Guest Jonas70 Report post Posted March 28, 2008 Åker till Phuket 8 April med mellanlandnind i BKK. Läste någonstans att guldet är billigare i BKK, men hur är det på flygplatsen? är det dyrare eller billigare pga taxfree. Tanken är att köpa investeringsguld så Thaiguldet borde väl vara ett bättre alternativ än 18 karat. 2 kompisar flyger ner några dagar före oss och dom mellanlandar i Sharjah där det vad jag tror är ännu billigare, men det känns inte som att jag vill skicka med dom ett 5-siffrigt belopp, åker man själv behöver man ju inte bet.med kontanter. Tacksam för svar. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Gäst Report post Posted March 28, 2008 Det är STOR risk att bli lurad vid köp av guld och ädelstenar! Share this post Link to post Share on other sites
mpc 1 Report post Posted March 28, 2008 köp dit guld här hemma så vet du vad du får i handen .. ja det kosta ju men det kan det var värt Share this post Link to post Share on other sites
hoggarn 0 Report post Posted March 28, 2008 dina kompisar kan bara köpa 18 karat så inte skicka med pengar med dom själv köper jag i javalatt i china town i bkk bra priser å good service .. Höggarn Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted March 28, 2008 Tack för era svar. Tror nog att risken att bli lurad på BKK-flygplats är nästintill obefintlig, men hur står guldet sig prismässigt jämfört med övriga guldaffärer i Thailand? Senast jag var i Sharjah så hade dom både 18karat och 24Karat men där va 24 karat dyrare än 18 men i Thailand tvärtom. Tyckte också att 24k i Thai såg gulare ut än 24 i Sharjah. Någon som vet vad som skiljer dom åt? Köpte en rejäl pansarlänk i 18k för 125sek/gram (8 år sedan). Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted March 28, 2008 Hej, Jag kopierar ett svar (för andra gången) jag skrev tidigare i samma fråga, med vissa tillägg: Generellt så är det en ganska stor skillnad på guldsmeder/affärer i Thailand och i Sverige: 1. Thailändska guldsmycken är i stort sett alltid 23 karat eller runt 96% rent guld. Detta innebär att smyckena så gott som alltid är mjukare än de svenska som legerats med 25% andra metaller. Rent guld är en extremt tänjbar metall och relativt mjuk. 2. Guldsmideriet här är generellt mycket mer hantverksmässigt än i Sverige. Svenska guldkedjor/affärer säljer ofta "massproducerade" italienska smycken som med blotta ögat ser perfekta ut. Thailändska smycken har ofta mer "små skavanker" just pga av att de är mer handarbetade. Dock finns det många handlare som börjat fokusera på 18 karat i Thailand numer. Lite lustigt nog är dessa smycken ofta dyrare än de med 23 karat. Generellt om guld: (kopierat från en egen webbsida) Vikt En så kallad baht thailändskt guld motsvarar 15,244 gram innan det bearbetats. Efter arbete skall vikten fortfarande vara lika med eller mer än 15,16 gram för att den skall kunna benämnas som en baht guld. (För att göra det lite enklare brukar man benämna en baht guld som 15,2 gram) Karat Thailändska guldsmycken har oftast renheten 96,5% guld, vilket motsvarar 23 karat. Resterande 3,5% består av legeringar, tex av metallerna silver och brons. Det finns även andra karathalter hos somliga guldhandlare. Karathalt 22, 20 och 18 har blivit vanligare på senare år, delvis inspirerat från sk "farang guld". Om man generaliserar lite, kan man påstå att ju högre guldhalt ett föremål har, ju mjukare är det. (Det beror givetvis också på legeringen) Därför kan en lite lägre karathalt rekommenderas för ringar och tunna smycken. Utseende Det thailändska guldet har ofta en intensivt "gulaktig" färg, på grund av den höga karathalten. Köpa guld Det finns två stora "skolor" inom guldsmeds-hantverket och guldsmide i Thailand; Sukhothai och Petchburi. Dessa två stilar av guldsmycken finns representerade i de flera tusen butikerna som finns i Thailand. I Bangkok är förstås koncentrationen av guldsmeder och guldbutiker allra störst och exempelvis Yaowarat Road, huvudgatan i Chinatown utmed floden Chao Praya, kan absolut rekommenderas om du är intresserad av att köpa ett smycke. Risken att luras hos större guldhandlare är liten, då de kontrolleras av myndigheter. En guldhandlare som skulle fuska med karathalten skulle utan tvekan kunna råka illa ut både ur myndighetsperspektiv (stänga affären) och genom uppretade inflytelserika privata kunder. Share this post Link to post Share on other sites
stgrhe 0 Report post Posted March 29, 2008 Bra och uttömmande svar CT. Jag skulle vilja tillägga att det guld som säljs i Förenade Arabemiraten brukar finnas i 18K (oftast italienskt), 22K (som är den vanligaste för s.k. arabguld) och 24K. Det senare är gaska dyrt eftersom det huvudsakligen rör sig om designersmycken. Priset för guldsmycken (ej designersmycken som Cartier eller lokala Damas för att nämna några) i arabemiraten bestäms också av hur komplicerat arbetet är där de vanligaste smyckerna i stort sätt kostar detsamma som dagspriset för guld. Andra lite med bearbetade smycken brukar ha ett tillägg om +5 eller +10, vilket betyder 5 respektive 10 dirhams extra per gram. Dirhamvalutan (AED) är direkt kopplad till USD och därför är det "billigt" just nu trots att världsmarknadspriset på guld är mycket högt. En AED torde ligga på ca 1.80 SEK någonstans. Göran Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted March 29, 2008 Tack för all information och kloka svar, många här verkar kunniga på ämnet. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted March 31, 2008 Har hittat en ankarlänk på hemmaplan för 125:- grammet (159gram). Låter billigt för mig. Går det att göra någon bättre investering i Thailand tro? Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted March 31, 2008 Hej, Guldsmycken skall man nog inte köpa som investering i första hand (då är guldtackor "bättre"), men generellt får du mer om du säljer thaiguld än 18 karat av den uppenbara anledningen att det innehåller mer guld per gram helt enkelt. Gillar du ankarlänken så slå till! Priset är bra och 18 karatssmycken håller i princip alltid bättre än 23-24 karat. Min 18 karats länk håller hur länge som helst, medan frugan inte sällan får gå och laga små detaljer på sina smycken av "thai-guld". Share this post Link to post Share on other sites
Guest Isaan bo Report post Posted April 1, 2008 Jag har i dag varit i stan o kolla då priset på guld 15.700 baht för 1 baht guld, sen är det bara att räkna. Share this post Link to post Share on other sites
stgrhe 0 Report post Posted April 1, 2008 Världsmarknadspriset på guld (24ct) har under förra månaden varit upp i så mycket som 33,000 USD per kilo men nu fallit tillbaka till ca 29,500 USD per kilo. Göran Share this post Link to post Share on other sites
husse 3 Report post Posted April 1, 2008 Glöm att köpa guld och smycken på Bkk flygplats, det är nog det allra dyraste stället. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 4, 2008 Nu är saken klar: Det blev en Figarolänk på 301 gram (123:-/gram) Min guldsmed sa att om inte jag köper det så gör han det. Dagens skrotpris ligger på ca 135:-/gram, och om jag säljer till pantbanken så betalar dom mera än jag gett. Nypriset på mindre kedjor ligger runt 400:-/gram och ett begagnat pris borde ligga på 150-160:-/gram för denne länk. (all info enl.guldsmeden) Jag har köpt det som en investering och tänker behålla det. Share this post Link to post Share on other sites
LelleGotland 0 Report post Posted April 5, 2008 För 7 år sen köpte jag en Kungslänk på 71 gram för 85 kr/gram. Och det var i dubai. Det tycker jag va ett bra pris.... Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 5, 2008 För 7 år sen köpte jag en Kungslänk på 71 gram för 85 kr/gram. Och det var i dubai. Det tycker jag va ett bra pris.... Låter som ett mkt bra pris eftersom jag själv köpte en länk i Sharjah för 8 år sedan. Jag köpte på Flygplatsen eftersom jag bara mellanlandade. Share this post Link to post Share on other sites
LelleGotland 0 Report post Posted April 5, 2008 För 7 år sen köpte jag en Kungslänk på 71 gram för 85 kr/gram. Och det var i dubai. Det tycker jag va ett bra pris.... Låter som ett mkt bra pris eftersom jag själv köpte en länk i Sharjah för 8 år sedan. Jag köpte på Flygplatsen eftersom jag bara mellanlandade. Ja jag var där och jobbade ett par mån. och var naturligtvis på guldsouken. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 5, 2008 För 7 år sen köpte jag en Kungslänk på 71 gram för 85 kr/gram. Och det var i dubai. Det tycker jag va ett bra pris.... Låter som ett mkt bra pris eftersom jag själv köpte en länk i Sharjah för 8 år sedan. Jag köpte på Flygplatsen eftersom jag bara mellanlandade. Ja jag var där och jobbade ett par mån. och var naturligtvis på guldsouken. ok, jag kan bara gratulera. Spelar ingen roll om du har det kvar, lysande affär och troligen en fortsatt bra investering. Min 300 grammare skall in i bankfacket och jag letar efter 200 mg till. Tror att det kan vara bättre än likvida nu i finansoron när jag sålt av mina aktier. kommer dock gå in med en liten slant i Kina inom kort. Ha det bra: Jonas Share this post Link to post Share on other sites
LelleGotland 0 Report post Posted April 6, 2008 För 7 år sen köpte jag en Kungslänk på 71 gram för 85 kr/gram. Och det var i dubai. Det tycker jag va ett bra pris.... Låter som ett mkt bra pris eftersom jag själv köpte en länk i Sharjah för 8 år sedan. Jag köpte på Flygplatsen eftersom jag bara mellanlandade. Ja jag var där och jobbade ett par mån. och var naturligtvis på guldsouken. ok, jag kan bara gratulera. Spelar ingen roll om du har det kvar, lysande affär och troligen en fortsatt bra investering. Min 300 grammare skall in i bankfacket och jag letar efter 200 mg till. Tror att det kan vara bättre än likvida nu i finansoron när jag sålt av mina aktier. kommer dock gå in med en liten slant i Kina inom kort. Ha det bra: Jonas KLart jag har dem kvar 24,5 + 71,6 hänger runt halsen. Min 40:års present till mig själv. Share this post Link to post Share on other sites
mangeudon 0 Report post Posted April 6, 2008 Jonas. Jag vill inte leka beserwisser men bidrar med lite synpunkter. Först och främst två länkar till handlare av investeringsguld : www.tavex.se eller , www.guldcentralen.se Hos en guldsmed gör du aldrig en investering , som någon skrev tidigare så är det bara tackor som gäller. De köper även tillbaka tackorna till det aktuella priset (uppdateras enligt världmarknadsindex 3 ggr per dag). Observera att tackor är skattefritt guld , bara köpa lägga i bankfack och vänta. Nu har ju priset trillat tillbaka lite , men personligen skulle jag inte våga köpa några mängder nu. Betänk att guldet var nere i runt 500 dollar per ounce för bara drygt ett år sedan , nu ligger det runt 900! Visst , med tanke på dollarns fall och det skyhöga oljepriset kanske guldet tar ett ordentligt ryck upp igen , men det känns ändå lite chansartat. Skulle nog hellre satsa på ett råvarucertifikat om man nu är orolig för börsen , det finns förvisso för guld också. http://www.abnamromarkets.se/SV/Showpage.aspx?pageID mvh / MangeUdon Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 6, 2008 Investeringsguldet ligger runt 180.000/kg(24k)vilket motsvarar 135.000/kg(18k). Jag köpte inte hos en guldsmed utan privat för 123:-/gram, dvs under investeringsguuldet och då fick jag även arbetskostnaden på köpet. Detta är information från min guldsmed som kontrollerade äktheten. Enligt honom kan jag i dagsläget få igen pengarna både hos honom och hos pantbanken. Om jag vill sälja så kan man ju alltid försöka hitta någon som tycker om smycket eller sälja till skrotpris. Jag tror nog att denna investering är bättre än att köpa investeringsguld. Tack för ditt svar, mvh: Jonas Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 6, 2008 Tur är det väl också att det finns olika åsikter och stor omsättning på Aktier, valutahandel, råvaror mm. Tror inte att jag sitter med svartepetter. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted April 6, 2008 Hej Jonas, Det verkar inte speciellt kunnigt att sälja smycken till under "skrotvärde" om man nu inte är ekonomiskt oberoende och sällsynt generös. Grattis till en god affär således. Ps. Jag sålde nästan allt mitt guld (nåja, det var inte kilotals direkt) för några år sedan när priserna trissades upp. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted April 7, 2008 Tack Captain Thailand, imorgon bär det av till Kata Share this post Link to post Share on other sites
Guest Jonas70 Report post Posted June 22, 2016 Dumpar min gamla "guldtråd" eftersom det var många kloka svar här. Kommer till Bangkok till helgen och tänkte kolla efter ett 18k hänge till mitt halsband (ca 30g) Guldpriset för 18karat ligger ju i nuläget på ca 250kr/gram, men hur mkt arbetskostnad procentuellt Utöver dagens guldpris får man räkna med i Thailand nuförtiden ? Har hört att Sverige tar mellan 200-300% i arbetskostnad, så det borde ju vara fördelaktigt att köpa i Bangkok. Med vänlig hälsning,: Jonas Share this post Link to post Share on other sites