Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
fragvis

Samui, Phangan och Tao?

Rekommendera Poster

Efter ett gäng resor på västkusten runt Krabi och lite kring Phuket har det nu blivit dags att överväga en tripp till östra Thailand, d v s Koh Samui, Koh Phangan och Koh Tao inför sommaren. Vet att vädret diskuteras flitigt i många trådar, och självklart finns inga garantier, men visst ska dessa öar vara relativt solsäkra under den svenska sommaren (augusti i detta fall)?

Öarna är helt oskrivna blad för mig, vilket känns jätteroligt! Jag tar gärna emot tips på mysiga ställen att bo på, så här tidigt i processen letar vi framförallt stränder/orter att satsa på, men även hotelltips är givetvis välkomna. Vill ha bra och badbara stränder med flera restauranger att välja på, men söker absolut ingen "stad-känsla" liknande Ao Nang eller många av stränderna på Phuket. Shopping är mer eller mindre ointressant. Som referensram kan jag nämna att favoritställen från tidigare resor är Railay Beach, Koh Mook, Klong Nin på Lanta osv. Vi har bara två veckor på oss, så att hinna med alla tre öarna kanske kan tyckas hetsigt, å andra sidan besökte vi fyra olika ställen runt Krabi under vår förra tvåveckorsresa, så ingenting är omöjligt! Vi är rätt rastlösa av oss och tycker det räcker med ca 4 nätter på varje ställe. Vore kul att höra tips, och gärna lite jämförelser mellan öst-/ och västkusten, vilket ni gillar bäst och varför.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I augusti är det lite som att spela tärning, mrn räkna med sol, växlande molnighet och klart regn om kvällen eller natten.

Tar du den svenska sommaren, så är det klart att i slutet blir vädret sämre även på Koh Smaui, Koh Phangan och Koh Tao - ju närmare hösten ju sämre.

Har ni bara två veckor hade jag hoppat över Koh Tao och nöjt mig med Phangan och Koh Samui. Blir ni rastlösa så bytt strand istället.

På Koh Samui kan ni testa med Bophut och Maenam, som i augusti är rätt folktomma. Även Lamai är hur lungt som helst och kan liknas med Klong Dao på Lanta - dock lite mindre, mer byggnader, men ganska så tomt på turister i augusti.

På Koh Phangan är alla stränder under den tiden lugna och med lite turister. Jag gillar Had Yao och Had salad, men även Hadd Rin med sina fullmoon fester är väldigt lungt under den tiden förutom de 2-4 dagarna kring festerna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I augusti är det lite som att spela tärning, mrn räkna med sol, växlande molnighet och klart regn om kvällen eller natten.

Tar du den svenska sommaren, så är det klart att i slutet blir vädret sämre även på Koh Smaui, Koh Phangan och Koh Tao - ju närmare hösten ju sämre.

Har ni bara två veckor hade jag hoppat över Koh Tao och nöjt mig med Phangan och Koh Samui. Blir ni rastlösa så bytt strand istället.

På Koh Samui kan ni testa med Bophut och Maenam, som i augusti är rätt folktomma. Även Lamai är hur lungt som helst och kan liknas med Klong Dao på Lanta - dock lite mindre, mer byggnader, men ganska så tomt på turister i augusti.

På Koh Phangan är alla stränder under den tiden lugna och med lite turister. Jag gillar Had Yao och Had salad, men även Hadd Rin med sina fullmoon fester är väldigt lungt under den tiden förutom de 2-4 dagarna kring festerna.

Hur e Had yao och Had salad och stränderna du nämner på samui jämfört med stränder på Lanta? Barnvänligt, restaurang utbud mm? E priser på boende likvärdiga?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haad Salad är väldigt lugn... Inga solstolar på stranden och på kvällarna dukar restaurangerna ut borden direkt på stranden..

Det är ett rev en bit ut i vattnet så ibland kan de va skönt att ha på sej badskor. Stranden är la kanske inte ultimat för att låta allt för små barn bada själv och det är inte så långgrunt. Men jag gillar stranden skarp..

Ett annan strand som jag gillar är Ao Chaloklum som ligger längst i norr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ett annan strand som jag gillar är Ao Chaloklum som ligger längst i norr...

Instämmer helt. Härlig strand med många små resort. Dessutom en 7-Eleven (och ett par andra motsvarande butiker) i korsningen på ring road om man behöver handla.

Ps. Om man älskar torkad bläckfisk är detta drömstranden ::);)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har bestämt att vi ska bo på salad beach på phangan men har svårt att bestämma vart vi ska bo på Samui. Vi e två vuxna och en treåring. Vill inte ha det för lugnt men inte bo granne me nån nattklubb heller, några tips? Finns ju lite för många stränder att välja på....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lamai, Maenam eller Choengmon kanske?! Då har ni dessutom relativt nära till Chaweng om det skulle locka någon kväll!

Lamai ligger söder om Chaweng och är öns näst populäraste strand. Uteställerna och restaurangerna är främst koncentrerade till de södra och mellersta delarna av stranden. Det tar en kvart med "moppe" eller taxi till Chaweng.

Maenam ligger i norr. En mysig och fin strand, men ändå med ett behagligt avstånd till Chaweng. Även nära Santiburi, om man vill golfa i världsklass och färjorna över till Koh Phangan och Koh Tao.

Choengmon ligger i nordöst och enligt många är det en av de finare stränderna på ön. Även den är belägen på behagligt avstånd från Chaweng och flygplatsen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Lamai, Maenam eller Choengmon kanske?! Då har ni dessutom relativt nära till Chaweng om det skulle locka någon kväll!

Lamai ligger söder om Chaweng och är öns näst populäraste strand. Uteställerna och restaurangerna är främst koncentrerade till de södra och mellersta delarna av stranden. Det tar en kvart med "moppe" eller taxi till Chaweng.

Maenam ligger i norr. En mysig och fin strand, men ändå med ett behagligt avstånd till Chaweng. Även nära Santiburi, om man vill golfa i världsklass och färjorna över till Koh Phangan och Koh Tao.

Choengmon ligger i nordöst och enligt många är det en av de finare stränderna på ön. Även den är belägen på behagligt avstånd från Chaweng och flygplatsen.

Har varit inne på Lamai mest men även sneglat åt choeng mon men e rädd att blir för öde? Sen e det många som pratar om norra chaweng eller chaweng noi.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Choeng Mon hade ju någon 7/11 och ett antal skräddare ;-). Får nog ta och säga emot CT, norra Chaweng är inte fart och fläkt, men det är nära om man vill ha det. Bland de bästa ställena vi bodde på under 2.5 månader! Reste också med barn.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toktobbe,

Ja du har songteaw (pickup-taxi), taxi och moppetaxi att välja mellan. De finns "överallt".

Golfkillen,

Jag menade snarare närheten till uteliv, och direkt öde är ju inte Had Chaweng jämfört med andra stränder på ön. Å andra sidan är det inte Patong direkt. Jag menade relativt till ön i övrigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toktobbe,

Ja du har songteaw (pickup-taxi), taxi och moppetaxi att välja mellan. De finns "överallt".

Vet inte vad jag vill ha för svar men känner mig inte klokare nu.... :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du vet väl vad du frågade? ::)

Det är de transportmedel du kan välja mellan om du inte hyr mc eller bil.

Lamai till Chaweng tar ca 15 min med taxi. Du måste förhandla om priset innan, annars kan chaffisen begära vad som helst när ni kommer fram. Normalpris är 350-550 baht. Det gäller att pruta (innan man hoppar in i bilen).

Songtaew kostar 50-100 på dagarna. De få gånger jag åker ger jag dem 60 och går därifrån. De klagar inte. Efter kl 18 måste du förhandla om priset innan du hoppar på.

Ps. "Songtaew" betyder "två bänkar" på thai och åsyftar de bänkarna man som passagerare sitter på. Man ringer i en klocka när man vill gå av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men du vet väl vad du frågade? ::)

Det är de transportmedel du kan välja mellan om du inte hyr mc eller bil.

Lamai till Chaweng tar ca 15 min med taxi. Du måste förhandla om priset innan, annars kan chaffisen begära vad som helst när ni kommer fram. Normalpris är 350-550 baht. Det gäller att pruta (innan man hoppar in i bilen).

Songtaew kostar 50-100 på dagarna. De få gånger jag åker ger jag dem 60 och går därifrån. De klagar inte. Efter kl 18 måste du förhandla om priset innan du hoppar på.

Ps. "Songtaew" betyder "två bänkar" på thai och åsyftar de bänkarna man som passagerare sitter på. Man ringer i en klocka när man vill gå av.

Jag mena min beslutsångest över vilken strand vi ska bo på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har varit inne på Lamai mest men även sneglat åt choeng mon men e rädd att blir för öde? Sen e det många som pratar om norra chaweng eller chaweng noi.

Chaweng Noi är faktiskt ett bra val under lågsäsongen. Fin strand, lite folk och närheten till själva Chaweng är pefekt. Man behöver inte hålla pruta och förhandla om taxifriser på kvällen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

toktobbe,

Ja du har songteaw (pickup-taxi), taxi och moppetaxi att välja mellan. De finns "överallt".

Golfkillen,

Jag menade snarare närheten till uteliv, och direkt öde är ju inte Had Chaweng jämfört med andra stränder på ön. Å andra sidan är det inte Patong direkt. Jag menade relativt till ön i övrigt.

Nej, det är sant, det är inte öde, men det är inte fart och fläkt. Som jag har skrivit så var det norra delen av Chaweng som passade oss perfekt. Strandmässigt så var det helt klart bäst vatten och bäst strand för att ha barn (tyckte vi). Sämst strand var det på västkusten. Bodde där på The Passage, och där kan vi prata om öde... Jag skulle aldrig vilja bo på mellersta eller södra Chaweng, då jag tyckte vattnet blev sämre och farten och fläkten blev alldeles för märkbar ;).

Choeng Mon var den stranden vi tyckte näst bäst om. Bodde på Muang Samui Villas, med egen pool. Stranden i sig var bra, enda nackdelen var antalet ryssar.

Lamai tyckte vi i ärlighetens namn inte så bra om. Vi var där dock bara i två dagar, men gillade Baan Haad / Akyra delen av Chaweng bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Även stränderna på västkusten KAN vara vacker. Vi tog en grilldag på Lipa Noi och det var helt suveränt. Men Laem Yai (där The Passage ligger) tillhör inte heller mina favoriter.

Dock finns det förstås en anledning till att utbyggnaden av ön koncentrerats kring östra och nordöstra Samui. Stränderna uppfattas (och har uppfattats) som bäst där av en majoritet av besökarna.

Att vissa lyxhotell väljer att etablera sig på västkusten beror delvis på att det är väldigt svårt (och inte minst ofantligt dyrt) att hitta "prime locations" på östkusten. Banyan Tree (norra Lamai), W Resort (Maenam) och Amatarapura (södra Lamai) är undantag, men de har förstås fått slantat rejält.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tar det tidsmässigt att ta sig ifrån Mae nam till Chaweng? Är det ca. samma pris som från Lamai till Chaweng? Vissa säger att BoPhut stranden är ok, men havsbotten är dyig?!

Har även sett att det finns en Shooting range på samui, något ni vet om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad tar det tidsmässigt att ta sig ifrån Mae nam till Chaweng? Är det ca. samma pris som från Lamai till Chaweng? Vissa säger att BoPhut stranden är ok, men havsbotten är dyig?!

Har även sett att det finns en Shooting range på samui, något ni vet om?

Från Maenam till Chaweng tar det 3 gånger så lång tid som mellan Chaweng och Lamai. Ja, om jag kommer ihåg rätt, så skulle jag uppskatta det till mellan 20 och 35 minuter beroende på var man hoppar på och av, samt hur de kör. Taxi eller Songthew ...

Ja, jag tycker om Bophut, men visst är botten inte så hårt utan man sjunker ner en del, men det beror lite på när på året och vilken del av stranden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har även sett att det finns en Shooting range på samui, något ni vet om?

Det finns två shooting ranges på Samui. En nära Tesco Lotus mellan Chaweng och Bo Phut. Det andra ligger vid vattenfallet Namuang.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Från Maenam till Chaweng tar det 3 gånger så lång tid som mellan Chaweng och Lamai.

Hmm, det måste vara vid trafikstockning. Jag har åkt båda sträckorna väldigt många gånger och tycker väl att det skiljer ganska lite i tid. Det beror förstås var exakt varifrån man startar och var man ska till.

Däremot kan det vara rejält segt i trafiken mellan halv fem och åtta på kvällarna, dvs när folk åker från jobben. Detta inte minst på ringroad (väg 4169) i norr.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×