Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst Cujo

Ljusblått och kristallklart vatten - Vart ska jag åka?

Rekommendera Poster

Gäst Cujo

Jag vill gärna ha de där tropiska och oexploaterade stränderna som man ser i kataloger samtidigt som jag vill ha relativt nära till bar och restaurang och nattliv.

En annan fråga, när och vart bör jag åka för att verkligen få det där klarblåa vattnet? Jag har sett bilder från Thailand, medan en del påminner om paradiset så påminner andra bilder snarare om östersjöns grumliga vatten!

Similan Island vet jag om. Men vart ska man åka och vilka månader för att finna detta kristallklara vatten?

Jag har varit på Similan Island, det är underbart. Men den gången jag var där var det grumligt vatten, såg inte ett smack. Krabi hör jag hört också, samma med James Bond ön. Min flickvän och jag funderar på Koh Chang och öarna runt om.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andaman sidan har ju överlag bättre vatten så sen nov till minst i februari . . sen vet jag inte riktigt vad det är som får koraller, anemoner, alger etc. å börja blomma ut men de kommer väl där nångång i mars april . .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Andaman sidan har ju överlag bättre vatten så sen nov till minst i februari . . sen vet jag inte riktigt vad det är som får koraller, anemoner, alger etc. å börja blomma ut men de kommer väl där nångång i mars april . .

Du menar Andamanskasjön som ligger vid Phuket? Men hur är det med Koh Chang? Har hört att det ska vara rätt fint där, vackert vatten och sådant.

OT - Ursäkta för detta :blush2:

Men som personen svarade under mitt första inlägg, så måste jag också lägga till några platser i världen som jag har besökt och som jag rekomenderar Er andra att besöka om ni söker snorkling är;

Maldiverna, Cooköarna, Fiji, Haiti, Samoa, Tonga och Seychellerna ( vet inte hur det stavas ) :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jo koh chang är också fint men det är inte samma sak! siam bukten har överlag inte lika klart vatten!

sen har jag sämre koll på deras vädercyklar så vet inte när det är bäst där :) . .men bäst där är inte inärheten av bäst på andra sidan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Många säger - Åk i Januari, början och mitten då är det bäst väder och bäst snorkling så att säga. Kog Chang har jag hört är väldigt fint, beror väl på när man åker och man har turen med sig. Annars är väl som alla säger - Similian Island, utan tvekan.

Min fråga är, kan Thailand mäta sig med Turkiet? Alltså jag var i Turkiet i 2 veckor i Maj 2005 och det var klarblått på himlen, inte ett moln så långt ögat kunde nå på dessa 14 dagar. Är det så i Thailand? Eller får man räkna med regn under December-Mars också? Eller är det molnfritt månaderna ut under högsäsong?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

i Bangkok och central regionen kan jag nog garantera dig klarblå himmel konstant. Men nej! Thailand ligger i gränsen mellan tropikerna och subtropikerna, sydost asien över lag är bland det regnigaste stället på jorden!

är man bara ute efter garanterad sol så är det kanske fel ställe att välja på (även fast under nov - mars så är den 80%) men är man bara ue efter sol varför åka till andra sidan jorden när vi har det hemma i europa? asien är så mycket mer!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Cujo

Sant :) Kostnaden att åka till Thailand är inga problem. Bara vädret. Har hört många som har varit där i Januari och fått dåligt väder och vill inte åka dit något mer. Jag har haft tur dom gångerna jag har varit där, tro det eller ej.

Har haft klarblå himmeln förutom när vi landade med Thai strax efter 06.00 i Bangkok, spöregnade och jag var fly förbannad - Ska jag betala dessa tusen för regnoväder? Men dagen efter fick jag äta upp mina ord, var strålande solsken dagarna efter att vi hade landat.

Kristallklart vatten är svårt att få i Thailand om jag ska tolka det rätt. Ska man ha kristallklart vatten ska man åka till Söderhavet, Västindien eller Maldiverna :laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

nej alltså, bangkok och västkusten är perfekt under vår vinter. samma sak med norra thailand och Isan är väl så snustort att tillåmed snus torkar. men Thailand påverklas av två olika vädersystem så östkusten får inte riktigt samma väder.

Men åker man till andra sidan jorden BARA för att få sol så tycker jag personligen att man är korkad. det finns även kulturer, faunor landskap som är rätt anorlunda som jag hoppas lockar folk . . inte bara sol! för då är det v äl inget fel på grekland eller spanien?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

  Ska man ha kristallklart vatten ska man åka till Söderhavet, Västindien eller Maldiverna :laugh:

Eller Egypten framförallt...som dessutom endast har 2 regndagar per år...  ;)

Sjöborren på bilden ligger alltså under vatten en bra bit ner...  ;) Dé rú---det kallar jag kristallklart vatten !!!  :)

post-281-14768711089675_thumb.jpg

post-281-14768711089789_thumb.jpg

post-281-14768711089881_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna ha de där tropiska och oexploaterade stränderna som man ser i kataloger samtidigt som jag vill ha relativt nära till bar och restaurang och nattliv.

Åk till någon av öarna söder om Phuket ända ner till Malaysiagränsen som ligger långt ut från kusten så får du riktigt fint vatten. Så mycket till nattliv annat än barer och restauanger lär du inte hitta.

Typ så här, vattnet är mera åt grönt dock.

http://www.thailandforum.se/gallery/1509_21_04_08_4_56_52.jpg

http://www.thailandforum.se/gallery/1509_21_04_08_5_50_38.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bilderna är tagna på Koh Lipe. Har precis kommit hem där ifrån och jag måste säga att detta är verkligen PARADISET! Hotellet vi bodde på heter Varin Beach Resort och vi bodde i en AirCon villa och betalade 2200 - 2500:- Bath

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag var för några år sen på Lipe, hade kanske tur men aldrig varit med om så klart och rent vatten som då och speciellt vid en dyktur ut bland några öar - en bit utanför Adang, sikten var enorm, kanske upp mot 30 till 40 meter, Väldigt svårt att bedömma av en amatör.

Dessutom hade vi det skitmysigt om kvällarna när vi satt och språkade över några öl vid små grillbrasor. Hur det är nu när vanliga turister hittat paradiset är jag mer osäker.

Vill man uppleva en mer eller mindre öde havstrand har man Koh Phayam att välja - ligger en bit innanför Similianöarna, där råder fortfarande det stora lungnet

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Andaman sidan har ju överlag bättre vatten så sen nov till minst i februari . . sen vet jag inte riktigt vad det är som får koraller, anemoner, alger etc. å börja blomma ut men de kommer väl där nångång i mars april . .

Du menar Andamanskasjön som ligger vid Phuket? Men hur är det med Koh Chang? Har hört att det ska vara rätt fint där, vackert vatten och sådant.

OT - Ursäkta för detta :blush2:

Men som personen svarade under mitt första inlägg, så måste jag också lägga till några platser i världen som jag har besökt och som jag rekomenderar Er andra att besöka om ni söker snorkling är;

Maldiverna, Cooköarna, Fiji, Haiti, Samoa, Tonga och Seychellerna ( vet inte hur det stavas ) :laugh:

Du menar väl Tahiti och inte Haiti? Jag har inte varit på Maldiverna men väl de andra platserna om det är Tahiti du menar.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vill gärna ha de där tropiska och oexploaterade stränderna som man ser i kataloger samtidigt som jag vill ha relativt nära till bar och restaurang och nattliv.

En annan fråga, när och vart bör jag åka för att verkligen få det där klarblåa vattnet? Jag har sett bilder från Thailand, medan en del påminner om paradiset så påminner andra bilder snarare om östersjöns grumliga vatten!

Similan Island vet jag om. Men vart ska man åka och vilka månader för att finna detta kristallklara vatten?

Jag har varit på Similan Island, det är underbart. Men den gången jag var där var det grumligt vatten, såg inte ett smack. Krabi hör jag hört också, samma med James Bond ön. Min flickvän och jag funderar på Koh Chang och öarna runt om.

Egentligen finns det inget ljusblått vatten om man inte färgat vattnet förståss. Att vattnet ibland kan uppfattas som ljusblått har med hur ljuset bryts i vattenytan och bottenfärgen att göra. En ljus botten gör att vattnet ser blått ut när solstrålarna bryts.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×