Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
staar

vaccinationer och annat viktigt inför resan

Rekommendera Poster

ni får gärna tipsa mej om good to know saker,

vad man bör tänka på eller göra innan avresa!

vi ska ta andra dosen av twinrix Hepatit A & B nästa vecka,

bör man ta nånting mot magen också?

killen säger att vi bör köpa med oss nå receptfria tabletter på apoteket kommer inte riktigt ihåg vad dom heter,

för han vill inte bli lika dålig som han & hans gäng blev

när dom var i turkiet för några år sen.. 

tror inte det ska vara några problem med mej och min mage men lika bra vara på den säkra sifan :P en snubbe på jobbet som åkte med familjen tog lite whisky varje dag för magen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst ronnytisell

Imodium eller Dimor. Det är typ samma sak,stoppar effekten av magsjuka ett tag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

I never worried all my life sa en amerikan jag träffade på en gång

Jag reste runt i Asien i flera år utan att ta några sprutor eller något annat , och har överlevt ;-) Brukar äta från matvagnar där man får peka och gissa vad maten består av

Ska man som du (gissar) stanna på turistområden så är det ingen fara ...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

tror inte det ska vara några problem med mej och min mage men lika bra vara på den säkra sifan :P en snubbe på jobbet som åkte med familjen tog lite whisky varje dag för magen!

Vara på den säkra sidan är omöjligt oavsett preparat men även i detta ämnet finns det en uppsjö av information om både magmedicin och morgonsup att finna i sökfunktionen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar denna tråd.

Hur har ni gjort med TBC vaccin, framföralt ni som är långliggare.

Vi planerar att vara nere mellan 6 - 18 månader beroende på hur allt fungerar.

Vi kommer vara i stort sätt hela resan på Phuket (Kamala).

Och visst kan vi ta denna fråga med en vårdcentral osv...

Men dom vet ju inte hur ni har gjort och ser på saken...

Därför ställer jag frågan här och hoppas på kloka råd och inte massa trams mm...

//Peter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag lånar denna tråd.

Hur har ni gjort med TBC vaccin, framföralt ni som är långliggare.

Vi planerar att vara nere mellan 6 - 18 månader beroende på hur allt fungerar.

Vi kommer vara i stort sätt hela resan på Phuket (Kamala).

Och visst kan vi ta denna fråga med en vårdcentral osv...

Men dom vet ju inte hur ni har gjort och ser på saken...

Därför ställer jag frågan här och hoppas på kloka råd och inte massa trams mm...

//Peter

Har vaccinerat Junior, men inte oss vuxna enligt samtal med smittskyddsavdelningen där vi normalt vaccinerar oss. Anledningen är att barn kan vara mycket mer närgångna med varandra än vad vi vuxna är med andra vuxna, samt att sjukdommen är betydligt farligare för småbarn än för fullt friska vuxna.

Från vaccin.nu

Tuberkulos är framförallt vanligt bland fattiga, undernärda och trångbodda. Det krävs ganska nära kontakt med en tuberkulossmittad för att någon reell risk för smittöverföring ska föreligga. Man brukar säga att det i princip krävs att man bor ihop med någon som har sjukdomen för att den ska överföras. Det finns dock en beskrivning där en person med höggradigt smittsam tuberkulos lyckades smitta några närasittande medpassagerare under en långdistansflygning. Sedan 1920-talet används ett levande vaccin framställt från en liknande bakterie (BCG=Bacille Calmette-Guerin) för att förebygga TBC. Vaccinet ingick länge i det svenska barnvaccinationsprogrammet, men togs bort 1975 eftersom man ansåg att frekvensen biverkningar var orimligt hög i förhållande till risken att få TBC. Vissa riskgrupper vaccineras fortfarande, se det följande.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×