Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
cmnc

Total nybörjare, var börjar jag?

Rekommendera Poster

Vi vill åka till Thailand nästa jul, 3 vuxna, 3 barn (17, 15, 11 år gamla).

Jag kollade just på charterresor men konstaterade att det var mycket dyrt.. Finns det sätt att komma undan billigare än de ca 90-100.000 det kostar på tex Ving? Det är totalt uteslutet att betala sådana summor, tyvärr.

MYCKET tacksam för svar, råd, tips!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj! 100 loppor?? Det kan du göra billigare om du undviker ving tex!

Boka utresa reguljärt. Undvik att åka från den 20/12 och framåt. 1 veckas tidigare avresa skulle kunna göra er resa 10 000 tals kronor billigare. Kan man åka runt lucia är priserna beskedligare. Men kolla på reguljära avgångar istället. De priserna har kanske inte släppts ännu, 11 mån innan eller så brukar de komma ut. På tex Sawadee fanns det flertalet hotell som hade kampanjer fram tills den 23:e. Visst, julen blir säker ink****ad i er resa, men vill ni bo på schysstare hotell, lägg dessa i början av resan i sådana fall.

Har inga exakta priser för vad det skulle kunna kosta, men jag har bott på 5 * poolvilla resort, och inte ens kommit upp i närheten av hälften av de summorna för 2 pers, långt därifrån! Grundtipset är att be om extra ledigt för knoddarna och åka innan den stora massan åker. Nästa år ligger ju julen en fredag, försök hitta biljetter fredagen innan åtminstone, så slipper ni känna er totalt skinnflådda!

Edit: Undra vilka fler ord än "tramp" som får censur?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du absolut ska åka den tiden så blir det svårt att hitta billiga resor.

Det du kan göra är att kontakta ett resebolag som säljer flygstolar med exempelvis Thai- eller Finnair...Jade Travel är bra och de kan hålla koll på resor till dig. Söka resa som skulle passa er.

Men som sagt...det oftast mycket dyrt under den tiden både med flygstol och uppehälle eftersom det är sk "Peakseason"...

Hur mycket är du beredd att betala ?

När du skriver 100 000 kr, har du då räknat inkl. fickpengar ?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför inte köpa en flygstol med charter? Fritidsresor har haft för runt 9.000 p person, alltså ca 45.000:-. Boka sen själv hotell och det kan du hitta långt under 50.000:- !!!! Nu har jag förstått det som att ni skulle betala 90-100.000:- för resa med hotell på ving.

Fritidsresor sänkte även sina resor strax innan jul, inte så mycket på alla men själv tjänade vi ca 8.500:- på vår redan bokade resa. Så lycka till!!!!

Pia-fia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag/vi har precis samma problem. Hur gör man.

Thailand har legat på min önskelista sedan 10 år tillbaks i tiden, av olika anledningar har vi inte hamnat där ännu.

Men precis som ni så planerar vi nu för en resa februari 2011.

2 vuxna 2 tonåringar och visst kostar det.

Har varit helt inställd på något av Sunwings hotel men har nu bestämt att det blir koh lanta eller khao lak.

Har tittat på flera  hemsidor det verkar finnas många bra ställen där man kan boka själv och det verkar inte bli så dyrt även om jag tycker att det blir en rätt rejäl slutsumma i allafall.

Det som jag tycker verkar krångligt om man flyger själv är hur man tar sig dit man har tänkt sig att stanna tex från phuket till koh lanta??

Kanske är lite för feg såhär första gången och tar charter i alla fall hjälp?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst mpl

Hej!

Jag/vi har precis samma problem. Hur gör man.

Har tittat på flera  hemsidor det verkar finnas många bra ställen där man kan boka själv och det verkar inte bli så dyrt även om jag tycker att det blir en rätt rejäl slutsumma i allafall.

Det som jag tycker verkar krångligt om man flyger själv är hur man tar sig dit man har tänkt sig att stanna tex från phuket till koh lanta??

Kolla hotell på tex sawadee.com, många (kanske tom de flesta) hotell erbjuder hjälp med transfer. Annars är det lätt att ordna via internet eller på plats.

http://www.sawadee.com/

ex: hotell khao lak:  http://www.sawadee.com/hotels/phangnga.html

Det är mycket lätt att resa på egen hand i Thailand, lång erfarenhet och mycket turister har byggt upp en fungerande industri kring turismen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det som jag tycker verkar krångligt om man flyger själv är hur man tar sig dit man har tänkt sig att stanna tex från phuket till koh lanta??

Thailands servicenivå vad gäller transporter är ungefär som DHL, UPS eller Fedex.

På flygplatsen köper du en biljett och sedan sätter du dig i en minibuss. Du körs till färjeläget och guides på en färja. Därefter tar det 2 timmar (cirka) och du hamnar på Koh Lanta. I hamnen står de från hotellet eller finns bilar som tar 50 Baht per person till hotellet. Eller en tuk-tuk som tar 30 Baht per person.

Just att ta sig från ställe till ställe i Thailand är himla lätt!

(Dock om du kommer sent till Phuket, kanske du måste övernatta där.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi vill åka till Thailand nästa jul, 3 vuxna, 3 barn (17, 15, 11 år gamla).

Jag kollade just på charterresor men konstaterade att det var mycket dyrt.. Finns det sätt att komma undan billigare än de ca 90-100.000 det kostar på tex Ving? Det är totalt uteslutet att betala sådana summor, tyvärr.

MYCKET tacksam för svar, råd, tips!

Allt beror när du åker till Thailand. April,amj är billigare, november också. Du kan även komma billigt undan under högsäsongen om ni får tag på bra flygbiljetter och tar budgetboende.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur länge ni vill vara borta men gjorde en snabb sökning på pricerunner och hittade arlanda - bangkok utresa 13 dec och hemresa 3 jan för 38200 med SAS för er sex (inga vidare flygtider dock - två mellanlandningar), med turkish fanns det för 42000 med en mellanlandning i istanbul.

Från bangkok tar ni er lätt vidare dit ni skall med inrikesflyg. Airasia brukar ha riktigt bra priser om man bokar tidigt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur länge ni vill vara borta men gjorde en snabb sökning på pricerunner och hittade arlanda - bangkok utresa 13 dec och hemresa 3 jan för 38200 med SAS för er sex (inga vidare flygtider dock - två mellanlandningar), med turkish fanns det för 42000 med en mellanlandning i istanbul.

Från bangkok tar ni er lätt vidare dit ni skall med inrikesflyg. Airasia brukar ha riktigt bra priser om man bokar tidigt.

Minst två veckor har jag tänkt, med tanke på att det är så pass lång resa.

Hur fungerar det med mellanlandningar; ska man kliva av planet då eller sitter man kvar?

JAg ska kolla runt lite, återkommer senare  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vet inte hur länge ni vill vara borta men gjorde en snabb sökning på pricerunner och hittade arlanda - bangkok utresa 13 dec och hemresa 3 jan för 38200 med SAS för er sex (inga vidare flygtider dock - två mellanlandningar), med turkish fanns det för 42000 med en mellanlandning i istanbul.

Från bangkok tar ni er lätt vidare dit ni skall med inrikesflyg. Airasia brukar ha riktigt bra priser om man bokar tidigt.

Minst två veckor har jag tänkt, med tanke på att det är så pass lång resa.

Hur fungerar det med mellanlandningar; ska man kliva av planet då eller sitter man kvar?

JAg ska kolla runt lite, återkommer senare  :)

Beror på resebolag...med exempelvis Fritidsresor så får man gå av planet...iaf de 3 ggr jag rest med de och mellanlandat i Sharja

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte var du bor men vi gjorde så här med flyget. Vi hittade ett jättebillig flyg från Gatwick 13 000 för två vuxna och ett barn med Qatar Air. Tor Gatwick - Doha- Bangkok. Priset för en biljett med ett lågprisflyg från kastrup kostar ju inte så mycket. Eftersom det är troligt att det går fler plan från en större flygplats borde priserna kanske bi därefter. Vi blir borta i 3 ½ vecka. ;)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×