Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
abim

Bo i Thailand sep-dec

Rekommendera Poster

Hej vänner!

Jag har nu fått möjlighet att spendera hösten i Thailand och funderar över vart jag skall bo. Vi vill åka i sep och komma hem i dec.

Vilken ort passar bäst rent klimatmässigt? Vill inte sitta inomhus och titta på regnet. Jag kan tänka mig att byta boende en gång under min vistelse för att undkomma monsunen.

Vi är en familj om fem, två vuxna och tre barn på fem år, tre år och tre månader. Vi är inte mkt för isolerade områden, vi gillar folk att titta på och andra barn att leka med. Jag har inga problem att bo med andra skandinaver.

Jag har tidigare bott på hotell under längre perioder i Thailand men funderar denna gång på att hyra hus eller lägenhet. Tips på site? Jag kan tänka mig att betala upp till 10 000 kr i månaden för boende. Strandnära och pool och två sovrum är vad jag letar efter.

Vänliga hälsningar,

Abim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Vädermässigt är västkusten generellt ett bättre val än östkusten denna period.

Några förslag på orter som skulle kunna passa, efter era önskemål:

- Centrala delarna av Khao Lak

- Koh Lanta

- Kamala i Phuket

- Ao Nang

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

tack för era svar.

Bada är ett krav helt klart! Är det monsun under denna period i Phuket?

För tre år sen bodde jag två månader på Ko Samui och Ko Tao, sep till början på nov. Mot slutet av okt och början på nov började monsunen komma in och det med besked. Inte så kul att vara där då.

Abim.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

I september och oktober kan det regna en del i Phuket, Krabi och Phang Nga.

Men det kan det på östkusten också. Dessa månader är i princip hela södra Thailand mer eller mindre utsatt för monsun.

I november brukar det dock bli finare på västkusten, medan Samui, Phangan och Tao etc ofta får mer regn (precis som ni upplevde).

En annan variant är ju 1-2 månader på östkusten och resten på västkusten, men vädermässigt blir det alltid en chansning under denna period.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På Koh Lanta startar de båda svenska skolorna upp sina terminer i september och då ansluter många svenska barnfamiljer. Då kan ni lätt knyta kontakter och hitta nya vänner. Ni kan hyra lägenheter eller hus i Southern Lanta området, där den ena svenska skolan ligger. Kolla på www.jojolantarental.com eller www.lantahideaways.com

Det finns fler ställen att hyra på också, men dessa sidor visar en del av det populäraste utbudet som finns för barnfamiljer som stannar några månader på ön. Håller med Jimmieboy att sept och okt kan vara ganska tråkiga på Koh Lanta då mycket inte öppnat för sässongen. Vi anlände i slutet av okt ett år och då var det fantastiskt väder. November är i slutet av monsunen och det kan regna en del, men oftast bara kortare skurar. Kolla även in www.svenskaskolanlanta.se och www.svenskaskolanthailand.com så hittar du mycket information om hur det är att befinna sig på Koh Lanta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×