Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
jahsoldier

200k, hur länge?

Rekommendera Poster

Jag har cirka 200k och vill sticka till thailand så länge det går, hur länge kan jag rimligtvis klara mig med den summan? Säg att jag hyr en liten lya för <10000 baht/månaden och i övrigt lever hyffsat snålt.

Är det ett för litet startkapital om jag känner för att flytta ner hyffsat permanent?

edit: vad skulle ni göra om ni hade 200k och ville dra ifrån sverige? hur skulle ni inverstera/spendera pengarna?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gargamel

Du måste ju hitta något att leva på , annars så kommer dessa pengar att snart vara borta .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle personligen öppnat en liten verksamhet som jag tror jag klarar av. Men det är förstås beroende på om du har tålamod och vill arbeta. Fördelen är också att du får ett visum i landet som du kan stanna länge där med.

Det (startade firma) gjorde jag förresten för 4,5 år sedan med lite drygt det startkapitalet. Det blidde en affär och en mindre webbyrå. Det har funkat över förväntan, men det har varit långa arbetsveckor emellanåt.

Vill du slappa mer än att jobba så kan detta vara melodin:

1. Bo billigt i ett litet hus eller lägenhet. Ät billigt och sitt inte på krogen för ofta (mindre bra för plånbok och hälsan).

2. Spendera 1000 kronor i månaden på en liten aktieportfölj. Stoppa in 50% av den eventuella vinsten på ett bankkonto. Läs experternas tips billigt på nätet.

3. För en liten kassabok över dina utgifter och ser du att du spenderar över budgeten så snåla lite och ser du att du spenderar mindre så unna dig lite god mat och sätt in resten på banken.

4. Investera i böcker (för hängmattan eller altanen), en bra TV och DVD osv. Träna eller ta strandpromenader. Det är billiga (i vissa fall gratis) nöjen.

5. Lär känna de som du gillar. Både thai och faranger. En bra vän vill alla ha. Har du "trubbel" ställer de bästa av dessa upp. Kanske kan ni komma på ett gemensamt projekt framöver.

6. Betala ev skatter och gör allt enligt lagen. Det vinner man oftast på i längden.

7. Lyssna inte på folk som säger att det inte går. Klart så går det! Men bara om man ger det en rejäl chans.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan inte ge mycket bättre tips än Captain Thailand utom att göra allt det där i Vietnam ist. Just att leva är bra billigt i Vietnam i förhållande till standarden du får.

Billigast/bäst i sydostasien om jag inte är ute och cyklar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag skulle personligen öppnat en liten verksamhet som jag tror jag klarar av. Men det är förstås beroende på om du har tålamod och vill arbeta. Fördelen är också att du får ett visum i landet som du kan stanna länge där med.

Det (startade firma) gjorde jag förresten för 4,5 år sedan med lite drygt det startkapitalet. Det blidde en affär och en mindre webbyrå. Det har funkat över förväntan, men det har varit långa arbetsveckor emellanåt.

Vill du slappa mer än att jobba så kan detta vara melodin:

1. Bo billigt i ett litet hus eller lägenhet. Ät billigt och sitt inte på krogen för ofta (mindre bra för plånbok och hälsan).

2. Spendera 1000 kronor i månaden på en liten aktieportfölj. Stoppa in 50% av den eventuella vinsten på ett bankkonto. Läs experternas tips billigt på nätet.

3. För en liten kassabok över dina utgifter och ser du att du spenderar över budgeten så snåla lite och ser du att du spenderar mindre så unna dig lite god mat och sätt in resten på banken.

4. Investera i böcker (för hängmattan eller altanen), en bra TV och DVD osv. Träna eller ta strandpromenader. Det är billiga (i vissa fall gratis) nöjen.

5. Lär känna de som du gillar. Både thai och faranger. En bra vän vill alla ha. Har du "trubbel" ställer de bästa av dessa upp. Kanske kan ni komma på ett gemensamt projekt framöver.

6. Betala ev skatter och gör allt enligt lagen. Det vinner man oftast på i längden.

7. Lyssna inte på folk som säger att det inte går. Klart så går det! Men bara om man ger det en rejäl chans.

tack så mkt för ett bra svar :) vad är det för typ av affär du har?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej jahsoldier,

En liten dataaffär som växt aningen, aningen med åren. Det är egentligen min fru och hennes anställde som sköter det hela till hundra procent. Jag ägnar mig mest åt internet och webbplatser om Thailand.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Du bör väl klara dig 2 år, 8000kr/månaden..

Ar Thailand sa himla harligt att det ar vart att leva har pa narmast existensminimum?

Personligen skulle jag aldrig overvaga tanken att leva har med sa lite som 8,000/ manad.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Narmast existensminimum for 8000 i manaden?? Vilken varld lever du i? Skaffar sig Jahsoldier en lagenhet for ca 10000 baht i manaden sa har han ju ca 6000 kr kvar till lopande utgifter sa som internet, mat, vatten, el osv. Det ar mycket pengar om man inte bor pa en strand eller i Bangkok. Sannolikheten for att man som langboende ater ute varje dag eller shoppar dyra prylar ar ju inte speciellt stor lika lite som man gor detta om man bor i Sverige (handlar klader for flera tusen i manden och ater ute varje kvall, visst vissa gor det men de flesta gor det inte).

8000 i manaden ar en hogst realistisk summa och om han dessutom valjer att bosatta sig i Norra eller Nordostra Thailand sa finns alla mojligheter att leva bra pa mindre pengar an sa, aven om farangpriser sakert finns dar ocksa.

Jag har levt pa studiemedelsnivan i 8 ar i Sverige och det har varit ca 7000 kr i manaden och det har gatt det ocksa utan att leva speciellt fattigt. Att pasta att detta skulle vara en omojlighet i ett land dar prisnivan ligger bra langt under den Svenska ar lite markligt i mina ogon.

Thailand AR billigt, aven om det kanske inte ar sa billigt som det var nar ni borjade resa hit sa klarar man sig langt pa lite pengar forutsatt att man valjer att behalla eller skaffa sig en normal svensk arbetarklasstandard pa boende och liv.

En av skillnaderna verkar vara att nar manniskor kommer hit sa vill de leva lyxliv for att de 'har rad' och visst, lyxliv har ar billigare an hemma men det ar absolut inget maste for att leva har och ha det gott.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag räknade lite på hur mycket jag skulle kunnat klara mig på i Phuket när jag var där om jag ville leva billigt.

boende condo (med aircon): cirka 6000-7000 bath/månad med el och vatten.

mat : 5000-6000 bath/månad. då på thairestaurang de flesta måltider.

om man köper en moppe och sen säljer när man åker hem kan man få den biten rätt billigt. om vi slår ut det över ett år skulle jag säga att man kan komma lägre än 2000 bath per månad med bensin (förutsatt att man moppen inte pajar för ofta  :o) men låt oss säga 2500.

nöjen/shopping/oförutsedda utgifter: 10.000 bath/månad (ganska högt räknat för mig som knappt dricker alkhol och så, men man får räkna ut sina egna vanor.

iaf, detta ser jag som fullt rimligt, och absolut inte existensminimum utan en rätt trevlig tillvaro nära till strand och lite sköna restauranger osv.

här avser jag Rawai området i Phuket som är lugnare och förmodligen billigare än de stora turistorterna.

Låt oss säga totalt 20-30K Bath per månad för ett fullt rimligt och drägligt liv. Lätt alltså.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen har nämnt försäkringar, som är väl ett måste om man blir sjuk. Dessa är vad jag vet ingen liten summa heller och det måste man räkna med i sin kalkyl.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Man kan få en relativt täckande försäkring för ca 300 kronor i månaden.

Jag instämmer, försäkra dig! Jag vet flera oförsäkrade svenskar som hamnat i ekonomiskt obestånd eller skuldfällan efter olyckor och sjukdomar.

Själv har jag BUPA's Platinum Care: http://www.bupathailand.com

samt försäkring genom företaget.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

CT: Har du behövt utnyttja din försäkring hos Bupa?

Jag har själv funderat på att ta en försökring hos dom. Allt ser ju bra ut men man vet ju hur besvärliga svenska försäkringbolag är. Bupa kanske är ännu värre... :WhiteVoid_2:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Narmast existensminimum for 8000 i manaden?? Vilken varld lever du i? Skaffar sig Jahsoldier en lagenhet for ca 10000 baht i manaden sa har han ju ca 6000 kr kvar till lopande utgifter sa som internet, mat, vatten, el osv. Det ar mycket pengar om man inte bor pa en strand eller i Bangkok. Sannolikheten for att man som langboende ater ute varje dag eller shoppar dyra prylar ar ju inte speciellt stor lika lite som man gor detta om man bor i Sverige (handlar klader for flera tusen i manden och ater ute varje kvall, visst vissa gor det men de flesta gor det inte).

8000 i manaden ar en hogst realistisk summa och om han dessutom valjer att bosatta sig i Norra eller Nordostra Thailand sa finns alla mojligheter att leva bra pa mindre pengar an sa, aven om farangpriser sakert finns dar ocksa.

Jag har levt pa studiemedelsnivan i 8 ar i Sverige och det har varit ca 7000 kr i manaden och det har gatt det ocksa utan att leva speciellt fattigt. Att pasta att detta skulle vara en omojlighet i ett land dar prisnivan ligger bra langt under den Svenska ar lite markligt i mina ogon.

Thailand AR billigt, aven om det kanske inte ar sa billigt som det var nar ni borjade resa hit sa klarar man sig langt pa lite pengar forutsatt att man valjer att behalla eller skaffa sig en normal svensk arbetarklasstandard pa boende och liv.

En av skillnaderna verkar vara att nar manniskor kommer hit sa vill de leva lyxliv for att de 'har rad' och visst, lyxliv har ar billigare an hemma men det ar absolut inget maste for att leva har och ha det gott.

Ser att vi har olika def. av ok standard.

Jag lever absolut inte nagot lyxliv utan haller samma standard som jag gjorde nar jag bodde i Sverige. Det enda jag unnar mig extra har ar en maid och lite mer frekventa resurangbesok. Kostnaden for det livet (i BKK)haller ungefar jamnt skagg med kostnaderna i Sverige.

Visst kan man skaffa sig ett halvsunkigt boende for 10,000 och sen leva pa 30,000 bath - inga problem. Dock staller jag mig tveksam till att Thailand ar sa pass lockande i sig att man frivilligt valjer detta.

Att vara rik i Thailand ar underbart - att vara mindre bemedlad kan vara extremt jobbigt.

Hyra, el, mobil, UBC, bensin, forsakringar, internet osv ligger for mig over den totala bugeten redan dar.

Jag levde ocksa delvis pa studiemedel ett par ar men jobbade en massa extra for jag inte tyckte det rackte pa langa vagar. Det sag jag som ett onodigt ont eftersom jag saknade alternativ. Jag skulle knappast gora det frivilligt igen aven om det lockade med varme och vakra strander.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej whyyou,

Bara en gång. Det funkande kalasbra då.

Dock måste man läsa igenom deras villkor noga. Jag tror exempelvis bara man fick 50% vid motorcykelolyckor (jag kör i princip inte mc) och alla deras försäkringar täcker inte OPD, dvs enstaka besök hos läkare som ej kräver inläggning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har levt pa studiemedelsnivan i 8 ar i Sverige och det har varit ca 7000 kr i manaden och det har gatt det ocksa utan att leva speciellt fattigt. Att pasta att detta skulle vara en omojlighet i ett land dar prisnivan ligger bra langt under den Svenska ar lite markligt i mina ogon.

En av skillnaderna verkar vara att nar manniskor kommer hit sa vill de leva lyxliv for att de 'har rad' och visst, lyxliv har ar billigare an hemma men det ar absolut inget maste for att leva har och ha det gott.

Ser att vi har olika def. av ok standard.

Jag lever absolut inte nagot lyxliv utan haller samma standard som jag gjorde nar jag bodde i Sverige. Det enda jag unnar mig extra har ar en maid och lite mer frekventa resurangbesok. Kostnaden for det livet (i BKK)haller ungefar jamnt skagg med kostnaderna i Sverige.

Visst kan man skaffa sig ett halvsunkigt boende for 10,000 och sen leva pa 30,000 bath - inga problem. Dock staller jag mig tveksam till att Thailand ar sa pass lockande i sig att man frivilligt valjer detta.

Att vara rik i Thailand ar underbart - att vara mindre bemedlad kan vara extremt jobbigt.

Hyra, el, mobil, UBC, bensin, forsakringar, internet osv ligger for mig over den totala bugeten redan dar.

Jag levde ocksa delvis pa studiemedel ett par ar men jobbade en massa extra for jag inte tyckte det rackte pa langa vagar. Det sag jag som ett onodigt ont eftersom jag saknade alternativ. Jag skulle knappast gora det frivilligt igen aven om det lockade med varme och vakra strander.

Ja, redan dar skilde sig vara liv at. Jag behovde inte jobba extra for att leva gott for 7000 i manaden och jag har haft det gott, jag har inte valt bort nagot jag verkligen velat gora men daremot lart mig att prioritera det som verkligen ar viktigt for mig. Du jobbade en massa extra for att skaffa dig en standard som inte ar jamforbar med en vanlig student, da de flesta faktiskt inte jobbar speciellt mycket extra alls och nu lever du med samma standard som du gjorde i Sverige vilket jag bara kan gissa ar en god medelklass niva.

Om man vill leva sa sa ar det sjalvklart helt okej! Jag dissar inte dig for att du vill spendera dina pengar. Det jag menar ar bara att det finns manniskor med andra prioriteringar an en ny bil, ett flashigt hem, dyra vinflaskor och frekventa restaurangbesok. Och det ar alltsa inte omojligt att leva pa 8000 i manaden. Sen kommer jahsoldier som farang alltid att ha det lattare an en fattig thai. Han kan alltid angra sig och komma hem igen - den mojligheten har inte fattiga manniskor som bor har, pa sa satt kommer situationen alltid att vara annorlunda aven om han nojer sig med ett liv med en lagre standard.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×