Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Jackieboy

Vaccin för 2 månaders resa i thailand

Rekommendera Poster

Hellluu! var i thailand förra året och då tog jag twinrix.. 2 sprutor innan vi åkte 1 efter! jag undrar om man behöver vaccinera sig mot något mer om man e borta drygt 2 månader? :) Tack i förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte förnyade grundskyddet (stelkramp, polio, difteri) sist, eller de senaste 10 åren så kan det vara läge. Det rekommenderas egentligen oavsett om du ska resa eller inte att förnya det var 10e år och kostar inte många kronor.

Grymt skönt att t ex slippa behöva dra och ta stelkrampsspruta om du skär dig på en rostig plåtbit, glas eller nått annat. Inte helt osannorlikt i Thailand :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte förnyade grundskyddet (stelkramp, polio, difteri) sist, eller de senaste 10 åren så kan det vara läge. Det rekommenderas egentligen oavsett om du ska resa eller inte att förnya det var 10e år och kostar inte många kronor.

Grymt skönt att t ex slippa behöva dra och ta stelkrampsspruta om du skär dig på en rostig plåtbit, glas eller nått annat. Inte helt osannorlikt i Thailand :P

Är det så att man bör ta stelkram var 10:de år? Det var nog 20 år sen jag tog en sådan och det känns ju inget vidare att behöva oroa sig för sånt när man åker iväg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du inte förnyade grundskyddet (stelkramp, polio, difteri) sist, eller de senaste 10 åren så kan det vara läge. Det rekommenderas egentligen oavsett om du ska resa eller inte att förnya det var 10e år och kostar inte många kronor.

Grymt skönt att t ex slippa behöva dra och ta stelkrampsspruta om du skär dig på en rostig plåtbit, glas eller nått annat. Inte helt osannorlikt i Thailand :P

Är det så att man bör ta stelkram var 10:de år? Det var nog 20 år sen jag tog en sådan och det känns ju inget vidare att behöva oroa sig för sånt när man åker iväg?

Beror lite på när man är född, vilket vaccineringsprogram man ingick i och om man ev. tagit kompletterande sprutor, etc. Har du dock fullfört allt du ska så är det vart 20år som gäller enligt socialstyrelsens rekommendationer.

http://www.nll.se/upload/IB/dk/stdk/Smittskydd/Vaccin/Rek%20difteri.pdf

Stelkrampspruta kan man ju alltid ta direkt i efterhand OM oturen skulle vara frame, men trist att ev. spilla massa tid på att leta upp en läkare på plats. När det gäller polio och difteribiten så är jag dock inte helt inläst på just det, men vet att skyddet där också varierar på när du blev född, etc. Om det var 20 år sedan bör du nog i alla fall kolla igenom hur du var vaccinerad tidigare och ringa och fråga lokala infektionsklinik för rekommendation.

Edit: I Norge så rekommenderas 10 år oavsett från Norska motsvarigheten till socialstyrelsen. Det gäller både stelkramp, difteri och polio.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×