Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Berols

Hajar !!

Rekommendera Poster

Jag har jobbat som dykinstruktör i sju år i Thailand, har aldrig hört talas om att någon blir attakerad av hajar i Thailand. Det beror nog på att de få hajar som finns är inte aggresiva utan mera rädda för dig. De farliga sorterna som vithaj etc. gillar inte varmt vatten, utan trivs bättre i Australien, utanför USA med mera där vattentemperaturen är mer behaglig.

I det stora hela är Thailand väldigt säkert, finns väldigt lite farligheter man kan råka ut för. Risker finns det alltid, men de är inte större än i Sverige.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja har sett en leopardhaj... inte farlig...

utanför chicken såg en vän en hammarhaj...

en bebbe...

tur att inte mammans till bebben kom bara... ;)

men inget hände :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett par år sedan var vi på Phiphi, Long Beach, jag o brorsan skulle ut till revet å snorkla men vi kom nog lite för nära ca 30 meter framför oss "vimlade" det av Revhaj, i mina ögon långa, blev lite skraj och brorsan pekade att vi skulle in mot land, MEN vad han inte sa att 1-2 st simmade i ytläge alldeles intill mig och ville jaga bort oss. Brorsan är 1.87, dessa var lite längre.

Tur han sa det när jag nådde sandbotten, men jag gör inte om det, det gick några huttar ner i halsen efter det, KICK! ja men rädd var jag.

Lotta

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej allihopa ! :D

är det nån som vet hur vanlig tdet är att nån blira attackerad av hajar i Thailand när de dyker/snorklar/badar >:D:o:angel:

Har aldrig hört att det skulle ha hänt. Dykt mycket där men aldrig sett något annat än någon snäll leopard haj. Så vill du se haj så åk någon annan stans :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ok!  det låter bra :)

ska bli kul att dyka i thailand, tog dykcert här i sverige för 8 år sedan

och har aldrig dykt utomlands,bara snorklat. ska göra några uppfräschnings

dyk här hemma innan jag åker till thailand i jan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till!

Men det är nog bättre att du gör uppvärmningsdyken där, mindre utrustning och enklare. Då får du chansen att ta det lite lugnt i början.

Du skall inte oroa dig för mycket, då kommer du inte att njuta av semestern.

Har du fler frågor hjälper vi dig gärna.

Ha en trevlig semester.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm haha ja när jag skrev den här tråden va det ingen fara med hajar,men nu

har det hittats både tjurhaj (väldigt farlig) och vithaj!!

jag är inte orolig men gör nog i brallan om jag möter nån av dem på botten :-[:cool:laugh:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle vilja veta var. För vithaj gillar inte varmt vatten, så det låter väldigt konstigt. Det är därför de trivs i Australien och utanför Amerikas västkust för där är vattnet mera behagligt för dem.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag skulle lätt slå världsrekord på vilken distans som helst om jag såg haj som var lika stora som jag runt omkring mig! :connie_running:

Däremot så tvivlar jag starkt på att det skulle finnas Vithaj runt omkring Thailand?!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker själv att det låter helt otroligt att det skulle finnas vithaj i thailand,men det intressanta är ju ändå att det finns dem som påstår sig ha sett dessa djur vid thaikusten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förvirrade människor, som bara känner till en sorts haj. Eller sett filmerna "Hajen" för mycket. De filmerna har förövrigt ställt till mycket i folk inställningar till hajar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nån som står på min sida i den här diskutionen. Folk kanske tror att det är en vithaj, men mycket otroligt att det skulle vara det.

Jag håller med.

Jag har läst och sett mycket på tv om hajar och då är att vit haj gillar svalare vatten än det runt Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För övrigt så blev det aldrig når uppfräschningsdyk i höstats för min del så jag har inte dykt på flera år.

jag vill dyka åtminstonde engång när jag är där. min tjej har aldrig dykt men vill oxå gärna prova. kan vi dyka ihop trots att hon inte har cert och va kostar ett dyk?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte vem du hade tänkt ställa frågan till, men råkar känna till lite i ämnet. Vart skall ni åka och när? Om din flickvän vill göra kurs eller bara ett provdyk så brukar det fungera bra att du gör en uppfriskar dina kunskaper samtidigt. Men ni måste dyka med en instruktör för dessa dyken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Jonas70

Jag badade en hel del i Bondi beach i Sydney för 20år sedan, och där fanns hajtorn/vakttorn. En dag så cirkulerade en helikopter ovan vattnet och sedan ropades det ut högt att alla omedelbart skulle gå i land eftersom en vithaj va i närheten. Riktigt läskigt, fanns ju inte ens hajnät på Bondi beach på den tiden. Och jag som va ute där jag inte bottnade, det va väldigt nära kramp då.

I Thailand har jag varit flera gånger och aldrig sett eller hört om någon hajolycka, tror nog att chansen är ytterst liten att bli hajbiten i Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är förvirrade människor, som bara känner till en sorts haj. Eller sett filmerna "Hajen" för mycket. De filmerna har förövrigt ställt till mycket i folk inställningar till hajar.

Visste inte heller att det fanns vitahj i Thailand om det nu gör det. Men den här bilden som någon tog i Burma tycker jag helt klart ser ut som en näst intill nyfödd vithaj. Den längst till vänster. För visst är det väl en vitahj!?

http://lh3.ggpht.com/_0MqJ0XSGL0w/RT_Kk2iQABI/AAAAAAAAAK8/ldfHBe3tFso/s720/2002_1015_183626AA.JPG

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×