Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
tmkarlsson

Sportfiske

Recommended Posts

Hej alla,

Jag och sambon samt vår 14 mån gamla kille åker ner till Lanta om en vecka.

Det skall bli riktigt skönt.

Är det någon som provat på någon sportfiske därnere?

Jag fiskar mycket i havet här hemma och det hade varit kul att komma ut någon dag från Lanta.

Någon som har tips på båtar som går från typ Saladan eller någon annanstans på ön?

det är klart att det måste finnas fisketurer därifrån...

själv har jag bara tagit det från AoNang...

en heldag, fiske-mat-snorkling-fiske... helt underbart!

Sen kan man ju ta en kvällstur med en fiskebåt... några timmar...

Hej alla,

Jag och sambon samt vår 14 mån gamla kille åker ner till Lanta om en vecka.

Det skall bli riktigt skönt.

Är det någon som provat på någon sportfiske därnere?

Jag fiskar mycket i havet här hemma och det hade varit kul att komma ut någon dag från Lanta.

Någon som har tips på båtar som går från typ Saladan eller någon annanstans på ön?

Titta på "Fiske Krabi eller öarna utanför" på den här tråden! Kanske kan du få lite hjälp där! :) Finns flera intresanta hemsidor att besöka där även på olika platser i Thailand om just fiske.

Hej alla!

Trevlig läsning här. Va till Ao Nang i Mars 2007 men missade fiske :-\. Ska nu ner igen 09-01-01 till 09-02-02. Denna gång vill jag inte missa lite fiske. Är självklart intresserad av stor fisk (och bara i havet) men bara en resa skulle säkert vara en upplevelse. Vet inte hur intresserad resten av mitt sällskap är? Någon här som skall dit samma tid (Blir nog i Ao Nang de 3 första veckorna)? Skulle va trevligt om man går ilag några för att hyra en båt med utrustning och ge sig ut en dag. Ha de gott alla!

// Magnus

Hej alla!

Trevlig läsning här. Va till Ao Nang i Mars 2007 men missade fiske :-\. Ska nu ner igen 09-01-01 till 09-02-02. Denna gång vill jag inte missa lite fiske. Är självklart intresserad av stor fisk (och bara i havet) men bara en resa skulle säkert vara en upplevelse. Vet inte hur intresserad resten av mitt sällskap är? Någon här som skall dit samma tid (Blir nog i Ao Nang de 3 första veckorna)? Skulle va trevligt om man går ilag några för att hyra en båt med utrustning och ge sig ut en dag. Ha de gott alla!

// Magnus

det är ju riktigt roligt att ge sig ut en heldag o fiska!!

har gjort det 2 ggr i aonang...

värt varje krona!!

Hej Wicky!

Vad fick ni för fisk och hur mycket? Testat både med speedboat och longtail? Kvällsturen hur gick den till? Fick ni efteråt behålla fisken för tillagning eller? Vad för typ av fiske prövade ni, trolling, pilkning eller?

Många frågor, åker ner den första Januari så man börjar bli lite sugen  ;).

Mvh/ Magnus

jag vill fiska men bara några timmar, och vid phuket då. vad kan det kosta?

vill helst fiska dom stora fångsterna! hade en i kenya på 70kg men den lossna vid båtkanten han va ensam som skulle dra upp den suck

Hej Wicky!

Vad fick ni för fisk och hur mycket? Testat både med speedboat och longtail? Kvällsturen hur gick den till? Fick ni efteråt behålla fisken för tillagning eller? Vad för typ av fiske prövade ni, trolling, pilkning eller?

Många frågor, åker ner den första Januari så man börjar bli lite sugen  ;).

Mvh/ Magnus

hehe... låt se...

har fiskat med stor båt, trolling alltså.

Det va mer av en firrebåt, med power...

det va riggat 4 spön skulle ja tro.

Första gången fick vi en 20kg barracuda!! Och det är inte supervanligt.

Så fick vi barracuda på 6kilos klassen.

Massa tonfisk bägge gångerna.

Durado fick vi också på ett par st... men den stora släppte kroken...  :C

det va den största kapten sett... ajja...

Man får behålla fisk om man vill, men vi lät dom ta all fisk så dom fick käk ett par dagar... :)

har fiskat längst stranden på chicken... med fluga.

Gäller att man inte stör annat folk bara, men det va inge problem.

Då va de mindre fisk på menyn men dock roligt.

Ta med peang (sånt verktyg du vet, vet inte hur det stavas) för man vet inte vilka slags firrar som är giftiga eller inte..

Lika bra att vara säker..

Kvällstur har ja inte gett mig ut på ännu men det blir nu när man far dit.

(18 jan-3 feb 2009)

Ett par vänner har tatt kvällsturen med lokala fiskar, dom fick endel men behöll det inte...

Bara med för upplevelsens skull..

Då va det pilkning skulle ja tro...

Skulle du vilja ta med fisk så är det inge problem.

Bara att ta med till någe restaurang och få den tillagad... :)

Låter riktigt nice!

Har bokat i Ao Nang från andra januari till den 23:e, skall kanske ta en vecka på Koh Lanta sedan för att avsluta med ett par nätter i Bangkok. Förhoppningsvis så kanske det blir fiske även på Koh Lanta om vi åker dit. Tycker det skulle vara kul att få sin egen fisk tillagad på restaurang efteråt.

Fiskar ju även allt möjligt här hemma också, Öring, Röding, Lax och havsfiske i Norge (lite fiskenörd är man ju men det är avkopplande;-).

En sista fråga: Vilken snittvikt höll Tonfisken ni fick?

Ha de gott!

1-2kg.. skippjacktuna (stavning vettifasen)...

riktigt roliga firrar!!

flugfiskar du någe??

kan ju va skoj att ta med ett resespö o kasta lite... ;)

Ahh se där...

ja tycker det är riktigt skoj (när det väl funkar att kasta) med fluga.

tog min första harr med cane-spö, samt öring, i år.

tack vare sambon såklart!

men ändå, jag gjorde det heeeelt själv.. :)

post-548-14768711133085_thumb.jpg

Kolla kolla!

Härligt, ja det är lite annan känsla att ta dem på ett flugspö. Häftigt att lyckas (händer ju nån gång iallafall) lägga flugan på ett vak och sedan se när firren tar den. Har tyvärr aldrig (vet inte varför?) fiskat med fluga i strömmande vatten ännu.

va uppe i älvdalen, bland annat för forumträff, som sambon (och nu mera jag osså) är medlem i...

där är det kalasvackert!!

den behöver man ju inte åka så lång om man inte känner för att ta en lång helg med fiske... men fint va de... :)

va uppe i älvdalen,                                                              Där befinner jag mig när jag inte är i Thailand, skapligt harrfiske i Österdalälven var också bra laxfiske innan alla kraftverk. Hälsningar flor

va uppe i älvdalen,                                                               Där befinner jag mig när jag inte är i Thailand, skapligt harrfiske i Österdalälven var också bra laxfiske innan alla kraftverk. Hälsningar flor

mmmmm!!

harren är otroligt vacker, samt öringen så klart... har inte fått någon size på dom men men det gör inget... dom små är vackra dom osså!!

Vet var dom största finns, fick en på 1,9  en på 1,7 och en på 1,6 vid samma fisketur i somras, om jag är hemma nästa sommar är du välkommen upp ska jag visa var jag fick dom.