Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Mia

Respektlösa medresenärer på flyg. Råkat ut för några sådana ?

Recommended Posts

Det har ni säkert...

Jag råkade ut för ett yngre par som satt framför mig på planet hem från Bkk.

Många på planet försökte slagga in...Några satt och läste...Lyssna på musik...Titta på film...Jag satt och lyssnade på en ljudbok...

Efter ett tag hörde jag ett envätet, högt, entonigt rabblande framför mig...

Jag böjde mig fram....Och vad gör bruden !!??

Jo...hon sitter och har högläsning för sin pojkvän ur en bok !!! :o

Och när jag skriver högt....så menar jag högt...

Jag frågade lite snällt om hon inte kunde sluta med högläsning och bad henne istället att de kanske kunde läsa tyst ihop.

Då blev hon lack....-Visa lite repekt! Fick jag kastat i ansiktet...

Va ?????!!! Jag ska visa respekt mot henne för att hon vill störa de runtom med hennes pipiga lilla entoniga röst...? ::)

-Men ingen annan har klagat, sa hon... 

-Ingen annan kanske inte vågar....vi svenskar är ju lite finkänsliga, svarade jag...

Sen blev det munhuggande utan dess like både från henne och hennes pojkvän...

Det slutade iaf med att hon fortsatte läsa för honom....*viskande*... :D

Ja, ja----jag vet att många tycker detta är ett lyxproblem...men åker man långt är det liiiite irriterande.....

Haha.

Det enda jag råkat ut för att det (äldre) par som satt innanför mig skulle gå förbi mig när jag sov. Hade sovit i ungefär 30 minuter och inte fasen gick det att somna om.

Eftersom vi dessutom håller på att avhandla barns resande här på forumet, måste jag bara dela med mig av följande som hände senaste hemresan från Bangkok.

Som vanligt var det natt-flyg hem till Arlanda från Bangkok (med Thai). De flesta somnar in eller åtminstone försöker de vila.

Ett mindre barn hade dock lite svårt att "komma till ro" på stört och var lite "kinkig" (men absolut inga primalskrik).

Förutom denna lilla tjej, är det alltså mer eller mindre tyst i vår avdelning av flygplanet. Tror ändå de flesta har förståelse för att det inte alltid är så himlans lätt att få sitt lilla barn att varva ner när man själv vill. Föräldrarna försökte verkligen få den lilla tjejen att lugna sig och somna.

Helt plötsligt skriker (och då menar jag högljutt) en kille i kanske 13-års åldern "Håll käften j...a unge!!!". Hela avdelningen på flyget liksom studsar till och många reser sig upp eller åtminstone ser sig om för att identifiera vem det var som skrek så.

Killens mamma var nog den enda som inte alls verkade besvärad av killens ordval, utan hon tittade mest nöjt på sin egen son och slängde ilskna blickar både till småbarnsföräldrarna och alla andra som reagerat.

Hur kan man låta sin (knappa?) tonåring använda ett sån't språk och alltså snarare uppmuntra honom till flera liknande uttryck istället för att säga ifrån att så där säger man inte till andra människor!!   :cr

Guest wille

Haha.

Det enda jag råkat ut för att det (äldre) par som satt innanför mig skulle gå förbi mig när jag sov. Hade sovit i ungefär 30 minuter och inte fasen gick det att somna om.

:o :o :o

Det var det varsta! Var ar varlden pa vag egentligen?

Cotton....kanske för att mamman är sonens läromästare... ;)

Det är ju precis så det är.

Inte för att man som förälder är någon perfekt förebild i alla lägen, men man kan väl åtminstone försöka förmedla någon slags generell "respekt och hänsyn till andra människor"-ideologi till sina barn.......

Guest Mr Chiangen

Mardrömmen att nån skall börja vråla om utifall lillen nu inte vill vara tyst på hemresan..

Just min skräck..

Annars är väl mardrömspassageraren en nöjd sexturist som skall berätta om sina stora insikter och bravader han tar med sig hem från Thailand..han blir bara mer o mer initierad ju fler whiskey han får..

Till sist snarkar han så flyget håller på att gå i två delar..

jag brukar be om en plats där stolen bredvid ä

r ledig..i vart fall när jag sitter i monkey class..

Haha.

:o :o :o

Det var det varsta! Var ar varlden pa vag egentligen?

Hehe. Jag har ju flugit ett par gånger och detta var det väsrsta...  Så inte har jag något att klaga på vad gäller medresenärer.

jobbiga kärringar som drar ner sitt säte till max utan att fråga för att sedan klaga på hur trångt det är trots att de bara är 160 cm långa.

Folk som inte kan sitta på sina platser utan ska gå fram och tillbaka som idioter en gång var 5te minut och prata med folk.

Hej,

När jag åkte med Aeroflot på mitten av nittiotalet så var det en kalasfull ryss som först snodde en rysk tjejs vin och klunkade i sig miniflaskan på ett par sekunder. När han sedan spydde i knät på henne (som storgrät) så var vi ett par som nästan ville ge han på moppo.

Det slutade met att vi blev motade tillbaka av flygvärdinnorna som gått på allt annat än charmkurs. Tjejen brydde de sig knappt om och fyllot somnade i en hög av *****.

Sista Aeroflot-flygningen var för ca tio år sedan. Det händer att jag saknar det lite. Det var livat om inte annat. ;)

Guest schabo

Alla vet säkert hur trångt och jäkligt det är på många charterplan.Sist jag åkte charter hem från Thailand satt en ung tjej bakom mig. Hon envisades med att ha knäna i ryggen på min stol så att jag inte kunde fälla stolen alls. Hon menade att hon inte fick plats annars. Jag tyckte att det kanske var bättre om jag fick fälla min stol, hon ta ner sina knän och sedan fälla sin också så skulle alla bli nöjda. Hon höll inte med. Det hela slutade med att jag fick spendera 10 timmar med dunkande knän i ryggen. Orkade inte tjaffsa...

På flyget hem satt det en kvinna intill mig som ja..släppte väder med en fruktansvärd odör. Som lök på laxen sprayade hon med parfym för att dölja detta, varvid en karl i sätet framför fick en astma-attack.

Jaa man skrattar när man läser allas berättelse..men det är lagom roligt när man sitter där! Att folk inte kan visa lite respekt för andra..Suck! Men det vanligaste är väl när folk bara fäller ner stolen, utan att se efter om man har något på sin bricka.Skärpning ni alla som gör så!! Eva. ::)

Jaa man skrattar när man läser allas berättelse..men det är lagom roligt när man sitter där! Att folk inte kan visa lite respekt för andra..Suck! Men det vanligaste är väl när folk bara fäller ner stolen, utan att se efter om man har något på sin bricka.Skärpning ni alla som gör så!! Eva. ::)

Visst är det kul när den framför fäller ner och den bakom vägrar dig att fälla ner,samtidigt som hon själv gör det.

Ja du det finns knäppisar överallt..hade det inte kostat så mycket mer, så skulle jag suttit i fin stolarna längst fram..hihi, där man kan ligga ner. så slipper man tänka på om man sitter upp eller ligger ner..Eva.

För ett par år sedan blev vi plaserade i "främre delen" på ett plan från malasian airlins, mycket trevlig upplevelse som man skulle kunna vänja sig vid.

Inga otrevliga stolsgrannar, behövde inte gå och hämta några drinkar själv, åt på porslin och linneduk, drack ur glas och bäst av allt hade bara en ekonomibiljet.

För cirka 10år sedan så flög vi, jag och min flickvän med thai från munchen till bkk, i gaten så var det en stor kille(från holland) som satt och grät och verkade ganska urflippad. Han fick ju självklart gå om bord! efter maten så började det att hända lite saker, killen fick tokspel och började slå en tysk och menade att det var hans fru....Sen så skulle han ge sig på andra personer och påstå att dom var hans fru också. Thaipersonalen försvann, då sprang den här killen och försökte öppna nödutgångsdörrarna.....

Då var det två tyskar och en liten svensk som startade en ganska tuff fight med den här holländska killen och till slut kunde vi hålla fast han mot golvet. Då dök thaipersonalen upp och hade sina plastclips med sig och vi satte honom i hans säte och vi gick tillbaka till våra.

Ett tu tre så var han uppe igen, då hade thaipersonalen på något sätt vänt ut och in på plastclipsen så dom inte låste fast :o

Nu försökte han att ta sig mot cockpit då hoppar den lilla svensken upp i gången och samtidigt hör man kaptenen fråga om det finns någon doktor ombord, just då så sker ett sånt där fantastisk samtal, Holländaren frågar svensken vad sa kapten, svensken han frågade om det finns någon doktor ombord, holländaren men jag är ju doktor vem behöver hjälp, svensken jag tror att det är du som behöver hjälp.....

Slut på myssamtal, bakom ryggen på holländaren så återkommer dom två tyskarna och efter ytterligare en stentuff fight så är han åter fast låst mot golvet. Denna gång binder vi fast honom och lägger han med en filt över.

Nu kommer åter thaipersonalen och vi säger då att nu har vi koll på läget. Då meddelar kaptenen att dom har beslutat om en "nödlandning" i karachi.

Sagt och gjort, militär och polis hämtar anhåller honom där.

Sen gick resan bra.

Om det är någon som hört talas om denna resa, det var cirka 30-40 svenskar ombord så kan ni gärna få PM:a mig

Vad lärde man sig på denna resa( jag var den lilla svensken)

1, Jag hade fått lite smällar och rivsår samt blivit av med en halskedja. Thaipersonalen sa kontakta vår desk i bkk, sagt och gjort där sa dom ta kontakt med resebyrån du köpte biljetten (thai i sthlm) Så gjorde jag och där sa dom att kontoret i munchen hade hand om detta. Där började jag en brev/mail kontakt där dom refererade mig som customer 11. Dom att vi har inte nödlandat med något plan i karachi :-[ Så jag fick ingen ersättning av thai. Tack för kaffet.

2, En annan sak som man inser är att många är riktigt flygrädda och inte vågar hjälpa till vid ett sådant här tillfälle. Tror att 9/11 har ändrat den inställningen

och ja, jag har flygit med thai igen.

Jag citerar mig själv från en annan tråd. Det här är mitt värsta.

Jag har varit med om att en svensk aspackad man som satt i stolsraden bakom min familj på en långflygning "roade" sig med att sitta och mordhota en stackars ung (inte heller riktigt nykter) man. Han var ytterst hotfull och obehaglig, gick också mycket runt i planet och störde medpassagerare. Efter tillsägelser av kabinpersonalen satt han kvar på sin plats men det obehagliga talet om maffia, mord, "jag kommer förr eller senare att hitta dig igen, och då vet du vad som väntar" och så vidare timme ut och in.

Det var igen rolig resa kan jag säga. Sträckan var Bangkok - Wien

Visst är det roliga berättelser. Men ibland undrar man varför inte människor kan visa lite mer respekt för varandra. Vissa grejer som att inte fälla stolen när någon sitter och äter är ju en självklarhet (tycker man) Kolla av lite med sina medresenerer om vissa saker är ok.

Frågar man innan man gör något, brukar det vara ok.

Blir så förfånad ibland om hur vuxna människor kan bete sig, de är som mina barn på min förskola, småbarn, i trots åldern. :cr

Jag stör mig själv på två saker:

- folk som inte kan rätta sin stol då man skall äta och blir nästa sura för att man ber de göra det.

- folk som fylle rmins utrymmen med sina väskor, för att de själva har en jäkla massa handbagade. Specieltl om de försöker pressa in sina väskor ovanför min. Då jag har dator och kamerautrustning brukar de få en del skit för det från mig. Ingen skall ligga på min ryggsäck .... nu var jag kanske en grinig gammal gubbe.

Jag är nog ganska förskonad från en massa tok men tyckte det är jobbigt när de framför fäller ner stolen det första de gör så man blir tvingad att göra samma för att få någon plats.Hem från Malaysia så när vi satt oss så var det en tjej som var helt förstörd/hysterisk o stod å pratade/skrek med flygvärdinorna o inte ville sätta sig mm tyckte mest synd om henne och undrade vad som hänt(satt för långt ifrån för att höra)Gjorde så att tiden gick fort(för mig) för vi flög i rätt tid endå.

När jag skulle flyga ett kortare flyg på ett par timmar, satt jag intill fönstret, tresits.

Hade en tant och en gubbe, till sidan av mig... när jag ursäktade mig och sa att jag måste upp på toaletten, ville dom prompt inte släppa förbi mig.

Hade man väl suttit ner ska man sitta hela vägen, var deras argument...

Eftersom jag inte gillar att flyga något speciellt annars så blev det bara att jag glodde på dom och skakade på huvvet.

Huaa jaa...

Annars gillar jag inte att folk inte har förståelse för folk som är långa.

Dom bara dunkar ner stolen i vila-mode och vägrar ta upp stolen...

Pojkvännen är den som har detta problem men jag tycker det är störande att man inte kan ha lite koll bakåt...

b-tung...

Det är bra att det finns människor som vågar och kan hantera sådana situationer som du gjorde på din flight...  :kla

b-tung 

Wow...

väldigt modigt gjort!

Många backar i en sådan situation men en lite skara vågar vara modigt...

hatten av till dig!

:kla :kla :kla :kla :kla :kla :kla

Guest margel

Har varit med om en man,  som onanerat halva resan till Bangkok. Jag satt tyvärr i mitten med min man till vänster och denne man till höger om mig. Fattade först ingenting, förrän han knäppte upp livremmen och lade händerna under filten. Jag försökte få min man att fatta vad som hände, men han förstod ingenting. Jag tordes inte säga något utan låtsades sova. :-[