Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Snowflakes

Hormoner, viatminer och mineraler

Rekommendera Poster

Hej alla glada Thaiälskare!

Jag vet att det krävs läkarintyg för införande av vissa mediciner (från  Danmark till Thailand) men vet någon hur det är med vitaminer, mineraler och hormoner (Levaxin)?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Med all receptbelagd medicin ska medfölja recept och läkemedlet ska transporteras in i Thailand i oöppnad förpackning.

Har själv alltid med mig ett par rullar snus men även Levaxin sedan 30 år tillbaka, ingen kontroll någon gång.

Även svensk ost, kaviar och surströmming har gått bra 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
57 minuter sedan, Snowflakes säger:

Har äntligen fått tag i Endokrinologen och det behövs inget läkarintyg för Levaxin =) 

Punkt 4 i detta dokument beskriver vad som gäller för alla mediciner (även de som inte kräver läkarintyg)

http://permitfortraveler.fda.moph.go.th/Upload/guidance-for-travelers-to-thailand-version-2.1.pdf

Mineraler och vitaminer transporterar jag i resväskan och mediciner i handbagaget

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-04 på 16:24, nyvaken säger:

Med all receptbelagd medicin ska medfölja recept och läkemedlet ska transporteras in i Thailand i oöppnad förpackning.

Har själv alltid med mig ett par rullar snus men även Levaxin sedan 30 år tillbaka, ingen kontroll någon gång.

Även svensk ost, kaviar och surströmming har gått bra 

Du har alltså ett läkarintyg för ditt levaxin?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, och Levaxin är en receptbelagd produkt, går nog via nätet att köpa utan recept.

För övrigt har jag aldrig köpt cigaretter på 7/11 men tror nog att taxfree är billigast.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så här står det i länken jag la in ovan: 

  • Those travellers carrying all other medications into Thailand (including medications

    containing psychotropic substances of Categories 2, 3, and 4) do not have to declare their medications at the Customs Dept. Red Channel if the medication is for personal treatment in a quantity not exceeding 30 days of prescribed usage and accompanied by a certificate/medical prescription from the prescribing physician. Those medications are then considered personal belongings. The prescription/certificate should be kept with the traveller throughout their stay in Thailand.

  •   The medications must be kept in the original prescription bottles with the contents clearly marked. 

 

Jag ber Apoteket skriva ut de elektroniska receptet på mina mediciner (jag har också bla Levaxin), det fixar de snabbt.

Men har man tex narkotikaklassade mediciner, tex vissa sömnediciner, smärtstillande el dyl så måste man även ha intyg på engelska från sin läkare. Jag har inga sådana men i länken ovan finns exempel på hur ett sådant intyg ska se ut.

Redigerad av Leath

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
På 2017-06-13 på 06:35, Snowflakes säger:

Så läkarintyg/receptet på mitt levaxin inklusive levaxin i handbagaget och vitaminerna och mineralerna kan ligga i dosetten i resväskan?!

Ja, så brukar jag göra

Trevlig resa! 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
7 timmar sedan, Leath säger:

Ja, så brukar jag göra

Trevlig resa! 

Tack Leath! Ska bara få tag i min läkare vilket verkar vara ett smärre mörker. Ska bliii så nice med Thailand, är ju brrrr ute =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
17 timmar sedan, Snowflakes säger:

Tack Leath! Ska bara få tag i min läkare vilket verkar vara ett smärre mörker. Ska bliii så nice med Thailand, är ju brrrr ute =)

Om du enbart har levaxin (och inga narkotiska preparat) räcker det med att du ber Apoteket om att de skriver ut det elektroniska receptet. Läkaren behöver inte kopplas in.

Har du inga fler uttag kvar på receptet kan du istället be Apoteket skriva ut en lista på vilka mediciner du fått tidigare. Där står också ditt namn, medicin, senaste uttag mm. 

Redigerad av Leath

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×