Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Niksod

Ringa inom landet.

Rekommendera Poster

Jag läste för en tid sedan att man kan köpa kontantkort nere i Thailand. Man ringde något nummer och slog in en kod för att kunna ringa billigare till andra kontantkort.

Är det någon som har lite mera koll på detta och kan dela med sig?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Först och främst så måste du ha en telefon som inte är låst till en speciell leverantör. Få den upplåst i en Thailändsk telebutik. Om jag minns rätt så kostar det 50-100 kr. I Sverige är det svindyrt.Vill du köpa en upplåst telefon härhemma, läste jag nånstans att det finns enkla såna på Elgiganten för 300 kr. 

Sen köper du ett simkort i Thailand förslagsvis på en 7/11-butik som finns överallt. Där kan de hjälpa dig att sätta i det och slå in koden när du "tankar" telefonen.

Du kan ringa till vilken telefon som helst, det behöver inte vara en med kontantkort.

De kontantkort som jag känner till och finns på 7/11 har är one-2call, happy, Inter sim

Det finns säkert många här på forumet som vet mer om detta. Har jag fel så blir jag förhoppningsvis rättad här i tråden.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringer du inom Thailand så är det fråga om ören per minut.

Och om du ringer till Sverige så är det fortfarande riktigt billigt att ringa från thailändska kontantkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringer du inom Thailand så är det fråga om ören per minut.

Och om du ringer till Sverige så är det fortfarande riktigt billigt att ringa från thailändska kontantkort.

Tack för tipset. Och kom ihåg att man dricker Chang i Thailand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns många typer av abonnemang och det kostar olika. Men det är väl knappast så man på en semester bryr sig om det.

Vad hade du hört om för kod man kan ring abilligare till andra kort. Tänkte inte svara föränn jag läste Skruttans svar, jag trodde du va ute efter något helt annat nä rjag läste din fråga  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du hört om för kod man kan ring abilligare till andra kort. Tänkte inte svara föränn jag läste Skruttans svar, jag trodde du va ute efter något helt annat nä rjag läste din fråga  :)

Är det en kod eller är det inte 009 som avses, alltså slå 009 och sedan normalt nummer, jag vill minnas att det förekommer 008 oxå. Minns inte hur mycket rabatt det ger och inte heller om det gäller alla bolag, jag har DTAC på mobilen.

På min hemtelefon (TOT) slår jag 1234 före mobilnummer och får då halv taxa  :kla

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad hade du hört om för kod man kan ring abilligare till andra kort. Tänkte inte svara föränn jag läste Skruttans svar, jag trodde du va ute efter något helt annat nä rjag läste din fråga  :)

Är det en kod eller är det inte 009 som avses, alltså slå 009 och sedan normalt nummer, jag vill minnas att det förekommer 008 oxå. Minns inte hur mycket rabatt det ger och inte heller om det gäller alla bolag, jag har DTAC på mobilen.

På min hemtelefon (TOT) slår jag 1234 före mobilnummer och får då halv taxa  :kla

Ja något sådant har jag för mig att man slog. Men jag har för mig att det bara vr EN gång man slog koden. jag kanske har drömt allt :cr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Niksod: Jag kanske har drömt allt  :laugh: klockrent.

Alsun: Slår man det inom landet också? Att man gör det vid utland, slår 009 först brukar jag tipsa om men annat har jag aldrig hört eller sett någon slå annat än 08 för att ringa Thai mobil från Thai mobil. Har jag missat nåt...?  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alsun: Slår man det inom landet också? Att man gör det vid utland, slår 009 först brukar jag tipsa om men annat har jag aldrig hört eller sett någon slå annat än 08 för att ringa Thai mobil från Thai mobil. Har jag missat nåt...?  :)

Nu blir jag osäker, det är många år sedan jag lärde mig detta och använder det aldrig. När du säger 08 så är ju väl det början på alla mobilnummer sedan några år tillbaka när dom utökade nummerserierna. Jag vet att det fanns (finns?) en billighetskod på 009 och 008 före ordinarie nummer, kommer bara inte ihåg skillnaden. Kanske läge att testa, kolla saldo före och efter ett samtal.

Däremot när det gäller hemmatelefon så ser jag resultatet direkt på den specificerade räkningen och det ger mig en väldig rabatt per månad. Sverigesamtal kör jag via ZayHi då det är otroligt billigt till fasta nummer, som tyvärr inte så många har numer i Sverige.  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ringer du inom Thailand så är det fråga om ören per minut.

Och om du ringer till Sverige så är det fortfarande riktigt billigt att ringa från thailändska kontantkort.

Tack för tipset. Och kom ihåg att man dricker Chang i Thailand!

Det glömmer jag ALDRIG ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alsun: Slår man det inom landet också? Att man gör det vid utland, slår 009 först brukar jag tipsa om men annat har jag aldrig hört eller sett någon slå annat än 08 för att ringa Thai mobil från Thai mobil. Har jag missat nåt...?  :)

Nu blir jag osäker, det är många år sedan jag lärde mig detta och använder det aldrig. När du säger 08 så är ju väl det början på alla mobilnummer sedan några år tillbaka när dom utökade nummerserierna. Jag vet att det fanns (finns?) en billighetskod på 009 och 008 före ordinarie nummer, kommer bara inte ihåg skillnaden. Kanske läge att testa, kolla saldo före och efter ett samtal.

Däremot när det gäller hemmatelefon så ser jag resultatet direkt på den specificerade räkningen och det ger mig en väldig rabatt per månad. Sverigesamtal kör jag via ZayHi då det är otroligt billigt till fasta nummer, som tyvärr inte så många har numer i Sverige.  :P

Du är den första i Thailand som jag vet har fast nummer.  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är den första i Thailand som jag vet har fast nummer.  :)

Fast bostad och fast nummer = fast i Kamala  ;)

Nejdå men jag kör ju datorn via ADSL så varför inte även telefonin när jag är hemma, dock trådlös telefon medtagen från Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×