Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
nordiz

Efter 3 veckor i Karon

Rekommendera Poster

Nu är jag hemma efter 3 veckor i Karon. Min första semester i Thailand.

Jag skulle vilja dela med mig av lite tips och varningar från mina erfarenheter för er som planerar att åka till Karon.

Först och främst så vill jag tipsa alla om att strunta i att boka en dyr resa med en resebyrå, utan ta ett flyg ner och bo på ett lokalt hotell.

Själv bokade vi en resa med fritidsresor som kostade massor med pengar, vi bodde på Centara Karon vilket förvisso var ett riktigt bra hotell, men det är inte värt pengarna. Lägg de istället på nästa års resekassa, för ni kommer vilja åka tillbaka.

Resor:

Varningar:

Åk inte till Phi Phi, iaf inte med PP-Family. Vi bokade en "snorklingsutflykt" med PP-family till Maya Bay (där de spelade in "The Beach"-filmen). När vi kom fram till båten vi skulle åka med visade det sig vara en gigantisk "färja" med plats för 450 personer. Färjan tuffade ut till Phi Phi där den sedan lade sig tillsammans med flera andra stora båtar, vattnet var helt förstört och ett lager med olja låg på vattnet, det kändes helt hemskt.

Tips:

Åk med små lokala arrangörer om ni ska ut. Själv fick vi tips av en Thailändare vi lärde känna om ett par öar som vi åkte ut till där det var helt underbart. Thailand när det är som bäst.

Med andra ord, lär känna en Thailändare som kan tipsa er om resemål.

Mat:

Varning:

Beställ inte västerländsk mat på Thailändska resturanger som har lite högre prislapp, desto högre prislapp, desto sämmre västerländsk mat fick jag uppleva. Åt t.ex. en hamburgare på en ganska dyr resturang som var otroligt äcklig. Åt inte upp nått av den. Vill ni äta en riktigt god biff, ta någon av de svenskägda resturangerna (Two Chefs eller Buffalo Steakhouse t.ex.).

Tips:

Gå till de riktiga Thailänska resturangerna, t.ex. Red Onion (underbart god mat) eller någon av de små skjulen som finns här och där.

Barer:

Här har jag bara en sak att säga, det finns en otroligt bra Cocktailbar i Karon och det är "Karon Cocktail Inn". Där finns den bästa personalen med de absolut bästa drinkarna.

Där var det slut på tips och varningar från mig för den här gången. Hoppas ni som åker till Karon får en underbar semester, och som sagt, besök "Karon Cocktail Inn" minst en gång när ni är där.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack Nordiz för tips o varningar!  :)

Alltid bra att ta del av andras erfarenheter!

Även om man gör sin egen resa o bildar sig egna uppfattningar så kan det vara smidigt att ha i bakhuvudet så man inte gör om andras misstag!!

Själv åker jag till Karon i januari och suger åt mig av all info jag kan hitta!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Ellinor

Tack så mycket för tipsen :) Kommer att ta nytta av dom när jag och mina kompisar åker dit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jaha ja vi åker nästa fredag, har hört att det regnat endel,men jag hoppas att det blir fint väder, det kan ju vara lite si och så just i april med vädret där har jag hört men mestadels fint.Fast regnandet är ju inte som hemma, kallt och otäckt kan jag tänka. Ja jag har fått tips om att prata med lokala resebyråer när det gäller utflykter. Det skall bli väldigt intressant, det är första gången vi åker till Thailand, och nu börjar resfebern lite granna att komma.

Lizzie

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×