Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Rickardrr

TOP 10 THAILAND???

Rekommendera Poster

Nu ska vi åka dit i två månader(dec2008 och jan2009) Jag 35år och min son..då 4,5år och vi ska kalla Ko lanta "hemma" men jag lider(njuter :big grin:)av rastlös själ och behöver era tips!!! Vad ska man göra/uppleva/se osv när man är där?? gäller HELA Thailand och givetvis riktiga top 10 saker som för era bara är måsten och som ni rekommenderar era bästa vänner ;) tacksam för era svar!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan hålla med CTs svar.

Jag tror att du i första hand måste tänka dig att du reser (som ensam vuxen?) med ett mindre barn, och då blir ju resandet ibland lite annorlunda än om du reser med bara vuxna.

Därmed inte sagt att ni inte kommer hinna utforska och uppleva flera platser när ni är där nere så pass länge.....

Men jag tror inte du ska räkna med att ni ska byta plats ett tiotal gånger för att hinna med "så mycket som möjligt", utan ni får nog känna efter lite. Många jag träffat (inkl. jag själv) som rest med mindre barn erkänner att man helt enkelt får ta och respektera att de flesta småbarn inte alls tycker om att kuska runt på samma sätt som vi kanske gör. För dem upplever ofta platserna på ett annat sätt, och för mycket av det goda kan då bli jobbigt - helt enkelt "för mycket".

Att ni har Lanta som bas tror jag blir jättebra. Där kan ni sedan ta turer både söderut och/eller till Krabi, phi-phi, Phuket. Lite beroende på vad ni är ute efter.

Men, personligen tycker jag att det allra bästa med att resa med sina barn är att man verkligen får rå om varandra utan en massa "måsten". Man gör saker tillsammans hela tiden, allt från utflykter (kanske rida på en elefant) till att vara på stranden eller vid poolen. Att ta en vilopaus varje eftermiddag på rummet är också jättemysigt. Då kan man passa på att läsa, prata eller bara vila tillsammans.

Ni får säkert en toppenresa  :)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt barn känner jag bra.. så angående det så behöver jag inge råd och tips även fast dom är välmenande, det är absolut inte första gången vi är ute.. och upptäckar glädjen är långt större hos min son än mig så att bryta upp tio gånger är inget problem :big grin: där emot så vill jag ha tips på MÖJLIGHETER och inte måsten ;) trivs vi på lanta så stannar vi där... men jag vill inte känna mig fången... vilket jag kan göra om jag bara ligger på en strand... om jag vore barn i dag så hade jag nog tilldöms diplom på adhd :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt barn känner jag bra.. så angående det så behöver jag inge råd och tips även fast dom är välmenande, det är absolut inte första gången vi är ute.. och upptäckar glädjen är långt större hos min son än mig så att bryta upp tio gånger är inget problem :big grin: där emot så vill jag ha tips på MÖJLIGHETER och inte måsten ;) trivs vi på lanta så stannar vi där... men jag vill inte känna mig fången... vilket jag kan göra om jag bara ligger på en strand... om jag vore barn i dag så hade jag nog tilldöms diplom på adhd :D

Att ni har Lanta som bas tror jag blir jättebra. Där kan ni sedan ta turer både söderut och/eller till Krabi, phi-phi, Phuket. Lite beroende på vad ni är ute efter.

Detta var alltså menat som MÖJLIGHETER ;). Mycket beror alltså på vad för slags platser ni är ute efter att besöka och uppleva.

Söder om Lanta = lugnare, finns en massa öar med mindre turism

Phuket/Krabi/Phi-phi = Mer folk, mer shopping, mer restauranger, mer aktiviteter

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

mitt barn känner jag bra.. så angående det så behöver jag inge råd och tips även fast dom är välmenande, det är absolut inte första gången vi är ute.. och upptäckar glädjen är långt större hos min son än mig så att bryta upp tio gånger är inget problem :big grin: där emot så vill jag ha tips på MÖJLIGHETER och inte måsten ;) trivs vi på lanta så stannar vi där... men jag vill inte känna mig fången... vilket jag kan göra om jag bara ligger på en strand... om jag vore barn i dag så hade jag nog tilldöms diplom på adhd :D

Att ni har Lanta som bas tror jag blir jättebra. Där kan ni sedan ta turer både söderut och/eller till Krabi, phi-phi, Phuket. Lite beroende på vad ni är ute efter.

Detta var alltså menat som MÖJLIGHETER ;). Mycket beror alltså på vad för slags platser ni är ute efter att besöka och uppleva.

Söder om Lanta = lugnare, finns en massa öar med mindre turism

Phuket/Krabi/Phi-phi = Mer folk, mer shopping, mer restauranger, mer aktiviteter

thailands: grand cannon, everest, klagomur, effeltorn, pryramid, museum, inka led,  skara sommarland, grönalund, skansen, lappporten, högakusten bron eller något annat spännande ec ec... inge shopping och dyligt för det intresserar mig intet:)

mvh Rickard :hi:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall få ett seriöst svar så är frågan närmast omöjlig att svara på anser jag. Det som för en person är intressant kan vara tråkigt för en annan och dessutom skiljer sig "viktigheten" över tiden beroende på vad man tidigare upplevt och hur många gånger man besökt Thailand.

För egen del tycker jag det kulturella är mest intressant med Thailand. Visst finns det massor med fina beacher och öar men det är inget unikt och skulle därför aldrig platsa på min lista. Min lista skulle även omfatta grannländerna och då skulle några av följande ställen hamna på listan men oprioriterat:

* Grand Palace, Bangkok

* Doi Suthep, Chiang Mai

* Sukothai

* Ayutthaya

* Luang Prabang (Laos)

* Bagan (Burma)

* Shwedagon Pagoda (Rangoon, Burma)

* Siem Reap (Kambodja)

Göran

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du skall få ett seriöst svar så är frågan närmast omöjlig att svara på anser jag. Det som för en person är intressant kan vara tråkigt för en annan och dessutom skiljer sig "viktigheten" över tiden beroende på vad man tidigare upplevt och hur många gånger man besökt Thailand.

För egen del tycker jag det kulturella är mest intressant med Thailand. Visst finns det massor med fina beacher och öar men det är inget unikt och skulle därför aldrig platsa på min lista. Min lista skulle även omfatta grannländerna och då skulle några av följande ställen hamna på listan men oprioriterat:

* Grand Palace, Bangkok

* Doi Suthep, Chiang Mai

* Sukothai

* Ayutthaya

* Luang Prabang (Laos)

* Bagan (Burma)

* Shwedagon Pagoda (Rangoon, Burma)

* Siem Reap (Kambodja)

Göran

Jag förstår problematiken... men inga svar fårstår jag ej ;) tack för ditt svar iaf!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi åka dit i två månader(dec2008 och jan2009)

Är det din första Thailand-resa? Härligt med 2 månader!

japp det är första gången

Bara det att åka dit första gången och "ta in" Thailand är en enorm upplevelse i sig. Sedan träffar man ju folk precis överallt som har gjort än det ena än det andra och mer än gärna tipsar om saker att göra. Förstår att det är inte riktigt den här typen av svar du är ute efter  ;) men mycket löser sig på plats beroende på vad man känner för. Utbudet är i stort sett obegränsat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Jag vill börja med att gratta dig till att ha valt Koh Lanta som bas,på er resa.

Själv bor jag där större delen av året o det säger ju en del om vad jag tycker om ön.

Jag älskar dess atmosfär o lugn. Tja trafiken är inte lugn,men säg vart den är det i Thailand.

Nu håller vägen på att göras om o det innebär att den blir både bredare o blir försedd med gångbana.

Vart på Lanta ska ni bo?

Det finns mängder av saker för dig o sonen att hitta på.Båtutflyckter till öarna runt Lanta är ett hett tips.

Att se sig omkring på Lanta från moppe är ett annat hett tips,som jag tycker ni ska göra ganska snart när ni kommer ner,för att lära känna ön o dess alla möjligheter.

Jag står gärna till hands o ger info,då jag kommer att vara på plats.

Maila mig gärna på gafaearoy@hotmail.com

MVH Laila på Koh Lanta,just nu i Swe.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst wille

Wille's subjektiva favoriter  :)

1. Similan oarna (inklusive Koh Bon/Koh Tachai)

Stralande upplevelse for alla smaker. Som dykfantast och manga ars aktiv dykning i Thailand vill jag pasta att det ar det i sarklass basta dykstallet i Thailand -utan konkurrens. Internationellt star det sig ocksa riktigt bra. For icke-dykare (stackare!) sa ar snorklingen grandios och 1/2 natter pa antiningen o 4 eller 8 ar inte fy skams med de idylliskt vackra stranderna.

2. Klong runs i Krungthep. Skitigt, hogt ljud och svindlande farter pa trnags kanaler forvisso, men ack sa underbart. Bangkok har sa mkt att se och upleva att det nastan blir ooverskadligt nar man kikar in pa ett par dagar. Istallet for att gora de traditionella turistmagneterna sa kan ett par ad hoc klongturer vara en perfekt losning for den som vill uplleva lite av Bangkoks olika skepnader.

3. Khao Sok ar en mkt stor nationalpark dar man kan hitta en mangfald av nojen for olika smaker. Sjalv gillar jag att softa runt sjon och ta det lugnt medans andra ger sig ut pa langvandringar for att se pa unika orkideer osv.

4. Kanchanaburi - eftersom det finns manga alternativ att sysselsatta sig med. Om man vill hanga med tigrar, bada i vattenfall, kanna av historiens vingslag kring bron eller liknade finns det nagot for de flesta iaf. Dock bor man stanna nagon natt och inte bara ta sig dit over dagen.

5. Koh Surin,

Aven om de ligger nara Koh Similan sa ar det en stor skillnad. Surin passar utmarkt for en taltupplevelse kryddat med schysst strandhang, harlig snorkling och forvirrad interaktion med "Sea gypsies". Enda nackdelen ar att endast de "miljovanliga" budgetalternativen ar tillgangliga och vill man halla en hogre bekvamlighetsniva far man soka sig anorstades.

6. Koh Samet - Lagom  ;)

7. Krabi - Klattring, Kayaking etc

8. Khao Yai - Min weekend getaway favorit

9. Wat whatever - finns manga fina tempel i saval BKK som Chang Mai som ar enormt vackra

10. Taco Lake BKK - Lift-wake board/vattenskidor a'la 80-tal. Snuskigt roligt aven om det gar bedrovligt segt ibland ;)

Noterat ar att  Phuket, Samui, Phi-Phi, Lanta osv kanns ganska bleka. Visst far ni det sakert trevligt pa Lanta men att rora sig norrut lar inte bli nagon besvikelse heller.

Nar jag skrev detta insag jag att jag kanske var lite val kritisk mot Thailand nar jag rankade det som turistland i CT's omrostning. Thailand ar ju underbart aven om en annan kanske ar lite krass ibland.

/wille = arbetsskygg idag

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Puuh vad skönt att att det trotts allt finna att göra :D trodde där ett tag att thailands bokningen var en miss för en rotlös själ... men nu börjar det likna något! tack alla som bryr sig att svara!!!!

Boende på ko lanta är garden hill... vart riktigt billigt för longstay (ca 100 kr/dygn) i liten lägenhet för 3 pers.. tycker iaf jag :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ja Garden Hill är nog inte fel. De har bara haft en dålig säsong då de har haft hutlösa priser och troligen tagit sitt förnuft till fånga o sänkt priserna,verkar det som. Bra för deras o turisternas skull.

Oh ja det finns massor att göra på Koh Lanta.

Känn er varmt välkomna till oss på Koh Lanta.

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok ja Garden Hill är nog inte fel. De har bara haft en dålig säsong då de har haft hutlösa priser och troligen tagit sitt förnuft till fånga o sänkt priserna,verkar det som. Bra för deras o turisternas skull.

Oh ja det finns massor att göra på Koh Lanta.

Känn er varmt välkomna till oss på Koh Lanta.

MVH Laila

vi kommer nog synas.... jag älskar nämligen KAFFE OCH VÅFFLOR :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mina absolut top är

Similanöarna (med boende, inte bara en tur) och Surin Island.

Helt fantastiskt, underbart vackert och säkerligen det bästa i snorklings-dyknngsväg i Thailand.

Sedan gillar jag Koh Lanta med öarna runt omkring,

Södra Phuket och  Kamala.

Ellen-Kaa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu åker jag till Frankrike  :JC_hurrah:för att segla hem en katamaran till sverige så jag tar två veckor semester från forumet  :JC_ThankYou:så nu kan ni hålla igen på svaren en tag ;D:offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic: :offtopic::yahoo: :yahoo: :yahoo:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×