Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
kingkong

Strul med kreditkort, pass

Rekommendera Poster

Hoppas någon kan hjälpa till i denna röra.

Jag har en vän som bor i södra Thailand och han har bott där i ca 10-12 år.

Hans kreditkort har nu gått ut nu och då han är närmare 75 och har tydligen inte kunnat svarat korrekt på ¨korthantering utland¨(Swedbank) kontrollfrågor och därav skickar de inte ut något nytt kort till honom. Han kommer med andra ord inte åt sina pengar/pension och sitter nu i en riktig knipa och det går inte att låna av vänner.

Swedbank skickar inte ut något kort då de inte känner till honom personligen, han har ingen internet bank, telefonbank eller någon annan tjänst. De godtar inte en fullmakt från advokater eller ambassad, utan de vill att han personligen kommer till banken för att se att det är han som hämtar ut kreditkortet.

Han har inte hälsan för att resa till Sverige, ingen försäkring så att han kan ta SOS, utan han skulle stanna för gott i Thailand. Utöver detta har han inte gällande Visa och passet som är hans enda ID går ut nu i slutet av Augusti.

Inga nära anhöriga i Sverige som han har kontakt med.

Jag har pratat med Ambassaden, UD, Swedbank, Korthantering utomlands och Försäkringskassan och ingen kan göra något.

Han får in sin pension varje månad på Swedbank och han kan via försäkringskassan byta till en annan bank i Thailand (vilket inte borde gå utan gällande visa) eller få den skickad via post som en utbetalnings avi (vilket inte försäkringskassan rekommenderade pga av stöld risken). Har någon erfarenhet att få en avi skickad varje månad?

Pengarna han har på Swedbank kommer han ju inte att komma åt.

Jag, eller framförallt HAN är tacksam för förslag eller tips.

Just nu ser det väl ut som att ringa till Ambassad eller UD för en kris hantering, eller?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om man byter bank i Sverige så ombesörjer den nya banken överföringar av tillgångarna och borttagande av alla konton i den förra banken. Kan det hjälpa om den Thailändska banken tar kontakt med Swedbank. Han kan ju legitimera sig.

Vet ju att det kan vara krångligt med kontakter med thailändska banker, men kolla ändå. Alternativt att han lämnar nån sorts fullmakt till någon betrodd person i Sverige som kan hjälpa honom.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fullmakt borde gå att ordna till TS. Banken har blanketter som kan faxas till Thailand. Sen skriver han på den med vittnen och faxar tillbaka till Sverige. Sen kan TS få tillgång till konton och ordna upp det på nåt sätt. Värt att prova, antingen går det eller inte.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faxa en fullmakt är nog ingen lösning för då är namnteckningen inte original.

Hur funkar det om han ansöker om tex ICA-kort och ber dom skicka kortet till Thailand?

Då kan han föra över pengarna mellan dom kontona om han nu inte kan blanda in en thailändsk bank.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Faxa en fullmakt är nog ingen lösning för då är namnteckningen inte original.

Hur funkar det om han ansöker om tex ICA-kort och ber dom skicka kortet till Thailand?

Då kan han föra över pengarna mellan dom kontona om han nu inte kan blanda in en thailändsk bank.

Nä, det får nog bli snigelposten för ev fullmakt då.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla.

Men det slutade med att han fick flyga hem då Swedbank inte godtog fullmakt som är bevittnad av ambassaden (???).

Allt ordnat och nu väntar han på att få det nya passet och kreditkortet, sen åker gubben  ner igen, för som han säger själv ¨vad ska JAG göra i Sverige¨. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla.

Men det slutade med att han fick flyga hem då Swedbank inte godtog fullmakt som är bevittnad av ambassaden (???).

Allt ordnat och nu väntar han på att få det nya passet och kreditkortet, sen åker gubben  ner igen, för som han säger själv ¨vad ska JAG göra i Sverige¨. 

Bra att det löste sig trots allt. Konstigt att banken inte godtog bevittningen ??? När man skriver fullmakt här hemma så går det bra med en granne eller vem som helst. Dom ska ju bara bevittna att namnteckningen är äkta.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack alla.

Men det slutade med att han fick flyga hem då Swedbank inte godtog fullmakt som är bevittnad av ambassaden (???).

Allt ordnat och nu väntar han på att få det nya passet och kreditkortet, sen åker gubben  ner igen, för som han säger själv ¨vad ska JAG göra i Sverige¨. 

Hur mycket fick han betala i overstay?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

De sa först att det var ok med fullmakt om den bevittnades av Ambassaden i BKK eller konsulatet i Phuket. När vi ordnade med det så sa Swedbank att det inte räckte utan att han måste inställa sig på bank här i Sverige.

Det var bara flyga hem och ordna allt.

När han kom hem så åkte vi raka vägen till banken (Sista dagen då passet var giltigt med) tog 15 min så var det klart och kortet kom hem till mig 3 dagar senare. Passet tog 2 dagar på Arlanda, så allt löste sig. Men till en total  kostnad av ca 15 000 sek för att få kreditkortet.

Overstay 20.000 B. Det gick snabbt och verkade vara lugnt.

Nu ska han tillbaka och då får vi väl hoppas att allt går bra.

Tack för er hjälp :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hm hört att man max får betala för 40 dagars overstay = 20 papp som max men man kan även prova med att stoppa in 10 papp i passet och hoppas det går bra i gränskontrollen en kille jag känner hade 7 års overstay (stefan) och han hade inga problems att komma tillbaka året efter, och då köpte han genom kontakter längtidsvisum

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vore intressant att se passpolisens min när kingkongs vän återigen söker turistvisum.

Själv upplevt att polisen, med ett litet leende, undrat hur många dagar overstay jag tänker ha denna gång, efter att haft overstay de två senaste semestrarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×