3. Yan (Eller Yang eller ngt liknande) som ligger vid i Mae Haad längs huvudvägen som går mellan Chalok och Sairee.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man beräkningar och kassor på allt jag menar äta bör man göra fast man är i sverige med :)

Herregud...

känns bara som folk planerar sönder sina semestrar men man kanske gör så när man har familj osv. räkna med  150-250 Baht om du inte ska käka soppa från gatu vagn för 50 svin gott iof :)

Är det att planera sönder sin semester genom att försöka få en uppfattning om vad maten kan tänkas kosta under semestern? Konstigt resonemang. Du funderar själv aldrig på hur mycket pengar du kan tänkas behöva på dina semestrar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liite OT..

Vad tycker ni känneteckar en bra restaurang? Ni som både sett det ena och de andra. Finns det någon klassisk "fälla" för turister? Det var någon som sa att man skulle se så de hade WC å stället och inte ett hål i golvet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liite OT..

Vad tycker ni känneteckar en bra restaurang? Ni som både sett det ena och de andra. Finns det någon klassisk "fälla" för turister? Det var någon som sa att man skulle se så de hade WC å stället och inte ett hål i golvet :)

Bästa restaurangerna e "moppeköken", iaf enligt mig och dom har ju inte nåt av det så....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Gör man beräkningar och kassor på allt jag menar äta bör man göra fast man är i sverige med :)

Herregud...

känns bara som folk planerar sönder sina semestrar men man kanske gör så när man har familj osv. räkna med  150-250 Baht om du inte ska käka soppa från gatu vagn för 50 svin gott iof :)

Är det att planera sönder sin semester genom att försöka få en uppfattning om vad maten kan tänkas kosta under semestern? Konstigt resonemang. Du funderar själv aldrig på hur mycket pengar du kan tänkas behöva på dina semestrar?

jo visst flyget och kanske till viss del boende men inte över maten jag är på semester äter vad och var jag vill men helt klart godaste thai maten tycker jag äts från moppe köken eller max ställen som har plast stolar och hackar kyckling framför ögonen på en :) Men skulle nu maten vara nått som spräcker min budget skulle jag stanna hemma.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man beräkningar och kassor på allt jag menar äta bör man göra fast man är i sverige med :)

Herregud...

känns bara som folk planerar sönder sina semestrar men man kanske gör så när man har familj osv. räkna med  150-250 Baht om du inte ska käka soppa från gatu vagn för 50 svin gott iof :)

Är det att planera sönder sin semester genom att försöka få en uppfattning om vad maten kan tänkas kosta under semestern? Konstigt resonemang. Du funderar själv aldrig på hur mycket pengar du kan tänkas behöva på dina semestrar?

jo visst flyget och kanske till viss del boende men inte över maten jag är på semester äter vad och var jag vill men helt klart godaste thai maten tycker jag äts från moppe köken eller max ställen som har plast stolar och hackar kyckling framför ögonen på en :) Men skulle nu maten vara nått som spräcker min budget skulle jag stanna hemma.

DVS du budgeterar så du har pengar så det räcker till mat, du skriver ju själv att du skulle stanna hemma om maten spräcker din budget.

Har man aldrig varit i Thailand så har man väl ingen aning om vad mat kostar om man inte frågar eller chansar lite. Har man dessutom barn som kanske i många fall är kräsna och inte vill ha mat från moppeköken (som inte finns på ALLA turistorter heller) så kan maten bli väldigt mycket dyrare än man tror.

Jag är personen som kör på känn och chansar men ändå har jag en "budget" för min resa i stora drag när det gäller boende, mat, utflykter och shopping.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liite OT..

Vad tycker ni känneteckar en bra restaurang? Ni som både sett det ena och de andra. Finns det någon klassisk "fälla" för turister? Det var någon som sa att man skulle se så de hade WC å stället och inte ett hål i golvet :)

Hål i golvet är ingen fälla, det är bara så det är ibland.

En bra restaurang kan definieras på många olika sätt.

Det jag skulle kalla "fälla" blir också fel, men ställen som i mångt och mycket drivs av västerlänningar som serverar skitmat på de stora turiststråken på turistorter. Helt enkelt dyr mat med dåliga råvaror tillagat av thailändska kockar som egentligen inte kan smaka av maten för de vet inte hur det ska smaka. Att priserna är höga beror helt enkelt på läget och att folk är villiga att betala.

Vissa av ovanstående ställen kan vara bra men det gäller endast direkt efter öppnande av stället, det tar ca 2-8 veckor sen är det i min värld dålig mat. Nyhetens behag är över och den som startade stället är mer intresserad av att täcka upp förlusterna istället för att servera bra mat.

Bra mat är som alltid en ren smaksak, men jag tvekar inte att käka på sunkiga thairestauranger, bara det är många thailändare som går dit. Inte för att jag skulle känna någon direkt tillhörighet med thailändarna men då vet jag att det är stor åtgång på maten och därför är risken att få något dåligt ganska liten. Vad är då sunkiga thaiställen? Besökte ett ställe där det var mer vanligt än ovanligt att se kackerlackor på golvet, något som jag antar skulle få de flesta svenskar att snabbt byta ställe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Ska man käka thai mat tycker jag personligen moppe köken/ ställen som är små och ser spartanskt ut har varit helt klart bäst thai buffen på finare hotell ger jag inte så mycket för. Som sakt titta där vanliga thai personer äter då är det oftast både billigt och bra. Köken är då helt öppna och man kan titta på råvarurna själv och frågar man eller undrar nått kanske inte vill ha super stark soppa utan krydda själv så går det bra. Dricka cola ur plast påse med is i thai style :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gör man beräkningar och kassor på allt jag menar äta bör man göra fast man är i sverige med :)

Herregud...

känns bara som folk planerar sönder sina semestrar men man kanske gör så när man har familj osv. räkna med  150-250 Baht om du inte ska käka soppa från gatu vagn för 50 svin gott iof :)

Är det att planera sönder sin semester genom att försöka få en uppfattning om vad maten kan tänkas kosta under semestern? Konstigt resonemang. Du funderar själv aldrig på hur mycket pengar du kan tänkas behöva på dina semestrar?

jo visst flyget och kanske till viss del boende men inte över maten jag är på semester äter vad och var jag vill men helt klart godaste thai maten tycker jag äts från moppe köken eller max ställen som har plast stolar och hackar kyckling framför ögonen på en :) Men skulle nu maten vara nått som spräcker min budget skulle jag stanna hemma.

DVS du budgeterar så du har pengar så det räcker till mat, du skriver ju själv att du skulle stanna hemma om maten spräcker din budget.

Har man aldrig varit i Thailand så har man väl ingen aning om vad mat kostar om man inte frågar eller chansar lite. Har man dessutom barn som kanske i många fall är kräsna och inte vill ha mat från moppeköken (som inte finns på ALLA turistorter heller) så kan maten bli väldigt mycket dyrare än man tror.

Jag är personen som kör på känn och chansar men ändå har jag en "budget" för min resa i stora drag när det gäller boende, mat, utflykter och shopping.

Grottan.

TS har varit i Thailand förut men frågar ändå om allting, även sånt hon fått svar på i alla sina andra startade trådar där hon frågar om precis ALLTING, ofta om och om igen ......

Solly för lite OT.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Liite OT..

Vad tycker ni känneteckar en bra restaurang?

För det mesta håller man ju till på en strand och då är grundkravet havsutsikt men helst borden direkt på sanden.

Moppekök och smårestauranger helt utan atmosfär på dammiga bakgator kan vi käka dom få gånger vi bor i en stad men på stränderna överlåter vi dom gärna till någon annan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden.

Vi ska vara borta (2 pers) i 2 månader, hemma gör vi av med ca 2500kr på mat på en månad, tillsammans.

Vi har räknat på att det kan gå mellan 10.000-12.000kr under två månader för oss tillsammans i Thailand, lunch och middag.

Låter det rimligt eller är det för lite?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Lånar tråden.

Vi ska vara borta (2 pers) i 2 månader, hemma gör vi av med ca 2500kr på mat på en månad, tillsammans.

Vi har räknat på att det kan gå mellan 10.000-12.000kr under två månader för oss tillsammans i Thailand, lunch och middag.

Låter det rimligt eller är det för lite?

beror som sakt helt på vad du äter men ja 10.000 på en månad mat kommer ni nog leva gott på 2 månader iof jag brukar räkna på ca 1000kr om dagen plus minus shopping då är det med boende inrikes resor öl mat då lever jag som jag vill. Du kan äta dig mätt för 50-100 tbh från moppe köken

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Lånar tråden.

Vi ska vara borta (2 pers) i 2 månader, hemma gör vi av med ca 2500kr på mat på en månad, tillsammans.

Vi har räknat på att det kan gå mellan 10.000-12.000kr under två månader för oss tillsammans i Thailand, lunch och middag.

Låter det rimligt eller är det för lite?

beror som sakt helt på vad du äter men ja 10.000 på en månad mat kommer ni nog leva gott på

Det var två månader, jag får det till 375B per dag och person.

((10000*4,5)/2)/60=375

Det kan gå om ni huvudsakligen äter på billiga Thairestauranger, 100B/pers till lunch och så har ni 275 till middagen. Men vill ni kunna lyxa till det ibland eller äta västerländsk mat, räkna på en lite högre budget för mat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lånar tråden.

Vi ska vara borta (2 pers) i 2 månader, hemma gör vi av med ca 2500kr på mat på en månad, tillsammans.

Vi har räknat på att det kan gå mellan 10.000-12.000kr under två månader för oss tillsammans i Thailand, lunch och middag.

Låter det rimligt eller är det för lite?

Beror på vart ni ska och vad ni ska göra.

Kan räcka om ni enbart käkar på billiga thai ställen och köper öl på seven eleven.

Med mera normalt turist liv är det för lite. Ett par drinkar per skalle på en strandrestaurang och större delen av dagsbudgeten har gått åt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×