Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Guest Hugo Boss

Nackdelar med ICA-kortet

Recommended Posts

Nån från Ica ringde till killens mamma och undrade om kortet hade blivit stulet pga så många, stora summor som hade tagits ut  i thailand.

Och inte har den blivit stulen, utan det är bara vi som har handlat och haft skoj.

Så dom har ändå koll vad som händer med pengarna  :)

Tycker själv att ICA kortet är toppen (förutom kanske när man handlar färs med det...).

En annan oerhört bra sak är att man faktiskt får bonuspoäng på ICA varje gång man använder kortet (dock inte för just kontantuttag). Använder jag det som MasterCard-kort vid betalning, får jag alltså bonuspoäng på ICA, som jag sedan kan handla för.

På SEB fick vi inget när vi använde vårt SEB-MasterCard.......

(Kanske dock inte något att rekommendera att man använder kortet vid betalning överallt i Thailand, men i Sverige är det väl snarare en regel än ett undantag idag)

Betala även resan med kortet, så får du poäng som ger rabattcheck. ;D ;D ;D

Glöm inte att 1kg köttfärs ingår numer i alla biljetter köpta med Icakortet

Betala även resan med kortet, så får du poäng som ger rabattcheck. ;D ;D ;D

Glöm inte att 1kg köttfärs ingår numer i alla biljetter köpta med Icakortet

:laughing: Ica Maski.. :laugh:

Tycker själv att ICA kortet är toppen (förutom kanske när man handlar färs med det...).

En annan oerhört bra sak är att man faktiskt får bonuspoäng på ICA varje gång man använder kortet (dock inte för just kontantuttag). Använder jag det som MasterCard-kort vid betalning, får jag alltså bonuspoäng på ICA, som jag sedan kan handla för.

På SEB fick vi inget när vi använde vårt SEB-MasterCard.......

(Kanske dock inte något att rekommendera att man använder kortet vid betalning överallt i Thailand, men i Sverige är det väl snarare en regel än ett undantag idag)

Oj, så om jag betalar med mitt Ica kort här hemmea eller utamlands så får jag bonus poäng att handla för på Ica? Låter ju toppen :)

Jag har varit nöjd med mitt ICAbankenkort nu i flera år men förra veckan blev jag irriterad när det visade sig att jag inte kunde ta ut euro i bankomaten på Arlanda. Jag vet att det gått tidigare. Min syster som hade Swedbank hade inga problem att få upp alternativet att välja mellan SEK och euro. Jag fick bara SEK. Till sist blev jag tvungen att växla på Forex vilket jag inte hade tänkt. När jag kontaktade ICAbanken så sa dom att dom sen en tid inte hade avtal med Bankomat AB men att dom jobbade på att få det och att det var därför det inte gick att ta ut euro :-[

I och för sig hade jag kunnat vänta med att ta ut valutan tills jag kom till en ATM utanför Sverige men jag ville ha med mej en del.

:dan använder också det på alla utlandsresor, i Thailand får man ut 30000THB,

på Swedbankkortet 20000THB

Nice, så slipper man hålla på och trixa med småuttag. Ansökte just om ett.

Nackdelen jag såg var att det kostar 16SEK/månad att ha den om jag fattat det rätt.

GE MasterCard med sparränta är både praktiskt och enkelt att använda. För över dina vardagspengar till kontot, handla det du behöver och få ränta varje dag på pengarna som du inte använder.

.

Ingen årsavgift

Inga avgifter när du använder kortet utomlands

Transaktionskonto med 0,50 % ränta

Menar du detta?

Jomen. Det är det som är bra. Men bara 12 bankomatuttag ( I sverige och resten av världen) som är gratis. Sedan kostar dom 15:-/st.

Å andra sidan. Om ett ICA kort kostar 20:- månaden = 240:- per år. Så kan man ju ta ut 16+ dom 12 fria uttag innan man förlorar pengar.

Och 28 uttag bör ju räcka ett tag.

hf

Nåt bankkonto behöver man ha och finns väl ingen anledning att inte ha ICA istället för dyrbankerna. Alla Svenska banker tar väl betalt för kortet om dom inte tjänar mycket pengar på en på nåt annat sätt?

Bonus får man också, förhoppningsvis är det ingen som handlar med ett kort som inte ger bonus i nån form?

Enda nackdelen med ICA kortet är att dom inte ändrar adress till något utanför Sverige.

GE MasterCard med sparränta är både praktiskt och enkelt att använda. För över dina vardagspengar till kontot, handla det du behöver och få ränta varje dag på pengarna som du inte använder.

Själv använder jag mig av OKQ8:s kort hemma i Sverige som också är gratis samt att jag får 1% återbäring på i princip allt jag köper. Vill jag ha kontanter ber jag att få ett par hundra tillbaka i samband med att jag handlar mat. Tar aldrig ut pengar i automat med detta kort. Dessutom skaplig sparränta om man väljer att sätta in pengar i förväg.

På semester använder jag GE-Money kortet.

Kortavgifter är ju enbart en förhandlings fråga.

Har 2 mastercard i Swedbank varav det ena använder

jag bara på internet och utomlands vid resa.

Inga avgifter på nåt av korten.

Men får ju dock betala för alla uttag i automater i

Thailand.

Men betalar det mesta med kortet,blir väl nåt kontant uttag

i veckan kanske.

Nackdelen med tex. ica kort är ju att det tar några eller

nån bankdag att få pengar på kortet,om nu ej har alla

konton där.

Om man använder Handelsbankens kort och tar ut pengar i en automat i Thailand vad kostar det då per uttag? Det är väl samma kostnat för Visa och Mastercard?

Om man använder Handelsbankens kort och tar ut pengar i en automat i Thailand vad kostar det då per uttag? Det är väl samma kostnat för Visa och Mastercard?

35kr tar Handelsbanken. Sen tillkommer Thaibankens avgift också på 150 THB.