Globen 0 Report post Posted October 22, 2008 Läser om trådlös uppkoppling lite varstans.....börjar fundera på om jag ska ta med min laptop samtidigt som det känns lite onödigt. Ska ju resa med ryggsäck och det finns väl internetställen lite varstans. Share this post Link to post Share on other sites
Martin 0 Report post Posted October 22, 2008 Internetställen finns överallt! Har man inte behov att ha egen laptop, med information som är viktig, så finns det ingen mening. Trådlös uppkoppling är inte så mycket billigare, om man inte kör via mobilen, GPRS och en thailändsk leverantör - som någon har beskrivit på forumet ett antal gånger. Jag har med laptop för jag tar massor av bilder och får massor av mail, som jag vill ha sparade och svara på offline, och skicka de när man ansluter igen. Men har under resorna använd webbmail mycket och det fungerar. Som sagt: har du inte något krav på att ha med dig laptoppen, så klarar man sig utmärkt på internetställen som finns! Share this post Link to post Share on other sites
Lenita 0 Report post Posted October 22, 2008 Jag hade med min laptop förra året när vi var på Koh Lanta. Det var perfekt. Förutom att man kunde ladda ner bilderna man tagit, sköta sina bankärenden på egen data, ringde vi oxå över Skype, vilket fungerade utmärkt och var billigt. Kommer absolut att ta med mig min lilla ögonsten nästa gång jag åker... Må bäst och ha en härlig semester. Lena Share this post Link to post Share on other sites
Sköndal 0 Report post Posted October 22, 2008 Ingen semester utan dator Share this post Link to post Share on other sites
toajojje 0 Report post Posted October 22, 2008 Har haft med mig lappen sedan juni 2003 då jag också hade digitalkamera för första gången. Fotade och tankade ur minneskortet varje dag och det är jag väldigt tacksam för nu när jag kan titta på tusentals foton från ca 3 resor om året sedan dess. På senare tid har det även varit smidigt med bankärenden m.m. när jag har certifikaten i datorn för att utföra saker med bankid. Ta med lappen, fota som en galning, tanka till datorn och radera inget, då har ni mycket att titta på när ni är hemma i rusket. Trevlig resa // Magnus Share this post Link to post Share on other sites
Mr. Ironman 0 Report post Posted October 22, 2008 Har tidigare valt bort laptopen pga att det är ju några kilon att släpa på. Samtidigt så finns det som du säger internetcaféer i princip överallt! Wifi tillgången tror jag är ganska begränsad, både vad gäller omfattning/hastighet. Har köpt mig en EeePc som jag tänkte ta med den här gången. Har planer på att koppla upp den via mobilen, Gprs/edge där det inte finns trådlös access! Jäkligt smidig dator! perfekt även för att lyssna på musik och kolla filmer etc. Även om man är på semester så har man ju blivit van med att alltid ha dator tillhands, så jag vill ha min egna denna gången... Finns ju tydligen de som släpar med sig grillpannor, smörgåsgrillar och barnsängar Så en liten laptop borde väl vara helt okidoki... Share this post Link to post Share on other sites
Vaktis 0 Report post Posted October 22, 2008 Jag tar med en gammal laptop och lämnar den till nån snäll Thai vid hemresa. Share this post Link to post Share on other sites
AnkiK 0 Report post Posted October 22, 2008 Vi har köpt en liten lap som väger 900 gram..mestadels för att vi har ett litet företag som vi vill ha lite koll på och vara kontaktbar med dom som passar vår postlåda.. med räkningar som inte kan betalas via autogiro.. men vi ska vara i Thailand i 3 månader.. Share this post Link to post Share on other sites
Smoothes 0 Report post Posted October 22, 2008 Det är mycket både och de där.. själv så lämnar jag den hemma. Nu ska jag bara 2v och vill inte sitta vid datorn hela tiden! avkoppling Share this post Link to post Share on other sites
Laila 0 Report post Posted October 23, 2008 Ja allas behov är ju så olika. Här på Lanta vet jag att många har varit lyckliga då de har haft med sig sin laptop o har kunnat sitta hos oss o surfa. Ja som sagt allas behov är olika. Ha det gott. MVH Laila Share this post Link to post Share on other sites
Globen 0 Report post Posted October 23, 2008 Tack för alla svar. Om jag inte tar med mig datorn, finns det något bra sätt att föra över bilder eller är det bara att vänta tills man kommer hem? Är ingen dataexpert precis.... Ska hämta ryggsäcken i morgon och provpacka Share this post Link to post Share on other sites
Guest Mr Chiangen Report post Posted October 25, 2008 Jo ta med den, massor av wireless möjligheter. Dock ofta dyrt att köpa korten.. Share this post Link to post Share on other sites
diseledvin 4 Report post Posted October 25, 2008 hehe precis vad jag sitter och grunnar på vete fan hur jag gör vore väldigt tråkigt om den pajade eller blev stulen men vore väldigt bra att ha med den specillt om det finns gratis trådlöst på hotellet man kanske ska fundera på vad boende man kommer att ha ska man bo som backpacker eller ska man satsa nån krona mer och få trådlöst och lite bättre säkerhet mm Share this post Link to post Share on other sites
skunk_10 0 Report post Posted October 25, 2008 Vi har alltid med datan för att kollar film, spela spel, backup för bilderna mm Men det beror ju lite på hur länge man skall vara borta och hur mycket man skall resa eller om man skall va på samma ställe en längre tid. Share this post Link to post Share on other sites
Mr. Ironman 0 Report post Posted October 25, 2008 En avvägning som var å en får ta ställning till såklart! Finns många fördelar såklart, både vad gäller internet och även film, musik etc, En vanlig laptop väger ju dock ett par kilo, är man backpackertypen får mn tänka en extra gång. Har man plats så varför inte... Share this post Link to post Share on other sites
Smoothes 0 Report post Posted October 29, 2008 min flickvänn studerar distans så det kan nog bli att ta med datorn så ifall det är panik med något så kan hon ju göra de då! medans ja glassa i poooolen hihi enda som är synd är dessa dåliga batterier,uptime i bärbara. Finns det speciella uttag i flygplan eller måste man köra på batteri tex i buss går det ibland koppla in iaf någon som vet? Share this post Link to post Share on other sites
leobkk 0 Report post Posted October 29, 2008 I de moderna planen finns det eluttag i stolarna, men du måste be kabinpersonalen om en särskild plugg, för av någon anledning är det inte vanliga uttag. Internet finns dock inte längre. Boeing hade en hyfsad produkt tidigare som fanns i SAS Airbus 330 och 340, men Boeing lade ner projektet p g a att för få flygbolag anslöt sig. Som man uttryckte det i London när kanalen var fylld av dimma: kontinenten är isolerad från Storbritannien, kan man säga att världen numera är helt avkopplad från mig när jag flyger. Kanske skönt för världen och mina medpassagerare, men tråkigt för mig. Dock är jag aldrig så våghalsig att jag skickar min mac i det incheckade bagaget. Leo Share this post Link to post Share on other sites
realdexter 0 Report post Posted October 31, 2008 I de moderna planen finns det eluttag i stolarna, men du måste be kabinpersonalen om en särskild plugg, för av någon anledning är det inte vanliga uttag. Synd att man flyger med en av Thais gamla 747:or... lär väl inte finnas någon ström i stolarna där. Share this post Link to post Share on other sites
Globen 0 Report post Posted October 31, 2008 Dag 2 nu i Bangkok och jag tog inte med laptopen. Just har hade det varit schysst men pa mandag ska jag ska borja aka runt med ryggsack sa da ar jag nog glad over att ha lamnat den hemma. Internetstallen finns som sagt overallt och kostar nada. Med egen laptop finns det risk for mig att jag blir kvar pa rummet och laser tidningar etc. Ni vet nar man bara surfar for nojets skull och ojda, det har visst gatt en timme eller 2 :-) 30 min lite nu och da passar mig battre men alla har vi ju olika behov. Share this post Link to post Share on other sites
leobkk 0 Report post Posted October 31, 2008 I de moderna planen finns det eluttag i stolarna, men du måste be kabinpersonalen om en särskild plugg, för av någon anledning är det inte vanliga uttag. Synd att man flyger med en av Thais gamla 747:or... lär väl inte finnas någon ström i stolarna där. Nej, jag har inte upptäckt något uttag i dem, däremot i deras Airbus 340-600 finns det. Åkte en av Thais nya 777:or häromdagen och där fanns det inte heller. Det har gått så fort med utvecklingen av datorer och internet, man måste ha förståelse för att det tar tid att modernisera alla flygplan så att vi kan vara uppkopplade hela tiden. Själv skulle jag önska att alla mina vänner alltid gick runt med minst en 100 Gb-lina på sig, så att man kunde ha fin kontakt överallt, men det kommer nog att ta många månader innan det blir verklighet. Om tio år kommer vi att skratta åt en så slö uppkoppling som 100 Gb! Idag får vi glädjas åt en festlig Halloween istället. Leo Share this post Link to post Share on other sites
Smoothes 0 Report post Posted November 19, 2008 Någon som vet om man kan koppla in bärbar i ett sånt här flyg och det tillåts? hehe? via adapter då Airbus A330-200 Share this post Link to post Share on other sites