Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM

alexa_h

Medlem
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

    Never

About alexa_h

  • Rank
    Avancerad medlem

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. alexa_h

    Tuk-tuk priser på Koh Lanta

    Vi åkte för 100 bath till södra änden av Klong Dao, 4 pers m packning.
  2. Klart att det måste kosta mer eftersom de dessutom tänkt köra dej via Phuket stad och där stanna för att sälja på dej diverse äventyr och annat tjafs. Det tar ju minst 1h längre... *ironisk*
  3. Jo vi fattade ju rätt snabbt att det var klart bättre att haffa egen taxichaufför och inte betala förrän man var vid slutdestinationen. Men vissa resor var enklare att boka "genomgående" via hotell osv. Som resan från Yao tillbaka till Phuket. Men visst, i efterhand hade man inte gjort så. Man har lärt sej mycket till "nästa gång"...
  4. Det där hände mej några gånger under vår resa till Thailand nu. Tänkte efter 5:e kvällen med stark thaimat att jag faktiskt var sugen på vanliga pommes och typ burgare, men när man fick maten tog det stopp bara av en pommes... "hit med curry-käket" liksom! Ja, jag blir lättirriterad de få gånger jag faktiskt är riktigt hungrig! Som nu...kycklingen i ugnen är inte KLAR! Men GRILLA dej då!! Det luktar PANANG!! MAT!! Sammanfattning: "Idag irriterar jag mig på"...att kycklingjäveln inte var färdiglagad i frysen på ICA. Näe...ok...den färdiglagade i frysdisken är äcklig...det är nog mej själv jag är irriterad på. Jag glömde äta lunch. Då blir man lätt hungrig innan middagen är klar. Ser ni...inte ens en sammanfattning kan jag skriva lagom kort. Lång. Lagom längd. På texten. Nu äter jag kycklingen!
  5. alexa_h

    "Vad blir det för mat ?"

    Här blir det Panang Curry med kyckling
  6. Kul att ni gillar den! Vi hade åksjukepiller med i vårt reseapotek, men de hjälpte INTE ALLS tydligen... Provade även att få hjälp i ett apotek där och fick några gula piller som barnen fick ½ var av, det var då sonen sov i flera timmar och dottern tokspydde i sömnen. Måste ha vart sömnpiller istället... Vet att andra brukar ta dessa när de ska ut och åka båt så de borde vara åksjukepiller. Tror det var kombinationen av värme, det galna körsättet och att de körde med A/C i bilen som gjorde att de blev så illamående. A/C:n gjorde liksom endast att det blev kladdigt i bilen istf svalt. När vi åkte med rutorna nere istället gick det så himla mycket bättre. Men försök få de där galna chaufförerna i sina nya fina bilar att de ska trycka ner rutorna istf att använda den moderna kylanläggningen... Det FINNS säkert vettiga chaufförer, vi fick ju tag på 2 som iallafall lyssnade på oss och vevade ner rutorna och då gick det bra. Gick ju även förträffligt att åka öppna bilar.
  7. alexa_h

    Hur är det egentligen med is i drycken ??

    Vi hade is i alla drycker vi beställde på alla olika ställen och vi var aldrig det minsta sjuka. De har väl rätt hårda lagar på is och vatten?
  8. Vi bokade via Thailandresor med Thai Air, det blev billigare än att boka hos Thai Air direkt. Vi flög från ARN till Bangkok och sen vidare till Phuket och bagaget var genomgående. Något dyrare än via resesajter som föreslog mellanlandningar lite här och där, men då fick vi så mycket kortare restid med Thai att vi tyckte det var värt det. När vi skulle boka fanns tydligen inga resor kvar utan väntan på div flygplatser med mellanlandning så restiden började komma upp emot 25h istället för 11h med Thai.
  9. Oj! Jag KAN inte skriva kortfattat! Den som vill kan ju läsa korta utdrag ur min roman om vår resa Kom hem från Thailand i måndags och det var en underbar, rolig, galen, jobbig, skön, minnesvärd resa Vi åkte inte charter utan bokade själva. Gjorde ungefär tvärtemot vad de flesta rådde oss till - åkte runt och bodde inte på samma ställe hela tiden. Kanske galet men nu har vi ju sett lite olika ställen och om vi kommer iväg nån mer gång kanske vi bosätter oss på Lanta i några veckor Det negativa med det var bilresorna på Phuket, men tack och lov varade de ju inte så stor del av den sammanlagda resan. Tur där att vi valde att åka båt så mycket det bara gick. Såhär med facit i hand skulle vi bokat flyget till och från Krabi, men nu var det redan bokat sedan länge till och från Phuket... Första vansinnesfärden med taxin blev från flygplatsen till Kata - via Phuket town för att försöka sälja på oss olika äventyr och biljetter - trots att vi sa när vi satte oss i taxin att vi ville åka direkt till hotellet, så som vi fått tips om. Vi bad även att han skulle sakta ner men han verkade öht inte förstå engelska, han svarade aldrig när vi pratade till honom. Såna här saker ger ju ett rätt trist första intryck. Detta medförde att barnen kräktes flera gånger under färden som blev längre och jobbigare än nödvändigt. Denna taxi bokade vi i den stora disken på flyget...tydligen ett stort misstag. Vi bodde första 3 nätterna på Kata (Poolside heter hotellet) och det var helt OK, gick över till Kata Noi och det var lugnt och jättefin strand. Det blåste en del och gick rätt stora vågor hela tiden vi var där men mycket bad i havet blev det ändå. Och mycket bad i hotellens pooler blev det också. Våra barn älskar att bada! Kata Poolsides pool var jättefin, inte alls mycket folk däri så vi var mycket själva i den. Kanske badade vi lite knasiga tider första dagarna, men so what...semester liksom Åt mycket på Mama's olika restauranger, mycket bra mat! Vi åkte även en sväng till Big C och shoppingcentran, köpte någon grej, men tycker inte märkeskläderna var så himla billiga ändå. Den taxituren gick faktiskt bra för barnen, det var en gammal minibuss med stora fönster och den gick inte så snabbt. Det är så mycket mer folk och för mycket av det mesta på Phuket tyckte vi. Trafiken är rent fruktansvärd. Våra barn är normalt sett inte åksjuka, men varenda gång vi åkte bil på Phuket kräktes de...och då körde ju chaufförerna bara ännu snabbare och värre även då man verkligen bad att de skulle lugna sej...helt galet. Värsta resan var när vi skulle åka från Kata till Chalong pier...fy tusan! Minibussen var knökfull med folk och packning och chauffören stressad. Pojken sov hela vägen men tjejen tok-spydde till slut i sömnen under bilfärden. Japanerna som åkte med såg inte alltför roade ut... Det var panikbråttom för att hinna med färjan så vi sprang med all packning och tjejens nerspydda kläder och skor och väska i ösregn och hann precis med båten. Min tanke var då att denna resa kommer bli katastrofal...som grädde på moset regnade det och jag tänkte att det kommer bli storm och åska på havet...åhh *ryser vid tanken på den känslan* Väl på färjan fanns toaletter så vi kunde tvätta och byta om henne och när vi kom ut var det lugnt hav och strålande sol så vi satt ute på däck och hon mådde genast bättre. Tvärt vände allt elände och resan till PhiPhi blev jättebra. Vi åkte runt lilla Phiphi-ön på sightseeing och sen till hamnen på stora ön. Hade fått klistermärken på tröjorna så väl på bryggan blev vi fösta till nästa båt mot Koh Lanta. 1 timmes väntan på PhiPhi kändes alldeles lagom. Barnen sprang av sej lite spring i benen och vi fotade och kände oss alldeles nöjda med det. Phiphi var vackert! När vi kom fram till Lanta gick vi bara rakt igenom högen med taxichaufförer och direkt fram till en tuk-tuk som tog oss till vårt hotell. Tuk-tuk var skitskoj enligt barnen och den gamle mannen som körde oss pratade och skrattade med barnen hela vägen. Han körde lugnt och på samma sida av vägen hela tiden. Här var vägen bred och fin och betydligt lugnare trafik och tempo än på Phuket. Han bodde granne med vårt hotell så han blev som vår privatchaufför när vi skulle in till byn eller till elefanterna På Lanta, Klong Dao, trivdes vi underbart bra =) Där var vi 1 vecka och bodde mest på Lanta Garden Home, ett enkelt och litet men underbart hotell med UNDERBAR frukostveranda =) Tyvärr fanns det inte plats så vi bodde sista 2 nätterna på Southern Lanta, men fick då en jättebungalow för oss själva till samma pris som vad en liten bunga skulle kostat eftersom de inte hade nåt mindre ledigt. Den var underbar också men deras pool och restaurang var tyvärr fullproppade med charter-svenskar. Inte så kul...de hade tom en liten kiosk där det stod "smågodis/lördagsgodis"...exotiskt? Nä... Men stranden är underbar. Inte alls finaste sanden och klaraste vattnet men hela omgivningen är rogivande och massor med bra restauranger och ingen trängsel och barnen kan springa långt ut i vattnet och...ja... =) Baan Saladan är också mysigt, lugnt och har allt du behöver! Vi red på elefanter i en halvtimme uppe på kullen ovanför vägen och det var perfekt. Lagom lång tur i den värmen, men vi fick ändå utsikt och fick mata de pigga elefanterna och det var kul! En av elefantpojkarna lurade min man att ge en av elefanterna en banan direkt i munnen och inte i snabeln. Kaxig som han är sträckte han fram armen och hela armen sögs liksom in i elefantens stora läppar. Såg så roligt ut och pojken skrattade så han kiknade Det var vi och 1 till familj så inte alls trångt. Vidare tog vi en färja till Ao Nang och det gick bara bra. Satt ute på däck och pratade med en australiensare som var van Thailands-resenär. Han beskrev Phuket som "totally fucked-up" och gillade mest Lanta och Lipe. Han hade börjat semestra på Phuket för 15 år sedan och då var det jättefint men sen hade han sett hur det blev mer och mer sönderbyggt och stressat. Tyvärr. Så blir det väl med turistställen. Inget kul alls... Själv tycker jag Phuket är vackert och jag kan tänka mej att folk som bor på samma hotell hela vistelsen och vill ligga på stranden om dagarna och prata med andra skandinaver och ha liv och rörelse om kvällarna trivs där. Ao Nang är otroligt vacker natur! Massor med shopping och restauranger men ändå inte lika trångt och hemsk trafik och jobbigt som Phuket. Och flera riktiga Italienska restauranger om du vill ha omväxling från Thai-maten någon kväll. Rekommenderas men kanske inte alltför många dagar...stranden var OK, vi badade i havet där också, men inte bland de finare stränderna. Vi gick ut tidigt en morgon och en bit upp på kullen bort mot nästa strand och fick möta aporna som kom svingande i träden. Mycket trevligare än att se fastkedjade uttråkade apor i fångenskap... Vi bodde på Phra Nang Inn som ligger precis i hörnet där stora gatan svänger av från stranden och uppåt/inåt landet och precis ovanför gränsen mellan badstrand och longtailstrand. Jättebra hotell, vi hade ett sk familystudio-rum med gott om plats och poolen var jättefin även här. Bra frukost och trevlig personal. Efter 3 dygn på Ao Nang bokade vi speedboat ut till Koh Yao Yai där vi bokat en stor familjebunga på ett hotellområde. Speedboaten var enormt uppskattad. Gick fint på vattnet och det var så skönt med en fläktande båttur i värmen! Efter någon halvtimma kom vi till lilla ön, Yao Noi och det var verkligen som att komma ut på landet. Här var det enkel bebyggelse, lugnt och fridfullt. Åkte över till Yao Yai och där kom en chaufför som vinkade in oss. Han kom tydligen från vårt hotell för att hämta oss. Det var en bit att åka men han hade en sån typ tuk-tuk på bil så vi satt ute och det gick jättebra för alla att åka. Vägen var bred och fin och inte alls så slingrig och knappt någon annan trafik. Uppe på en kulle ryckte vi ut kamerorna för att hinna ta kort på den magnifika utsikten över Pang Nga Bay och det uppmärksammade chauffören som stannade och klev ur och väntade till dess vi var nöjda. Väl framme på hotellområdet förstod vi att detta i högsta grad var ett charterhotell. Med mestadels danskar. Servicen var utomordentlig, fick inte röra våra väskor, fick svalkande handdukar, färskpressad juice, sitta på mjuka kuddar, skjuts de 100m till bungan...ja, ni förstår... bungan var enorm, 180kvm...barnen hade varsin dubbelsäng och eget badrum. Vi hade en enorm uteplats, stor trädgård...kändes lite fånigt faktiskt att allt det var vårt... Men bara att njuta Poolen var sagolik, hängde mest själv över kanten och kunde inte få nog av den spektakulära utsikten över bukten. Stranden var inget att hurra över, men poolen låg ju alldeles ovanför så man fick lätt känslan av att man låg på plajjan ändå. Det var en enorm skillnad mellan hög och lågvatten, rätt häftig att se, och under lågvattenperioden gick vi promenader och tittade på de stoooora krabborna och annat intressant strandliv. Tyvärr var restaurangen kass. Maten var OK, inte mer. Priserna var höga. Servicen ur-usel, man fick vänta minst 1h varje gång på maten och personalen var liksom inte anträffbar. Man kunde inte gå till en annan restaurang heller eftersom där inte fanns någon. Jo, om man hyrde moppe kunde man ju köra en bit kanske. Men det kunde ju inte vi med barnen. Däremot om du beställde dricka vid poolen kom den omgående. Men det var vid middagstid när alla skulle ha mat som det körde ihop sej totalt för personalen. Hotellpersonalen i övrigt var jättebra. Bokade resan tillbaka till Phuket med hotellets transfer och det fungerade klockrent. Tuk-tuk-taxi ut till piren, hotellets speedboat till Bangrong Pier (vilken tjusig pir och VILKA båtar!) och sen en sån där vansinnes-taxi till Kamala...*suck* Ja, båda barnen spydde i taxin (ja, vi hade noga lärt oss att ha påsar och papper till hands så ingen skada skedd i bilen)... Hotellet vi bokat vid Kamala visade sej ligga uppe på kullen söder om beachen omgiven av stora byggarbetsplatser. Såg ut som halvrivna hotell från Tsunamin som långsamt höll på att fixas till. Lite trist omgivning men fint hotell. Tyvärr på tok för många rum för de små poolerna och till frukosten fanns aldrig ett ledigt bord. Personalen var trevlig och hjälpsam och fick lov att duka iordnig bord efter bord inne i fin-middags-restaurangen. Konstigt bara att de inte hade det klart eftersom det var samma varje morgon. De hade bilar som gick varje heltimma ner till stranden så vi höll mest till där. Lite trångt men fint badvatten och massor med restauranger. Många svenskar här. Gick en kväll på FantaSea och det var jätteskoj att se! Buffé-maten var ingen höjdare men vi åt oss mätta och barnen tyckte om den grillade kycklingen. Showen var ju helskoj och med alla djur och akrobater och barnen bara älskade det Tog foton med 2 små elefanter och de verkade livliga och glada. Däremot de vita tigrarna i sin bur verkade inte alls roade. Så kom kvällen när vi skulle åka hem. Ledsamt...lite efterlängtat...lite jobbigt med den långa flygresan...vi ville alla tillbaka till Lanta istället... Jag pratade ordentligt med vår taxichaufför som vi bokat i mycket god tid för att kunna ta det lugnt till flygplatsen. Jag förklarade i vänlig men bestämt ton att våra barn blir mycket åksjuka i bilen, att vi hade mycket gott om tid på oss, att han gärna fick ligga kvar bakom framförvarande bil och verkligen inte måste försöka köra om hela tiden. Han bara nickade och tittade ner så jag tänkte att han förstår inte ett ord av vad jag säger. Men jag tror han var rädd om den fina bilen för att körde mycket sakta de slingriga vägarna upp från Kamala och sen frågade han om vi ville ha fönstren öppna och han körde faktiskt rätt bra. Sonen mådde illa men somnade snabbt och dottern nästan småhoppade och pratade ivrigt på om det vi åkte förbi och förklarade att hon var så glad för att hon inte mådde illa i bilen. Jag är lessen att vi utsatte våra barn för de hemska bilresorna, men de är alltid vid gott mod och kom över dem snabbt. Kan säga även för dem att det positiva övervägde absolut det negativa. Många gånger om! Vi vill alla tillbaka Men nästa gång skippar vi Phuket och undviker bil i möjligaste mån! Vi åkte med 1 liten resväska och 2 handbagage. Vi kom hem med 2 resväskor, 1 bag och 4 handbagage. Vi köpte lite kläder, små elefanter, saronger, flip-flops, strandmatta, flytmadrass, sidenscarfs i presenter, kokosolja, tvålar, buljonger, kryddor, en groda, kuddfodral, tigerbalsam och vicks. En underbar resa i ett underbart land med många underbara människor Fantastiskt!
  10. Vi kom hem i måndags efter vår första resa till Thailand. Vi åkte inte charter utan bokade hotell själva. Håller med dej i mycket! Kommer skippa Phuket hädanefter, mycket pga de fruktansvärda taxiresorna man är tvungen göra tyvärr...men tycker det är lite för mycket av allt. Vi var också till FantaSea 1 kväll med barnen och det var jätteskoj, kul att ha gjort och sett det. Men nu känns det inte som man behöver mer av Phuket... Vi bodde på Kata och Kamala och det var helt OK ställen, men det finns ändå bättre, som Koh Lanta, Klong Dao var underbart!
  11. alexa_h

    Bara ... dagar till avfärd ...!

    IDAG! Sitter på ARN nu och ska strax gå till utrikes. Trevlig resa alla!
  12. alexa_h

    Bara ... dagar till avfärd ...!

    1 dag kvar Om 24h sitter vi på Arlanda och äter lunch.
  13. alexa_h

    Vad kostar era resor till Thailand?

    Vi bokade inte sista minuten iom att vi måste ansöka om ledighet från skolan för dottern så flygbiljetterna belv inte billigast nej. Eftersom vi denna årstid väljer genomgående flyg från UME då det inte är ovanligt med inställda flyg pga vädret, så var SAS enda alternativet och den biljetten gick på nästan 4000kr för 4 pers. SNOR-dyrt... Men faktiskt hellre 1 timmas flygning på förmiddagen än att åka nattåget med barnen. Man får ingen genomgående resa och det är inte helt ovanligt att tågen står stilla vissa gånger pga vädret. Tror vi är nog möra efter flygresan till Thailand ändå Hem från ARN till UME flyger vi med ett annat flygbolag och betalar 1000kr för alla 4.
  14. alexa_h

    Vad kostar era resor till Thailand?

    Hittills, innan vi åkt, ligger vi på 45'. 35' flyget tor 4 pers, då åker vi till och från UME via ARN. Hotellen för 16 nätter ca 10'. Så nu har vi "bara" resten kvar Färjor/båtar räknar vi kommer kosta kring 3' för vår rundresa. Maten - ingen aning. Frukostarna ingår i hotellen. Har inte varit i Thailand innan så vi har inte så stor aning vad det kommer kosta.
  15. alexa_h

    Träning, hälsa och kost

    Kommer man klara av att ta jogging-pass i Thailand? Tänkte när man inte är van vid värmen... Går stränderna att jogga på? Vill helst utföra detta om morgnarna, är det lika varmt under hela dygnet?
×