Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Captain Thailand

Använder du hjälm när du åker moppe/mc i Thailand?

Använder du hjälm när du åker moppe/mc i Thailand?  

127 medlemmar har röstat

  1. 1. Använder du hjälm när du åker moppe/mc i Thailand?

    • Ja, alltid
      44
    • Nja, oftast
      23
    • Njä, sällan
      19
    • Nä, aldrig
      12
    • Jag åker inte moppe/mc i Thailand
      36


Rekommendera Poster

Åker endast moppe på mindre turistställen som Koh Phangan - har alltid hjälm. Har d einte hjälm så går jag till nästa uthyrare.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Brukar ha den på mig i de större turistområdena där poliserna står och kollar P&P

Fast hjälmen är bra att ha när man kör lite längre sträckor och i högre hastigheter den skyddar mor solen för kepsen blåser av då  ;)

En gån i Krabi drog jag iväg med hjälmen i korgen framtill , efter ett tag drog jag på och då kom hjälmen farande och fick en snyting av den ...........

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst så billigt skydd , polisen bötar ju gärna oss falanger utan hjälm :)

Det kallas för "Tea money"! Inte är väl de brunklädda grabbarna så elaka att de bötfäller utlänningar?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag använder aldrig hjälm.

Det beror på att jag aldrig skulle få för mig att sätta mig på en motorcykel i Thailand längre.

Har sett alldeles för mycket för att utsätta mig för de riskerna igen.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst så billigt skydd , polisen bötar ju gärna oss falanger utan hjälm :)

Det där är riktigt thaitänk.

Man spänner fast sig i bilen och sätter hjälmen på huvudet, inte för sin egen säkerhets skull, utan för att man inte vill betala böter...

Jag säger då det. Vojne vojne.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

När jag var på Ceylon för många år sedan var det tvärt om, åkte motorcyckel med en infödd och kom till en kontroll där dom stoppat en massa moppar men oss vinkade dom förbi. När vi stannat lite längre fram frågade jag varför dom stoppade alla där och han svarade att dom kört utan hjälm, men det gör ju vi också sa jag, han tittade förvånat på mig och sade men du är ju turist.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi använder alltid hjälm, oavsett vem av oss som kör. Var slarviga dom första åren, satte på dom när vi åkte genom Patong eller något annat ställe där poliserna brukade stå... Men numera är dom alltid på!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Uppenbarligen har hjälmanvändandet ökat på sistone då vi fick ena hjälmen stulen senast när vi parkerade vid stranden.

Använder alltid hjälm och "tvingar" tjejen att sitta med ett ben på varje sida om motorcykeln om vi åker på samma. Hon ville väldigt gärna åka "damsadel".

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Crippa

Sedan kan man ju frågar sig hur säkra hjälmarna i Thailand är. Känns som att det enda de skyddar mot är böter och fågelskit.

Dock tänkte jag köpa med en hjälm nästa gång. Någon som har tips på bra hjälmar (gärna en som man inte svettas ihäl i) och en bra butik, företrädelsevis i 08 området?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sedan kan man ju frågar sig hur säkra hjälmarna i Thailand är. Känns som att det enda de skyddar mot är böter och fågelskit.

Bättre än inget alls, men visst håller jag med. Åker för det mesta utan hjälm vilket senare brukar ge mig samvetskval eftersom jag mycket väl vet vad som kan hända.

Dock blir det nog ändring. Köpte i dagarna ett ryggskydd som ska med ner och ska försöka få tag på en ordentlig hjälm. Har funderat på övrig skyddsutrustning också, men jag undrar hur man skulle klara av värmen.

Det är dock inte min körstil som fått mig att tänka om utan alla hänsynslösa jubelidioter som det blivit mycket fler av på senare tid,

  • Hänsynslösa truckchaffisar som uppenbarligen får betalt per last och inte per timme.
  • Faranger som hyr bil/moppe och tror att plötsligt gäller varken sunt förnuft eller trafikregler för att de är i Thailand.
  • Alla onyktra jävlar (även fotgängare som nyttjar vägbanan som gångväg, gärna i kombination med dödsmörker och svart klädsel).
  • Sovande hundar, lösspringande höns samt boskapsdjur.
  • Alla snorungar (barn) som "leker" med moppar på vägarna.

Om man inte måste så gör man nog bäst i att undvika moppe/bilkörning i Thailand.

//Micke

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Sura

Jag använder alltid hjälm, både hemma och i Thailand.

Problemet är bara att jag har så stor skalle så deras hyrhjälmar passar inte >:(

Men sist så köpte jag 3 st egna hjälmar, den billigaste på Lotus för 19:-  :) och den dyraste för 349:- i Kata center.

Skitfrän med visir som på flyghjälmarna !

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja absolut har jag hjälm på mig då.

Jag vill själv inte köra moppen i Thailand,trots att jag själv har kört tung mc här i Sverige för många år sedan. Tycker att trafiken är för oförutsägbar. Rätt som det är har man en gås,katt,hund,barn eller en bil rakt i sidan....det händer saker där som man inte riktigt alltid är med på...om man säger så.

Nu har man lärt sig lite mer av trafikrytmen,men fortfarande blir man förvånad när framförallt Thai inte planerar sin körning,utan bara svänger eller stannar tvärt,då gäller det att inte ha hög fart och att hålla avstånden.

Visst ser vi att det har blivit en ökning av hjälmanvändandet även på Thai och det är bra. Men än finns mycket att vilja förändra säkerhetsmässigt...

MVH Laila

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

För er som inte vill svettas så finns samma hjälmar som polisen har att köpa.

Dom passar även "stora" skallar. Kanske inte dom snyggaste men praktiska.

Polisen blir alltid glada när man blir stoppad och påpekar att vi har samma hjälm ( måkanock ).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×