-
Content Count
1,172 -
Joined
-
Last visited
Content Type
Forums
Blogs
Gallery
Everything posted by norlund
-
Man kommer til "The Land Of The Free" og tror at man kan gjøre hva man vil. Men så er ikke tilfelle og her er 10 lover som man bør kjenne til.
-
Vad kostar det ungefär med en vanlig vardag i Thailand?
norlund replied to evelina.wallander's topic in Att bo i Thailand
Hua Hin er en turistghetto og alt er veldig dyrt. Bor dere utenfor så koster alt halvparten av hva det koster i Hua Hin -
Denne artikkelen mener jeg ikke forteller hele sannheten. Virkeligheten er mye mye værre. Drømmen er ikke bare å lure en svenske, men å lure flest mulig utlendinger trill rundt. Og "jackpot" er når utlendingen betaler en stor medgift og tar henne med til sitt eget hjemland og "forer" familien hennes med penger hver måned.
-
Men som turist jämför man med hur mycket man får betala i vanliga fall - vilket är hårribla 340 sek! Då är ju 300 thb nästan ingenting. Det er derfor turistene blir rundlurt. I Thailand så betyr kunnskap alt.
-
Nå har det blitt veldig dyrt der hvor jeg bor (Maha Sarakham). Opp fra 50 til 55 baht for en klipp og barbering. Dersom man leter lenge nok så finner man helt sikkert en lokal barberer som tar "thai priser", men på turiststedene så blir man generelt rundlurt når det gjelder hva man må betale for varer og tjenester. For ikke å snakke om taxisjåfører. Rene "mafiaen" noen ganger. Jeg ville ALDRI ha betalt 300 baht.
-
Är det nya regler? Kan det 30-dagars visumfria uppehållstillståndet förlängas 30 dagar i Thailand? Jag hade för mig att det bara i vissa fall, t.ex. p.g.a. sjukkdom, kunde förlängas max sju dagar. Hasse Dersom man blir syk under oppholdet så man er forhindret fra å forlate Thailand og visumet utgår så viser man fram en erklæring fra legen / sykehuset ved passkontrollen eller politiet. Dette er IKKE en forlengelse av visumet / visumfrie oppholdet, men en erklæring som hindrer at man blir fengslet eller må betale for "overstay".
-
1100-1500 baht fra flyplassen til Sukumhvit? Jeg tror nok at noen forsøker å svindle deg. En metertaxi tar rundt 200-250 baht + 50 baht avgift.
-
Hva slags kultur er det du tenker på? Noen thai-kultur finnes knapt. Den eneste kulturen som finnes er en kultur konstruert for å underholde utlendinger med fyll og hor. Jeg bodde 3 måneder i Pattaya for 15 år siden og fant ut at skulle jeg ende opp med å hate Thailand så var Pattaya stedet å bo så jeg fant meg en rolig liten landsby i Isaan.
-
Jeg har reist et 50-tall ganger til Thailand og reist med de fleste flyselskapene. For meg haadde Aeroflot vært et MEGET tvilsomt flyselskap inntil jeg reiste med dem for et par år siden. Jeg har siden da brukt dem flere ganger. Dem har fulgt med " i klassen" og modernisert flåten sin. Men en ting som dem IKKE har "modernisert" er deres engelsk-kunnskaper ombord på flyet. Man hører at det muligens kan være noe som ligner på engelsk, men hva dem sier trenger man å "dekode". Forøvrig så er servicen og maten hverken bedre eller dårligere enn hos andre flyselskaper. Uansett så pleier maten på flyet å være av den litt lavere kvaliteten. Dette fordi de fleste flyselskapene setter det ut på anbud. Billigst pleier å bety dårligst. Flyplassen i Moskva er helt grei. Kanskje litt trang. Avstanden fra terminal E til terminal F går unna på ca. 10-15 min. Jeg tror nok at russere generelt ikke har særlig stor erfaring med det å fly. Dette sett på bakgrunn av hva man kan oppleve på flyvningene fra Moskva til Bangkok. Ved flere anledninger så har jeg opplevd at dem reiser seg opp å åpner bagasjehylla FØR flyet har forlatt rullebanen. Samtidig som dem gjentatte ganger blir oppfordret av crewet til å sette seg igjen. En liten ting som får meg til å tenke på "Selskapsresan" er når dem begynner å klappe når flyet lander. Under en av flyvningene så ble røykvarsleren på toalettet utløst. Det var en svenske som fikk skylda, men han påstod at han var uskyldig og det kunne ikke ha vært for han røykte ikke engang sigaretter. Jeg hadde en meget sterk misstanke om at en russer hadde vært på toalettet og svensken stod utenfor døra og fikk skylda.
-
Nå tror jeg du misforstår helt angående et 30-dagers visumfritt opphold og muligheten til å forlenge det med nye 30 dager. Dersom han forlenger sitt 30-dagers visumfrie opphold med nye 30 dager FØR han forlater Thailand så MISTER han ALLE DAGENE i det øyeblikket han forlater Thailand. Så når han står på grenseovergangen tilbake til Thailand er det opp til tjenestemannen å avgjøre om dette er å betrakte som et visa run eller ikke. Dersom tjenestemannen bestemmer at dette er i strid med loven kan man vel si at han har pådratt seg et aldri så lite problem. Derfor råder jeg han til å søke om et ordentlig visum hvor man har muligheten til å søke om et re-entry visa. Du förstår visst inte vad jag skriver. Jag menar att OM det är så att han åker till Malaysia för att kunna stanna längre än 30 dagar i Thailand så är det en både bättre och billigare idé att förlänga uppehållstillståndet I STÄLLET för att åka ut. Hoppas du förstår med den förklaringen. Dersom hensikten med å dra til Malaysia var å slippe å søke om et turistvisum så ville han vel ikke oppholdt seg der i 3 dager. Men dersom det var hensikten så er jeg enig i at det i utgangspunktet hadde vært lettere å søke om en forlengelse av det visumfrie oppholdet med 30 dager. Jeg personlig hadde søkt om et turistvisum uansett fordi på flyplassen i Oslo så er min erfaring at ved innsjekkingen så er kunnskapsnivået vedrørende visum til Thailand noe vel lavt. Og jeg tror at denne muligheten med å utvide sitt 30-dagers visumfrie opphold med nye 30 dager er lite kjent. Og man kan risikere å bli nektet ombordstigning. Noe som man kanskje også kan bli på flyplassene i Sverige.
-
Om du fixar ett re-entry permit om det nu går till ett turistvisum? Når man går ned trappen fra sikkerhetskontrollen på flyplassen i Bangkok så står det et skilt som sier "re-entry visa". Alle typer visa kan få et re-entry visa. http://www.suvarnabhumiairport.com/en/1001-re-entry-visa
-
Visarun finns visst Var till malaysia i Februari på en visa run resa och inga problem Dette har det blitt skrevet side opp og side ned om i over et halvår. Visa run finnes ikke lengre.
-
Nå tror jeg du misforstår helt angående et 30-dagers visumfritt opphold og muligheten til å forlenge det med nye 30 dager. Dersom han forlenger sitt 30-dagers visumfrie opphold med nye 30 dager FØR han forlater Thailand så MISTER han ALLE DAGENE i det øyeblikket han forlater Thailand. Så når han står på grenseovergangen tilbake til Thailand er det opp til tjenestemannen å avgjøre om dette er å betrakte som et visa run eller ikke. Dersom tjenestemannen bestemmer at dette er i strid med loven kan man vel si at han har pådratt seg et aldri så lite problem. Derfor råder jeg han til å søke om et ordentlig visum hvor man har muligheten til å søke om et re-entry visa.
-
Det som det var snakk om her var en person som kom til Thailand på et 30-dagers visumfritt opphold. Vedkommende forlater så Thailand etter 14 dager. Hvilket betyr at han mister de resterende 16 dagene av det visumfrie oppholdet. Spørsmålet var da om han kan få et nytt 30-dagers visumfritt opphold i Thailand ved ankomst flyplassen i Bangkok 3 dager senere. Min påstand var at dette normalt ikke kan anses som et visa run, men at man kan bli nektet innreise til Thailand dersom tjenestemannen i passkontrollen anser dette som et visa run. Med andre ord så er det ikke noe visum som kan forlenges. Dette fordi det ikke finnes noe visum å forlenge.
-
Det som er det viktige her er hvordan den enkelte tjenestemannen tolker forbudet mot visa runs. Og et annet viktig punkt er vedkommendes tidligere historikk i Thailand. Hvorfor gamble med at man slipper inn igjen uten et visum når det er så enkelt å gjøre det på den korrekte måten. Nå er et visa run mere enn bare det å krysse grensen for så å returnere til Thailand. Har man 4 60-dagers turistvisum på rekke og rad i passet så kan dette også tolkes som visa run. Og man blir nektet innreise til Thailand.
-
Kan du garantere TS om at han slipper inn i Thailand igjen etter et besøk i Malaysia UTEN et visum/re-entry visum? Dersom vedkommende blir stoppet så kan han kanskje vise til ditt innlegg? Man bør ikke spre uriktige opplysninger på et forum som dette. Husk at det finnes medlemmer med en minimal kunnskap om Thailand og som kanskje følger dårlige råd basert på uvitenhet. Noe som i noen tilfeller kan få store konsekvenser for den enkelte. Og i dette tilfelle så kan vedkommende bli nektet innreise til Thailand fra Malaysia. Noe som betyr at vedkommende må finne en thailandsk ambassade eller konsulat for å søke om et turistvisum.
-
Det som forundrer meg er denne standhaftigheten mot å innse fakta. Visa run finnes IKKE lengre. Selv om det i dette tilfelle IKKE er å betrakte som et klassisk visa run så KAN man oppleve å bli nektet adgang til Thailand når vedkommende krysser grensen fra Malaysia. Dette fordi det er opp til den enkelte tjenestemann å avgjøre om man tillates adgang til Thailand eller ikke. Mitt råd er å søke om et 60 dagers turistvisum og deretter søke om et re-entry visa på et immigrasjonskontor eller ved grenseovergangen. http://www.nationmultimedia.com/national/No-more-visa-runs-30238504.html
-
Det blir lettere komisk når det første man gjør i Thailand er å bryte regelverket. Exemptions of Customs duties for passengers’ belongings - Personal effects must be in an appropriate amount for personal use with the total aggregate value not exceeding 10,000 Baht (not prohibited/controlled items or supplies) - Items for personal or professional use which are bought from Duty Free shops at an airport with the total amount of taxes not exceeding 20,000 Baht - Household effects which are brought into the country by a traveler due to residential movement from another country must be purchased from Duty Free shops at an airport and the total amount of taxes must not exceed 50,000 Baht - No more than 200 cigarettes or tobacco not exceeding 250 grams, or the total weight of both types not exceeding 250 grams. If the amount exceeds the allowance, please contact the Customs officers at the Red Channel - No more than 1 liter of wine or spirits http://www.suvarnabhumiairport.com/en/1002-customs-services
-
Når man besøker Thailand for den aller første gangen så oppdager man ikke "to pris systemet" så lett. Og kanskje ikke etter 8-10 ganger heller. Men det finnes der enten man oppdager det eller ikke. Men det virker som at flere og flere oppdager det og har begynt å reagere på det. Noe som ikke er helt overraskende da dette er ren rasisme fordi nasjonaliteten / hudfargen avgjør prisen på varen. Dette er en artikkel som har stått i The Nation. http://www.nationmultimedia.com/opinion/Dual-pricing-is-scaring-tourists-away-30242446.html
-
Pris för streetfood och restaurangbesök kan skilja enormt beroende på var i Thailand du är intresserad att få info om. Bangkok? Phuket? Koh Chang? Ao Nang? Lanta? På turiststeder som Phuket og i Bangkok så finnes det turistpriser. Noe som mange ganger kan bety dobbel pris eller høyere i mange butikker og på salgssteder utendørs. Hoteller har også en lei tendens til å forlange betydelig høyere priser av utlendinger. Turistattraksjoner som Grand Palace i Bangkok har et to-pris system. http://www.2pricethailand.com/how-they-trick-foreign-tourists-into-paying-more/ http://www.thaitravelblogs.com/2015/02/entrance-fees-have-gone-up-at-31-national-parks-in-thailand/
-
3 miljoner baht i skadestånd efter moppeolycka
norlund replied to Plexus's topic in Övriga aktuella händelser
I Thailand så er promillegrensen på 0,2 når man har et thailandsk 1-års prøvesertifikat og på 0,5 når man har et thailandsk 5-års sertifikat. -
3 miljoner baht i skadestånd efter moppeolycka
norlund replied to Plexus's topic in Övriga aktuella händelser
Dersom man ikke har et gyldig førerkort så gjelder ikke forsikringen. Og leide utlendingen motorsykkelen uten et gyldig førerkort så vil han ende opp med store problemer. Hvilket det ser ut til at han har gjort. Det er dessverre en helt vanlig praksis på turiststedene å leie ut motorsykler uten at man trenger å vise frem et gyldig førerkort. Og dette til utlendinger som vanligvis ikke kjører motorsykkel og ikke er vant til venstre-trafikk. For ikke å snakke om trafikkmønsteret i Thailand. Dem kjører mange ganger som "gale". Ulykker som dette er bare en naturlig konsekvens av dette. Det finns inget som säger att reseförsäkringen automatiskt inte skulle gälla för att du kört MC utan körkort. Reseförsäkringen gäller för de delar den är tänkt för. Jeg formoder at alle reiseforsikringer inneholder en klausul hvor det står at ved grov uaktsomhet så gjelder ikke forsikringen. Og det å kjøre motorsykkel uten et gyldig førerkort er å være grovt uaktsom. Ja problemet är att vissa förmodar saker som de egentligen inte har koll på. Om du nu bara antar kanske du inte skall skiva att det är så. Jeg kan ikke tenke meg at en reiseforsikring som ikke skulle inneholde en klausul hvor forsikringsselskapet fraskriver seg et erstatningsansvar når forsikringstaker utøver grov uaktsomhet. Men på grunn av at jeg ikke kjenner til ALLE forsikringsavtaler som blir skrevet så bruker jeg ordet "formoder". -
3 miljoner baht i skadestånd efter moppeolycka
norlund replied to Plexus's topic in Övriga aktuella händelser
Dersom man ikke har et gyldig førerkort så gjelder ikke forsikringen. Og leide utlendingen motorsykkelen uten et gyldig førerkort så vil han ende opp med store problemer. Hvilket det ser ut til at han har gjort. Det er dessverre en helt vanlig praksis på turiststedene å leie ut motorsykler uten at man trenger å vise frem et gyldig førerkort. Og dette til utlendinger som vanligvis ikke kjører motorsykkel og ikke er vant til venstre-trafikk. For ikke å snakke om trafikkmønsteret i Thailand. Dem kjører mange ganger som "gale". Ulykker som dette er bare en naturlig konsekvens av dette. Det finns inget som säger att reseförsäkringen automatiskt inte skulle gälla för att du kört MC utan körkort. Reseförsäkringen gäller för de delar den är tänkt för. Jeg formoder at alle reiseforsikringer inneholder en klausul hvor det står at ved grov uaktsomhet så gjelder ikke forsikringen. Og det å kjøre motorsykkel uten et gyldig førerkort er å være grovt uaktsom. -
3 miljoner baht i skadestånd efter moppeolycka
norlund replied to Plexus's topic in Övriga aktuella händelser
Dersom man ikke har et gyldig førerkort så gjelder ikke forsikringen. Og leide utlendingen motorsykkelen uten et gyldig førerkort så vil han ende opp med store problemer. Hvilket det ser ut til at han har gjort. Det er dessverre en helt vanlig praksis på turiststedene å leie ut motorsykler uten at man trenger å vise frem et gyldig førerkort. Og dette til utlendinger som vanligvis ikke kjører motorsykkel og ikke er vant til venstre-trafikk. For ikke å snakke om trafikkmønsteret i Thailand. Dem kjører mange ganger som "gale". Ulykker som dette er bare en naturlig konsekvens av dette. -
Thailandske myndigheter ønsket å stoppe alle de utlendingene som jobbet i Thailand uten et korrekt visum og en arbeidstillatelse. Virkemiddelet var å stoppe muligheten for å krysse grensen (visa run) hver måned for nye 30 dager. Oppholder man seg i Thailand UTEN et visum "30 dager" og forlater landet for å dra til sitt hjemland for så å komme tilbake til Thailand noen uker senere er IKKE å betrakte som et "visa run". Ankommer man Thailand på et visumfritt opphold (30 dager) så kan man bare forlenge dette med 7 dager på det lokale immigrasjonskontor. Dersom man etter 30 dager flyr ut av Thailand til et naboland og kommer tilbake noen dager senere så kan dette bli oppfattet som et "visa run" og man kan bli nektet innreise til Thailand. Det er opp til den enkelt tjenestemann på grensestasjonen å avgjøre om dette er et "visa run" eller ikke. Mitt råd for å unngå alle eventuelle problemer er å søke om et turistvisum på 60 dager single entry på den thailandske ambassaden i Stockholm. Dette visumets kan forlenges med ytterligere 30 dager (dersom det er ønsket) på det lokale immigrasjonskontoret i Thailand.
