Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Gäst steffo

Mask under huden.....

Rekommendera Poster

Gäst steffo

Hej

Har hört talas om mask som kryper in under huden.

Har läst om en tjej som blivit drabbad i Thailand / Koh Lanta

Är det vanligt förekommande eller? någon som vet?

Vad skall man tänka på? Badskor på stranden eller?

:help:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har hørt det samma, men i Kenya. Det ær något som kryper in i tårna, under nageln, som væxer i kroppen och kommer ut som larvar sedan.. hehe.. dom i Kenya iallafall... Man kan få dom om man badar i vissa ælvar, som tex masai river;)

Men har aldrig hørt talas om det i Thailand...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Min man jobbade i afrika och kom hem och sa att det kliade förskräckligt mycket på tårna. Det var en spindel som lagt sina ägg i varmt och gott förvar tills kläckning. Stack hål med en nål och tryckte ut äggen eller vad det nu kallas. Myyysigt va? :P    sen va det inget mer!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jag tror att du hört om hakmasken, en ganska otrevlig liten parasit som finns i alla  tropiska länder. Dock har jag mest träffat på folk smittade i Egypten och i Afrika.

För att förstå risken är det bra att kunna maskens livscykel...

Du blir smittad genom att gå på den, och den tar in sig i din kropp. Kan ibland bli ett litet utslag där den tagit sig in, men ofta syns ingenting. Masken tar sig sen med hjälp av blodet till lungorna, där den irreterar dig, så att du ska hosta upp den nog mycket för att den ska ta sig från lungan till tarmen, där den lever och bor. Namnet har den fått av hakarna som den hugger sig fast med i tarmen.  Där lever den ganska gott och sprider nya larver mer avföringen av den som drabbats. Den som drabbats av hakmask får oftast bara ett besvär - blodbrist. Det på grund av att om man haft masken ett tag, kan ha tusentals som äter upp till en deciliter blod per dygn.

Då till din fråga, ja den finns i tropiska länder, men är inte vanlig i Thailand. Om du är på ställen där den är vanlig, så skyddar du dig genom att ta på dig sandaler...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta är så dj :C a äckligt så att jag nästan mår illa när jag läser om det.

Vad gör man om man drabbas av något sådant ???:scare:

Jag läste här på forumet om en Svensk tjej som låg på sjukhus i Thailand efter att hon drabbats av något liknande.  :JC_tongue: En tidningsartikel.

Någon som minns eller kanske har jag fel för mig?

Helene

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Gäst

Det du hört talas om kan kanske vara något som heter Larva Migrans.

Hela familjen (2vuxna+2 barn) har provat på denna lilla mask.

Om jag förstod det rätt av läkaren är det en typ av springmask som normalt trivs och frodas i katter och hundar.

Här i Sverige har vi för vana att avmaska våra husdjur, därför inget problem här.

I Thailand är det nog inte lika vanligt att avmaska djur.

Lär spridas via avföringen från djuren till människor.

T ex. så går ju hundarna fritt och kissar var det passar dem, sedan kommer vi turister och trampar eller sätter oss på den yta som behoven är uträttade på ovetande om vad som skett där tidigare.

Parasiterna som kommit ut via avföringen hittar då en ny värd att hålla till i.

Symptomen kan kanske variera men vi upplevde det först som röda prickar som kliade, trodde det var vattenloppor eller myggbett.

Försvann sedan någon dag för att sedan återkomma som svarta prickar

som klia mera, för att sedan övergå till svarta streck i huden och kliar mer än man någonsin kan beskriva med ord.

Sökte diverse sjukstugor, apotek, läkare i Thailand alla med olika ideer vad vi kunde ha råkat ut för.

Efter fyra olika läkare i Sverige fick vi till slut rätt diagnos.

Människokroppen är tydligen inte någon bra värd för dessa parasiter, vilket gör att de ska normalt självdö efter någon månad.

Min fru dock sådan koncentration av dessa att hon var tvungen att medicinera bort det vilket var nästa problem.

De mediciner som går åt för detta har diverse spännande bieffekter såsom njursvikt, hallunicationer mm.

När läkaren till slut hittade en medicin med minst antal bieffekter kom nästa problem, den fanns inte i Sverige.

Medicin beställdes hem, hamnade på apoteket och inget mer hände.

Nästa problem, fanns ingen som hade licens för att blanda ihop den, det löste sig till slut efter någon vecka.

Alla i familjen blev till slut av med dessa parasiter efter olika lång tid.

Vi tror vi fick detta när vi satt i sandstranden på Phi-Phi.

Vi har i detta fall drabbats av maximal otur.

Det vi lärt oss är att vi använder någon typ av sko lite mer än tidigare. Undvik ev. strandmadrasser som ibland ingår i bungens utrustning

Hur vanligt det är kan jag inte svara på men jag känner personligen till tre andra som drabbats av detta, dock inte lika allvarligt som vi.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan gick det ett program om olika parasiter på Discovery. Det var äckligt, med massa olika åkommor.

Det finns t.ex. en fisk som bara lever i floder i Brasilien och som simmade in i snoppen på en man som senare fick dra ut fisken samma väg som den kom in... UÄCK! :o :'(

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan gick det ett program om olika parasiter på Discovery. Det var äckligt, med massa olika åkommor.

Det finns t.ex. en fisk som bara lever i floder i Brasilien och som simmade in i snoppen på en man som senare fick dra ut fisken samma väg som den kom in... UÄCK! :o :'(

Vilken mardröm !  :scare:

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Bäst man stannar hemma i år. Ska lämna tillbaka flygbiljetten till Borneo på Söndag och aldrig mer klaga på den kalla snöiga vintern i sverige.......

Gick ni på det? Men jag håller med det finns mycket att rysa för.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För ett tag sedan gick det ett program om olika parasiter på Discovery. Det var äckligt, med massa olika åkommor.

Det finns t.ex. en fisk som bara lever i floder i Brasilien och som simmade in i snoppen på en man som senare fick dra ut fisken samma väg som den kom in... UÄCK! :o :'(

Vilken mardröm !  :scare:

Jo visst, det gjorde nog rejält ont också!

Fanns en annan snubbe också som hade varit i Afrika och efter ett halvår kände att det var något som kliade i ögat. Nu visste han som tur var att det fanns en mask som brukade bete sig så, han sprang in till badrummet och tittade i ögat genom spegeln och fick då se en smal mask krypa omkring på ögonvitan för att efter några sekunder försvinna inåt. Snabbt till läkaren och få avmaskningsmedel!! MUMS!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såååå ovanligt är det inte i Thailand...jag vet att par stycken som har fått det...en hel del barn som har fått i fötterna när dom har lekt på stranden (de flesta på Koh lanta).

Men som jag har förstått det så har i princip de flesta av dessa fått en penicillinkur på 3-4dagar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här med mask under huden är en återkommande mardröm som jag haft så länge jag kan minnas.

Har vaknat kallsvettig många nätter av att jag har mask som kryper under huden på händer och armar...

Lite av "Bodysnatch".... Skräckfilmen...  >:D

Hoppas bara det inte är en sanndröm som jag får uppleva senare i livet....  :o

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni orkar oroa er för saker man knappt hört talas om, hur fasigen vågar ni då åka bil eller annat i dessa länderv ::)v

Är väl alltid läskigare att dra ut en fisk ur snoppen än att kanske vara med om en trafikolycka, det läser man ju om varje dag även i Sverige, så det är vi ju lite vana vid.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är väl alltid läskigare att dra ut en fisk ur snoppen än att kanske vara med om en trafikolycka, det läser man ju om varje dag även i Sverige, så det är vi ju lite vana vid.

Kanske något för vår storfiskare Wicky att kommentera. Men att dra ut en 10 kilos gädda blir nog svårt...

Hasse

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om ni orkar oroa er för saker man knappt hört talas om, hur fasigen vågar ni då åka bil eller annat i dessa länderv ::)v

Är väl alltid läskigare att dra ut en fisk ur snoppen än att kanske vara med om en trafikolycka, det läser man ju om varje dag även i Sverige, så det är vi ju lite vana vid.

Eller skrönan med firren i killens röv vars polare hade tryckt in den när han fyllesomnade och kommer in på akuten.....

.... som alltid berättas i olika versioner... :cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har just varit uppe i Ranong. Mellanstora bussen vi åkte med var bara riktigt nära att krocka 2 ggr. Sen var det väl några mindre incidenter också.

Men tror på ödet till viss del och inte minst att man påverkar allt själv  ;)

Men det kändes tryggare än att åka de vanliga minivan-bussarna för dem är rätt mycke mindre.

Fiskar här och där låten inte lockande, men inget jag tänk eller lär tänka på, haha. inte spindlar under tårna heller  :D

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×