Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Lenita

Behöver man vara orolig???

Rekommendera Poster

Läste detta inlägg i ett annat forum. Undrar om man behöver vara orolig, eller om det är överdrivet...

http://www.reseforum.se/forum/thailand/24851-res-inte-till-thailand.html

Lena

Det är oroande att så många thailandboende svenskar visar så dåliga kunskaper om dagens situation i landet de bor i. Jag själv som bott 5 år i Thailand är djupt oroad.

Premiärministern skall på en "eriksgata" i norra Thailand och hotas nu med attentat  varför 40 kompanier, polis och militär, skall mobiliseras! (Går att läsa i dagens Bangkok Post-21/11).

25/11 blir det regeringsfientliga demonstrationer i Pattaya. Man räknar med 30 000-50 000 deltagare

28/11 gäller samma för Bangkok. Man räknar med 1 milj. deltagare!!

Demonstrationer på andra platser är också aktuellt.

Med anledning av detta planerar regeringen att aktivera den s.k. ISA = Internal Act for Security. Semesterumgänget riskerar således att bli med stridsvagnar och AK utrustade soldater.

Demonstrationerna skall pågå under ett par dagar. Enligt protestledarna är huvudsyftet att få regeringen att avgå och utlysa demokratiska val. Lyckas inte detta kommer man att gå ut "på gatorna"

Detta är inte något skämt, de sociala spänningarna är nu på kokpunkten. Dessutom ligger kungen svårt sjuk på sjukhus sedan september. Avlider han nu är det tämligen säkert att svåra oroligheter bryter ut. Själv skulle jag tänka mig för ett par gånger att åka till Thailand nu.

Det här med kungen är ju djupt "intressant" om kan uttrycka det så. Han är ju på något vis en enande faktor och som sagt dör han, vad händer då. Kanske blir det ett otroligt lugn med sorgetid? Men sen då?

Jag tillhör en av de som inte är vidare insatt även om jag tycker att det är intressant och just därför åtminstone lyssnar på olika personers resonemang och funderingar här med intresse  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Barn till rika direktörer i sverige brukar oftast befinna sig i rörelser som "Reclaim the street" "AFA" "Kpmlf" och andra diverse vänstervridna folkrörelser. Samma sak som med fattiga i sverige, finns moderater bland dem också.

Självklart kan man inte hård dra att det är en klasskamp. Men det har oftast visat sig att de röda är oftast de ifrån de fattigare delarna av thailand, samt i lågutbildade klasser. Sen finns det ju självklart undantag.

Saksamma. Jag bor i bangkok, och jag är inte ett dugg rädd. Risken att jag blir påkörd av en bil är 100000ggr större än att någon rödskjorta skulle skjuta ner mig :)

i princip alla kommer ifrån nordösta så det är en regional kamp, ingen landsomfattad klasskamp.. finns väl knappt en enda rödtröjja i södra som inte är dit flyttad.

Thaksin riktade medvetet in sig på just isaan efter som där bor det väldigt många fattiga som har i princip 0 politisk IQ och/eller är totalt ointresserade å att bli köpt av en politiker är för dom som det ska vara.

folk i södra skulle dom aldrig kunna köpa då dom röstar politiskt.

visst ska vi inte hymla om att thaksin faktiskt gjorde en del bra rent praktiskt, men den nedåtspiralen av korruption han satte igång kan bara gjort (och har gjort) saker värre i längden.

gud vad jag svammlar, ursäkta för att ja spårar ut lite här :)

Citat från Gosatta.

Thaksin riktade medvetet in sig på just isaan efter som där bor det väldigt många fattiga som har i princip 0 politisk IQ och/eller är totalt ointresserade å att bli köpt av en politiker är för dom som det ska vara.

folk i södra skulle dom aldrig kunna köpa då dom röstar politiskt.

Källa på detta? :o

Hur har du lyckats få ihop denna nonsens som du skriver. Tror det skulle vara nyttigt för dig att lära dig landet du lever i.

jag har väl aldrig påstått att jag bor i Thailand? var får du det ifrån?

läser du hela tråden så ser du att jag spekulerar, inget mer. men ja, jag menar ändå att det inte är någon regelrätt klasskamp vi bevittnar om det nu är det du tyckte var svammel.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Läste detta inlägg i ett annat forum. Undrar om man behöver vara orolig, eller om det är överdrivet...

http://www.reseforum.se/forum/thailand/24851-res-inte-till-thailand.html

Lena

Här Lenita kan du läs senaste nytt, kom i Bangkok Post för 20 minuter sedan. Du ser att det är allvar!

http://www.bangkokpost.com/breakingnews/160645/democrats-back-imposition-of-security-law

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ISA aktiveras med jämna mellanrum i förebyggande syfte. Den ger polisen och militären rätt att bland annat stänga av gator och upplösa folksamlingar. Vi hade ISA på Phuket senast i juli då ASEAN-mötet genomfördes här. Vi märkte inte av det över huvud taget.

Jag säger inte att det politiska oron inte är allvarlig men jag tror fullt och fast att den inte kommer påverka det thailändska samhället i en utsträckning som gör att det blir farligt för turister. Dessa oroligheter blossar upp med jämna mellanrum. De demonstrationer som planeras i dagsläget kan eventuellt störa trafiken i Bangok i slutet av november och det kommer vara mycket militär i Chaing Mai nästa helg. Jag tror och hoppas att det inte urartar till det läge vi hade i december och april. Jag tror inte heller att flygplatser kommer att ockuperas.

Om de röda får till en miljon-demonstration i Bangkok blir jag mycket förvånad. En miljon är mycket folk, senast det begav sig på demonstrationsfronten kom dom upp i ca 30 000 personer (50 000 påstår dom själva men tvivlar lite på räkningen där)

Min peronliga åsikt är att om kungen skulle avlida, vilket gud förbjude, blir det inte oroligt alls. Det blir totalt lugn - men under en begränsad period. Sen blir det stökigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min peronliga åsikt är att om kungen skulle avlida, vilket gud förbjude, blir det inte oroligt alls.

Jag är helt övertygad om att han kommer avlida. Sannolikheten är 100%. Vad som händer när den dagen kommer återstår att se men jag tror att som man bäddar får man ligga och just nu ser det väldigt obäddat ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker detta är ett högintressant ämne nu, men är inte så väl insatt i det men försöker att klura ut situationen och vad det är som händer.

Jag förstår det som att det är "röda" vs. "gula" där dom röda vill ha till ett omval och att den nuvarande regeringen ska avgå, de röda stöder den före detta premiärministern Thaksin, och att det var de gula som fick Thaksin att avgå och dom stöder nuvarande premiärministern Abhisit, och han ska åka till de rödas kvarter och då kommer det bli liv i luckan?

Kungen är sjuk och gammal och om/när han avlider är det då inte självklart att hans son eller någon av hans döttrar blir tronarvinge?

Som jag nämnde så är jag inte väl insatt men vill gärna försöka klura ut hur det ligger till och kanske är ute i det blå å far nu men det är så jag har uppfattat situationen iaf, så rätta mig gärna om jag missuppfattat allt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite förenklat ja så är du helt klart inne på helt rätt spår..

däremot är inte dom gula och demokraterna (abhasit) samma lag även fast dom står på samma planhalva. . men som sagt det går å gräva å dra i det hur mycket som helst.

själv råkade jag dyka på en "röd rally" idag under en bro på slutet av asoke innan ratcgadaphisek.. dom va glada i hågen och höll tal å sjöng å dansade. . någon form av rödtröjja fick jag med mig också som jag nog inte kommer använda ute på stan :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite förenklat ja så är du helt klart inne på helt rätt spår..

däremot är inte dom gula och demokraterna (abhasit) samma lag även fast dom står på samma planhalva. . men som sagt det går å gräva å dra i det hur mycket som helst.

själv råkade jag dyka på en "röd rally" idag under en bro på slutet av asoke innan ratcgadaphisek.. dom va glada i hågen och höll tal å sjöng å dansade. . någon form av rödtröjja fick jag med mig också som jag nog inte kommer använda ute på stan :)

Varför inte det,, för att det är en tjejfärg eller?  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite förenklat ja så är du helt klart inne på helt rätt spår..

däremot är inte dom gula och demokraterna (abhasit) samma lag även fast dom står på samma planhalva. . men som sagt det går å gräva å dra i det hur mycket som helst.

själv råkade jag dyka på en "röd rally" idag under en bro på slutet av asoke innan ratcgadaphisek.. dom va glada i hågen och höll tal å sjöng å dansade. . någon form av rödtröjja fick jag med mig också som jag nog inte kommer använda ute på stan :)

Vad bra känns lite lättare att följa debatten då lixom :) Jag har även hört talas om "blå" ....men det ska vara en relativt okänd grupp, något du kanske vet mera om?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite förenklat ja så är du helt klart inne på helt rätt spår..

däremot är inte dom gula och demokraterna (abhasit) samma lag även fast dom står på samma planhalva. . men som sagt det går å gräva å dra i det hur mycket som helst.

själv råkade jag dyka på en "röd rally" idag under en bro på slutet av asoke innan ratcgadaphisek.. dom va glada i hågen och höll tal å sjöng å dansade. . någon form av rödtröjja fick jag med mig också som jag nog inte kommer använda ute på stan :)

Varför inte det,, för att det är en tjejfärg eller?  :o

nej för jag vill inte bli sedd som en rödskjorta :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

lite förenklat ja så är du helt klart inne på helt rätt spår..

däremot är inte dom gula och demokraterna (abhasit) samma lag även fast dom står på samma planhalva. . men som sagt det går å gräva å dra i det hur mycket som helst.

själv råkade jag dyka på en "röd rally" idag under en bro på slutet av asoke innan ratcgadaphisek.. dom va glada i hågen och höll tal å sjöng å dansade. . någon form av rödtröjja fick jag med mig också som jag nog inte kommer använda ute på stan :)

Vad bra känns lite lättare att följa debatten då lixom :) Jag har även hört talas om "blå" ....men det ska vara en relativt okänd grupp, något du kanske vet mera om?

jag har vänner som blev "blåtröjjor" förra vintern när det small som mest. . försökte klämma ur dom vad det är men allt dom sa "its for the king" men man ska nog se dom som en subdivision av dom gula är min gissning (alla va gula innan) och dom vifftade glatt med dom å skrek varje gång det kom en tuktuk eller taxi (klassiska rödtröjjor)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nu kom jag på vad en tjejjpolare sa om dom när dom dök upp i mars april (ja så vitt jag vet iaf) att dom var organiserade genom polisen, så nästan lite melis känsla .. men absolut ingen aning om vad sanningshalten ligger i det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

det va full fart på dom i söndags iaf. så här många hade vi "hemma" :)

dsc01442.jpg

/gosatta som nu är stolt ägare av både en röd-tröjja å en röd-bandana (från förra "krisen") däremot inte lyckats samla på mig några gul-souvenirer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×