Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Blomskan

Ta med surfplattan till Phuket.

Rekommendera Poster

Ska åka till Phuket två veckor i december och skulle vilja ha med mig surfplattan som underhållning till sambon.

Kan man köpa något slags kontantkort där nere så att man kan surfa var som helst?

Hur går man till väga?

Vad kostar det?

Var finns det att köpa?

Om jag inte har i mitt ordinarie (telia) simkort så finns det väl ingen risk att man surfar på hemmanätet och får en skyhög teleräkning när man kommer hem?

Dum fråga kanske men jag är hyfsta oteknisk..  :-\

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Går köpa kort nästan överallt själv kör jag mycket på wi-fi som finns nästan det med överallt på turist ställen/hotell kan inte ha ett kort i min platta så kör med mobilen som modem, annars är det nog ett kontant kort med billig surf du skall köpa och byter du kort så kan du inte få räkningen på ditt svenska abonemang :)  när jag ringer har jag använt happy va lite krongel innan man fick det att funka men slänger fram luren till den som jobbar i butiken när det ska fyllas på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar.

Om jag fattat rätt så var det Wifi på vissa rum på hotellet vi ska bo på (South Sea).

Kunde inte se att det skulle finnas på hela hotellet.

Sedan misstänker jag att han förmodligen vill ha med sig plattan på stranden så att han kan kolla Blocket..  :)

Så ett kontantkort låter som en idee för oss.

Förslag på vilken sort och kanske en liten prisindikation?

Som sagt, ska vara där i två veckor och kommer att använda den till att surfa på annonser och nyhetssidor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Happy funkar bra och har en hemsida på engelska. Finns en tråd om det här nånstans.

Nu känner jag inte till Phuket men på andra ställen har nästan alla restauranger och barer wifi, ligger man tillräckligt nära så går det bra att surfa från solstolen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Kan inte ge dig tipps om bra surf kort men är väl som hemma en mindre jungel :) Thai jag sett klr ofta med 2 kort säkert ett med billigt surf och ett för att ringa med men det är min efen teori.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda AIS som vad jag förstått har ganska bra utbyggnad på västra Phuket. Kolla dock vad som gäller just där ni är.  Ett kort kostar max 50 thb.

Dessutom är det viktigt att plattan klarar 3G på 900 nätet. (Det är inte samma som vi har här i Svedala)

Att sedan ladda med MB beror ju på hur mycket du vill ha för dina 2 veckor. Men ex 1GB kostar 350 thb.

AIS täckning av 3G i Phuket ser du på http://www.ais.co.th/3g/index_area-en.html#11

hf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Tackar för svar.

Om jag fattat rätt så var det Wifi på vissa rum på hotellet vi ska bo på (South Sea).

Kunde inte se att det skulle finnas på hela hotellet.

Sedan misstänker jag att han förmodligen vill ha med sig plattan på stranden så att han kan kolla Blocket..  :)

Så ett kontantkort låter som en idee för oss.

Förslag på vilken sort och kanske en liten prisindikation?

Som sagt, ska vara där i två veckor och kommer att använda den till att surfa på annonser och nyhetssidor.

låter märkligt att bara vissa rum skulle ha men kan säkert vara så själv har jag kunnat ligga vid poolen och kört på wifi jag brukar ha svenskt kort i smartphone endast använda wifi på det och sen har jag med en skit tele med thai kort i. Sen kollar jag blocket/aftonblaskan när jag är nära hotellet eller hittar ett o skyddat wi-fi typ så. Brukar inte villja släpa med plattan/dator till stranden sand osv.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag brukar använda AIS som vad jag förstått har ganska bra utbyggnad på västra Phuket. Kolla dock vad som gäller just där ni är.  Ett kort kostar max 50 thb.

Dessutom är det viktigt att plattan klarar 3G på 900 nätet. (Det är inte samma som vi har här i Svedala)

Att sedan ladda med MB beror ju på hur mycket du vill ha för dina 2 veckor. Men ex 1GB kostar 350 thb.

AIS täckning av 3G i Phuket ser du på http://www.ais.co.th/3g/index_area-en.html#11

hf

Vad menas med 3G på 900 nätet?

Är det något speciellt för Thailand eller?

Vi har en Samsung Galaxy tab som används både med kort och på Wifi.

På en GB klarar man sig väl rätt bra om man bara kollar de vanligaste sidorna och inte gör en massa nedladdningar va?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Jag brukar använda AIS som vad jag förstått har ganska bra utbyggnad på västra Phuket. Kolla dock vad som gäller just där ni är.  Ett kort kostar max 50 thb.

Dessutom är det viktigt att plattan klarar 3G på 900 nätet. (Det är inte samma som vi har här i Svedala)

Att sedan ladda med MB beror ju på hur mycket du vill ha för dina 2 veckor. Men ex 1GB kostar 350 thb.

AIS täckning av 3G i Phuket ser du på http://www.ais.co.th/3g/index_area-en.html#11

hf

Vad mens med 3G på 900 nätet?

Är det något speciellt för Thailand eller?

Vi har en Samsung Galaxy tab som används både med kort och på Wifi.

På en GB klarar man sig väl rätt bra om man bara kollar de vanligaste sidorna och inte gör en massa nedladdningar va?

ja annars är det bara fylla på kortet :) om han kör wifi när han kan och bara använder nätet när det behöfs kommer det vara lungt :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blev väldigt sugen på att köpa den här inget 3g ock inte plats för minneskort men borde vara ett fynd att ha på resan Nexus 7 lite över 2000 kr

vad tror ni nån som testat

www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1353562

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

blev väldigt sugen på att köpa den här inget 3g ock inte plats för minneskort men borde vara ett fynd att ha på resan Nexus 7 lite över 2000 kr

vad tror ni nån som testat

www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1353562

Nexus 7 verkar bra. Som du skrev saknar den plats för minnsekort om du tex vill ha med mycket film på plattan. För ren surf är den nog kanon.

Ett alternativ kan tex vara http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216274.

/Toby

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också rätt sugen på en Nexus 7 men ingen plats för minneskort var en uppenbar nackdel och ingen 3G avgorde saken, särskilt som jag hade tänkt att den skulle dublera som navigator i bilen med Google Maps. Men annars är den rätt vettig till ett bra pris.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Var också rätt sugen på en Nexus 7 men ingen plats för minneskort var en uppenbar nackdel och ingen 3G avgorde saken, särskilt som jag hade tänkt att den skulle dublera som navigator i bilen med Google Maps. Men annars är den rätt vettig till ett bra pris.

är ju bara köra 3g genom mobilen Drar lite ström iof annars måste man ju ha 2 abonemang då tvilling kort inte får användas längre av privat person i sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var också rätt sugen på en Nexus 7 men ingen plats för minneskort var en uppenbar nackdel och ingen 3G avgorde saken, särskilt som jag hade tänkt att den skulle dublera som navigator i bilen med Google Maps. Men annars är den rätt vettig till ett bra pris.

är ju bara köra 3g genom mobilen Drar lite ström iof annars måste man ju ha 2 abonemang då tvilling kort inte får användas längre av privat person i sverige.

Har en rätt gammal Android som inte går att använda som wifi hotspot.

Nu blir det väl snart en ny mobil i vilket fall som helst men vill ändå gärna ha en platta med 3G. Abonemang är inte aktuellt utan kör med kontantkort.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

Var också rätt sugen på en Nexus 7 men ingen plats för minneskort var en uppenbar nackdel och ingen 3G avgorde saken, särskilt som jag hade tänkt att den skulle dublera som navigator i bilen med Google Maps. Men annars är den rätt vettig till ett bra pris.

är ju bara köra 3g genom mobilen Drar lite ström iof annars måste man ju ha 2 abonemang då tvilling kort inte får användas längre av privat person i sverige.

Har en rätt gammal Android som inte går att använda som wifi hotspot.

Nu blir det väl snart en ny mobil i vilket fall som helst men vill ändå gärna ha en platta med 3G. Abonemang är inte aktuellt utan kör med kontantkort.

för mig onödigt då använder jag varken min mobil eller mitt abonemang fullt ut :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

blev väldigt sugen på att köpa den här inget 3g ock inte plats för minneskort men borde vara ett fynd att ha på resan Nexus 7 lite över 2000 kr

vad tror ni nån som testat

www.prisjakt.nu/produkt.php?o=1353562

Nexus 7 verkar bra. Som du skrev saknar den plats för minnsekort om du tex vill ha med mycket film på plattan. För ren surf är den nog kanon.

Ett alternativ kan tex vara http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1216274.

/Toby

den har med micro usb om minnet inte skulle räcka bara dunka ner vlc och glotta på :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst elglenno

tror jag måste knalla iväg och kolla in samsungs 7 tummare på teknikmagasinet

där brukar man väl få prova grejerna ? varit sugen på en galaxy note 5,3" länge nu men nog bättre med en 7 tummare

annars går du in i en 3,telia , telenor butik brukar finnas påslagna att prova kanske inte den tabbleten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×