Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
thomlea88

Burmesers situation i Khao lak

Rekommendera Poster

Enligt boken "All inclusive - välkommen till paradiset" så är situationen för Burmeser i Thailand urusel, och extra svår i phuket, Ranong, Rayong och Phang Nga (khao lak) där det finns extra lagstiftning mot migrantarbetare. Bland denna lagstiftning kan nämnas,

  • Sammankomster med fler än fem migrantarbetare är förbjudna. Undantag kan göras efter ansökan sju dagar i förväg.
  • Utegångsförbud mellan åtta på kvällen och sex på morgonen, men nattarbete kan tillåtas under arbetsgivarens kontroll
  • De får inte lämna området där arbetstillståndet är utskrivet
  • de förbjuds att använda mobiltelefon. om arbetsgivaren lämnar in namn, telefonnummer och seruienummer på simkort kan tillstånd ges.
  • De förbjuds att åka motorcykel eller bil

är det någon av dessa regler som inte följs, så blir du genast av med arbetstillståndet.

Undrar om detta är sant, om så är fallet, så blir man besviken och förbannad. Blir också misstänksam att så fort det hänt något med en turist, så brukar en burmes gripas och åtalas.

Vill någon läsa boken, så kan jag skicka mitt exemplar... :-)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Situationen för burmeser i landet ÄR svår, i hela landet faktiskt. Något som inte har med turismen att göra utan med thailändarnas inställning till burmeser som de skyller allt som är/blir fel. De burmeser som ligger extra risigt till är alla de som är i landet utan arbetstillstånd, de är väldigt många.

Thailand är i mångt och mycket ett fördomsfullt land och deras inställning till andra folkslag är ofta gränsande till rasistisk. Traditionen med "liten och stor" avspeglar sig också i detta, inte minst i arbetssituationen för migrantarbetare. Burmeserna ligger längst ner på skalan i  Thailand - något som alltså inte har med turismen att göra. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jajo haller med dig Malee men sa jadra enkelt ar det inte heller, man kan kalla det slavkraft och annat men saken ar den att dem helt enkelt inte far vista sig i landet och behover pengar till sina familjer for overleva, samma sak som Laos... Och det finns folk som har illegala flyktingar har, 2-3000 baht kan tyckas lagt men tar dem mer sa ar thailands IRS pa dem direkt, det syns, och jag kan saga sjalv som blivit nastan offer for IRS, det ar inte nadig undersokning. Dar ar manga thailandare som vill hjalpa dem med. Sa tror du drar alla over en generell kam. Dessutom ska det inte glommas vad burmeserna forsokt med och fortfarande forsoker gora mot thailandare.. men dar ar gott om rasism har, den saken ar klar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oh ja Eremiten, jag generaliserar hårt i inlägget. Till mitt försvar måste jag säga att det var en protest mot kvinnan med Paradis-boken som generaliserar minst lika mycket  ;)

Vad försöker burmeserna göra gentemot thailändarna i nuläget? (icke historiskt utan nu)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det som Burmeserna försöker göra mot Thailändarna? Menar du det burmesiska folket i allmänhet eller menar du landets "regering".Det är ju lite skillnad?

Vad beträffar lönen så känner jag till thailändare som betalar så mycket som 8000-10000 till illegal arbetskraft från Burma utan att ha problem med de thailändska myndigheterna. Men de kanske har osedvanligt goda kontakter. De flesta verkar dock se ned på dem och betrakta dem som lägre stående individer. Många låter även små barn slava 12 timmar per dygn för inte i stort mer än mat och husrum.

En sak har du rätt i - burmeserna gör det för att överleva.Om de hade det bättre hemma i Burma skulle de naturligtvis inte utsätta sig och sina barn för denna situation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag frågade en bekant som har bott och jobbat I Khao Lak i flera år(En thai). Hon hade ingen aning om någonting om burmeser, hon visste att det fanns burmeser som byggde hotell men dessa regler visst hon inget om eller ens var burmeserna bodde.

Reaktionen är reglerna och intresset i sig att prata om burmeser var väldigt medelmåttigt  :P

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

För ett tag sedan hoppade en liten flicka ogenerat upp i min frus knä då vi var på en restaurang/bar, mitt i natten. Lillflickan pratade inte thai speciellt bra, så min fru förstod väldigt lite av vad hon sa. Hon var väldigt ung, kanske inte mer än 5,6,7 år. Givetvis var hon en liten burmesisk tjej som kanske var rädd för den höga musiken, de stora farangerna och mörkret.

Kanske var hennes föräldrar här och jobbade som byggjobbare på något av byggena och utökade lönen genom att låta dottern sälja blommor till fulla turister, kanske inte.

Varje dag (till och förbi jobbet) går jag förbi skjul av korrugerad plåt där byggjobbare är inhysta. Man inser hur jäkla bra man har det. Vi ger dem lite kläder, mycket mer kan man väl inte göra. Ingen svälter men visst är det jävligt att människor skall behöva bo i något som en "västerlänning" skulle betrakta som kojor.

Världen är bra orättvis. Tyvärr lär den så förbli.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst matsomay

CT, man kan inte göra så mycket mer. Men det är en fin gest att hjälpa lite grann. Man visar god vilja. Sen får man försöka verka för bättre förhållanden på andra plan. Men det gör ont att se utsatta människor i miserabla förhållanden och man vill spontant starta en revolt. :(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte bara i Thailand. Nordkoreanerna försöker (o lyckas ibland) fly till Kina (det säger en del om hur dom har det)...och kineserna "flyr" till väst...

Och vi västerlänningar "flyr" till Thailand...

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte sa lange till om idiotmobben far igenom mer kraft. Hoppades dem skulle slute ,men verkar itne sa... kanalen ar fortfarande igang.

Angaende burmeserna, ni ar val medvetna runt granserna dar varit incidenter som skolbussen med thai skolungdomar som blev en schweizisk ost for nagra ar sen, man kom fram till det var burmesisk guerilla om det nu ar trovardigt eller ej. Fanns massa liknande incidenter dock mindre.

Sedan hanger det pa 100ariga kriget eller vad man ska kalla det da burmeserna forsokt ta thailand men aldrig lyckats.

Ungefar likadan historia som mellan Kina och Japan, och kina kommer aldrig slappa det och anvanda det som skold for skylla ifran sig allt.

Sager inte dem gor ratt att behandla dem som lagstaende men en viss forstaelse, men som sagt gillar inte det heller.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×