Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
PerBKK

Systemkamera?

Rekommendera Poster

Tjena, någon som är duktigt när de gäller systemkamera ? Jag tänkte köpa en men jag kan noll om de. Vilken kamera e bra som nybörjare? kollade på nikon d3000 o en d5000 skilljer ju lite i pris men ? såg även en sony som verka ok ? tror jag.. vad rekomenderar ni?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har själv en Canon EOS 400D vilket jag tycket är riktigt bra.

Men kan ju rekommendera EOS 450 D som e den nyare versionen.

http://www.japanphoto.se/product/digital-systemkamera/canon/canon-eos-450d-18-55mm-is/

Köpte en 450D till dottern i 13-årspresent förra veckan.

De hade kampanj på den på Media Markt för 4444kr, tyckte jag var rätt så rimligt... ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per, är du i bangkok? kolla in fotofile i gatuplanet av MBK. De är duktiga, kan engelska etc.

Canon serie 400-450-500-550 är ju välkända som bra kameror, som andra skriver här. Men den serien du nämner för nikon är ju också bra.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena, någon som är duktigt när de gäller systemkamera ? Jag tänkte köpa en men jag kan noll om de. Vilken kamera e bra som nybörjare? kollade på nikon d3000 o en d5000 skilljer ju lite i pris men ? såg även en sony som verka ok ? tror jag.. vad rekomenderar ni?

fördra    NIKON  o då ska du ta nikon 90 den är toppen eller 5000

kolla in nikon forum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Per, är du i bangkok? kolla in fotofile i gatuplanet av MBK. De är duktiga, kan engelska etc.

Canon serie 400-450-500-550 är ju välkända som bra kameror, som andra skriver här. Men den serien du nämner för nikon är ju också bra.

Är i swe nu tyvärr.. men är de så mycke billigare i bkk in i swe för en kamera?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

o nej mycket lita  tänk på garantin  :nau

ok, tänkte nu när kronan är mot bahten så.. kan de inte bli mycke billigare !? får väl dra o kolla på d5000 eller d90 då?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så, blev en nikon d5000 men hur fan ska de "uv-filtret" sitta ?? bara klicka på eller??

Du skruvar på filtret direkt på objektivet..

Yes såg de !! men de var med ett typ "plastfilter" med.. eller ed  e bara kasta ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

så, blev en nikon d5000 men hur fan ska de "uv-filtret" sitta ?? bara klicka på eller??

Du skruvar på filtret direkt på objektivet..

Yes såg de !! men de var med ett typ "plastfilter" med.. eller ed  e bara kasta ?

Var det oxå nåt som gick att skruva på? Kanske va nåt som va med som skydd?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej de var mer en typ plastfilm. uv-skyddet låg mellan 2 skummgummi bitar + en plast film. verkar som man kan dela på plastfilmen, ungefär som en skyddsfilm men den e ju större än  vad linsen e så ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Det finns flera bra hus billigast är 350D

Mest prisvärda är nog ett begangnat EOS 40D för 4500KR

550D är det senaste om du vill filma med kameran också.

Själv kör jag med ett begangnat EOS 50D hus samt endast ett superkompakt teleobjektiv 70 300 DO IS USM(överpris som ny).

Perfekt som reseglugg om man behöver extra zoom utan att synas för mycket och vill zomma in sig på "vissa" händelser.

Det som fungerat bäst hittills när det gäller foto är

Foto som om det voro LOMOgrafi, tänk mindre och experimentera

Om du fotar en polis/militär/kung och blir tillsagd, le - be så hemskt mycket om ursäkt och ta ner kameran om du vill vara kvar. Kräver de att du tar bort bilderna, käfta inte emot.

Annat tips är att använda en 10-20mm på dslr-kamera, låsa fokus och sen bara ha den i ett handgrepp, hängades och skjuta från höften och i olika riktningar. Då kan man trycka in sig i grupper eller stå så det inte är uppenbart att man fotar. Är det dessutom ljud eller prat runtomkring så märker ingen heller slutarljudet. Fungerar dock bara så länge det är ljust och du kan ha snabba(re) slutartider och du kan ta bilden snabbt, nästan utan att missa "steget"..

Tror att en sån lösning är enklast eftersom du slipper köra upp kameran i ansiktet på folk och du slipper tänka på fokus, utsnitt etc. Du tar med dig "allt" i bilden.

Det fungerar jättebra om du vill fota torskarna på horgatorna eller de kriminella jetboat-uthyrarna utan att det syns du är så aktiv.

Lycka till med fotograferandet !

/C

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kommer att bli nöjd med kameran, jag köpte en D5000 i mars och den tar

riktigt bra bilder - med viss hjälp av mig såklart  :P

Mycket att lära men automatiken och hjälpinfon i kameran funkar utmärkt.

Nu ska jag hitta en bra långzoom och tyvärr kostar ju den

ungenfär som kameran...

TT

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×