Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Mimo

Tillbaka hemma efter 16 dagar i Paradiset!

Rekommendera Poster

SÅ har vi då kommit hem igen, igår kl 05.00 lite mer än 1 dygn försenade landade vi på svensk mark.

Våran resa gick t/r till paradiset! Paradiset för våran del är utan tvekan

Khao Lak, och vårat hotell Bhandari resort and spa.

Det var våran första längre resa och allt har fungerat över förväntan. Barnen 5 år och snart 3 år har klarat resandet utan problem och gnäll. De har varit såååå duktiga och tålmodiga.

Tillsammans med vårat resesällskap har jag och min familj fått minnen för livet och upplevt saker vi kommer att njuta av i resten av vårat liv. Vi har mött människor vars ansikten vi aldrig kommer att glömma och en vänlighet vi aldrig tidigare stött på. Denna resa, våran första till Thailand kommer inte att bli den sista.

Det finns så mycket att berätta att jag inte vet vart jag ska börja, just nu är allt så färskt att det bara är ett virr varr.

Men för att nämna lite av det som gjort denna resa så speciell så...

Elefant trekkingen i Khao Sok och kanotutfärden som också ingick.

Jag fick förmånen att rida på själva Elefanten (inte på sitsen utan bakom öronen)genom regnskogen, inget man glömmer i första taget!!!

Utflykten till Simillian, det vackraste av allt vackert i Thailändsk natur!! Snorklingen var out standing och det var så oberskivligt vackert!

Maten och kulturen och människorna, vi fick en gåva av Mr X (En underbar människa som jobbade på hotellet) dagen innan vi for hem. Maten på hotellet var så otroligt god.

Barnens glädje, de har haft det så bra att de inte ville åka hem.

Sist men inte minst vill jag bara säga att jag avundas er som fortfarande har eran första resa till Thailand kvar att uppleva. Jag längtar redan tillbaka!

Mvh Mimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Absolut!

Ett en resturang som är guld värd för barn föräldrar är Viking, där det finns skandinaviska alternativ på menyn och Khao laks bästa pizza. Barnen åt makaroner och korv där ett par gånger. Där gick det även att få ett gott glas vin till maten, beställde husets röda och blev glatt överaskad. Ägarinnan pratar såväl svenska som danska och Thai. Hon ger även gärna tips och råd om du frågar henne, har blont lockigt hår uppsatt i tofs...inte svår att se bland den thailänska personalen.

Bästa massage ställe tycker vi finns på Nantong beach, där det går att få thai massage 1 timme för 300 b. Mannikyr och pedikyr 150 b. Andra stället som dyker upp på stranden om du utgår från Bhandari resort and spa.

Bästa snorkling finns absolut vid Simillian Islands, men köp med åksjuke tabletter för det gungar rejält!(Och vi är sjövana)Jag bokade via Fritidsresor.

Kan även rekomendera deras utflykt med Elefant trekking i Khao sok där det ingick kanot utflykt, mat, elefant ridning och en underbar och unik guide. De tar väl hand om sina elefanter som får regelbunden vetrinärvård.

När det gäller prutning gäller det att inte vara blyg och försiktig, var tuff men vänlig! Det går oftast att få ned priset rejält, i början är det bra att ha en valuta omvandlare med sig.

Det är små storlekar, kläderna krymper dessutom märkte jag här nu här hemma.

Jag köpte väldigt lite kläder, det är lättare till killar. Men sandaler finns det massor av. Du kan få mera tips om pris och ställen när det närmr sig.

Jag köpte även lite väskor.

Det finns solskydd att köpa på apoteken till hyfsade priser, Aloe Vera produkter är billiga och bra mot/för bla röd bränd hud.

Ja du det finns mycket mer så fråga om du vill ha tips om nått särskillt!

Mvh Mimo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej igen Mimo

Tack snälla du för tipsen...

Blir alldeles pirrig när jag läser dina tips, vill åka NU..

Såg du "mitt" hotel Seaview något??

Såg på resedagboken när ni fick massage, det är något jag kommer unna mig ofta där nere.

Vad gillad dina killar för thai mat??

Bra där du sa om storlekar då vet jag, jag tar med mig kläder..

Så köper jag till sonen där ner.

Hur var det med shorts till män  fanns det i stora storlekar, typ Billabong och dyl..

Måste fråga en annan sak hur stor reskassa hade ni med er, börjar klura lite på sånt..

Tack snälla för att du svara på mina frågar..

// Mia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen! :)

Japp jag såg och till och med besökte "ditt" hotell! Ett fint och stort hotell med lekrum för barn, billjard gym och stora fiskar i dammen som man kunde köpa mat åt och mata själv för 20 b. Lite för stort för min smak, men annars ett toppen hotell. Poolen är fin med rutchkanor som din son kommer att älska och en liten lekpark fanns det med.

Killarna åt gärna "Fried rice with chicken", Nudlar and fried chicken. Banan pannkakor var en hit! Annars åt de mest andra alternativ som olika Pasta rätter och Fiterad kyckling eller fisk med pommes.

En tallrik med pommes fritts var ett vanligt mellanmål vid poolen. Det är bra att de äter salt och dricker mycket.

Det gick att hitta ganska stora storlekar till män, min gubbe samt kompisen köpte och han är en rätt bred karl. Det finns Billabong och Disel mm.

Vi hade ganska stor reskassa, vi räknade 5000 per individ på 15 dagar. Vilket vi ungefär gjorde av med, då åt vi INTE billigt, vi gjorde dyra utflykter (3 st)genom fitidsresor och det finns ju billigare alternativ som är lika bra säkert! Men man kan absolut enkelt klara sig på mindre!

Vi tex drack ofta kaffe på hotellet och köpte juice till barnen fast vi enkelt kunde ha fixat kaffe själva och köpt billig äppel juice till barnen i affären. Det är de små sakerna som man inte tror är så dyrt som gör att det ränner iväg. Men vi ångrar inte ett öre trots allt!

Jag planerar redan nästa tripp, och hoppas att jag kan fira min 40 års dag där i Jan 2010.

mvh M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

vad härligt Mimo!!

Jag kände också likadant, ingenting annat är jämförbart efter Thailand.

Så gott att allt blev bra efter oro med sjuka barn!

Ja var ite Similan ortoligt!!!??? Jag missade det denna resa men skall absolut tillbaka dit i mars.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett sent svar, men bättre sent än aldrig...

Du jag är lite osäker vad Fritidsresor tog, men den kostade lite, fast var väl värd pengarna. Kanske runt/lite mer än 1000:- för en heldag

Men du kan ju boka på egenhand och komma ned i pris.

Men den turen vi var på var kanon med ett orginal till guide och jätte bra anordnat! Godmat och bra även för barnen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hallå igen! :)

Japp jag såg och till och med besökte "ditt" hotell! Ett fint och stort hotell med lekrum för barn, billjard gym och stora fiskar i dammen som man kunde köpa mat åt och mata själv för 20 b. Lite för stort för min smak, men annars ett toppen hotell. Poolen är fin med rutchkanor som din son kommer att älska och en liten lekpark fanns det med.

Killarna åt gärna "Fried rice with chicken", Nudlar and fried chicken. Banan pannkakor var en hit! Annars åt de mest andra alternativ som olika Pasta rätter och Fiterad kyckling eller fisk med pommes.

En tallrik med pommes fritts var ett vanligt mellanmål vid poolen. Det är bra att de äter salt och dricker mycket.

Det gick att hitta ganska stora storlekar till män, min gubbe samt kompisen köpte och han är en rätt bred karl. Det finns Billabong och Disel mm.

Vi hade ganska stor reskassa, vi räknade 5000 per individ på 15 dagar. Vilket vi ungefär gjorde av med, då åt vi INTE billigt, vi gjorde dyra utflykter (3 st)genom fitidsresor och det finns ju billigare alternativ som är lika bra säkert! Men man kan absolut enkelt klara sig på mindre!

Vi tex drack ofta kaffe på hotellet och köpte juice till barnen fast vi enkelt kunde ha fixat kaffe själva och köpt billig äppel juice till barnen i affären. Det är de små sakerna som man inte tror är så dyrt som gör att det ränner iväg. Men vi ångrar inte ett öre trots allt!

Jag planerar redan nästa tripp, och hoppas att jag kan fira min 40 års dag där i Jan 2010.

mvh M

Gjorde ni av med 5000bath/person och dag?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, :) det var beräknat på 14 dagar.

Vi spenderade ca 25 000 på 17 dagar. blev kvar pga av oroligheterna i Bangkok.

Men då levde vi VÄLDIGT gott!

Det blir ca 1470 bath per person och dag. Men då gjorde vi av med 6 000 kr / 24 000 bath på  utflykter. Så runt 1100 bath /dag på mat/shoping/massage ,dricka./ per person.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, :) det var beräknat på 14 dagar.

Vi spenderade ca 25 000 på 17 dagar. blev kvar pga av oroligheterna i Bangkok.

Men då levde vi VÄLDIGT gott!

Det blir ca 1470 bath per person och dag. Men då gjorde vi av med 6 000 kr / 24 000 bath på  utflykter. Så runt 1100 bath /dag på mat/shoping/massage ,dricka./ per person.

Då kommer vi klara oss ( 2 vuxna) på ca 20000kr på 2 veckor inklusive utflykter osv. Hotell och frukost är betalt redan.

Jag börjar nog bli lite ressjuk åker om ca 31 timmar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohhh, ja det gör ni!

Vi hade som ful ovana att sitta och sippa äppeljuice och drinkar vid poolen på hotellet och åt ganska dyrt. Så era pengar räcker väl... :D

Och jag som har 10 månader och 5 dagar kvar är lätt avundsjuk...men hoppas att ni får en underbar semester!!!! :l_sunny:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ohhh, ja det gör ni!

Vi hade som ful ovana att sitta och sippa äppeljuice och drinkar vid poolen på hotellet och åt ganska dyrt. Så era pengar räcker väl... :D

Och jag som har 10 månader och 5 dagar kvar är lätt avundsjuk...men hoppas att ni får en underbar semester!!!! :l_sunny:

Tack!

Haha :D ja den "ovanan" kommer vi nog vi oxå ha! Det är ju det som är gott att kunna unna sig.Bara njuta och koppla av och det verkar man kunna göra i Thailand... som sagt så blir det premiär för oss.

Snart  :sun Hälsningar Anette

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×