Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
hoppalong

Inte så roligt efter hemkomsten

Rekommendera Poster

Har svårt att tro att man blir immun mot salmonella allra helst om man aldrig haft det  :)

Fattar inte heller varför vi som bor här aldrig verkar drabbas.

kanske är rent allänt så att Svenska resenärer kommer från överdriven klinisk renhet och därför drabbas av sånt våra kroppar faktiskt normalt ska klara av.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag sitter väl på toan en halv dag, 1-2 ggr per år.

Då jag för det mesta käkar kyckling, händer det väl att jag tillagat den lite slarvigt, dom dagarna.

Däremot tror jag att turister som springer runt på små mysiga krogar varje kväll har lätt för att få i sig lite slarvigt tillagat mat. Och sallader som sköljts i kranvatten som dom känsliga turistmagarna inte tål, lätt kan få lite diare. Om det är salmonella, undandrar sig min bedömning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Magvärk är svårt att råda om, men undvik Ipren och ASA preparet som Treo och Magnecyl, eftersom de inte är snälla mot magslemhinnan. Alvedon är att föredra om värktabletter behövs.

Nu vet jag inte hur din dotter har det med magen, men när jag var sjuk så var det sk skonkost som gällde. Vitt bröd, blåbärssoppa och olika fil med acidophilus som gällde. Salmonella är ju väldigt olika hur det slår. Själv åkte jag på en ovanlig stam och hade ont utav  :C. Undvik stekt och allt för kryddad mat samt kolsyrade drycker. Mjölk fungerade bra för mig, eller majsvälling (som jag minns att nattpersonalen på Danderyds Inf klinik kom med när de gick på sitt pass). Om din dotter inte får antibiotika (som jag minns att de var väldigt restriktiva till när jag låg inne, till en början), så försök att vara restriktiva med smärtlindring. Oftast ges inte antibiotika för salmonella. Värktabletter kan ju ges när det krävs. Dock kan de dölja sjukdomsförlopp. Är sjuksköterska, men tycker att du ska vända dig till din Dr när det gäller hälsofrågor. Ökad smärta eller flertalet diarreer är saker att vara observant på. Resorb är bra att ta till om toalettbesöken blir flertaliga, då man förlorar viktiga salter och riskerar uttorkning.

Det som är det värsta är att hon har ju fått sitt svullna knä och värk i knät av salmonellan och ska då ta Ipren för den värken så det känns som en ond cirkel. Har börjat med att äta Verum hälsofil och dricka Proviva m.m liknande. Det som är med hennes salmonella är att hon inte har diareer överhuvudtaget bara magont hela tiden och kramper lite då och då under dagarna. Jo vi har kontakt med en läkare , tänkte bara om det var någon som hade något tips på någon mat el dylikt som var bättre än något annat att äta. Som du säger så är  det mild mat som är bäst. Hoppas i allafall att det går över snart men det känns rätt hopplöst just nu...

Någon som vart med om något liknande får gärna berätta hur det gick för er.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×