Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM

Glegolo

Medlem
  • Content Count

    71
  • Joined

  • Last visited

About Glegolo

  • Rank
    Avancerad medlem
  • Birthday 04/18/1951

Profile Information

  • Gender
    Male
  • Location
    Göteborg

Recent Profile Visitors

The recent visitors block is disabled and is not being shown to other users.

  1. Glegolo

    Att vara pensionär i Thailand

    Försäkringarna här nere blir raskt mycket dyrare när man passerat 60, och skall man nyteckna vid 70 eller 75 år som i Ert fall, så blir det en dyr grej faktiskt.. Det skulle nog kanske inte vara så lyckat att flytta ner i den åldern, om dom inte har en hel hög med stålar på banken, att leva upp de sista åren i sina liv.. Glegolo
  2. Glegolo

    Hjälp i Nong Bua Lam Phu

    Men har du ingen fru eller sambo?? Bor du helkt ensammen i Thailand?? Nu frågade ju du redan i oktober, så det har väl löst sig. annars had jag nog kunnat via min fru varit dig til dig. Svara om fortfarande aktuellt. Glegolo
  3. Glegolo

    Julbord i Ban phe

    Eget företag, självreklam lär ju inte vara tillåten här sägs det.... Du får inte göra reklam för ditt egna företag och verksamhet...
  4. Glegolo

    Chaiyaphum - falang bar "Number 1 Bar"

    Nä men en annan kille var där såg jag, "gotland" aka Scandinaviancorner".... Trevlig kille när han är ensam.....
  5. Vet inte om det redan finns en tråd om detta, men fann att det finns en kanon-go bar i Chaiyaphum när jag var där på besök..... Ägaren Ben mycket trevlig och likaså hans fru Nat. Maten var jätte-go, och gästerna var ur-roliga att snacka med.... Det blev en minnesrik kväll där på baren. Kan bara rekommendera ett besök när ni är i nejderna..
  6. För min del i alla fall, att leva som en "hund" hemma i Sverige under 10-11 månader för att kunna åka till Thailand, vad sorts liv är det, och sedan förolyckas man i en motorbike-olycka i Pattaya, och goodbye till livet. Jag skulle aldrig leva på det sättet d,v,s, bo i ett boende som man fasen inte ens skulle unna en ovän, spara in på maten, till den milda grad så man känner sig som en fattig "lumpsamlare". Vitsen med livet, ja det är fullständigt borta känner jag det som.... Men men men, jag får ju åka till Thailand, och flasha mina stålar, så det är väl värt all möda. Men är det inte en himla stor risk, att om man lever snålt som Alexander Lukas under 10-11 månader på året, så är det nog stört omöjligt att börja unna sig saker och slösa lite grand under en semester ( :cr ), Jag undrar om man inte börjar nere i Thailand fundera på om det verkligen är värt att slösa mina surt sparade slantar, och hej och hå, så blir man plötsligt en gnet under 12 månader på året. Detta är bara en egen privat fundering,, och inget påstående att OP är sådan... bara en egen fundering!! Glegolo
  7. Hur man än vrir sig så har man ändan bak, eller hur. 500.000:- är med dagens kurs runt 2 miljoner baht och om kronan skulle rusa upp i 5:- så är det 2 miljoner 500 tusen baht. Jag lever i isaan, och lever man på runt 50.000 baht som ett exempel i månaden, så ser man med en jävuls klarsynthet, att komma med enbart 2.500.000 baht och tro att allting löser sig, så är man ute på hal is. På det beloppet utan att ens köpa prylar, bara "klara" sig, så lever man på det beloppet alltså i; 4 år och 2 månader, och sedan är det dags att hissa nödflagg, och åka hem till en långsam död i västerlandet igen!! Glegolo
  8. Har nöjet att informera om att för de som bor i södra delen av Thailand typ Krabi, Phuket, och kanske Nakhon Si Thammarat,, eller kanske ännu mer söderut, så slipper man numera att forsla sitt FCL-gods till Bangkok. Hamnen i Songkhla har öppnat för containerfartyg, och de flesta rederierna anlöper numera den hamnen. Glegolo
  9. Tack så mycket för ditt tänkvärda inlägg. Jag har PM;at dig.. Glegolo
  10. Containern kontra pallen I mitt arbete liksom i de flesta andras arbete så finns det svar, men till övervägande delen frågor. Just i mitt fall så kommer jag osökt att tänka på en av de stora paradoxerna i vårt moderna samhälle, nämligen att lastpallen är europeisk, med europeiska mått. Medans containern är amerikansk med amerikanska mått. Och aldrig lär väl de två mötas. En container kan inte lastas på ett optimalt sätt med EUR-pallar eller som det hette förr SJ-pallar. Våra gamla sjöpallar som vi kallade dom skrotades ju slutet 1970:talet, i alla fall tillverkningen av dom, till förmån för utvecklingen, till det nya moderna samhället. Så EU-pallar har sitt metric-mått medans containern har sina mått baserade på de amerikanska enheterna fot och inches. Men man jobbar på besatt för att lösa problemet, och containern är idag inte längre reducerad ned till endast 2 st olika längder alltså 6 m och 12 m långa, utan det finns mängder av varianter av olika containers. Vi kallar de gamla vanliga för standard-container, sedan kom det något som kallas för High-cube, vilka alltså är extra höga. Det har också utvecklats en 3:e typ som då är en 45 fots container, alltså längre än 40 fotaren. Inom dessa 3 standard-containers, så finns det varianter i det oändliga känns det som, olika märken på containers har olika höjd och olika bredd, vi talar du naturligtvis om centimeter-skillnader. Men man gör allt för att anpassa containern till pallen och till godset som avlastarna (exportörerna) erbjuder. Så hur man än vrider och lastar, så får man alltid golvyta över. Hur man än vänder och vrider på pallarna. Så man lastar hellre containers i bulk (lösgods). För att fylla containern på ett optimalt sätt. Pallar i containers är en matematiskt olöslig gåta, fullt i nivå med den klassiska om "Königsbergs broar". Är inte detta en ganska fantastisk händelse i vår annars så super-rationalisade, och internationaliserade värld. Två stycken rationella lastsystem utvecklas i det närmaste samtidigt, i var sin ända av världen. Och de borde rimligen kunna komplettera varandra. Eller vara som hand i handske. Eller åtminstone som pall i container. Och så gör skillnaden mellan metriskt och tum-system, att "aldrig mötas de två"........ Så det är ju lätt att klan dra än den ene och än den andra parten, men faktum är i alla fall att när vi i Europa bestämde oss för att standardisera pallarna, och antog måtten 1,2 m x 0,8 m (längden/bredden), så skulle man ju med gott mod kunna anta att dessa människor kanske skulle göra en lite mänsklig åtgärd, och kolla runt omkring sig, INNAN man bestämde sig för vilka mått som pallen skulle ha! Men icke man utgick istället ifrån bilflaket och tågvagnarnas mått för att bestämma sig för ett standardmått, och man glömde fullständigt bort den enskilt största transportören av pallar som fanns då, nämligen fartygen och containern. Tiden går och man fortsätter att producera containers i storlek 20 fot och 40 fot, och tiden löper på i Europa, och man producerar dagligen miljoner nya EU-pallar. Men lite historia kan kanske vara kul att få sig till livs, vad det gäller containern och containerfartyg. I alla fall, de första containerfartygen var ombyggda tankfartyg, som efter andra världskriget fanns i överskott. Det första containerfartyget var något som hette Ideal-X, en ombyggd T2-tanker. Under sin första resa i april 1956 mellan Newark, New Jersey och Houston, Texas, så hade hon en last med sig, bestående av 58 containrar om 35 fot vardera. Detta var innan containrarna standardiserades, vilket skedde först 1961. Numera byggs containerfartyg till den funktionen från grunden. Bortsett från visss supertankers, så är dagens containerfartyg några av de absolut största fartyg som seglar till havs. Container-fartyg är konstruerade på sätt, att så lite utrymme så möjligt går till spillo. Dess kapacitet mäts i TEU (Twenty-feet Equivalent Unit), detta är antalet 20-fots containrar fartyget kan lasta. Majoriteten av dagens containrar är dock 40-fots, så kallade FEU´s (Forty-feet Equivalent Unit). När fartygen överskrider en viss storlek så har de vanligtvis inte egen utrustning för lastning och lossning, utan använder hamnens kranar, mindre fartyg med en kapacitet upp till 2900 TEU:s, är dock ofta utrustade med egna kranar. 2900 TEU är då lika med t.ex. 145 st 20´containers, eller 72 st 40´containers. Idag transporterar containerfartyg majoriteten av världens samlade produktion av så kallad torrlast. Last i form av järnmalm, kol och spannmål transporteras vanligtvis av bulkfartyg. Det finns flera olika typer av containerfartyg, dels stora som t,ex, Maedrsk-fartygen som ju idag är enorma, som trafikerar de stora rutterna, och dels mindre (under 1000 TEU:s) som går i matartrafik (feederfartyg), från mindre hamnar till större hamnar som till exempel; Hamburg. Bremerhafen, Antwerpen Rotterdam eller Amsterdam. Men problemet med pallarna kontra containerfartygen och containrarna verkar olösligt. Fartygen fanns på plats långt innan den nya pallen, så i mitt tycke så är det vi i Europa som varit stendumma och konservativa, lika konservativa och inkrökta som vi anklagar amerikanarna för att vara i många andra fall. Glegolo
  11. Får ofta frågor om huruvida man kan packa sitt gods själv, och om man kan packa sin pall själv i de fall man vill skeppa godset som styckegods. Svaret är helt entydig JA, Man sparar pengar helt klart på att göra jobbet självt, Bifogar ett foto på hur en pall kan göras "säker" via använda en vanlig SJ-pall (EU-pall) som ju är normen numera, och komplettera den med s.k. pallkragar, och ävenledes om man vill "bygga in" pallen med plywood eller liknande. Kan vara bra idee´r... Dessutom ,så funkar det att man lastar godset på pall, och sedan så plastar man helt sonika in pallen. Glöm bara inte att "märka" godset med en adresslapp med Ert namn och adress i Thailand inklusive ankomsthamnen; Bangkok... Glegolo
  12. Glegolo

    Flytta från Sverige ?? hur??

    Ett svar som du naturligtvis inte fått av någon annan här, är att det helt enkelt är en urusel ide att ens tänka på at ge upp livet i Sverige med sin familj och flytta till Thailand. Urusel i den meningen, att om man måste arbeta för att försörja sig. Dina chanser att få ett arbete här nere är minimalt, och är ni bara kontors-nissar utan bättre kvalifikationer båda två, så är chansen NOLL. Thailand vill inte ha falanger härnere, men gärna deras pengar. Och tanken på att ge arbete och pengar till en falang är helt motbjudande för dom. Mitt förslag är lika gott som rått. Vinn först på travet eller Lotto, och flytta sedan hit ner... Annars glöm det, och kanske titta på andra länder typ i Europa istället. Glegolo
  13. För informations skull, så kan det meddelas att Immigration och tullen i Thailand har stängt; 4 May (Monday) Additional Day approved by cabinet. 5 May (Tuesday) Coronation Day 13 May (Wednesday) Royal Plowing Ceremony Glegolo
  14. Notera vänligen att godset skeppat per M/S Hamburg Bridge V30E kommer att ankomma Lat Krabang den 21 april 2015. Glegolo
×