Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Mia

"Vad blir det för mat ?"

Recommended Posts

Blev bjuden på bacon och ost fylld lammfile´igår :dan

Det lät smarrigt

Japp, det va riktigt gott.

Å på nått vis blir det godare när man själv slipper stå vid spisen :D

Gårdagens middag blev såååå god. Hade brynt fläskfilé i en form, fräste bacon, lök, champinjoner, zuccini, vitlök samt några strimlade soltorkade tomater som jag la ovanpå. Över detta hällde jag en blandning av creme fraiche, lite grädde och en krämig färskost med vitlök, toppade med halverade cocktailtomater och lät det puttra i ugnen. Till det gjorde jag en "potatiskaka" smaksatt med färsk timjan och vitlök. Är inne i ett riktigt "recept-stim", gäller att passa på när man har inspiration, önskar bara att jag hade mer tid även på veckorna.

:)

Hädade och åt en plankstek på Buffalo Steakhouse i Karon, fördrink en Jägermeister.

Låter underbart gott, vi hädar också minst två gånger i veckan o går dit när vi är på karon :)

Hädade och åt en plankstek på Buffalo Steakhouse i Karon, fördrink en Jägermeister.

Låter underbart gott, vi hädar också minst två gånger i veckan o går dit när vi är på karon :)

Jag har inga problem med att äta västerländsk mat i Thailand, så hädar är väl fel ord. Äter heller inte "svensk mat" 2 veckor i rad hemma. Verkar ju också som att fler än mig längtar efter husman när man kommer hem, oavsett om man gillar thaimat eller inte.

Konstigare är det väl att det skiljer i pris. Hel kycklingfilé är alltid dyrare än hackad dito..

Idag blev det hemköpt Libanesiskt...Tabouli, couscousröra, hummus, youghurtröror, kyckling,,,piroger...mm mm mm

Och så ett gott varmt grönt te till.

Har börjat dricka te till alla mat jag äter...supergott... :D

*mums*

Faller sig naturligt efter gårdagen, tacopaj. Ska ha i grahamsmjöl samt lite ättika i degen för att få till ett krispigare pajskal. Stekt zuccini och paprika och lök ihop med köttfärsen.

Sallad med avocado, tomater, kalamataoliver och rödlök till.

Provar något nytt igen. Återkommer om det blir flipp eller flopp. Ser bra ut hittills. Många moment dock och så måste jag ju glutta här med jämna mellanrum!  ;)

Provar något nytt igen. Återkommer om det blir flipp eller flopp. Ser bra ut hittills. Många moment dock och så måste jag ju glutta här med jämna mellanrum!  ;)

Nu blir man ju nyfiken. Låter som att det sällan blir flopp hos dig  ;)

Blev inspirerad av ett recept som kommer från Gordon Ramsey. Bankade ut kycklingfiléer, panerade dom i mjöl, ägg och ströbröd, gav dom vacker färg i stekpannan och sedan åkte dom i en ugnsform. På dom la jag en blandning av frästa hackade tomater, vitlök, rödlök samt lite diverse olika gröna örter. Sedan skivade jag mozzarella över samt strödde på parmesan och droppade över god olivolja. In i ugnen och som vanligt ugnsrostade grönsaker och potatisklyftor till och sist men inte minst en klick av min falska aioli. Dvs en blandning av creme fraiche, lite mayo, hackad vitlök, en aning flytande honung, salt, peppar och hackad chili. Och jag får nog säga att så saftig och välsmakande kyckling har jag nog aldrig fått till tidigare. Det där med paneringen var ju en höjdare!

Blev inspirerad av ett recept som kommer från Gordon Ramsey. Bankade ut kycklingfiléer, panerade dom i mjöl, ägg och ströbröd, gav dom vacker färg i stekpannan och sedan åkte dom i en ugnsform. På dom la jag en blandning av frästa hackade tomater, vitlök, rödlök samt lite diverse olika gröna örter. Sedan skivade jag mozzarella över samt strödde på parmesan och droppade över god olivolja. In i ugnen och som vanligt ugnsrostade grönsaker och potatisklyftor till och sist men inte minst en klick av min falska aioli. Dvs en blandning av creme fraiche, lite mayo, hackad vitlök, en aning flytande honung, salt, peppar och hackad chili. Och jag får nog säga att så saftig och välsmakande kyckling har jag nog aldrig fått till tidigare. Det där med paneringen var ju en höjdare!

Aaaah - dräggel! Det lät supersmarrigt! Måste nog skaffa en liten mapp och printa ut alla dina härliga recept... ;)