Smoothes 0 Report post Posted December 16, 2008 åkte med tjejen till thailand och efter vi kommit hem fick jag problem med magen, även hon har väl haft problem men inte alls på det sätt jag har haft! Började i torsdags ( kom hem 4dgr före det ) med att få magknip som sedan efter 1-2 dar blev att jag måste på toa varje gång jag har ätit pga magknip och det som kommer ut är väldigt löst. I helgen så var det mest problem då fick jag gå på toa rätt ofta men nu är det lite bättre men så "bubblar det i magen" så fort jag äter! och har magknip bara ibland. har börjat med en del tabletter nu, kommer nog att lämna ett prov. Åt det mesta i thailand.. finns det någon som haft liknande eller tro sig veta vad det kan vara, kan det komma 4dgr efter man kommit hem från thailand? jag har inte spytt men är fortfarande lös i magen och har en del magknip. Så försöker jag äta "bättre mat" känner mig hängig idag också. ingen feber. Share this post Link to post Share on other sites
systernettan 0 Report post Posted December 16, 2008 Hej, vad är det för tabletter du har börjat med? Vad är det för prov du har tänkt lämna? Har du varit hos doktorn? Ont i magen? Är du påverkad annars, trött mm. Vore annars en bra ide att boka tid hos läkaren om det inte blivit bättre på några dagar, finns ju alltid en risk för salmonella mm. Share this post Link to post Share on other sites
thomlea88 0 Report post Posted December 16, 2008 Skulle definitivt se till att få lämna ett prov för att utesluta salmonella. Share this post Link to post Share on other sites
gosatta 0 Report post Posted December 16, 2008 personligen skulle jag inte alls vara orolig! du har bombarderat din mage med olika magbakterier och tyvärr är detta ett välfärdsproblem! vi som har så överdrivet ren mat blir överkänsliga för det mesta, sen när du kommer hem å får vår "rena" mat igen så blir magen lika förvånad. för oss som inte är så noga med mathygienen hemma blir det säland problem i Thailand eller något annat land, men alla måste vara medvetna om att svensk mat hygien / kultur är bland dom mest sterila i världen! våra magar är känsliga! har du bara en orolig mage = bubblig, lös etc. är det ingen att bry sig om, man märker om man är sjuk på riktig. Share this post Link to post Share on other sites
Valltomta 1 Report post Posted December 16, 2008 Jag håller med Gosatta, vi brukar ofta inte bli konstiga i magen förrän vi kommer hem och det kan hålla i sig ett tag. Det brukar hjälpa med en dos (kapsyl) Fernet Branca på fastande mage (morgonen) några dagar. Sedan flera år tillbaka så använder vi den metoden redan på plats och det har, peppar peppar, hållit magarna igång, samtidigt som vi inte blivit dåliga mer än någon enstaka timma om det velat sig illa. Men det skadar inte att ta ett salmonella prov för att vara på den säkra sidan. Share this post Link to post Share on other sites
marielled 0 Report post Posted December 17, 2008 Gå absolut till doktorn och ta prov. När jag kom hem så fick jag magknip efter ca 3-4 dagar. Trodde först jag fått blindtarmsinflammation men vid provtagning visade det sig att jag fått Campylobacter som finns i bl.a kyckling. Det tog mig en månad innan det försvunnit även om jag var symtomfri långt innan. Detta påverkade mig en hel del då jag jobbar med mat och fick vara sjukskriven hela tiden. Lycka till! Share this post Link to post Share on other sites
Mia 0 Report post Posted December 17, 2008 Min sambo fick bubbel i magen efter hemkomst efter att ha ätit i kyckling gatustånd... Både han och hans killkompis fick salmonella och hade "skitkul" hela flygresan hem... Det finns ju olika grader av salmonella så jag tycker du ska gå och kolla... Då slipper du magvärken och springa på toa hela tiden... Gå nu på en gång...spring dit rättare sagt... Bättre att ta hand om det på en gång... Lycka till !!! Share this post Link to post Share on other sites
Mr. Ironman 0 Report post Posted December 17, 2008 Haft precis samma symptom! Käkade en kycklingklubba från ett gatustånd sista dagen i Thailand. Klarade mig hem och någon dag till, sedan började det! Visade sig vara Salmonella. Har för mig att man normalt inte behandlar salmonella, speciellt antibiotika kan förlänga smittan upp till ett år har jag för mig. Däremot så bör man ju få reda på det så att man kan hålla en bra hygien och undvika att smitta andra! Share this post Link to post Share on other sites
Mia 0 Report post Posted December 18, 2008 Hur går det med magen ? Share this post Link to post Share on other sites
Guest ronnytisell Report post Posted January 7, 2009 min minsta grabb fick dom symtomen som mr.ironman skrev om,och det var också salmonella. det skulle läka ut av sej själv sa dom på sjukhuset,tror att dom rekomenderade proviva men kommer inte ihåg(men de vet nog min fru för hon glömmer aldrig nåt :-\) de tog två veckor tills han var som vanligt igen. Share this post Link to post Share on other sites
Öland 0 Report post Posted January 8, 2009 min gubbe fick salmonella,han fick några piller jag har aldrig sett honom så sjuk. hoppas att du har varit iväg.... Share this post Link to post Share on other sites
systernettan 0 Report post Posted January 8, 2009 Hmmmm, det var ett tag sedan Smoothes startade tråden, vi får väl tro att han gick till doktorn, han kanske inte har fått komma ut än.. Share this post Link to post Share on other sites