Jump to content

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
Sign in to follow this  
Deejay

Köpa Klock kopior, vad tänka på?

Recommended Posts

Tjena...

Hade tänkt att köpa med mig en eller flera klockor (kopior) när vi är nere i thailand nu i december....

Någon som har erfarenhet av det?

Priser? Vad ska man betala?

Kvalitet?

Allmänna Tips...

Hur mycket billigare är original klockor?

Tack på förhand.

/H

Köpte 5 st klockor (Breitling kopior) när vi var nere 2003 alla fem (nåja dem jag inte har lyckats ha sönder själva )funkar bra fortfarande så kvaliten är helt okej. Priset kommer jag inte ihåg.

Man får leta lite för att få tag på "riktiga" copior med Japanverk. polisen slår till titt som tätt för att komma åt copie försäljarna. Ofta får man gå på lite olika ställen, någon undangömd liten lokal bakom ex.v en receptionsdisk på ett hotell. Bra copior med japanverk ligger runt 2000 thb.

Jag har ett antal kopior, Breitling, Rolex, Gucci, Nike, Bulgari t.ex. De fungerar hur bra som helst. Färgen på Bulgarin har dock blivit lite nött på ett ställe, likaså på Nike-klockan som är digital och jag använder den när jag dömer fotboll(den är välanvänd).

Priser då,

Breitlingen kostade 2500 bath för 6 år sedan

Guccin gick på 200 bath men det var mer än 6 år se'n

Rolexen minns jag inte

Bulgarin kostade ca 1500 bath förra året

Nike klockan tror jag kostade hela 100 bath förra året

Kvalite,

Breitlingen som är den dyraste är en gedigen historia(japanskt urverk och safirglas) som känns väldigt påkostad, väger bly dessutom, vänsterarmen släpar efter och lämnar spår i sanden  ;)

Gucci, Rolex och Bulgari använder jag inte lika ofta men de känns helt OK och går precis som de ska.

Sporturet från Nike använder jag som sagt var ganska hårt i både ur och skur. Lite nött men men den går som en klocka.

Vi köpte ett gäng klockor i Kata i vintras och då fick vi följa med in i gränden där de hade ett förråd som var fyllt med kopior av klockor, skor, väskor, jackor mm

Hur ser man om en klocka är en japankopia eller en kinakopia?

Köpt 3 breitling och en rolex självuppdragande och alla fungerar fortfarande. 1 respektive 3 år gamla. Betalat runt 1500 baht för Breitling och Rolexen är billigare men vet inte hur en bättre kopia ska se ut. Köpte några billiga batteriklockor men dessa har varit riktigt dåliga. Inte de bäst placerade 20 spänn kan jag säga...

F.ö verkar det vara lite olika om klockorna är framme eller om man bara får se i katalog och peka. Antar att det beror på hur aktivt de är på de som säljer kopiorna.

När jag var i Hua Hin i december så hade alla klockförsäljare t.ex. klockorna framme.

Har köpt några breitling kopior vissa har hållt bra andra inte. Ett tips är att kolla vilka modeller på uren som finns i handeln här hemma och köpa kopior på dem. Risken finns annars att du köper en klock modell som inte finns eller aldrig har funnits (har gjort det själv nämligen) och det är ju inte lika kul. Svårare o sälja dem också om man nu vill det. Har kollat ut en läcker Omega o en Tag Heuer som jag ska försöka leta upp kopior på.

Hej,

Den största skillnaden mellan en bra och en dålig kopia är urverket.

De bästa kopiorna har schweiziska mekaniska urverk med rubiner. De sämsta har skräpurvek i plast. Att öppna klockan är förstås en lösning, men då gäller det ju att man kan sin sak.

Det finns kopior för 20,000 baht och mer. Dessa motsvarar inte sällan orginalklockan i mångt och mycket.

Personligen köper jag dock bara orginalklockor, men det är ju jag det.

Personligen köper jag dock bara orginalklockor, men det är ju jag det.

Det gör jag med. Kopior förlorar sin charm efter ett tag.

Köper endast klockor för att hålla reda på tiden. Den jag har nu heter US SUBMARINE köpt i BKK för tre år sedan för 100 bath går fortfarande som en klocka efter batteribyte och rengöring (200 bath ) för två veckor sedan.

Köper endast klockor för att hålla reda på tiden. Den jag har nu heter US SUBMARINE köpt i BKK för tre år sedan för 100 bath går fortfarande som en klocka efter batteribyte och rengöring (200 bath ) för två veckor sedan.

Du skulle köpt 5 stycken å bytt klock aistället för att piffa upp med batteri etc, det var ju dyrare  :)

Jag har en Longines äkta som jag ska sälja, kostade 10´000 ny i sverige för några år sen. någon som vill köpa  ;)

Endoo,

De bättre klockorna brukar försäljaren bevisa att de är vattentäta tror jag. Helt enkelt genom att doppa/lägga dem i vatten och att inget hamnar i klockan då.

I Phuket har jag även sett försäljare som hade en kopia i någon form av vatten med tryck för att visa att den även tålde detta. Hurvida trycket var motsvarande det som utlovades har jag dock ingen aning om.

När ni köper original vilka märken pratar ni om då. Låter nästan som att ni köper klockor i parti och minut...

Har själv en äkta Jaeger Le-Coultre men kommer inte lägga så mycket pengar på att köpa på mig original. Har alldeles för begränsad ekonomi för det. Att lägga 300 spänn på en OK kopia eller t.o.m lite mer om det är en bra kopia kan jag däremot offra.

Det var mycket olika feedback...

Någon som vet hur priserna ligger på äkta klockor?

Hur ser man om klockan har safirglas?

(Känns som man vill ha det blir ju lätt repor annars)

Håller med om original klockor, har själv en schyst på armen men tänkte det kunde vara kul att byta någon gång...  :)

kan inte mycket om klockor, men har en grej ( ser lite ut spm en penna)som testar diamant och safir (den hårdaste tillsammans med rubin mineralen efter diamant), juvelerare använder en sån, det borde väl även klockhandlare ha??!! men som sagt jag vet inte...vill du veta mer om manicken säg till.

Men om det är safirglas borde väl kvalite´n på klockan vara bra för övrigt också ?!...

Hej,

Jag är lite intresserad av kvalitetsklockor och funderar på en 14060M (jag är kryptisk) nästa gång. James Bond hade denna klocka i sju filmer. (onödigt, ja kanske, men jag lägger nästan bara "större pengar" på jobbrelaterade grejer och en och annan klocka)

Deejay: om du har tid och lust kan du göra så att du flyger via Zurich till Bangkok och köper  en original klocka hos Turler i flygplatsen i Zurich. En timme räcker väl om du vet vad du vill ha och frågat det aktuella priset i förväg.

(En Jaeger LeCoultre Reverso kostar 6000 kr mindre där än i Stockholm /pris 2005 januari/).

Hej,

Jag är lite intresserad av kvalitetsklockor och funderar på en 14060M (jag är kryptisk) nästa gång. James Bond hade denna klocka i sju filmer. (onödigt, ja kanske, men jag lägger nästan bara "större pengar" på jobbrelaterade grejer och en och annan klocka)

En väldigt snygg o clean submariner. Är själv mkt för enkla stilrena klockor o har sen 4år tillbaka en breitling b1 (äkta) som jag är supernöjd med. Den är inte lika avskalad som 14060M subm. Ska försöka hitta en tag heuer monaco i bkk. Fördelen med kopior tycker jag är att man kan testa om man gillar modellen o sen isf köpa den äkta hemma. Har tex alltid haft runda klockor o monacon är fyrkantig så jag vet inte om det är ngt för mig.

Kör åxå med original. En Citizen.... vad betingar den på begagnatmarknaden tro!?  :D

Hade en Seiko på 90-talet som var analog med tidtagning, "annan tidszon" och larm. Uret (maskineriet) hade väl digitala inslag så den dog lite vart efter... sen ville jag inte ha någon annan klocka. jag var så nöjd med den så ingen kunde ersätta!  :cr

Nu sitter jag efter många år med .... ja, en klocka!  :cool

Skulle vara kul med en Bond-klocka! Kan aldrig bli fel va?!  :)

Problemet med klockor är att när man väl börjar intressera sig för lite kvalitetsklockor så finns det så många man vill ha...

Det positiva är att andrahandsvärdet är relativt högt sålänge modellen fortfarande finns i produktion, så när man vill byta behöver man inte lägga så s****s mkt emellan.

Tänk dig frågeställningen liksom den här. Vilken Coca cola gillar du mest? mitt svar på den frågan är, det finns bara en riktig Coca cola!

Men jag är inte sämre än någon annan förutom dom riktigt laglydiga. Jag har köpt fejk klockor men i grund och botten så är det bara fejk. Min sista fejk breitling funkade bra i några månader innan man hörde et pjong och så var både glaset och visarna borta ;) Enligt dom lärda så var det ett bra japanskt urverk i den, men det var faktiskt bara en sketen kopia. Om man har som tanke att göra sig pengar på dessa klockor genom att sälja dom hemma i Sverige med profit så är man inget annat än en klassisk bondfångare, och säljer man dom till sina vänner är man bara en klassisk skitstövel....Valet är ditt :D

Jag tycker många kvalitetsklockor inte är vidare speciella faktiskt, men kopior är ruggigt tråkiga, som att köpa en Ferrari kaross med en Trabant eller i bättre fall något lite vassare under. tycker nästan det är pinsamt med kopior, känns så grymt wannabe  :)

Men efter allt prat här gick jag och köpte en Breitling kopia för några hundringar, ingen vidare kvalitet när man känner på armband och smågranskar den men jag tog inte med min klocka hit och behövde en.  :D Ångrar köpte redan..lol

Har kikat på äkta vara och den snyggaste jag hittat är tro det eller ej en Seiko med senaste teknik med minne som håller reda på tiden utan att snurra visarna när det ligger länge i lådan eller så, När den sen sätts på armen och tekniken får fart så snurrar visarna igång och ställer sig i rätt läge igen.

Inte direkt dyr va den heller och med tanke på att min Longines inte ens var vattentät så lär jag slå till på den. Känns dock lite trist med en Seiko får jag erkänna, nördigt att tänka så för den snygg tycker jag.

post-173-14768710624271_thumb.jpg

Tycker inte du ska känna att det är pinsamt eller wannabee. Det är som att ha ett par i thailand inköpta surfshorts elller t-shirt i tex märket billabong eller solbrillor av ngt känt märke. Ofta bra kvalité till en bråkdel av priset för de äkta. Bara man hittar en med lite kvalité i urverk o länk som inte känns skramlig.