Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Calabolg

Distans-studier. Några frågor

Rekommendera Poster

Jaha.

Nu skiter jag i det här landet ett tag känner jag.

Och plugga på distans i Thailand känns som en bra lösning.

Har dock ett par frågor som jag hoppas att någon av de världsvana användarna på detta forum kan svara på.

1. På de utbildningar jag har kollat på http://www.jenseneducation.se/ så står det att dom meddelar om man kommit in på utbildningen två veckor innan den startar, är det samma procedur på alla universitet?

Känns ju lite tätt inpå om man ska åka/redan är i Thailand.

Är det vanligaste att man söker ett tiotal (?) utbildningar för att ha större chans att komma in på ens en?

2. Om man skulle komma in på mer än en utbildning, är det bara att tacka nej till alla utom en?

3. När ska man söka studiemedel från CSN? Inbillar mig att man måste ha kommit in på en utbildning innan man kan göra det.

4. Har någon några bra erfarenheter från nått svenskt universitet när det gäller att plugga på distans i Thailand?

5. Om man efter avslutat utbildning, skulle vilja stanna i Thailand och ta ytterligare en kurs, är det möjligt att söka en till kurs/studiemedel medans man är i Thailand?

Eller måste det göras på hemmaplan?

6. Finns det något svenskt universitet som erbjuder distans-kurser i det Thailändska språket?

Nu kanske det här inte handlade så mycket om specifikt thailand, men jag tror att många oerfarna som jag kan ha bra användning av den här informationen :)

Tack på förhand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

De flesta av dina frågor kan du få svar på www.studera.se samt www.csn.se.

På studera kan du gå in på resp kurs och kolla vad de innehåller och framförallt om de har några fysiska träffar.Där finns alla kurser och utbildningar på svenska universitet. Nu är det ju för sent att söka inför hösten men det går ju alltid att chansa med en sen ansökan om det inte är en populär kurs. Självklart kan du söka ytterligare kurser från Thailand men tänk på att du måste ha någon som köper och skickar ner kurslitteratur till dig.

Jag har läst flera olika kurser på olika universitet när jag befunnit mig utomlands, bla i Thailand. Tror inte att det finns något universitet som är bättre än något annat, det handlar mest om hur kursen är upplagd - något man bör kolla noga innan man bestämmer sig. Dator och internetuppkoppling är ett måste, förstås!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har som andra här oxå läst en mängd kurser på distans från Thailand.

Kurser i Thailändska språket finns det inte på distans (så vitt jag vet) men jag läste däremot interkultur och inriktade mig mot Thailand, vilket var super kul.

har du fler frågor får du gärna höra av dig...

Ps.

Glöm inte att det är super diciplin som gäller när du pluggar på distans ; )

Ds.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst livliness

Jag håller på att leta lite i förebyggande syfte angående kurser och så, har hittat iaf en nu som jag är riktigt intresserad av..känns som om man blir mer o mer sugen hela tiden :)

Jag drar isf i februari 2010 skulle jag tro :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst livliness

Jo jag och polarn siktar nog också på Jan/Feb 2010.

Ska bara hitta nått vettigt att studera först.

Vad härligt att det är flera som går i samma tankar :)

Det är väll lite samma här..bara att skrapa ihop en hel hög med kurser man är intresserad av och sen söka sen ta den man vill helst :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur många kurser ni har läst på distans tidigare och om ni tänker ta 7.5:or eller 30:or...MEN...kolla litteratur listan innan ni bestämer er. Ibland kan en liten 7.5:a gå på flera tusen kronor i litt. och en 30:a bara på några hundra...

Ett litet tips bara  ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar vara många som ska plugga i Thailand. Visst kan det vara skönt att spendera ett par månader där nere och plugga lite på distans men själv förespråkar jag helt och hållet att plugga på ett Thailändskt universitet...om man vill uppleva något mer vill säga, istället för enbart stränder.

Jag ska läsa Business Administration in Marketing på Bangkok University i höst. Programmet är på 4 år.

Gå gärna med i "Svenska studenter i Bangkok" på facebook ni som ska plugga, pluggar eller har pluggat i Thailand!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det verkar vara många som ska plugga i Thailand. Visst kan det vara skönt att spendera ett par månader där nere och plugga lite på distans men själv förespråkar jag helt och hållet att plugga på ett Thailändskt universitet...om man vill uppleva något mer vill säga, istället för enbart stränder.

Jag ska läsa Business Administration in Marketing på Bangkok University i höst. Programmet är på 4 år.

Gå gärna med i "Svenska studenter i Bangkok" på facebook ni som ska plugga, pluggar eller har pluggat i Thailand!

I mitt fall hade jag två barn med mig ner som behövde en skola, så jag hade inte mycket att välja på om vi ville iväg...

Utan barn hade jag nog gjort som du...ett tag iaf...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja alltså då är det ju självklart och som jag sa är det ju ett ypperligt tillfälle att få vara i paradiset ett par månader och samtidigt få lite nytta gjort. Ni som redan studerar på Universitet här tycker jag ska kolla om ni har utbyte med något thailändskt universitet. Man kan tillgodoräkna alla sina poäng så det är ingen fara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att man måste stå för termins-avgifterna själv om man pluggar på Thailändskt universitet Jannis?

Kan säkert vara skitkul, men om det kostar lika mycket som det smakar kanske det blir svårt för min del :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst livliness

jag kommer troligtvis inte plugga via lanta learning center..jag kommer nog känna att jag vill förflytta mig efter ett tag.. :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×