Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
stgrhe

Äntligen dags för flytt till Thailand

Rekommendera Poster

Jag hoppas och tror att du får det hur bra som helst efter flytten till Thailand. Du kan väl skriva hur det går med bilköpet eftersom jag blev upplyst i Korat att man som farang endast kunde köpa bil i eget namn i Pattaya, vet ej om det stämmer. Många hälsningar Rolf. Ps åker tillbaka till Korat i november

Jag har utan problem registrerat bilen i mitt namn här på Phuket. Det enda som krävs är papperet från Immigration där det framgår var du bor. Du har väl tagit körkort här Rolf, det är samma papper som då.

Lena

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran och välkommen hem till Thailand.

Tror att du trots de 90 kilona fortfarande ligger mycket plus om du tänker på alla de gånger du bara flugit med en portfölj innehållande några papper.

En av fördelarna med stamkundsprogrammen är att flygbolagen kan ge oss som flyger ofta någon extra favör då och då.

Har aldrig varit med om att bli avkrävd avgift för övervikt trots att jag släpar hit 80-90 kilo varje resa. Mina döttrar släpar 60-70 kilo åt andra hållet p g a den eminenta shoppingen här.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran,

Kul att resan gick bra!

En petitess, men du vet (förstås) att du kan lägga till svenskt språkstöd trots att du inte har svenska tecken på själva tangentbordets tangenter?!

Jag har skrivit svenska med "thai-tangentbord" nu i fyra år. Man lär sig snabbt var å, ä och ö (samt en rad andra tecken) sitter. Är man duktig att skriva krävs ingen träning alls. Då går det ju som vanligt så att säga.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Postade det här för några timmar sedan i en annan tråd, men kan ju repetera det här:

Open the Control Panel.

Open Regional and Language Options.

Click the Languages tab.

Ensure Supplemental language support items are checked.

Click the Advanced tab.

Select the language from the list in the Language for non-Unicode programs.

Såvitt jag förstår så funkar det, har ingen pc så att jag kan kolla.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Göran och välkommen hem till Thailand.

Tror att du trots de 90 kilona fortfarande ligger mycket plus om du tänker på alla de gånger du bara flugit med en portfölj innehållande några papper.

En av fördelarna med stamkundsprogrammen är att flygbolagen kan ge oss som flyger ofta någon extra favör då och då.

Har aldrig varit med om att bli avkrävd avgift för övervikt trots att jag släpar hit 80-90 kilo varje resa. Mina döttrar släpar 60-70 kilo åt andra hållet p g a den eminenta shoppingen här.

Leo

Nja, Thai var forra aret ganska kitsliga pa Arlanda och vid tre tillfallen blev jag avkravd betalning for 10kg overvikt (jag hade dock varje gang ca 30 kg over mina tillatna 50kg - 30 kg for businessklass och plus 20kg for guldkortet), vilket kostade mig 3,350 kronor varje gang.

Daremot har jag gjort tva resor till Thailand tidigar i ar, en med Quantas och en med British Airways (bada via Heathrow) och haft ca 100kg incheckat bagage vid bada tillfallena utan att betala for overvikt. Det kanske skall tillaggas att jag hade forstklassbiljettet vid bagge tillfallena men de egentliga anledningen till att varken Quantas eller BA kravde ersattning beror pa att de raknar antal incheckade vaskor och inte kilon.

Nu ar det hur som helst fardigslapat.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till där borta och ta det väldigt lungt i trafiken fast det kanske inte är så illa där du ska bo.

Jag ar van med trafiken har i Thailand, i Malaysia ocksa, och har aldrig tyckt att den varit speciellt besvarlig att kora bil har forutom att jag har svart att hitta i Bangkok, men sa har jag ju kort mycket bil i Kuwait ocksa och det var ett aventyr varje gang man satte sig bakom ratten.

Tack anda for omtanken.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran,

Kul att resan gick bra!

En petitess, men du vet (förstås) att du kan lägga till svenskt språkstöd trots att du inte har svenska tecken på själva tangentbordets tangenter?!

Jag har skrivit svenska med "thai-tangentbord" nu i fyra år. Man lär sig snabbt var å, ä och ö (samt en rad andra tecken) sitter. Är man duktig att skriva krävs ingen träning alls. Då går det ju som vanligt så att säga.

Jag har faktiskt en egen dator med svenskt tangentbord men jag har problem att ansluta till min frus router och jag ar inte tillrackligt datakunnig for att fixa problemet sjalv. Jag har ingen aning om varfor jag inte kan ansluta till internet.

I Sverige hade jag fibernat direkt till lagenheten och hos min son fanns det ADSL fran Telia och dar fungerade det utmarkt. Min fru har ett TOT ADSL-abonnemang med en TP-Link router och min dator promptar mig med att den inte ar kompatibel med routern.

Tack anda for ditt p[pekande CT.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du möjligen Vista Göran? Har sett massa mystiska fel om inkompatabilitet just med Vista.

Normalt så klarar supporten såna här problem. Kanske behövs en firmwareuppdatering av routern för att fungera med Vista.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att under många år rest på Sydostasien (Thailand, Malaysia och Singapore) i affärer, många gånger kombinerat med semster i regionen, är det i morgon 27 juni äntligen dags för permanent flytt till "The Amazing Thailand".

Det har blivit omkring 200 resor genom åren till regionen och det skall be innerligt skönt att kunna leva på heltid med hustrun och att göra vad jag vill när jag vill.  :D

På mina nya visitkort kommer det att stå "Gentleman of Leasure and Pleasure".

Göran

Du  är en van "resenär" och kan ta denna flytt galant. Tror att du e väl förberedd. <lycka till och njut av bådadera - "Jumma" Thailandsvindar och Svenska "nordanvindar";-För visst gör Ni era besök,,,,  här hemma??.......både och e aldrig fel så att säga

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kör du möjligen Vista Göran? Har sett massa mystiska fel om inkompatabilitet just med Vista.

Normalt så klarar supporten såna här problem. Kanske behövs en firmwareuppdatering av routern för att fungera med Vista.

Ja, det är rätt, jag koer Vista och egentligen är jag mycket noejd med Vista som OP. Jag tror dock inte det är något problem med routerns firmware eftersom både min fru och min styvdotter också har HP-datorer med Vista och deras datorer fungerar utmärkt med den här routern. De har båda HP Pavillion dv2000 medan min är en något stoerre Pavillion dv6000. Protokollen är samma foer alla tre datorerna.

Tack ändå foer tipset. Alla bra tips är välkomna.

Goeran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Efter att under många år rest på Sydostasien (Thailand, Malaysia och Singapore) i affärer, många gånger kombinerat med semster i regionen, är det i morgon 27 juni äntligen dags för permanent flytt till "The Amazing Thailand".

Det har blivit omkring 200 resor genom åren till regionen och det skall be innerligt skönt att kunna leva på heltid med hustrun och att göra vad jag vill när jag vill.  :D

På mina nya visitkort kommer det att stå "Gentleman of Leasure and Pleasure".

Göran

Du  är en van "resenär" och kan ta denna flytt galant. Tror att du e väl förberedd. <lycka till och njut av bådadera - "Jumma" Thailandsvindar och Svenska "nordanvindar";-För visst gör Ni era besök,,,,  här hemma??.......både och e aldrig fel så att säga

Sverigebesoeken kommer att bli av när behov så foereligger men de kommer att bli sparsamma om jag känner mig rätt.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, här kommer fram lite "svensk avundsjuka" - skulle gärna också vilja flytta :(

Grattis! Låter både intressant och kul!

Din tid kommer också en vacker dag Martin. Foer mig har det tagit nästan 30 år så ha tålamod.

Goran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi har inte bestämt oss ännu. Min fru kommer från Khon Kaen där vi f.n. bor. Khon Kaen har många bra sidor men staden och dess omgivningar saknar något som är enormt viktigt för mig, nämligen vacker natur.

Jag vill antingen bo nära havet eller nära något bergsområde, vilket frugan varit införstådd med och accepterat från första stund. Hon vill dock av flera skäl inte bo söder om Bangkok, något som jag å min sida accepterat. Vi kommer därför inom kort att resa runt för att "känna av" de platser vi funderar på och det troliga är att vi hamnar i Rayong någonstans. Vi har inte bråttom.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran,

Rayong är ju söder om Bangkok ;)

Seriöst förstår jag vad du menar. Lycka till med allt!

Själv har vi mark på Samui och i Udon. Riktigt bra plättar med mycket fina omgivningar tycker jag personligen. Kanske blir det hus på båda två framöver, vem vet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Göran,

Rayong är ju söder om Bangkok ;)

Seriöst förstår jag vad du menar. Lycka till med allt!

Själv har vi mark på Samui och i Udon. Riktigt bra plättar med mycket fina omgivningar tycker jag personligen. Kanske blir det hus på båda två framöver, vem vet.

Sista ordet är inte sagt ännu. Om det i slutändan ändå blir någonstans i Issan så tycker jag Korat inte är så dumt eftersom naturen är betydligt mer varierande än trista KK. Udon tycker jag påminner om KK i mycket men med mer flärd. Udon är ju mer internationell än KK, vilket troligen gör sitt till.

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja det blir svårt att hamna nära havet om man inte vill bo söder om Bangkok ;)

Personligen är jag också förtjust i Rayongområdet. Nära Bangkok och vid havet.

Min tjej har däremot bott i Hua Hin så det är troligare att vi ordnar boende där när det är dags.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista ordet är inte sagt ännu. Om det i slutändan ändå blir någonstans i Issan så tycker jag Korat inte är så dumt eftersom naturen är betydligt mer varierande än trista KK.

Göran

Intressant, jag funderar själv på att flytta till Korat för att komma närmare naturen, men ändå ha tillgång till någorlunda bra infrastruktur. Prisbilden i Korat är betydligt lägre än i BKK och betydligt färre talar engelska, men det kanske får mig att gå in hårdare för att lära mig Thai.

Det jag hoppas på är att järnvägen rustas upp och att tågen passar tidtabellen, då det inte går något reguljärflyg till BKK.

Leo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du är välkommen hit till oss i Hua Hin Crendox....Har du kollat något boende eller?

Ska inte stjäla tråden men har bara tittat lite löst. Alla vill ju ha extremt bra betalt men det finns ju gott om objekt.

Vet inte om jag vill bo centralt eller lite utanför. Tjejen bör kunna hitta jobb väldigt lätt men för egen del ser det svårare ut. Har långt till pensionen så någon inkomst behövs, så jag väntar nog något år till.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×