pure 0 Report post Posted December 6, 2007 Det vanligaste är väl att dela beloppet med fem. Men själv tycker jag att det är enklare att dela med 10 och sen gångra med 2. Dvs: en liter svårare beräkning byts ut mot två enkla :-) Man kan oxå se det som att man tar bort en siffra till höger och sen gångrar med två (lite trubbigare men funkar) 230 baht / 10 = 23 23 * 2 = 46 sek Share this post Link to post Share on other sites
reijo 0 Report post Posted December 6, 2007 Jag tycker det är lättare att ta gånger 2 och ta bort en nolla.. 75X2= 150 bort en nolla = 15kr Reijo åker den 2jan Share this post Link to post Share on other sites
öbo 0 Report post Posted December 6, 2007 1 krona-5 baht 10kr -50 baht 100kr-500 baht Hur svårt kan det bli egentligen? Share this post Link to post Share on other sites
Sandra 0 Report post Posted December 6, 2007 Øbo: Men vad ær då 386B? Inte fullt lika lætt;) hehe Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted December 6, 2007 Antar att typ alla tar bort en nolla och sen x2, eller x2 sen bort med en nolla. Finns inte så många sätt att räkna det på Share this post Link to post Share on other sites
öbo 0 Report post Posted December 6, 2007 Øbo: Men vad ær då 386B? Inte fullt lika lætt;) hehe Precis lika lätt Folk är väll inte dumma Share this post Link to post Share on other sites
cotton 0 Report post Posted December 6, 2007 Elelr så bara betalar man, utan att egentligen fundera över hur mycket det egentligen kostar (i svenska kronor)....... Share this post Link to post Share on other sites
öbo 0 Report post Posted December 6, 2007 Elelr så bara betalar man, utan att egentligen fundera över hur mycket det egentligen kostar (i svenska kronor)....... Ja precis Det är så jag gör Share this post Link to post Share on other sites
Empa-Ia 0 Report post Posted December 6, 2007 Håller också med. Bara att betala. Share this post Link to post Share on other sites
nevelius 0 Report post Posted December 6, 2007 När man varit i Thailand ett tag, eller varit där ett par gånger, så brukar man börja få en känsla av valutan. Man behöver inte räkna om till svenska pengar utan vet ändå vad värdet är. Share this post Link to post Share on other sites
qudos 0 Report post Posted December 6, 2007 Øbo: Men vad ær då 386B? Inte fullt lika lætt;) hehe Precis lika lätt Folk är väll inte dumma Vill du verkligen stå för det där uttalandet? Tack för bra huvudräkningstips pure och reijo! Share this post Link to post Share on other sites
Mia 0 Report post Posted December 7, 2007 Det vanligaste är väl att dela beloppet med fem. Men själv tycker jag att det är enklare att dela med 10 och sen gångra med 2. Dvs: en liter svårare beräkning byts ut mot två enkla :-) Man kan oxå se det som att man tar bort en siffra till höger och sen gångrar med två (lite trubbigare men funkar) 230 baht / 10 = 23 23 * 2 = 46 sek Har aldrig delat med fem utan gjort som ditt tips... Mycket enklare... Share this post Link to post Share on other sites
guava 0 Report post Posted December 7, 2007 Räkna. Vad ska det vara bra för? Tänker överhuvudtaget inte i kronor och ören. Share this post Link to post Share on other sites
Captain Thailand 7 Report post Posted December 7, 2007 Hej, Jag delar alltid med 5 eller multiplicerar med fem, men det är ju en smaksak. För exakta kurser använder jag: Den http://www.xe.com/ucc/ Till skillnad från Forex och många andra valutaomväxlare så läggs ingen egen avgift etc in i resultatet. Share this post Link to post Share on other sites
guava 0 Report post Posted December 7, 2007 100 THB = 0.00410839 XAU = 21.0965 SEK = 99.8629 THB Så tjänar man ett öre. Så gör jag. Share this post Link to post Share on other sites
Wicky 1 Report post Posted December 7, 2007 Det vanligaste är väl att dela beloppet med fem. Men själv tycker jag att det är enklare att dela med 10 och sen gångra med 2. Dvs: en liter svårare beräkning byts ut mot två enkla :-) Man kan oxå se det som att man tar bort en siffra till höger och sen gångrar med två (lite trubbigare men funkar) 230 baht / 10 = 23 23 * 2 = 46 sek Smart! Det ska ja försöka komma ihåg och använda mig av! Share this post Link to post Share on other sites
Endoo 1 Report post Posted December 7, 2007 Det vanligaste är väl att dela beloppet med fem. Men själv tycker jag att det är enklare att dela med 10 och sen gångra med 2. Dvs: en liter svårare beräkning byts ut mot två enkla :-) Man kan oxå se det som att man tar bort en siffra till höger och sen gångrar med två (lite trubbigare men funkar) 230 baht / 10 = 23 23 * 2 = 46 sek Smart! Det ska ja försöka komma ihåg och använda mig av! Det är denna räknevariant som typ alla ovan pratat om Share this post Link to post Share on other sites
cotton 0 Report post Posted December 7, 2007 Det vanligaste är väl att dela beloppet med fem. Men själv tycker jag att det är enklare att dela med 10 och sen gångra med 2. Dvs: en liter svårare beräkning byts ut mot två enkla :-) Man kan oxå se det som att man tar bort en siffra till höger och sen gångrar med två (lite trubbigare men funkar) 230 baht / 10 = 23 23 * 2 = 46 sek Smart! Det ska ja försöka komma ihåg och använda mig av! Det är denna räknevariant som typ alla ovan pratat om Nja, jag tror att guavas räknevariant är lite annorlunda (sedan kan man väl diskutera huruvida guavas räknemetod är enklare eller inte.....). Nej, enklast är väl som sagt att inte räkna alls - Bara betala :big grin: Share this post Link to post Share on other sites
johanochjohanna 0 Report post Posted January 6, 2008 Øbo: Men vad ær då 386B? Inte fullt lika lætt;) hehe hahaha jaja.... men du då rundar man väl upp...hahaha Share this post Link to post Share on other sites
Cita 0 Report post Posted January 6, 2008 Så här räknar jag: 50 baht = 1 euro = 10 sek 100 baht = 2 euro = 20 sek 200 baht = 4 euro = 40 sek Share this post Link to post Share on other sites
Guest Khorat Report post Posted January 6, 2008 Hej, Jag delar alltid med 5 eller multiplicerar med fem, men det är ju en smaksak. För exakta kurser använder jag: Den http://www.xe.com/ucc/ Till skillnad från Forex och många andra valutaomväxlare så läggs ingen egen avgift etc in i resultatet. XE ger jag inte mycket för. Idag söndag 6/1 är kursen där 4691 baht för 1000 svenska kronor medan man på Forex kan kvittera ut 5042 baht. Nog föredrar jag Forex kurs i alla fall... Share this post Link to post Share on other sites
Fällhagen 0 Report post Posted January 9, 2008 Brukar ta Baht x 0,20. Ex 55 Baht x 0,20 = 11 kr Men smaken är som Share this post Link to post Share on other sites
Wicky 1 Report post Posted January 10, 2008 Jag räknar som en kratta så det slutar alltid med att jag frågar sambon... :kiss: Share this post Link to post Share on other sites
Lundan 0 Report post Posted January 10, 2008 Använder ni huvudet?? Kör med metoden; bort med en nolla och gånger 2! Superlätt ju! Share this post Link to post Share on other sites