Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Mia

Livsfarliga Kubmaneten breder ut sig längs Phukets stränder

Recommended Posts

Någon som vet om dessa maneterna finns runt Krabi också?

Skulle vara bra och veta om man vågar bada när man är där :S

Om kubmaneterna finns runt Phuket så finns de runt Krabi också. Det är inte så att de bara finns på ett ställe. Jag baserar det antagandet på det jag vet hur kubmaneten brukar förekomma i Australien och det är inte sannolikt att förekomsten skiljer sig åt. I Australien är det också så att de förekommer mest under det australiska sommarhalvåret.

Göran

Hysteri har det allt blivit här på forumet. Kom ihåg att i de flesta fall dör inte personen trots att detta är världens giftigaste djur?!

Större risk att dö av en jordnöt i halsen. Få kramp och drunkna. Stuka foten och få blodförgiftning etc etc.

Djuret är ca 20cm i diameter max. Det har påträffats ett mindre antal. Havet längs Phukets stränder har en yta av ???

Därav är risken att bli angripen......ungefär hyfsat liten.

Även om man oroar sig får man ju inte låta EN av jordens miljoner faror ta övehanden hur som helst. Det är ju knappast top 10 på största farorna i Thailand om ens top 100.

NJUT NU GOTT FOLK men håll ögon och öron öppna, inte bara kring detta.

Hysteri har det allt blivit här på forumet. Kom ihåg att i de flesta fall dör inte personen trots att detta är världens giftigaste djur?!

Större risk att dö av en jordnöt i halsen. Få kramp och drunkna. Stuka foten och få blodförgiftning etc etc.

Djuret är ca 20cm i diameter max. Det har påträffats ett mindre antal. Havet längs Phukets stränder har en yta av ???

Därav är risken att bli angripen......ungefär hyfsat liten.

Även om man oroar sig får man ju inte låta EN av jordens miljoner faror ta övehanden hur som helst. Det är ju knappast top 10 på största farorna i Thailand om ens top 100.

NJUT NU GOTT FOLK men håll ögon och öron öppna, inte bara kring detta.

:kla:JC_goodpost:

Återigen, maneterna hittades i krabbfiskarns fångstredskap i bräckvattnet i mangrgoveträsken i Ao Nambor på Phukets ostsida. Maneter eller inte, vem kan tänka sig att bada där?

På västsidan har man inte sett någonting, "the seawaater in generally too saline an environment for box jellys".

Hasse

Tack Hasse ...äntligen nån som skrivit nåt lugnande ang maneterna

Åker själv snart och har nästan ställt in hela familjen på att göra landaktiviteter istället. Nu är det nästan häxjakt på saker man ska vara orolig för, nu även hajar. Självklart ska man inte blunda för farorna som finns men oron tar över glädjen att åka.  Vill snart inte läsa mer insändare för vad kommer det sen som man ska bli orolig för.

Klankar absolut inte ner på någon som skrivit om farorna.

Tack Hasse ...äntligen nån som skrivit nåt lugnande ang maneterna

Åker själv snart och har nästan ställt in hela familjen på att göra landaktiviteter istället. Nu är det nästan häxjakt på saker man ska vara orolig för, nu även hajar. Självklart ska man inte blunda för farorna som finns men oron tar över glädjen att åka.  Vill snart inte läsa mer insändare för vad kommer det sen som man ska bli orolig för.

Klankar absolut inte ner på någon som skrivit om farorna.

Min hajtråd var inte som en skrämsel utan tyckte det var en häftig grej att se och ville dela bilderna. Titels skrev jag på kul  :)

Det finns så mycket fisk att hajen knappast vill ha dig och att blir förväxlad med en sköldpadda som surfare på vissa platser kan bli är mindre troligt. hajen fångades dessutom LÅNGT från land.

Till sist. Antalet hajar har minskat en heeel del så faran är ännu mindre nu än tidigare och jag känner inte till något fall av attack på dessa platser  :)

Hasse det låter bra, men lugnar ändå inte mig. Forskat runt så mycket få nätet sista veckan och läst om folk som mirakulöst klarat sig, och de har alla simmat nära stranden på vanliga turistorter, INTE i mangrooveträsk. Så även om de trivs bäst i bräckt vatten så tror jag inte riktigt på det där... De finns säkert överallt...

Hasse det låter bra, men lugnar ändå inte mig. Forskat runt så mycket få nätet sista veckan och läst om folk som mirakulöst klarat sig, och de har alla simmat nära stranden på vanliga turistorter, INTE i mangrooveträsk. Så även om de trivs bäst i bräckt vatten så tror jag inte riktigt på det där... De finns säkert överallt...

Nej, de finns inte överallt...

Det sägs att vinäger ska vara bra om man kommit i kontekt med maneter. Går det lika bra med ättika? Ättika är ju starkare än vinäger så då skulle man kunna ha en mindre flaska med sig och späda med vatten vid behov.

Ni som är tex på Koh Lanta märker ni av att folk drar sig för att bada eller är det som vanligt? Jag hoppas så att oron släpper när man väl är där.

Var  i Florida i somras och trodde innan vi åkte att man skulle vara livrädd för både hajar o krokodiler men när man väl var där så tänkte man inte ens på det.

Hejsan på er!

Håller med många om att glädjen över att äntligen få komma till underbara Thailand förtas lite av allt man hör om maneter och dylikt.

Vi åker om 3,5 veckor och har väl mer eller mindre ställt in oss på poolbad, i alla fall då vi är på Koh Lanta.

Vi ska också vara en vecka i Khao Lak, är det någon som vet om kubmaneter synts till där eller vid Similan Islands? Vore ju kul med havsbad och snorkling någonstans och självklart så vet jag väl att maneterna förflyttar sig men vore ändå bra(och ev. lite lugnande) att höra om förekomsten kring Khao lak!

Hejsan på er!

Håller med många om att glädjen över att äntligen få komma till underbara Thailand förtas lite av allt man hör om maneter och dylikt.

Vi åker om 3,5 veckor och har väl mer eller mindre ställt in oss på poolbad, i alla fall då vi är på Koh Lanta.

Vi ska också vara en vecka i Khao Lak, är det någon som vet om kubmaneter synts till där eller vid Similan Islands? Vore ju kul med havsbad och snorkling någonstans och självklart så vet jag väl att maneterna förflyttar sig men vore ändå bra(och ev. lite lugnande) att höra om förekomsten kring Khao lak!

Det har INTE synts till några farliga maneter på västsidan, dvs Phukets alla stränder samt Khao Lak.

:l_sunny: Tack Malee!

Även om det inte var jag som ställde frågan gläds jag över ditt svar...om lyckan står oss bi och barnen blir frisk åker vi till Khao Lak om 5 dagar.

Nu kan jag lugna oroliga släktingar!

Mvh M