Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM

ehawk

Medlem
  • Content Count

    1,173
  • Joined

  • Last visited

    Never

Everything posted by ehawk

  1. Hej, Undrar om det är någon här som har erfarenhet av jorden runt biljetter. Vi kommer troligen ta en längre tur tidigt 2016 där vi kommer kombinera Thailand med USA och ev stopp däremellan. Hade varit kul att göra en vecka eller två på Hawaii lr Fiji när man ändå passerar. När man söker på priser så hittar man folk som köpt biljett för en ganska ok peng. När jag söker själv så får jag dubbla priset mot vad som beskrivs. Har inte satt mig in i hela karusellen än själv, men tänkte försöka mig på en genväg genom att fråga här. Tack på förhand!
  2. ehawk

    Brand i Khao Lak

    Här finns ingen Bangkok beach, däremot Bangsak så var nog där det brann. Bor i andra änden av Khao Lak just nu. Här har vo varken hör eller sett ngt...
  3. ehawk

    Job 2 Do

    Det är många här som gillar Job 2 Do, så tänkte bara informera om att de spelar i Khao Lak den 28e Mars. 400THB i inträde.
  4. ehawk

    Khao lak

    Bor där just nu
  5. ehawk

    Var är aporna i ao nang

    Tror faktiskt det faktum att turistern matar dem inte gör väldigt mycket. De är oppurtunister och det är ett överflöd av matrester bakom de flesta resturanger på kvällen. Oavsett så är det massvis av apor här på Railay, så det är bar frågan om dit innan en ny familjegrupp etablerar sig på andra sidan igen...
  6. Om man håller sig borta från turiststråken går det utan problem klara sig på 1000 THB / dag. Var nyligen 2 veckor utanför Chiang Mai och där kunde åt hela familjen på 4 middag för 120-150 THB. Kapaow Moo eller lokal curry med ris kostade 35THB. Helgrillad kyckling 120THB etc. Är nu på Railay, här är det PEENG!!
  7. Det här har säkert varit gjort mängder av gånger tidigare, men knåpade ihop en liten lista medans jag lyssnar på regnet som smattrar mot fönsterrutan... Första resan: Antal besök i landet: Längd på genomsnittsbesök: Ca antal platser per besök: Förra Resan: Nästa resa: Favorit Stad: Favorit Plats: Sämsta Plats: Favorit Ö: Sämsta Ö: Favorit Stränder: - - Sämsta Strand: Bästa minne: Sämsta/Värsta Minne: Bästa utflykt: Bästa Aktivitet: Sämsta Utflykt: Bästa Resturang: Favorit rätt: Bästa hotell: Sämsta Hotell: To-Do listan (platser): 1: 2: 3:
  8. ehawk

    Vart är ni på väg?

    Ändrade omständigheter, något ändrade planer... Med start på Söndag så ser planerna ut som följer: 16 dagar Chiang Mai (Med besök i Chiang Rai) 7 Dagar Railey (Klättring) 27 Dagar ospec. Thailand (troligen Kantiang Bay, Koh Lipe och ngt mer) 7 Dagar Singapore 13 Dagar Siargao, Filippinerna 8 Dagar ospec Filippinerna 14 Dagar Busan, Sydkorea Hemma lagom till sommaren
  9. Tänkte höra om någon hade lite erfarenheter från dessa båda stränder på Koh Phagnan. Funderar på att sätta upp ett basläger här under någon vecka nästa vinter. Vi har förut mestadels parkerat på Haad Salad, men ville testa något nytt i år. Efter att ha läst om de båda stränderna så är det Noi som verkar passa vår profil bäst. Men vi finner de hotellen som passar våra behov och plånbok bäst på Yai. Hur sker transport mellan de båda stränderna bäst, om man exkluderar egen moppe ur ekvationen? Går det Long Tails mellan stränderna och i så fall hur sent och ev. pris? Är det taxi annars? Google maps säger att det fort blir någon km att gå annars och med småbarn så är det begränsat när på dygnet och hur ofta man ev. orkar det. Är det någon större kvalitetsskillnad på stränderna annars? Vilken strand har man t ex bäst möjlighet till skugga från t ex vegetationen? Tack på förhand
  10. Man måste lämna samma uppgifter när man flyger med SAS genom ryskt luftrum, så skulle tro att det gäller alla bolag.
  11. ehawk

    Thai Air säkerhetsproblem

    Det verkar som om Thai Air och flyget i Thailand har en del säkerhetsissues. Hoppas de fixar det illa kvickt. Inte nog med att Thai Air redan har dålig ekonomi. Säkerhetsproblem och minskad beläggning kan fort föra till Konkurs om det skulle eskalera... http://www.reuters.com/article/2015/03/30/us-thailand-aviation-idUSKBN0MQ1ZM20150330
  12. ehawk

    Phuket till Koh Chang

    Kolla på flyg från Phuket till Utapao (Pattaya). Därifrån har du 3 timmar med taxi till båten.
  13. Nästan samtidigt 131 dagar (92 arbetsdagar) to go...
  14. Är en artikel i Bangkok post också: http://m.bangkokpost.com/latestnews/718572
  15. ehawk

    Vad blir det för dryck?

    Ninkasi från The Wild Beer Co
  16. ehawk

    Koh Maak och Koh Kood?

    Var tvungen att tänka lite, men om jag minns rätt så var det för Sandflugor (vilket det skulle vara ganska gott om), samt att ön var skitig. De som varit där kändes som om ingen brydde sig att städa någonstans. Men som sagt. Det börjar bli något år sedan nu, så det kan ha ändrat sig
  17. ehawk

    Koh Maak och Koh Kood?

    Koh Kood är väldigt fint nästan oavsett. Men vi bodde på Ao Bang Bao (Natural Beach Resort). Otroligt fint och fredfullt. Har inte varit på Koh Maak. Anledningen är helt enkelt att vi aldrig hört ngt bra om ön. Vi blev helt enkelt varnade för att åka dit. Möjligt det har blivit bättre, men kolla upp det innan ni bokar någon längre tid där.
  18. ehawk

    Hur mycket betalade du för din t o r Bangkok?

    Tråden skulle endast gälla BKK ToR, men eftersom alla möjliga priser dyker upp här så lägger jag in våra också Med Cathay Pacific Oslo - Chiang Mai Busan - Oslo 2 vuxna och 2 barn ~15500kr
  19. ehawk

    Bakgrundscheck vid gränsen

    Hittade intressant information om införandet av en säkerhets/service avgift vid Thailändska flygplatser. Avgiften kommer påföras alla biljetter som köps från och med idag för flygningar från första December. Det berör alla passagerar, oavsett om du bara är på transit eller om du har flygplatsen som slutlig destination. Det som är intressant är vad den summan kommer användas till. Den kommer finansiera implementeringen av ett system som heter APPS (Advance Passenger Processing System). Det kallas också Advance Passenger Information System och fungerar som en förlängning av systemet ETA (Electronic Travel Authorization). Används bl a för elektroniska VISA idag. Hittade faktiskt en äldre artikel som annonserade systemet redan för 3 år sedan idag Styrande organisation bakom system är World Customs Organization (WCO) och har som syfte att adressera flera kritiska områden: - Kriftig ökning i antal globala resenärer - Stora/ökande faciliteter (större och fler flygplatser) - Tillgängliga mänskliga resurser (bemanning vid gränspolis och tull) - Kriminella hot mot landet och/eller befolkningen (Efterlysta, reseförbud, svartlistade, etc) - Terrorsim - Global informationsdelning/samarbete (Alla anslutna länder får med ett knapptryck samma information) - Ekonomiska straff mot flygbolagen (Flygbolagen bötläggs idag för passagerare som stoppas vid gränsen och inte borde fått resa) Utifrån det jag kan läsa om införandet i Thailand så är de två saker de poängterar allra mest: 1. Man menar att processeringen vid gränsen kan göras snabbare och effektivare. Dvs mindre köer och väntetid. 2. Man kan fånga upp och förhindra kriminella eller andra skadliga element från att komma in i landet. Praktiskt innebär det att när man kommer till gränskontrollen så kommer tjänstemannen scanna ditt pass igen och kommer direkt få upp information från systemet, som kan förhindra dig från att få komma in. Flygbolagen som trafikerar någon av flygplatserna kan också påläggas att göra en liknande check före du ens får gå ombord på planet, som t ex när du flyger till USA. Flygplatser som kommer införa det först är de som drivs av AoT: Suvarnabhumi, Don Mueang, Phuket, Chiang Mai, Hat Yai and Mae Fah Luang in Chiang Rai. Samui och Krabi troligen kommer tätt efter. Med tanke på hur många kriminella element som idag söker skydd i Thailand så tror jag personligen att det här är bra Läs mer i källorna nedan för mer info. Källor: http://www.bangkokpost.com/news/transport/702808/aot-pushes-ahead-on-new-security-fee http://www.chiangraitimes.com/airports-of-thailand-to-introduce-background-screening-check-at-six-airports.html http://www.wcoomd.org/en/topics/facilitation/resources/~/media/95C80C194B634618A9FB56423BEB95AE.ashx http://www.worldairops.com/PAC/docs/PAC_AUS_AdvancePassengerProcessing.pdf http://www.domesticflightsthailand.com/News/Advance-Passenger-Processing-system-Installed-in-all-Thai-Airports-20121001.htm
  20. ehawk

    Thai Air säkerhetsproblem

    Ytterligare en uppdatering som pekar mot normalisering i Thailändska luftrummet. Kan Air som blev av med sina licenser då man bedrev linjetrafik på charterlicenser har sedan slutet av sommaren fått riktig license. Man har nu license att med U-Tapao (Pattaya) som bas, trafikera: - Krabi - Phuket - Chiang Mai - Udon Thani - Hat Yai Från och med 26e October börjar man med att starta upp Chiang Mai rutten. Man verkar ha haft önskemål om att starta upp fler rutter, men har haft lite tekniska problem och har bl a skickat ett av sina plan till Europa för service. Man sitter också och värderar vad man kommer att flyga för plan framöver. Man har värderat att hyra några Airbus plan och kan komma och erätta planet som är i Europa med en Airbus. Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/713648/kan-air-returns-to-u-tapao-with-restricted-service
  21. ehawk

    Vart är ni på väg?

    Det gjorde vi i vintras,men årets resa går till Thailand:)) Ska bli skönt med förhoppningsvis riktig värme igen😅 hehe...samma för oss. Var också i Florida i vintras. Inte allt för värst det heller
  22. ehawk

    Thai Air säkerhetsproblem

    Har varit ganska stilla på den här fronten sedan sista uppdatering, men nu börjar det att trilla in lite nytt material. Budgetbolaget Thai Lion Air (TLA) har nyligen gått igenom en IATA Operational Safety Audit (IOSA). Det är det första budgetbolaget och endast det tredje bolaget i Thailand som har passerat den auditen. De andra två är Thai Airways och Bangkok Airways. Auditen tog 10 månader, vilket tydligen ska ha varit rekordsnabbt. Och man kan bli utsatta för oanonnserade kontroller inom de närmaste 24 månaderna. Så det går inte att slappa av, bara för att man har hamnat på listan Eftersom alla Thailändskregistrerade flygbolag måste igenom en Certificeringsprocess hos myndigheterna, så har man stärkt sina aktier betrakligt i det anseendet. vilket är en process som kommer att startas upp inom de närmaste månaderna. Ett måste för att Thailänska luftfarten strykas från de svarta listorna vad gäller flygsäkerheten. För speciellt intresserade IOSA baseras på måttstockar från International Civil Aviation Organization (ICAO), som är FNs enhet för global regulering av flygsäkerhet etc. I tillägg så kommer en hel del Best Practice från flygindustrin själv. Källa: http://www.bangkokpost.com/news/transport/713624/thai-lion-passes-iosa-safety-audit
×