Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM

ENE

Medlem
  • Content Count

    41
  • Joined

  • Last visited

    Never

About ENE

  • Rank
    Avancerad medlem

Profile Information

  • Gender
    Not Telling
  1. Hej, Ansluter till tråden. Jag och min fru flyger i morgon från Koh Samui till Bangkok. Vi har bokat boende på Pathumwan Princess hotell som ligger i direkt anslutning till MBK. Pga att slippa släpa allt bagage hade vi tänkt vara bekväma och ta en taxi från flygplatsen till hotellet. Blir därför lite undrande när ett inlägg i tråden skriver att det är avstängt utanför MBK... Vi har haft semester på "öarna" tre veckor och är inte så uppdaterade om läget i Bangkok. Kan någon insatt ge lite kortfattad beskrivning av hur det ser ut och tipsa om taxi fungerar eller om vi måste ta Skytrain, och i sådana fall hur det fungerar... förstagångsbesökare i Bangkok.
  2. ENE

    Thailand i februari!

    Sitter i loungen på Arlanda och väntar på Norwegian. .. 40 min sena är väl ok. Sedan bär det iväg. Byte i Bangkok och vidare till Ko Samui... och tre vecors njutning...
  3. ENE

    Taxi i Bangkok?

    Tack för tips, då kör vi på taxikön. Vi åker från flygplatsen 24/2 och tillbaka 26/2 så då borde väl de annonserade demonstrationerna ha tunnat ut…?
  4. ENE

    Taxi i Bangkok?

    Hej! Jag ska med frun till Thailand i februari och avslutar med ett par dagar i Bangkok, (kommer med flyg från Koh Samui). Vi kommer att bo på Pathumwan Princess hotell precis bredvid MBK. Jag frågade hotellet vad de tog för en transfer flygplats - hotell och fick följande svar: 1. By Mercedes Benz @Baht 2,200 for one way ( for 1 -3 persons ) 2. By Toyota Camry @baht 1,400 for one way ( for 1 -3 persons ) Köpte även en guidebok om Bangkok och där stod priser för taxi (mycket lägre) men boken är utgiven 2008 så jag antar att jag har en helt annan prisbild att förvänta. Jag vet att SkyTrain fungerar bra (har jag läst här på forumet) men om man har mycket bagage kan det alltid vara skönt att bara sätta sig i en taxi och bli körd direkt till hotellet. Om jag hugger en vanlig taxi på flygplatsen, vad kan jag uppskattningsvis hamna i för kostnad då? Hur lång tid tar transporten? Antar att jag kommer billigare undan än hotelltransfern oavsett… //Magnus
  5. Tack för tipsen, då ska jag givetvis ta AOW. Jag kommer att vara 7 dagar på Ko Tao sen åker vi vidare till Koh Samui där vi stannar ytterligare 10 nätter. Vet ni om man kan ta bra dykutfärder därifrån också? På dessa 17 dagar skulle jag gärna vilja ha: 1 dag refresher med kanske 2 dyk, 2 dgr AOW kurs (4 dyk?) samt ytterligare mellan 6 och 10 dyk fördelat på kanske 3 - 5 dagar. Om jag kan sprida ut dessa så jag kanske tar två dykturer från Koh Samui så blir det lite jämnare fördelat över semestern...
  6. Tack, det ser lovande ut. Kanske inte ens behöver lägga energi på att utöka certifikatet? 18 meter kanske räcker? det är upplevelsen jag är ute efter och bryr mig inte om att få "finare" cert (om det nu inte är så förstås att det blir bättre upplevelse om man kommer ner några meter till)... /Magnus
  7. Hej! Väcker tråden lite... Jag åker med min fru ner till Koh Tao i februari och har bokat 7 nätter på ön innan vi reser vidare. Jag vill gärna dyka, utveckla mig. Tog cert (Open Water)för två år sedan i Phuket och tänkte 3-4 dagar dykning (6-10 dyk) på Ko Tao ev. med utökning till Deep sea (eller vad det nu heter när man kan gå ner på 30m). Vi har bokat boende på Koh Tao Coral Grand Resort och min fråga är givetvis om någon har erfarenhet om dem när det gäller dykning. De har både turer och utbildning på hemsidan men är de prisvärda och bra? Annars tar jag tacksamt emot tips. /Magnus
  8. ENE

    Restaurang i Bangkok med upplevelse

    Jag har läst och sugit i mig tipsen (även om jag inte är trådskaparen). Jag åker med min fru till Thailand i februari och kommer efter tre veckor på "öarna" (Ko Tao och Koh Samui)att avsluta 24 - 26/2 i Bangkok. Vi har aldrig varit här förut så tips är givetvis tacksamma. Vi är inte så priskänsliga utan vill verkligen få upplevelser. Har bokat Pathumwan Princess vid MBK. Vi är kanske lite bekväma däremot så om vi ska käka på ett minnesvärt ställe men helst inte för långt från hotellet vad rekommenderar ni av de som snurrat i tråden (Vertigo, Sirocco, Red Sky, Blue Elephant, Eat me..) /Magnus
  9. ENE

    Thailand i februari!

    Jo det blev lite dyrt... blodpudding here we come! Tänkte ha minst 4 tim mellan planerad ankomst Bangkok till avgång Koh Samui. Då har vi lite tid att spela på om flyget skulle vara sent.
  10. ENE

    Thailand i februari!

    Nu har jag bokat lite... 5-8/2 - World Resort (Bophut Koh Samui) "Bungalow deluxe" 8-15/2 - Koh Tao Coral Grand Resort (Sairee Beach Koh Tao) "Deluxe Pirate Cottage beachfront" 15/2-24/2 - Chaweng Garden Beach Resort (Chaweng Koh Samui) "Grand Beach Bungalow". 24/2-26/2 ska vi bo i Bangkok och troligen på Pathumwan Princess hotel men jag har inte bokat det ännu. Nu är det bara att längta... och hoppas på att Norwegian inte strular till avgångarna... Mellan Bangkok och Koh Samui flyger vi. Jag har inte bokat det heller ännu men de verkar ha mängder av avgångar så det är säkert ingen brådska.
  11. ENE

    Thailand i februari!

    Är fortfarande inte helt säker på vilket hotell vi ska välja på Chaweng. Vi vill gärna känna lite lyx och få havsutsikt från balkong/terrass, vilket inte gick att få på det hotell vi först tänkte (Malibu beach). Skannar nu verkligen hotellutbudet och det område på Chaweng där det fortfarande finns lite lyxigare boenden med "rimliga priser" (max 1000:-/natt) ligger långt norrut på Chaweng. Enligt Evert (i tråden) är det värdelös snorkling norrut på Chaweng... Min fundering är då om vi inte ska "bry oss om" att försöka få snorkling utanför hotellet utan satsa på bra boende istället. Antar att det går att ta enklare utfärder till snorkelområden även från Chaweng? Är restaurangutbud och affärer ok även långt norrut på Chaweng? Annat som är positivt/negativt där? /Magnus
  12. ENE

    Thailand i februari!

    Du har säkert rätt men jag tror att vi får begränsa oss lite den här gången, men det kommer ju fler år...
  13. ENE

    Thailand i februari!

    jo... jag ville gå på full moon party men min fru tyckte annat... :'(
  14. ENE

    Thailand i februari!

    Tack för tips. Det löser sig säkert med skräddare, om de håller ungefär samma kvalitet så spelar det ju mindre roll vilken man väljer. Jag satt och kikade på hotell och har ett "förslag" som i min ögon verkar vettigt. Har ni erfarenhet från något av hotellen eller platserna så "varna" gärna. Ankomst Bangkok 5/2 kl 06:35. Istället för att tillbringa första dagen i Bangkok tar vi flyg till Koh Samui för att acklimatisera oss vid beachen. Flyg Bangkok – Koh Samui går väldigt ofta har jag sett och tar ca en timma. Avresa från Bangkok vid lämplig tid alltså… 09:00 - 10:00? (Gissar att det är samma flygplats?) Väl på Koh Samui (ca 10-11) tar vi taxi (10 min) till hotellet. 5/2 – 8/2 (3 nätter) Hotell World Resort på Bophut Beach i en Deluxe Beachfront Villa. http://thailandguiden.se.r24.asia/677216/World-Resort 8/2 Tar vi Speedbåt till Koh Tao (ca 90 min) och en taxi (10 min) till hotellet på Saire Beach. 8/2 – 15/2 (7 nätter) Hotell Coral Grand Resort på Sairee Beach i en Deluxe Pirate Cottage Beachfront. http://thailandguiden.se.r24.asia/677612/Koh-Tao-Coral-Grand-Resort 15/2 Tar vi Speedbåt till Koh Samui (ca 90 min) och en taxi (ca 10 min) till hotellet på Chaweng Beach. 15/2 – 24/2 (9 nätter) Hotell Malibu Beach Resort på Chaweng Beach i en â€Baan Thai†eller â€Thai Villaâ€. http://thailandguiden.se.r24.asia/677166/Malibu-Beach-Resort 24/2 Tar vi flyget tillbaka till Bangkok (ca 1 timme) + taxi till hotellet Pathumwan Princess hotel. 24/2 – 26/2 (2 nätter) Hotell Pathumwan Princess hotel http://www.thailandguiden.se/hotell/bangkok/Phayathai_Road-q-_Siam_Square/620158/Pathumwan_Princess_Hotel.html 26/2 Taxi till flygplatsen och flyg hem. Avgång kl 09:35, på Arlanda kl 14:55. Låter det som en plan?
  15. ENE

    Thailand i februari!

    Tack det var bra info, Jag fick uppfattningen att det var väl livat mitt på stranden (typ som centrala delarna av Pattong) och att man bör hålla sig i utkanterna om man vill ha lagom. Vi bodde på Karon beach (Phuket) förra året och tyckte att det var lagom tempo, men för lite butiker och resturanger. Vi vill ju gärna ha lite enklare snorkling direkt utanför hotellet (vardagssnokling) så stranden bör vara hygglig där vi bor. Då är det lite söderut på Chaweng vi ska välja boende om jag fattat det rätt?
×