Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM

Glegolo

Medlem
  • Innehållsantal

    71
  • Gick med

  • Besökte senast

Allt postat av Glegolo

  1. Glegolo

    Att vara pensionär i Thailand

    Försäkringarna här nere blir raskt mycket dyrare när man passerat 60, och skall man nyteckna vid 70 eller 75 år som i Ert fall, så blir det en dyr grej faktiskt.. Det skulle nog kanske inte vara så lyckat att flytta ner i den åldern, om dom inte har en hel hög med stålar på banken, att leva upp de sista åren i sina liv.. Glegolo
  2. Glegolo

    Hjälp i Nong Bua Lam Phu

    Men har du ingen fru eller sambo?? Bor du helkt ensammen i Thailand?? Nu frågade ju du redan i oktober, så det har väl löst sig. annars had jag nog kunnat via min fru varit dig til dig. Svara om fortfarande aktuellt. Glegolo
  3. Glegolo

    Julbord i Ban phe

    Eget företag, självreklam lär ju inte vara tillåten här sägs det.... Du får inte göra reklam för ditt egna företag och verksamhet...
  4. Glegolo

    Chaiyaphum - falang bar "Number 1 Bar"

    Nä men en annan kille var där såg jag, "gotland" aka Scandinaviancorner".... Trevlig kille när han är ensam.....
  5. Vet inte om det redan finns en tråd om detta, men fann att det finns en kanon-go bar i Chaiyaphum när jag var där på besök..... Ägaren Ben mycket trevlig och likaså hans fru Nat. Maten var jätte-go, och gästerna var ur-roliga att snacka med.... Det blev en minnesrik kväll där på baren. Kan bara rekommendera ett besök när ni är i nejderna..
  6. För min del i alla fall, att leva som en "hund" hemma i Sverige under 10-11 månader för att kunna åka till Thailand, vad sorts liv är det, och sedan förolyckas man i en motorbike-olycka i Pattaya, och goodbye till livet. Jag skulle aldrig leva på det sättet d,v,s, bo i ett boende som man fasen inte ens skulle unna en ovän, spara in på maten, till den milda grad så man känner sig som en fattig "lumpsamlare". Vitsen med livet, ja det är fullständigt borta känner jag det som.... Men men men, jag får ju åka till Thailand, och flasha mina stålar, så det är väl värt all möda. Men är det inte en himla stor risk, att om man lever snålt som Alexander Lukas under 10-11 månader på året, så är det nog stört omöjligt att börja unna sig saker och slösa lite grand under en semester ( :cr ), Jag undrar om man inte börjar nere i Thailand fundera på om det verkligen är värt att slösa mina surt sparade slantar, och hej och hå, så blir man plötsligt en gnet under 12 månader på året. Detta är bara en egen privat fundering,, och inget påstående att OP är sådan... bara en egen fundering!! Glegolo
  7. Hur man än vrir sig så har man ändan bak, eller hur. 500.000:- är med dagens kurs runt 2 miljoner baht och om kronan skulle rusa upp i 5:- så är det 2 miljoner 500 tusen baht. Jag lever i isaan, och lever man på runt 50.000 baht som ett exempel i månaden, så ser man med en jävuls klarsynthet, att komma med enbart 2.500.000 baht och tro att allting löser sig, så är man ute på hal is. På det beloppet utan att ens köpa prylar, bara "klara" sig, så lever man på det beloppet alltså i; 4 år och 2 månader, och sedan är det dags att hissa nödflagg, och åka hem till en långsam död i västerlandet igen!! Glegolo
  8. Har nöjet att informera om att för de som bor i södra delen av Thailand typ Krabi, Phuket, och kanske Nakhon Si Thammarat,, eller kanske ännu mer söderut, så slipper man numera att forsla sitt FCL-gods till Bangkok. Hamnen i Songkhla har öppnat för containerfartyg, och de flesta rederierna anlöper numera den hamnen. Glegolo
  9. Hejsan!! Jag tänkte försöka att sammanfatta på ett vettigt sätt hur det fungerar, och några tips om vad att tänka på, när man skall skicka/skeppa sina flyttsaker/bohag till det förlovade landet Thailand. Jag hoppas att jag som gammal "shipping-kille", och boende härnere i Thailand kan vara till någon liten hjälp i alla fall för de av Er som funderar i banor som t.ex. flytta till Thailand och skeppa delar av sina saker hit ner. Ni är välkomna att kontakta mig om ni vill ha min hjälp med frågor eller med transporten av Ert gods. Förutsättning är då att vi bor i Sverige, och har funderat, och vill nu realisera de tankar man haft om flyttning och transport. Man har naturligtvis mängder och mängder av frågor. Alla unika för just dig och din familj. Jag kan inte sätta alla dessa på pränt. Men ni får mer än gärna skriva här, så lovar jag att svara efter bästa förstånd. Första tanken är ju då; - "Vad skall man ta med sig vid flytten" är det bra att ta med sig rubb och stubb??? Detta är ju en väldigt individuell fråga som brukar lösa sig, när man har verkligen satt sig ner och värderat bl.a. fraktpriser mot vad det kostar att nyanskaffa sakerna nere i Thailand. I denna värdering kommer också det s.k. "affektionsvärdet" att ställa krav på Er. Har man möbler som är helt funktionsdugliga och dyra i inköp, och som man trivs alldeles utmärkt i, och fortfarande är fräscha, så kan de vara värda transporten ner till Thailand. Det kan vara stundom väldigt billigt att nyanskaffa möbler nere i Thailand, så då kanske det i vissa fall är värt att inte betala frakt för dom samma. . Men vi alla som har och har haft hem, vet ju att oavsett hur billigt saker och ting är, så kommer det alltid "till" saker och ting som man inte tänkte på. Att fylla ett helt nytt hem i Thailand kostar trots allt ändå sina slantar, och om jag hade varit i den sitsen, så hade jag nog försökt att teoretiskt försökt att "fylla" mitt teoretiska hem nere i Thailand med möbler och samla på mig uppgifter vad sakerna VERKLIGEN kostar härnere. För det rullar på snabbt med utgifterna för det nya hemmet. PRO med att skeppa en hel container s.k. FCL, den rymmer ju runt 28 m3 gods, det är ju att man får med sig precis allting från det förra hemmet, och det kan vara avsevärda värden vi pratar om. Kostnaden för en container dock brukar hamna på runt SEK: 31.000:- om man bor mer än 20 mil ifrån Bangkok. Jag räknar då också med att man bor cirka 15 mil ifrån utskeppningshamnen Göteborg. Tror man att man kan fylla hela sitt nya hem i Thailand för MINDRE än SEK: 30.000:-, så bör man nog överväga att istället välja det andra fraktalternativet som kallas för styckegods, eller på rent shipping-språk LCL. Här betalar man ju bara frakt för det m3-antal som godset mäter (längden x bredden x höjden). Jag har märkt under årens lopp att i de fall där man vill börja om med allting, och köpa nytt nere i Thailand, där brukar man hamna på runt 4-5 m3 till slut, alltså runt 3 pallar. men det är ju väldigt individuellt. Man väljer då bort möblerna, och koncentrerar sig på hushållsartiklar, verktyg, leksaker och privata ädodelar typ lite böcker och sängkläder och handdukar m.m. Forts. imorgon.... så ni orkar läsa.... Glegolo
  10. Tack så mycket för ditt tänkvärda inlägg. Jag har PM;at dig.. Glegolo
  11. Containern kontra pallen I mitt arbete liksom i de flesta andras arbete så finns det svar, men till övervägande delen frågor. Just i mitt fall så kommer jag osökt att tänka på en av de stora paradoxerna i vårt moderna samhälle, nämligen att lastpallen är europeisk, med europeiska mått. Medans containern är amerikansk med amerikanska mått. Och aldrig lär väl de två mötas. En container kan inte lastas på ett optimalt sätt med EUR-pallar eller som det hette förr SJ-pallar. Våra gamla sjöpallar som vi kallade dom skrotades ju slutet 1970:talet, i alla fall tillverkningen av dom, till förmån för utvecklingen, till det nya moderna samhället. Så EU-pallar har sitt metric-mått medans containern har sina mått baserade på de amerikanska enheterna fot och inches. Men man jobbar på besatt för att lösa problemet, och containern är idag inte längre reducerad ned till endast 2 st olika längder alltså 6 m och 12 m långa, utan det finns mängder av varianter av olika containers. Vi kallar de gamla vanliga för standard-container, sedan kom det något som kallas för High-cube, vilka alltså är extra höga. Det har också utvecklats en 3:e typ som då är en 45 fots container, alltså längre än 40 fotaren. Inom dessa 3 standard-containers, så finns det varianter i det oändliga känns det som, olika märken på containers har olika höjd och olika bredd, vi talar du naturligtvis om centimeter-skillnader. Men man gör allt för att anpassa containern till pallen och till godset som avlastarna (exportörerna) erbjuder. Så hur man än vrider och lastar, så får man alltid golvyta över. Hur man än vänder och vrider på pallarna. Så man lastar hellre containers i bulk (lösgods). För att fylla containern på ett optimalt sätt. Pallar i containers är en matematiskt olöslig gåta, fullt i nivå med den klassiska om "Königsbergs broar". Är inte detta en ganska fantastisk händelse i vår annars så super-rationalisade, och internationaliserade värld. Två stycken rationella lastsystem utvecklas i det närmaste samtidigt, i var sin ända av världen. Och de borde rimligen kunna komplettera varandra. Eller vara som hand i handske. Eller åtminstone som pall i container. Och så gör skillnaden mellan metriskt och tum-system, att "aldrig mötas de två"........ Så det är ju lätt att klan dra än den ene och än den andra parten, men faktum är i alla fall att när vi i Europa bestämde oss för att standardisera pallarna, och antog måtten 1,2 m x 0,8 m (längden/bredden), så skulle man ju med gott mod kunna anta att dessa människor kanske skulle göra en lite mänsklig åtgärd, och kolla runt omkring sig, INNAN man bestämde sig för vilka mått som pallen skulle ha! Men icke man utgick istället ifrån bilflaket och tågvagnarnas mått för att bestämma sig för ett standardmått, och man glömde fullständigt bort den enskilt största transportören av pallar som fanns då, nämligen fartygen och containern. Tiden går och man fortsätter att producera containers i storlek 20 fot och 40 fot, och tiden löper på i Europa, och man producerar dagligen miljoner nya EU-pallar. Men lite historia kan kanske vara kul att få sig till livs, vad det gäller containern och containerfartyg. I alla fall, de första containerfartygen var ombyggda tankfartyg, som efter andra världskriget fanns i överskott. Det första containerfartyget var något som hette Ideal-X, en ombyggd T2-tanker. Under sin första resa i april 1956 mellan Newark, New Jersey och Houston, Texas, så hade hon en last med sig, bestående av 58 containrar om 35 fot vardera. Detta var innan containrarna standardiserades, vilket skedde först 1961. Numera byggs containerfartyg till den funktionen från grunden. Bortsett från visss supertankers, så är dagens containerfartyg några av de absolut största fartyg som seglar till havs. Container-fartyg är konstruerade på sätt, att så lite utrymme så möjligt går till spillo. Dess kapacitet mäts i TEU (Twenty-feet Equivalent Unit), detta är antalet 20-fots containrar fartyget kan lasta. Majoriteten av dagens containrar är dock 40-fots, så kallade FEU´s (Forty-feet Equivalent Unit). När fartygen överskrider en viss storlek så har de vanligtvis inte egen utrustning för lastning och lossning, utan använder hamnens kranar, mindre fartyg med en kapacitet upp till 2900 TEU:s, är dock ofta utrustade med egna kranar. 2900 TEU är då lika med t.ex. 145 st 20´containers, eller 72 st 40´containers. Idag transporterar containerfartyg majoriteten av världens samlade produktion av så kallad torrlast. Last i form av järnmalm, kol och spannmål transporteras vanligtvis av bulkfartyg. Det finns flera olika typer av containerfartyg, dels stora som t,ex, Maedrsk-fartygen som ju idag är enorma, som trafikerar de stora rutterna, och dels mindre (under 1000 TEU:s) som går i matartrafik (feederfartyg), från mindre hamnar till större hamnar som till exempel; Hamburg. Bremerhafen, Antwerpen Rotterdam eller Amsterdam. Men problemet med pallarna kontra containerfartygen och containrarna verkar olösligt. Fartygen fanns på plats långt innan den nya pallen, så i mitt tycke så är det vi i Europa som varit stendumma och konservativa, lika konservativa och inkrökta som vi anklagar amerikanarna för att vara i många andra fall. Glegolo
  12. Får ofta frågor om huruvida man kan packa sitt gods själv, och om man kan packa sin pall själv i de fall man vill skeppa godset som styckegods. Svaret är helt entydig JA, Man sparar pengar helt klart på att göra jobbet självt, Bifogar ett foto på hur en pall kan göras "säker" via använda en vanlig SJ-pall (EU-pall) som ju är normen numera, och komplettera den med s.k. pallkragar, och ävenledes om man vill "bygga in" pallen med plywood eller liknande. Kan vara bra idee´r... Dessutom ,så funkar det att man lastar godset på pall, och sedan så plastar man helt sonika in pallen. Glöm bara inte att "märka" godset med en adresslapp med Ert namn och adress i Thailand inklusive ankomsthamnen; Bangkok... Glegolo
  13. Glegolo

    Flytta från Sverige ?? hur??

    Ett svar som du naturligtvis inte fått av någon annan här, är att det helt enkelt är en urusel ide att ens tänka på at ge upp livet i Sverige med sin familj och flytta till Thailand. Urusel i den meningen, att om man måste arbeta för att försörja sig. Dina chanser att få ett arbete här nere är minimalt, och är ni bara kontors-nissar utan bättre kvalifikationer båda två, så är chansen NOLL. Thailand vill inte ha falanger härnere, men gärna deras pengar. Och tanken på att ge arbete och pengar till en falang är helt motbjudande för dom. Mitt förslag är lika gott som rått. Vinn först på travet eller Lotto, och flytta sedan hit ner... Annars glöm det, och kanske titta på andra länder typ i Europa istället. Glegolo
  14. För informations skull, så kan det meddelas att Immigration och tullen i Thailand har stängt; 4 May (Monday) Additional Day approved by cabinet. 5 May (Tuesday) Coronation Day 13 May (Wednesday) Royal Plowing Ceremony Glegolo
  15. Notera vänligen att godset skeppat per M/S Hamburg Bridge V30E kommer att ankomma Lat Krabang den 21 april 2015. Glegolo
  16. Även om också jag tycker att trådstartaren låter väl bitter, så är han nog, tror jag i alla fall, bara en naiv kille som knappast har bott här i flera år som han säger. I så fall så har han bott innanför ett stängsel, och inte fått komma ut. De sakerna han nämner är typiska "stenbords-rykten" ifrån gubbarna nere i Pattaya, och de stämmer inte om man är normalt funtad, och kan "ta för sig" aldrig så lite. Antingen så är han ett barn, ett troll, eller troligtvis bara ett resultat av ett ganska dåligt översättnings-program...... Glegolo
  17. En sak som jag länge viljat varna Er eventuella framtida kunder för, och det är varusmuggling. Jag vet inte hur medvetna ni är i denna sak.Men som erfaren sedan över 40 år i detta yrke, så vet jag vis av erfarenhet hur hårt ni som slutkunder kommer att bli tacklade av Tullverket i det land där ni smugglar in Ert gods (Thailand). Det spelar ingen roll, om ni bara bokar godset med någon "kuf" som vill spela speditör, och tro att han kan ta hela ansvaret. Det får han, eller kan han inte alls göra, utan tullverket kommer obarmhärtigt att gå efter slutkunden, alltså han som äger godset.. Naturligtvis åker smugglaren dit också. Smugglaren kommer att åka i fängelse utan att "passera gå", och bli svartlistad under hela sin livstid, medans kunden som äger godset, kommer att bli åtalad och bötes-lagd så till den milda grad, så det kommer att påverka hans liv framåt sägs det!! Så om det finns nu sedan nåt dryg år tillbaka nya "chanser" att kunna få iväg Era kartonger eller små lådor billigt, så tänk på konsekvenserna."Om det ser för bra ut för att vara sant, så är det heller INTE SANT"!! Gods lägges i container och gömmes bland övrigt gods, och sedan deklareras det inte. Smugglaren/transportören säger att han har ett upplägg, men det har han inte alls, inte ett upplägg som skyddar dig som mottagare i alla fall... Ty olaglig är olagligt, och ansvaret faller alltid på ALLA inblandade parter ovetande eller ej spelar ingen roll. Inget gods kan importeras tullfritt in i Thailand utan att man uppfyller de kraven som finns i den thailändska lagen, och de aktörer, typ speditörer och transportörer som vill stanna i branschen, eller har stannat i branschen under en lång tid, dessa följer också lagen. Nya företeelser som "poppar upp", skall man passa sig för... visst ni kan tjäna kanske 1-2.000:-, men riskerar kanske 50.000;. plus utvisning!!! Använd rutinerade och erfarna shippingmänniskor för Er egna skull.. Bara för att man har ett facebook.konto så gör det en inte till salongsfäig och trovärdig!! Glegolo
  18. Vill på detta sätt framföra information ifrån svenska ambassaden i Bangkok. Antingen ni läsare är här i Thailand som fast boende eller som turister, så är det önskvärt om ni kunde vända Er till ambassaden i Bangkok på nedan adress-detaljer och registrera Er där. Detta göres för att Ambassaden skall veta om Er existens här i landet. Denna registrering har funnits ganska länge nu, kommer ihåg att jag själv registrerade mig redan 2008, året då jag ankom som fast boende till Thailand. En god anledning att registrera sig är att ifall en nödsituation uppkommer, UD och ambassaden kan nå oss. Ambassaden nås här på detta sätt, och följande text är saxad ur deras hemsida och mailet som skickades till mig; Quote Om du är ute och reser eller flyttar utomlands, anmäl dig till ambassaden genom: www.swedenabroad.com/svensklistan eller ladda ner UD:s rese-app för smartphones och läsplattor, http://www.swedenabroad.com/sv-SE/Ambassader/Bangkok/Aktuellt/Nyheter/Ny-rese-app-fran-UD-sys/ Detta för att kunna bli kontaktad av UD eller ambassaden om det blir nödvändigt i en större krissituation. Unquote För de av Er som tycker att ni inte vill dela med Er om Er vistelse här, så säger ambassaden rent ut att informationen inte på några villkor kommer att delas med några andra myndigheter i Sverige. OM det skulle vara så att en myndighet söker någon av Er, så kommer det bara ut en förfrågan ifrån ambassaden som berättar vem det är som söker Er, och så får ni själva fälla avgörandet om ni vill svara på kontakt-förfrågan.... Så inget att vara rädda för. Själv så känner jag, att om något händer, så är det nog bra att våra myndigheter vet var jag finns, ty Thailands myndigheter lär inte bry sig i alla fall.... Redigera inlägg
  19. Återknyter till det faktum att det finns ett nytt styre i Thailand sedan en tid tillbaka. Vad det innebär för övrigt vet jag inte, men det som kan sägas, är att det faktiskt har blivit något positivt utav detta vad det gäller både införtullning av flyttsaker till Thailand, och ävenledes utförtullning av gods ur Thailand. Förut så häftade tulltjänstemännen allt flyttgods med avgifter oavsett vad regelverket sade, det kallades av vissa för "Tea-money". Nu idag så sitter det militärer och övervakar tulltjänstemännen, och de gör sitt bästa för att stoppa den värsta korruptionen. Detta innebär då förhoppningsvis att vi är i ett fullständigt annorlunda läge, och våra flyttsaker, som vi tar med oss till Thailand, behandlas i enlighet med lagen och ingenting annat. Och det är en stor lättnad för de som vill ta med sig sitt bohag till Thailand rent ekonomiskt...
  20. tack så mycket carpenter för ett trevligt inlägg. Du fick ju svar inne på MPR angående ARN, så den saken är väl utagerad. Försäkringsbolagen ville inte betala för helt oemballerat gods helt enkelt.. Dom kunderna som bokar med mig brukar ha rekommendationer i grunden om min erfarenhet i branschen, så det fungerar bra. Så din enda lust här är att du försöker att förstöra och inget annat. Däremot tycker jag att det är bra att du nämner privatpersoner som skeppar gods till Thailand!!, då kan ju kunderna jämföra. MVH Glegolo
  21. Så AndersG - Du tycker att 10st väskor på flyget a´ 20 kilo = 200 kilo till en kostnad av 10.000 svenska kronor är en bra affär.... Ja negativ eller positiv upp till var och en...... Glegolo Bättre än att betala 30000 till dig. Sen slipper man riskera en extra kostnad på var det 80000 Baht? i Thailand som en av dina kunder på MPR åkte på... Jag har dessutom inte sagt att man ska ta med 10 väskor bara att man kan, tror dom festa klarar sig med några extra om man nu inte ska släpa med antikviteter. Med BA kan "väskorna" va upp till 195x75x65, nästan en kubikmeter, 23 kg. Går in en hel del... Fullt möjligt det finns bättre deal. Du kan inte låta bli att vara otrevlig va? Varför i herrans namn skulle 2 m3 kosta 30.000:- är du alldeles galen. Varför skulle thailändska tullverket debitera 80.000 baht för lusiga 200 kilo 2 m3??? kostnaden som ni kunder betalar till tullverket i Thailand beror helt och hållet på innehållet som ni transporterar till Thailand. Den kostnaden är en överenskommelse mellan kunden och tullverket och har inget med mig som transportör att göra. Väljer man att importera saker som INTE anses som personliga effekter, så får man också betala tull och moms på de sakerna, likadant vilket land man än importerar gods till. Glegolo
  22. Så AndersG - Du tycker att 10st väskor på flyget a´ 20 kilo = 200 kilo till en kostnad av 10.000 svenska kronor är en bra affär.... Ja negativ eller positiv upp till var och en...... Glegolo
  23. Chaiyaphum [/u ]runt 36 grader och vackert väder, men regnperioden är ju här nu sedan 2 veckor tillbaka cirka, och då brukar det komma en slutt regn under eftermiddagen. och dessutom så har dom ju varnat för oväder runt 31 maj - 2-3 juni.... Glegolo
  24. Glegolo

    Jag har fått jobb.....

    Blir detta verkligen 60-65.000 baht "över"... - Grundlönen är 78500 bath - sen dras det 8500 för delat boende - 4500 till om du bor själv i en liten lgh - och 8500 till om du har en egen bungalow för din familj - På det kommer el och vatten,ca 2000 bath och skatt ca 3000 bath. Siffran kanske borde vara: 52,000 baht om man skall läsa din text.. Eller runt SEK; 10.700:- efter det att boendet är betalt. Glegolo
×