Guest gubben Report post Posted December 30, 2006 På Thai alltså. och spelar det nån roll ifall man använder det eller inte? Share this post Link to post Share on other sites
Caveman 0 Report post Posted December 30, 2006 På Thai alltså. och spelar det nån roll ifall man använder det eller inte? Det betyder Ö Share this post Link to post Share on other sites
LOS 0 Report post Posted December 30, 2006 På Thai alltså. och spelar det nån roll ifall man använder det eller inte? Betyder "ö". Tycker att vissa thai säger det, men många hoppar också över det också. T.ex. bara säger "Lanta". Share this post Link to post Share on other sites
LOS 0 Report post Posted December 30, 2006 Ja, du hann före Share this post Link to post Share on other sites
Guest Wissemannen Report post Posted January 2, 2007 Jag undrar. Varför stavas det med "K"?? i sjäva verket uttalas det med "G"? Krungthep=Grungthep(mahanakorn), Koh=Goh,Kai=gai(kckling) osv... /Wissemannen Share this post Link to post Share on other sites
Malee 0 Report post Posted January 3, 2007 Det är ett språkligt problem som uppstått för att vi inte har tillräckligt många bokstäver. Det korrekta uttalet är nämligen ett ljud som ligger mella K och G. Share this post Link to post Share on other sites
Guest Tompan Report post Posted January 7, 2007 Jag håller med Wissemannen ang G och K. Krungthep stavas med den första bokstaven i Thai alfabetet och uttalas med G. Koh stavas också med första bokstaven alltså G även om de 2 L liknande symboler finns framför G:et. Om man tar kuckling. Uttallas GAI. Om språkligt problem som Malee skriver håller jag inte med i detta sammanhang. Ig mai narn pom gaa ja kien kam tieng ig..55 Share this post Link to post Share on other sites