Gå till innehåll

Välkommen till Forum om Thailand!

Inte medlem än? Registrera dig nu direkt!

BLI MEDLEM
bbk

Havrix,Twinrix,Ducoral mm mm???

Rekommendera Poster

Hjälp! I mars åker vi till Kata Beach, 2 vuxna och 2 barn (15 o 11 år)

Jag har försökt leta här på detta forum efter bra idéer ang vaccin, men

jag blir bara mer och mer förvirrad. Vore tacksam för svar.

Petra

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vaccin är förvirrande och ett stort antal åsikter råder beroende på vem man frågar.

När vi var på infektionsmottagningen i vår stad och frågade fick vi till svar att Havrix och kompletterande stelkramp skulle räcka om vi höll oss på vanliga turistställen. Ett alternativ till Havrix är Twinrix som skyddar mot ytterligare en sorts gulsot.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ær läkare (om 5 veckor)och har sjælv varit i Thailand vid två anledningar.

Detta ær mina rekommendationer över vilka sjukdomar man bör vaccinera sig mot:

Vid resa endast till civiliserat turistområde längs kusten:

* Hepatit A (Havrix) Smittar fekal/oralt dvs. via toaletter och mat. Ger leverinflammation med diarre, magsmärtor, feber,gulsot, kräkningar. Ingen behandling, går över av sig själv efter ca 3 veckor. Blir inte kronisk.kostar ca 300kr

* Samlonella Typhi (Typherix = sprutan, men finns också som tablettvaccination)Ger tarminflammation med blodig diarre, kräkningar, feber. Behöver ofta behandlas på sjukhus med antibiotika.kostar ca 300kr

* Difteri/stelkramp/ polio ( kombinationsvaccine i en och samma spruta) Vaccinationen ska förnyar vart 10 år för fortsatt skydd. kostar ca 150kr

Valfria vaccinationer:

* Kolera ( Dukoral= drikkevaccin) Smittar genom kontaminerat vatten. Ingen farlig sjukdom men det är ju tråkigt att vara sjuk på resa. Vaccinationen skyddar bara 50- 80%. kostar ca 340kr

* Hepatit B ( Engerix, Twinrix= kombination av Hep A og Hep B) Smittat lätt ( 100 gånger så lätt som HIV) genom kroppsvätskor dvs. blod, spytt, sex. Ger en leverinflammation som ved Hepatit A men blir kronisk i ca 30% av tillfällena. Vaccinationen håller livet ut och kostar ca 300kr. Kan vara smart att ta en gång för alla tycker jag. man vet ju aldrig om man råkar ut fåor en olycka och behöver att få blod.

Vid oppehälle i innlandet behöver man malaria-medisin. Finns två att välja på: Malarone (Dyr, en tablett om dagen, lite biverkningar), Lariam (billig, en tablett i veckan, kan ge biverkningar i form av mardrömmar, håravfall, depresjoner)

âven om man vaccinerar sig så gäller det att vara lika försiktig med det man äter. Undvik ikke genomstekt kyckling, rått ägg, kalla såser med majonäs, isbitar, glass, sallad som kan vara sköljd i vatten.

Hoppas detta var uppklarande, god resa!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge barnen Twinrix så har du gett dem ett skydd som räcker hela livet.

När det är dags för dem att börja resa och betala själv så kanske de snålar med vaccinationer.

Tycker jag också borde vara ett rätt självklart val (om man nu inte redan har vaccinerat sig mot Hepatit A).

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ge barnen Twinrix så har du gett dem ett skydd som räcker hela livet.

När det är dags för dem att börja resa och betala själv så kanske de snålar med vaccinationer.

Ajaj  :loser: ett varningens finger här.

Det är förhoppningsvis sant det du skriver. Men forskningsrapporter säger bara att det troligen är livslångt men att inga säkra studier ännu finns. Man brukar för säkerhets skull ange minst fem år för hepatit B och minst tio år för hepatit A. Det kan vara klokt att minnas det. Det är till och med så illa att några procent inte svarar på vaccination av hepatit B över huvudtaget. Lite osäker hur det är med HAV..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!

Jag ær läkare (om 5 veckor)och har sjælv varit i Thailand vid två anledningar.

Detta ær mina rekommendationer över vilka sjukdomar man bör vaccinera sig mot:

Vid resa endast till civiliserat turistområde längs kusten:

* Hepatit A (Havrix) Smittar fekal/oralt dvs. via toaletter och mat. Ger leverinflammation med diarre, magsmärtor, feber,gulsot, kräkningar. Ingen behandling, går över av sig själv efter ca 3 veckor. Blir inte kronisk.kostar ca 300kr

* Samlonella Typhi (Typherix = sprutan, men finns också som tablettvaccination)Ger tarminflammation med blodig diarre, kräkningar, feber. Behöver ofta behandlas på sjukhus med antibiotika.kostar ca 300kr

* Difteri/stelkramp/ polio ( kombinationsvaccine i en och samma spruta) Vaccinationen ska förnyar vart 10 år för fortsatt skydd. kostar ca 150kr

Valfria vaccinationer:

* Kolera ( Dukoral= drikkevaccin) Smittar genom kontaminerat vatten. Ingen farlig sjukdom men det är ju tråkigt att vara sjuk på resa. Vaccinationen skyddar bara 50- 80%. kostar ca 340kr

* Hepatit B ( Engerix, Twinrix= kombination av Hep A og Hep B) Smittat lätt ( 100 gånger så lätt som HIV) genom kroppsvätskor dvs. blod, spytt, sex. Ger en leverinflammation som ved Hepatit A men blir kronisk i ca 30% av tillfällena. Vaccinationen håller livet ut och kostar ca 300kr. Kan vara smart att ta en gång för alla tycker jag. man vet ju aldrig om man råkar ut fåor en olycka och behöver att få blod.

Vid oppehälle i innlandet behöver man malaria-medisin. Finns två att välja på: Malarone (Dyr, en tablett om dagen, lite biverkningar), Lariam (billig, en tablett i veckan, kan ge biverkningar i form av mardrömmar, håravfall, depresjoner)

âven om man vaccinerar sig så gäller det att vara lika försiktig med det man äter. Undvik ikke genomstekt kyckling, rått ägg, kalla såser med majonäs, isbitar, glass, sallad som kan vara sköljd i vatten.

Hoppas detta var uppklarande, god resa!

Riktigt bra att veta...

Tackar tackar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag nu är en sådan knäppskalle som gillar att sitta och läsa vetenskapliga artiklar bestämde jag mig för att se vad jag hittade om hepatit B och vaccin. Jag får nöja mig med abstrakten till dem eftersom det kostar pengar att få hela artiklarna,men det gör inte så mycket oftast, sammanfattningarna brukar tala om vad forskningsförsöket kommit fram till. Nu var jag nyfiken på om det kommit nya rön om hur länge man har antikroppar kvar efter ett genomgånget vaccinationsprogram, och man kan hitta en hel del om man söker i PubMed (en sökmotor för medicinska forskningsrapporter).

[Vaccination against Hepatitis B: 20 years later][Article in Spanish]

Vildozola H.

UNMSM.

More than 20 years have elapsed since 1984, when vaccination against Hepatitis B began, first with a plasma-derived vaccine and later a recombinant DNA-derived vaccine, and during this period important changes have taken place in several aspects of this disease: the acute and chronic infection rates, the mortality of fulminant Hepatitis B in infants and the incidence of hepatocellular carcinoma have been effectively reduced by approximately 25%. Vaccination during childhood has produced adequate protection for up to 20 years later. The appearance of Hepatitis B surface gene mutants in DNA HBV positive children has been confirmed, gradually increasing from 7.8% before vaccination to 23.1% 15 years later. To date, there is no evidence that those viruses are disrupting the efforts to control Hepatitis B through immunization programmes. A good immune response through the vaccination of premature infants with low birth weight has been implemented by delaying the start of the vaccination programme to between 7 and 30 days after birth. It has also been proposed that there is an increased risk of non-response to the Hepatitis B vaccine among elderly people. Finally, it has been proven that the Hepatitis B vaccine is one of the safest Vaccines available in the world.

PMID: 17431429 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Impact of hepatitis B vaccination on hepatitis B disease and nucleic acid testing in high-prevalence populations.Chang MH.

Department of Pediatrics, National Taiwan University Hospital, Taipei. mhchang@ha.mc.ntu.edu.tw

Hepatitis B virus (HBV) infection is highly prevalent in Asia, Africa, southern Europe and Latin America, HBV vaccination has effectively reduced the acute and chronic infection rates as well as related complications in the vaccinated children. The incidence of hepatocellular carcinoma in children has been reduced to approximately 25% of the incidence before the vaccination program, and fulminant hepatitis in children has also been reduced after universal hepatitis B vaccination. HBV DNA sero-positive rate was 98-100% in HBsAg positive vaccinated children, while the positive rate was only 11-20% in those vaccinees with a negative HBsAg but positive anti-HBc reaction. Hepatitis B surface gene mutants in HBV DNA positive children increased gradually from 7.8% before the vaccination program, to 19.6%, 28.1% and 23.1% at 5, 10 and 15 years after the vaccination program. Long-term follow-up of vaccinated children has confirmed that universal HBV vaccination in infancy has produced adequate protection up to 14 years of age. The annual decay rate of hepatitis B surface antibody (anti-HBs) was 10.2% in children who did not receive a booster dose. The new HBV infection rate was not different between those who did and those who did not receive a booster dose of HBV vaccine. During a follow-up period of seven years for 1200 vaccinated 7-year-old children in Taiwan, the mean annual hepatitis B core antibody sero-conversion rate was 0.2%. All were negative for HBV DNA. No new chronic HBV infections developed. A booster dose of HBV vaccine is not recommended in children under 15 years of age. Systematic HBV DNA screening of a large population such as blood donors may be instrumental in following the long-term effect of the universal vaccination program on the incidence of silent HBV infection and vaccine escape mutants.

PMID: 16831693 [PubMed - indexed for MEDLINE]

Nästan alla artiklar handlar om studier gjorda på barn som vaccinerats, mycket lite talar om hur vuxna reagerat. Att det är så intressant, och viktigt med hur barnen skyddas är för att en del barn som insjuknar i hepatit B utvecklar en typ av levercancer. Det gör inte vuxna. Det finns en del om vuccnas respons också men då handlar det oftast om personer med nedsatt immunförsvar eller personer som behandlas med dialys.

Det här tror jag inte någon iddes läsa  :D

Positivt är dock att se att man arbetat fram vaccinationsprogram som ger bra resultat.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det er riktig, folk responderer individuellt på vaccin. Det ær kroppens immunforsvar som ær ansvarlig før att man bildar antikroppar. Dvs. ju dårligare immunsystem man har ju større ær risken før att kroppen inte produserer tillræckligt med antikroppar som ju ska skydda omm från sjukdom. Friska barn har jættebraimmunsystem och førvæntas dærfør respondera bra på vaccin. Har man en immunsjukdom f. eks AIDs eller står på medisin som dæmpar immunsystemet tex. kortisom eller cellgifter kan man inte førvænta att bli immun mot sjukdommen.

Hos personer man kan førvænta en avvikande antikroppsrespons bør man efter vaccinationen mæta mængden antikroppar i blodet. Detta kan man också gøra om det ær længe sedan man har vaccinerat sig. Vad gæller Havrix så står følgande skrivet i norska FASS (Felleskatalogen):

Antistofftitre mot hepatitt A-virus (HAV) har vært påvist hos mer enn 88% av de vaksinerte 15 dager etter vaksinering og hos 99% 1 måned etter vaksinering. En boosterdose etter 6-12 måneder vil forlenge beskyttelsen mot hepatitt A. Beskyttende nivåer av antistoff mot hepatitt A-virus varer i minst 10 år etter 2 vaksinedoser når boosterdose er gitt 6-12 måneder etter primærvaksinasjon. Minst 97% av de vaksinerte vil fortsatt ha antistoff mot hepatitt A-virus (≥20 mIE/ml) 25 år etter vaksinasjon.

Alltså har 97% god beskyttelse i 25 år etter at et vaccinasjonsprogram på tre sprutor har blitt føljt.

Vad gæller Hepatitt B vaccinen Engerix så sæger Felleskatalogen følgende:(Bosterdoose = påfyllnadsdos)

Ingen behov for boosterdose hos immunkompetente personer som har respondert etter gjennomføring av fullstendig primærvaksinasjonsskjema. Personer med svekket immunforsvar (personer med kronisk nyresvikt, hemodialysepasienter og HIV positive) bør imidlertid gis boosterdoser for å opprettholde et anti-HBs antistofftiter på eller over det aksepterte beskyttende antistoffnivået på 10 IE/liter. Det anbefales at personer med svekket immunforsvar testes hver 6-12 måned etter vaksinasjon.

Alltså: Før personer med normalt immunsystem håller vaccinen før resten av livet

Før att få maksimalt utbyte av Hepatit A og Hepatit B vaccinen (Engerix)så gæller det alltså att ta tre sprutor ved månad 0,2 og 6. Æven om forskningen er gjort på barn vil man forvente att friska vuksna responderer ungefær like bra med antikroppproduktion. Om man æt osæker så tar man ett blodprov och mæter antikroppmængden i blodet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är spännande att följa utvecklingen, det går i rasande fart! För bara något år sedan var man betydligt mer försiktig i vad man rekomenderade angående boosterdoser.

Om nu någon undrar varför sitt och läser medicinska artiklar så är det enkelt. Jag har läst rätt mycket kurser på universitet, bland annat immunologi, bakteriologi, virologi, och en himla massa fysiologi. I fyra år närmare bestämt, nu är det bara ett par år sedan jag avslutade det kapitlet av mitt liv men det märks hur himla fort allt uppdateras!Men jag tycker fortfarande att det är spännande och intressant, och när något kommer på tapeten gillar jag att läsa på lite. Ibland inbillar jag mig att mina två-tre år gamla kunskaper ska vara aktuella, mycket dumt  :pardon:

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sista info:

Man behöver bara ta två sprutor av Twinrix (månad 0 och 2)innan avresan för att få fullgott skydd till denna resan. När ni kommer hem tar man sen den sista sprutan i månad 6 för att få långvarigt skydd.

Dukoral tar man som två doser i form av en dryck med 1-6 veckor mellan doserna. Immuniteten varar i två år.

Vivotif (salmonella tyfi)tas som tre tabletter på dag 0, 3 och 6. Sista dosen senast 14 dagar före avresa. Immuniteten varar tre år.

Altså måste man börja vaccineringen senast två månader före avresa för att hinna bilda tillräckligt med antikroppar.

Som oppsummering vil jeg rekommendera för vuxna:

*Twinrix Voksen (Hepatit A och B)

*Vivotif (tabletter mot Salmonella Typhi)

*diTeBooster (stivkramp/difteri om det har gått mer än 10 år sedan sista dos)

ev. Dukoral

För barn under 15 år:

* Twinrix peadiatric

* Vivotif

Ev.Dukoral

Barn blir vaccinerade mot stivkramp/difteri och polio i skolan.

Lycka till och god resa! Själv reser jag till Koh Phi Phi i januari och har börjat fylla på mina vacciner redan!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rättelse beträffande immuniteten när man tagit Dukoral; det är mot kolera som immuniteten kvarstår i två år. För turistdiarre däremot endast några veckor.Detta är information som jag fått av infektionsläkare, men man kan även läsa om det i fass. Rekommendationer för ducoral mot turistdiarré har numera tagits bort från från fass, eftersom det bedöms ha liten effekt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En rättelse beträffande immuniteten när man tagit Dukoral; det är mot kolera som immuniteten kvarstår i två år. För turistdiarre däremot endast några veckor.Detta är information som jag fått av infektionsläkare, men man kan även läsa om det i fass. Rekommendationer för ducoral mot turistdiarré har numera tagits bort från från fass, eftersom det bedöms ha liten effekt.

Skall man ta två doser om man vill att det funkar för turistdiarré då? Vi fick bara en dos eftersom vi tog för ett år sedan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Förvirrad

Altså måste man börja vaccineringen senast två månader före avresa för att hinna bilda tillräckligt med antikroppar.[/color

När man läser på vaccinationscentralernas olika hemsidor så säger dom att man ska ta första dosen twinrix senast 1 månad innan avresa!

Vad stämmer?

Åker om 5 veckor och tänkte ta vaccinet imorgon, så nu blev man ju lite tagen på sängen när man läste det här!

Vad säger ni som kan?

Och tack för att ni finns och svarar på alla jobbiga frågor!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ta det på 21 dagar. Skillnaden är att du då behöver fylla på med en fjärde spruta efter ett år för att få ett långvarigt skydd.

Alltså 0-7-21-365 dagar intervall.

Tar du den långa fördelningen från början räcker 3 sprutor för långvarigt skydd.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klipp från FASS:

3. HUR TWINRIX VUXEN SKA ANVÄNDAS

Du kommer att få totalt tre injektioner över en period på 6 månader. Varje injektion ges vid ett separat besök. Första dosen kommer att ges som överenskommet. De andra två doserna kommer att ges en månad och sex månader efter första dosen.

Första dosen:      som överenskommet

Andra dosen:    1 månad senare

Tredje dosen:    6 månader efter första dosen

Twinrix Vuxen kan också ges som totalt 3 doser inom 1 månad. Detta schema ska ges endast till vuxna som behöver ett snabbt skydd (t. ex. utlandsresenärer). Den första dosen ges som överenskommet. De resterande 2 doserna ges 7 dagar och 21 dagar efter den första dosen. En fjärde dos rekommenderas vid 12 månader.

Första dosen:      som överenskommet

Andra dosen:    7 dagar senare

Tredje dosen:    21 dagar efter den första dosen

Fjärde dosen:    12 månader efter den första dosen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du kan ta det på 21 dagar. Skillnaden är att du då behöver fylla på med en fjärde spruta efter ett år för att få ett långvarigt skydd.

Alltså 0-7-21-365 dagar intervall.

Tar du den långa fördelningen från början räcker 3 sprutor för långvarigt skydd.

Piiggeliin> Jag kollade på kliniken i stokholm där jag vaccinerar mig och dom har öppet som vanligt nu i mellandagarna!

Så om du tar första nu i dagarna så hinner du med full vaccination enligt ovanstående citat!

Sen om du behöver twinrix eller inte får nån annan svara på! Trevlig resa

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

×