Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
ornis

Bokad men icke betald flygbiljett vid Visa ansökan?

Rekommendera Poster

Hej allesammans

Frågan gäller min tjej(Pilipino) som skall besöka Sverige i 90 dgr, 

Visa ansökning handhas av bl. a. Svenska Thai Embassy och antar att det är samma premisser som gäller för Thai person.

Har försökt hitta i andra trådar hur man skall förfara för att boka en flygresa som inte är betald, men inte hittat något. Det är så Ambassaden vill att det skall vara, men de  resebolag jag hittat kräver betalning inom 24 timmar. Avbeställningskydd endast vid kraftig sjukdom eller avliden etc.... Ombokningsbar, ja då är det väl en betald biljett? Kostar 7 till 10 tusen skr. från Phil till Sverige, kan inte kasta dessa i sjön.

Vi fick avslag på första ronden hos ambassaden där ett av skälen var just att vi inte kunde verifiera en bokad flygresa, eller rättare sagt vistelsetid och avresa från Sverige.

Nu skall vi överklaga..... , men hur redovisa en bokad ickebetald resa?

Hoppas på hjälp från er som vet, känns som David mot Goliat i detta här Visa ansökning.

/o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja en bokningsbekräftelse kommer du nog inte undan eftersom de nu är ett krav.

Möjligen kan dessa hjälpa dig.

http://www.indcen.com/landsfakta/Filippinerna/#20

Möjligen kan man ju boka med någon nätbyrå och få en bokningsbekräftelse som man låterbli att betala efter 24 timmar. Då avbokas ju biljetten men du har ändå en boknings bekräftelse som du kan skicka med.

Ett annat alternativ är väl att du eller din tjej vänder er till en lokal resebyrå som kan erbjuda er en bokat biljett med inte lika tajta betalningskrav. Kanske med några hundra pesos i bokningsavgift.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men ändå lite funderingar.

Indcen ville ha anmälningsavgift på 1000 kr, som anmälan antar jag att det är en bokning, blev inte riktigt klok på hur dom menade. Fattade det som pant, och betalade man inte resan så behöll dom pengarna. ???

I en sån här internetbokning, står väl vilket datum det är bokat och att den måste vara betald inom 24 timmar, annars är den ogiltig etc... etc...

Är handläggarna på Ambassaden så "blåögda" att dom inte fattar/läser/bryr sig hur det ligger till, eller ???

Ska höra med tjejen om lokal resebyrå i Manila.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret men ändå lite funderingar.

Indcen ville ha anmälningsavgift på 1000 kr, som anmälan antar jag att det är en bokning, blev inte riktigt klok på hur dom menade. Fattade det som pant, och betalade man inte resan så behöll dom pengarna. ???

I en sån här internetbokning, står väl vilket datum det är bokat och att den måste vara betald inom 24 timmar, annars är den ogiltig etc... etc...

Är handläggarna på Ambassaden så "blåögda" att dom inte fattar/läser/bryr sig hur det ligger till, eller ???

Ska höra med tjejen om lokal resebyrå i Manila.

Ja skall de ha 1000 kr så är det väl bara att glömma dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sunny

Jordenresor bokar biljetter utan krav på betalning. Bokningen ligger i Checkmytrip. Betalning ska ske senast 45 dgr innan resa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Ja skall de ha 1000 kr så är det väl bara att glömma dem.

Här är länken där det står om Anmälningsavgiften:

http://www.indcen.com/kundtjanst/bokningsregler/

På annat ställe står "ingen bokningsavgift" under Regler och villkor:

http://www.indcen.com/landsfakta/Filippinerna/#45

Kanske bytt ut bokingsavgift mot anmälningsavgift !

Jordenresor bokar biljetter utan krav på betalning. Bokningen ligger i Checkmytrip. Betalning ska ske senast 45 dgr innan resa.

Hmm.. Vore bra om vi hade denna tid på oss men nu gäller det en överklagan och nya papper och bevis inom 3 veckor.

Kan vara bra att tänka på nästa gång tjejen söker visa.

Jag undrar, hur gör alla med sån här bokning som måste finnas att visa upp till ambassaden ???

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skall de ha 1000 kr så är det väl bara att glömma dem.

Här är länken där det står om Anmälningsavgiften:

http://www.indcen.com/kundtjanst/bokningsregler/

På annat ställe står "ingen bokningsavgift" under Regler och villkor:

http://www.indcen.com/landsfakta/Filippinerna/#45

Kanske bytt ut bokingsavgift mot anmälningsavgift !

Jordenresor bokar biljetter utan krav på betalning. Bokningen ligger i Checkmytrip. Betalning ska ske senast 45 dgr innan resa.

Hmm.. Vore bra om vi hade denna tid på oss men nu gäller det en överklagan och nya papper och bevis inom 3 veckor.

Kan vara bra att tänka på nästa gång tjejen söker visa.

Jag undrar, hur gör alla med sån här bokning som måste finnas att visa upp till ambassaden ???

Jag bokade tjejens resa hos ticket och då kan man avboka senast 2 timmar  före avgång.Kostnad:595 kronor,tycker jag det är värt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja skall de ha 1000 kr så är det väl bara att glömma dem.

Här är länken där det står om Anmälningsavgiften:

http://www.indcen.com/kundtjanst/bokningsregler/

På annat ställe står "ingen bokningsavgift" under Regler och villkor:

http://www.indcen.com/landsfakta/Filippinerna/#45

Kanske bytt ut bokingsavgift mot anmälningsavgift !

Jordenresor bokar biljetter utan krav på betalning. Bokningen ligger i Checkmytrip. Betalning ska ske senast 45 dgr innan resa.

Hmm.. Vore bra om vi hade denna tid på oss men nu gäller det en överklagan och nya papper och bevis inom 3 veckor.

Kan vara bra att tänka på nästa gång tjejen söker visa.

Jag undrar, hur gör alla med sån här bokning som måste finnas att visa upp till ambassaden ???

Vad menar du inte har tid?. Det lär väl inte ta längre tid att boka hos Jordenresor än hos någon annan. Sedan är det väl bara att skriva ut bokningsbekräftelsen från Checkmytrip. Finns väl inget krav på att biljetten skall vara betald. Så om nu Jordenresor har den servicen så är det väl bara att boka med dem så är problemet löst.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Vad menar du inte har tid?.

Kanske lite otydlig, vi har skjutit upp resan 3 ggr nu, av olika anledningar och orsaker. Vid Visaansökan planerade vi mitten av Juni, Vid överklagan nu så blir slutet Juli bra för oss men tight. Så det handlar om resa slutet Juli och det är inga 45 dgr dit. Det var detta jag menade med att inte har tid.

Det märkliga i det hela var att när tjejen besökte Ambassaden i Manila första gången sade de att vi INTE behövde en bokad biljett, skulle vänta med det. Men en av anledningarna till avslaget var just verifiering av resan.  :cr

När handläggaren ringde och meddela avslaget sa hon att tjejen kunde komma och hämta pappren på Ambassaden. När hon kom dit fick hon endast sina egna papper hon lämnat in. Jag sa till tjejen att hon måste hämta beslutet på ambassaden. Hon åkte dit igen dagen efter och blev informerad att det fanns inget beslut där inte. Hon måste kontakta Ambassaden i Thailand på thailändska språket (mycket viktigt),(hon är filipina och kan inte thai) för att erhålla beslutet.

Jag hade under tiden kontaktat Thai ambassaden på engelska och fick meddelande om att kopior på beslutet fanns på ambassaden i Manila. Jag skickade mejlet till tjejen som hon printa ut och jag bad henne igen att besöka ambassaden i Manila, vilket hon gjorde 2 dgr after. Då fick hon kvittera ut beslutet.

Kan tilläggas att hon har långt till ambassaden, tar en heldag för ett besök.

Blir såååå j.....a trött.....  :cr

Oj då kom lite utanför ämnet...... ville bara skriva av mej....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du inte har tid?.

Kanske lite otydlig, vi har skjutit upp resan 3 ggr nu, av olika anledningar och orsaker. Vid Visaansökan planerade vi mitten av Juni, Vid överklagan nu så blir slutet Juli bra för oss men tight. Så det handlar om resa slutet Juli och det är inga 45 dgr dit. Det var detta jag menade med att inte har tid.

Det märkliga i det hela var att när tjejen besökte Ambassaden i Manila första gången sade de att vi INTE behövde en bokad biljett, skulle vänta med det. Men en av anledningarna till avslaget var just verifiering av resan.  :cr

När handläggaren ringde och meddela avslaget sa hon att tjejen kunde komma och hämta pappren på Ambassaden. När hon kom dit fick hon endast sina egna papper hon lämnat in. Jag sa till tjejen att hon måste hämta beslutet på ambassaden. Hon åkte dit igen dagen efter och blev informerad att det fanns inget beslut där inte. Hon måste kontakta Ambassaden i Thailand på thailändska språket (mycket viktigt),(hon är filipina och kan inte thai) för att erhålla beslutet.

Jag hade under tiden kontaktat Thai ambassaden på engelska och fick meddelande om att kopior på beslutet fanns på ambassaden i Manila. Jag skickade mejlet till tjejen som hon printa ut och jag bad henne igen att besöka ambassaden i Manila, vilket hon gjorde 2 dgr after. Då fick hon kvittera ut beslutet.

Kan tilläggas att hon har långt till ambassaden, tar en heldag för ett besök.

Blir såååå j.....a trött.....  :cr

Oj då kom lite utanför ämnet...... ville bara skriva av mej....

Ok då förstår jag vad du menade. Jag tror det räcker med ett papper där bokningen framgår. Om betalningstiden på 24 timmar har löpt ut tror jag spelar mindre roll. Deras uppgift är knappast att kontrollera huruvida biljetten är betald eller inte. Det måste bara finnas ett papper för att reglerna säger så.

Hoppas det hur som helst löser sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej , tänkte skriva lite feedback, bra för läsarna att se hur saker och ting fortskrider.

Var inne på Ticket, de ville ha 425 "Ticket Garanti" plus samma belopp i självrisk = 850 kr.

Efter en hel del mejlande till researrangör och läsande på detta forum fixade jag bokad biljett för 400 kr, tycker det var helt okej. Den arrangören upplyste att det blir billigare beställa biljett från avreseorten, och tycker jag skall avbeställa min bokning för att sedan beställa från någon lokal researrangör i Manila.

Vet inte om detta stämmer riktigt, jag har provat söka resa här hemma på söksajter på detta vis:

Manila-Arlanda ToR samt Arlanda-Manila ToR med samma datum etc.. och får då till min förvåning upp att resa från Manila-Arlanda ToR är billigare, kan skilja 1000 till 1500 kr. och då är denna resa inte specad från avreseorten.

Vi skall kolla upp med att tjejen besöker ett par researrangörer i Manila.

Måste också berätta om den snabba service jag fick på Embassy of Sweden in Bangkok.

På kvällen försökte jag skicka min överklagan till ambassaden men lyckades inte , get receive server failure?? bla.. bla.. bla...

Skrev ett mejl utan min bifogade överklagan och det gick bra, frågade hur skall jag kunna skicka min överklagan?

Jag hade mitt svar på morgonen med ett antal förklaringar hur jag kunde göra.

Jag gjorde på ett annat sätt, Lade upp filen på SkyDrive och dela till ambassaden. Skickade länken till handläggaren som svarade efter 30 minuter att hon tagit emot filen, Nice...

Efter högst två timmar får jag besked att hon omvärderat avslaget och nu ger tillstånd för visum men att ärendet måste granskas på ambassaden i Manila också. vilket kan ta upp till 8 dgr innan svar.

Handläggaren meddelar att hon skickat informationen (men endast bokad biljett och försäkring) till Manila och upplyser att sökande skall besöka ambassaden senast måndag.

Det blev ett flertal mejl mellan oss, då jag hade lite frågor och så... Hon pratade och skrev flytande svenska efter ett par meil, också Nice...

Jag hade ju skrivit allt på engelska tidigare hehe..

Så långt har vi kommit nu...  ;)

:dan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×