Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Anna1128

Bang Saen ( Huay Yang)

Rekommendera Poster

Hej,

Menar du Bang Saen vid Chonburi? I så fall kan jag rekommendera hotellet The Tide Resort. Lyxigt för en struntsumma (ca 400-600 :- /natt). Det finns även andra hotell men jag har inte själv provat någon av dessa.

Hoppas att ni kommer att trivas där, det gör vi! :dan

Mvh

patrika

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon som varit där omkring, finns det vanliga hotel? Är det mysigt, fina stränder??

Nja, det ska finnas ett ca 2 mil från pattaya, det är det jag är ute efter???

Jodå, jag har varit där. Stranden är lång och bra. Det ligger någon mil från Chonburi. De gånger jag varit där har det varit en hel del försäljare på stranden, dock inte lika många, dyra och påflugna som i Hua Hin.

Om man utgår från BKK, tar man en buss från Ekkamai. Vill minnas att turen tar ca två timmar och kostar 30-40 SEK i A/C-buss.

Platsen är populär bland många Bangkok-bor eftersom den ligger nära stan.

Det finns flera hotell, men jag har bara gjort dagsutflykter dit för att bada, så jag kan inte uttala mig om något av dem.

Man ser ett skandinaviskt husområde på höger sida när man åker in i Bang Saen, det kanske är någon på forumet som bor där?

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Anna,

Bang Saen är en väldigt trevlig liten stad tycker jag. Mycket thailändska turister på helgerna och på lov, men lugnt annars. Inget direkt hålligångställe, mer för slappa dagar på stranden eller som utgångsställe för att upptäcka regionens alla golfbanor.

Det finns en kilometerlång fin sandstrand som är inramad av palmer, solstolar och parasoll. Som västerlänning tittar de lite konstigt på dig när du bär ut solstolen i solen, själva sitter thailändarna bland palmerna och absolut under parasollet. Bakom palmerna finns en stenlagd strandpromenad med en stor mängd mobila gatustånd med underbar nylagad seafood. På kvällarna dyker det också upp restauranger på det som dagtid är parkeringar vid stranden, där de serverar otroligt billig och fräsch mat.

Det jag tycker är charmigt med stan är att man som västerlänning sticker ut, eftersom det är rätt få västerlänningar här. Det finns bl a Scandinavian Village, som är ett lägenhetskomplex för nordbor, samt diverse andra västerländska lägenhetsinnehavare som besöker stan då och då - men 90-95% av turisterna här är thailändare (läs Bangkokbor som vill uppleva lite strandliv). Sedan är ju stan också en rätt stor universitetsstad, med ca 20 000 stundenter om jag inte missminner mig.

Själv köper jag och flickvännen en lägenhet i stan, klart i december då vi ska dit och besiktiga den. Vi känner att vi har valt helt rätt stad, mycket tack vare att det inte finns så många västerlänningar. Det brukar ju tyvärr dra med sig prostitution, samma tråkiga butiksutbud som alla andra turistställen (piratkläder, kitschiga souvenirer mm), högre priser, sämre service, sämre mat och "Mallis"-känsla.

Besök gärna staden, men tro inte att du ska finna ett hektiskt uteliv eller så. Hit åker man för att det ligger nära Bangkok, är lugnt och prisvärt. Såg att någon rekommenderat The Tide Resort, det är ett väldigt bra hotell mitt på strandgatan. Korsa vägen så har du typ 20 meter till stranden.

Bästa tid att besöka Bang Saen är så länge det blåser ostliga vindar, oftast fram till mars. Då blåser det ifrån stranden, blåser det mot stranden så dras det tyvärr in mer skit ifrån havet och vattnet blir grumligare pga vågorna. Det finns stora sopnät uppspända några hundra meter ut i vattnet som tar bort det mesta, men inte allt.

Hittade en bild på nätet ifrån strandpromenaden (inte min egen bild alltså): http://files.myopera.com/mina_ivanova/albums/574681/1Picture%20129.jpg

Hoppas jag har besvarat någon av dina funderingar...

/Svante

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×