Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Jessisen

Koh Chang, Koh Samet men vad mer?

Rekommendera Poster

Vart kan man åka efter att ha varit på Chang å samet. Älskade lugnet på samet och Koh Chang har mest häftig natur men bargatorna med alla klibbiga människor klarar vi oss utan (ursäkta språket) så undrar om någon har tips på ställen kanske på fastlandet som är ok. Vi Bill ha lugn men inte för folktomt men inte för mkt av allt heller. Vad tror ni? Höga krav,  vi vet :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har gjort samma rutt som er just och kommit till Bangkok igår för att avsluta de sista nätterna här.

Mitt tips till dig är Mae Phim på fastlandet vid Ban Phe. Vi började våra första dagar där på ett hotell som heter Lomtalay Chalet resort. Hotellet har en egen hemsida men finns inte på agoda eller så, ring för bokning.

Hotellet hade ett väldigt fint poolområde precis nere vid havet och hotellrummen i "Charletbuilding" var bra. Ingen lyx, men fräscht och helt okey. Stranden var väl inte den allra bästa, men fullt badbar.

Vill ni istället ha en annan bättre strand så ska ni välja en strand som de kallar "Kim beach" som ligger mellan Ban Phe och Mae Phim. Ett fint hotell där med bra strandläge är Baan Siri on Sea (finns på agoda och booking). Området är ganska lungt, men det är inte långt att åka in till Mae Phim eller Ban Phe om man vill.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för de tipsen! Absolut något jag ska kolla upp. Vi ska med avsluta i Bangkok men troligen bara 1 natt. Vi är inte mycket för sånt men ändå säger folk att man bör uppleva det :) vad va bäst med er resa och platserna hittills tycker du?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi gillade Koh Chang bäst av allt. Vi bodde på WSB ett par nätter på Kasha och var supernöjda med hotellet. Sen så bytte vi strand till Klong Prao och hotellet Tropicana, men det var ingenting för oss. Det var det dyraste hotellet på resan, men det var totalt opersonligt, gillade det inte alls. Tyvärr så blev vi båda dåliga i magen på Koh Chang så där försvann någon dag i onödan. Vi gjorde dagutflykter till andra stränder också.

Samet var fint, men vi tyckte att det var så skräpigt där. Hade nog föreställt oss någonting annat än det var. Men vi rörde oss mycket på ön och besökte många av de finare stränderna längre söderut, så totalt sett så var vi nöjda och kommer säkert att åka dit igen.

Mae Phim var inte heller så dumt. Ganska lungt, inte mycket till shopping men trevligt ändå. Skulle vi åka dit igen så skulle vi nog välja att bo på "Kim Beach" på Baan Siri On Sea. Kim´s restaurang på stranden säljer båtutflykter och andra utflykter.

Jo, förresten, om ni åker dit så måste ni bara besöka Tamnapar Classic Forest Restaurant, en djungelrestaurang som serverade kanongod mat, billigt. Den ligger någon mil utanför Mae Phim. Ta med kameran, den är jättemysig!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tiin här.

Jag läser med stort intresse om Mae Phim  :) Åker till julen och har i tankarna sått ett frö om Mae Phim istället för Samed.

Göra utflykter därifrån s à s. Har du fler bra tips?

Det ända vi hittills har bokat är 4nätter på Koh Kood  :) 

Tiin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni bokat på natural beach resort (helt klart bästa boendet på ön) annars åk dit och ät lunch och bada någn dag.

Tips på andra öar är koh maak samt koh wai

Koh Maak? En av de större besvikelserna i mina ögon. Supertrist ö med kassa stränder som invånas av sandflugor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tiin här.

Jag läser med stort intresse om Mae Phim  :) Åker till julen och har i tankarna sått ett frö om Mae Phim istället för Samed.

Göra utflykter därifrån s à s. Har du fler bra tips?

Vi gjorde inga utflykter därifrån, men de sålde massor av utflykter där. Utflykter ut till öarna omkring, utflykter till att simma med delfinerna, turer till Kambodja m.m  Stranden var kilometerlång och inte alls mycket folk på den, till skillnad mot Samet. Prisläget är väldigt stort om du jämför med Samet. Det fanns knappt några taxi där, men det fungerade perfekt att ta en songtawe för 30 bath/person om man skulle ta sig någonstans.

När vi landade på flygplatsen i Bangkok så hade vi förbeställt taxi med Anrut, taxi@maephim.se

Han tog 1800 bath och det tog 2,5 timmar så var vi framme i Mae Phim, väldigt smidigt.  Det går även att anlita honom som taxi där om man ska vidare till Koh Chang eller någon annanstans. Han tog 2000 bath till Koh Chang. Bara maila honom för förfrågan om pris, svarar snabbt och har bra priser.

Jag kan faktiskt varmt rekommendera Mae Phim och Kim beach, om man gillar lite lugnare ställen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jessisen, nyfiken på var ni till slut hamnade på Koh Chang?     :cool

Vi bor just nu på wsb och solen är äntligen här efter 3 kassa dagar. Soldis dock men inget regn. Kan va skönt för huden med att inte bränna sig kanske :) imorgon drar vi till Klong prao beach 2 nätter. Här på wsb bor vi på keeree ele hotell fint men vårt rum luktar avlopp och mycke personal kan ingen engelska å så bor vi jämte hussarna å det är rätt lyhört. Sen dåligt väder har gjort att allt nämnts piss. Nästa hotell minns jag inte namnet på något på R 4 stjärnor till ok pris. Har man jobbat ett år för detta lägger jag gärna pengar på lite bättre boende ;) nu har jag börjat vilka Chang mer men vi är vid poolen för jag älskade stranden på samet mer än här på wsb. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hoppas ni bokat på natural beach resort (helt klart bästa boendet på ön) annars åk dit och ät lunch och bada någn dag.

Tips på andra öar är koh maak samt koh wai

Härligt att höra då vi har bokat Natural Bach  :kla

Har du nåt annat bra tips för Kood? Något man inte bör missa.

Tiin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tiin här.

Jag läser med stort intresse om Mae Phim  :) Åker till julen och har i tankarna sått ett frö om Mae Phim istället för Samed.

Göra utflykter därifrån s à s. Har du fler bra tips?

Vi gjorde inga utflykter därifrån, men de sålde massor av utflykter där. Utflykter ut till öarna omkring, utflykter till att simma med delfinerna, turer till Kambodja m.m  Stranden var kilometerlång och inte alls mycket folk på den, till skillnad mot Samet. Prisläget är väldigt stort om du jämför med Samet. Det fanns knappt några taxi där, men det fungerade perfekt att ta en songtawe för 30 bath/person om man skulle ta sig någonstans.

När vi landade på flygplatsen i Bangkok så hade vi förbeställt taxi med Anrut, taxi@maephim.se

Han tog 1800 bath och det tog 2,5 timmar så var vi framme i Mae Phim, väldigt smidigt.  Det går även att anlita honom som taxi där om man ska vidare till Koh Chang eller någon annanstans. Han tog 2000 bath till Koh Chang. Bara maila honom för förfrågan om pris, svarar snabbt och har bra priser.

Jag kan faktiskt varmt rekommendera Mae Phim och Kim beach, om man gillar lite lugnare ställen.

Vad menas med att prisläget är stort?

Tiin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tiin här.

Vad menas med att prisläget är stort?

Tiin

Maten och den lilla shoppingen som finns är billigare än på Samet som ju är jättedyrt. Transporten var ju också billigare än på Samet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tips ang koh kood.

Hyr vespa och ta er runt ön.

Det finns två vattenfall, det som är längst söderut mot natural beach resort är finast.

Finns ett jättemysigt fik just innan peter pan resorts strand, tror det hette viewpointcafe.

Mvh

Andreas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Tiin här.

Vad menas med att prisläget är stort?

Tiin

Maten och den lilla shoppingen som finns är billigare än på Samet som ju är jättedyrt. Transporten var ju också billigare än på Samet.

Okej, som jag trodde då.  :)

Tack!  Tiin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Tips ang koh kood.

Hyr vespa och ta er runt ön.

Det finns två vattenfall, det som är längst söderut mot natural beach resort är finast.

Finns ett jättemysigt fik just innan peter pan resorts strand, tror det hette viewpointcafe.

Mvh

Andreas

Tack för tips  :)

Tiin

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×