Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
hdunkels

Praktisera i Thailand

Rekommendera Poster

Hej, jag ska börja plugga undersköterska nu i september och har sedan 15 veckor praktik. Jag kom nyligen från Thailand efter att ha bott där i 7 månader och vill gärna tillbaka så nu undrar jag om det är någon som vet hur det funkar med praktik i Thailand inom sjukvård/skola/barnhem?

Jag är tacksam för alla svar :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går säkert att få någon form av praktik i Thailand. Frågan är väl om din egen skola godkänner det. Du ska ju ha en handledare som är utbildad och det är ju den svenska sjukvården du ska jobba inom. Vet att det finns en del länkar om detta redan på forumet, så sök.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer inte ha något utav en praktik i thailand, deras system är totalt annorlunda emot det svenska sjukvårdssystemet.

För din egen skull och din framtids så rekommenderar jag dig att göra praktik på ett svenskt sjukhus och lär dig hur det går till på riktigt i den svenska sjukvården rent rutinmässigt med all kontakt med kommun, privatvård osv.

Dessutom så tror jag att sjukvårdsarbete är ett sådant arbete som är enbart för thailändare, inga utlänningar får jobba där i.

Allt detta är från en som jobbar på sjukhus i den svenska sjukvården samt sett en hel del hur andra länder sköter sin sjukvård.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga att den thailändska sjukvården är bra mycket bättre än den svrnska iaf och allt känns mycket modernare.

Men som PaaDii skriver, Har du tänkt jobba i Sverige så kan det nog vara bättre att ha din praktik där.

Iof kan det ju vara en erfarenhet att även ha gjort praktik i Thailand men tror inte att det skulle ge dej några direkta fördelar i Sverige.

Jag vet dock att det finns Svenska läkare på vissa sjukhus i Thailand..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga att den thailändska sjukvården är bra mycket bättre än den svrnska iaf och allt känns mycket modernare.

Om du har privat försäkring i båda länderna är sjukvården lika bra. Tror eventuellt du jämför svensk allmän sjukvård med thailändsk privat. Det är som att jämföra äpplen med päron. Angåenda att praktisera, kontakta någon av alla de svenskar som jobbar som koordinatörer eller liknande på de stora sjukhusen. Finns på alla större turistställen, mejla sjukhusen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan ju säga att den thailändska sjukvården är bra mycket bättre än den svrnska iaf och allt känns mycket modernare.

Om du har privat försäkring i båda länderna är sjukvården lika bra. Tror eventuellt du jämför svensk allmän sjukvård med thailändsk privat. Det är som att jämföra äpplen med päron. Angåenda att praktisera, kontakta någon av alla de svenskar som jobbar som koordinatörer eller liknande på de stora sjukhusen. Finns på alla större turistställen, mejla sjukhusen.

Håller helt med föregående talare!

Jag har egen erfarenhet av det privatägda Samitivej, ett av de allra bästa sjukhusen. Kanonställe, mycket hög kvalitet. Personaltätt. Har även besökt statliga Chulalongkorn Hospital, inget vidare milt uttryckt. Rullstolar från andra världskriget, överbefolkat

.

Har även varit på ett sjukhus i Isan, i Nakae: jag var då med en kompis som skadat sig. Kan lugnt säga att jag inte skulle vilja tas in där akut. En medicinsk mardröm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×